beantwoord

Kan ik met mezelf samenreizen?

Okee, beetje vreemde vraag. Ik heb een voordeelurenkaart en wil mijn zakelijke reizen eigenlijk met een aparte chipkaart betalen. Mag ik daar dan de samenreiskorting op activeren? Ik heb immers een geldig voordeelurenabonnement, dus het lijkt me eigenlijk wel logisch. (Maar dat is helaas geen garantie dat het ook kan :-))
icon

Beste antwoord door Anonymous 14 July 2014, 16:32

Beste fcpoutre, bedankt voor je vraag. Je kunt alleen samenreizen met iemand met een geldig en dus een ingecheckt kortingsproduct. Technisch gezien zou je idee dus mogelijk zijn als je met beide abonnementen incheckt, maar dat lijkt me niet helemaal jouw bedoeling. 😉

Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen'' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Bekijk origineel

17 reacties

Het kan zeker, maar mógen ... Wat denk je zelf?
Als dit wel mocht, zouden alle Dal Voordeel-abonnementhouders (met korting in de daluren) via dit trucje 'opwaarderen' naar een Voordeelurenkaart (met net als het samenreisproduct korting in de voordeeluren, dus ook in de middagspits en in juli en augustus de hele dag).
Reputatie 7
Badge +4
U wint er volgens mij niks mee. Iemand kan alleen samenreizen met een ander die een geldig en op een of andere wijze betaald kaartje heeft. In beide gevallen heeft u 40 procent korting maar u betaalt ook twee keer en dat lijkt me niet de bedoeling. Met twee chipkaarten is wel een scheiding in zakelijk en prive mogelijk. Maar twee oude voordeelurenkaarten op uw naam kunnen niet. Ze zijn sowieso niet meer te krijgen.

U kunt overigens op Mijn NS per reis zakelijk of privé opgeven. dat lijkt me eenvoudiger. Het doet me overigens mild denken aan Bomans: Ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen.:D
Als dit wel mocht, zouden alle Dal Voordeel-abonnementhouders (met korting in de daluren) via dit trucje 'opwaarderen' naar een Voordeelurenkaart (met net als het samenreisproduct korting in de voordeeluren, dus ook in de middagspits en in juli en augustus de hele dag).Dat is niet helemaal waar. De voordeelurenkaart staat nog altijd op mijn naam, met mijn harses erop. Ik heb dus het recht om in de voordeeluren met korting te reizen, maar wil dat alleen met een andere kaart betalen. Om op je vraag uit je eerste reactie terug te komen: ik heb zo'n vermoeden dat het niet mag, maar zou eigenlijk niet goed weten waarom het niet zou mogen. Ik benadeel er niemand mee.
Reputatie 7
Badge +4
Het kan zijn dat u zichzelf benadeelt, zie mijn voorbeeld. Wel een grappig topic trouwens.
U wint er volgens mij niks mee. Iemand kan alleen samenreizen met een ander die een geldig en op een of andere wijze betaald kaartje heeft. In beide gevallen heeft u 40 procent korting maar u betaalt ook twee keer en dat lijkt me niet de bedoeling. Met twee chipkaarten is wel een scheiding in zakelijk en prive mogelijk. Maar twee oude voordeelurenkaarten op uw naam kunnen niet. Ze zijn sowieso niet meer te krijgen.

U kunt overigens op Mijn NS per reis zakelijk of privé opgeven. dat lijkt me eenvoudiger. Het doet me overigens mild denken aan Bomans: Ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen.:D

Bomans inspireerde mij wel tot de titel die ik mee gaf 🙂. Ik wil nou juist helemaal niet op mijn ns gaan zitten uitsplitsen. Ik wil graag dat de reiskosten meteen van de rekening van de zaak worden afgeschreven, dan ben ik van het declareren af. Met beide kaarten inchecken zou natuurlijk voor ns een prima oplossing zijn, maar dat ga ik toch maar niet doen. Voor NS heeft mijn idee geen enkel nadeel, behalve dat een nijvere conducteur twee kaarten moet scannen, maar aangezien ik op 9 van de 10 reizen geen conducteur zie en als ik er wel een zie en toevallig met een kaartje reisde (voor mijn zakelijke reizen heb ik die tot het laatst gebruikt) werd 9 van de 10 keer mijn voordeelurenkaart niet gescand, dus dat nadeel valt wel mee.
Als dit wel mocht, zouden alle Dal Voordeel-abonnementhouders (met korting in de daluren) via dit trucje 'opwaarderen' naar een Voordeelurenkaart (met net als het samenreisproduct korting in de voordeeluren, dus ook in de middagspits en in juli en augustus de hele dag).Dat is niet helemaal waar. De voordeelurenkaart staat nog altijd op mijn naam, met mijn harses erop. Ik heb dus het recht om in de voordeeluren met korting te reizen, maar wil dat alleen met een andere kaart betalen. Om op je vraag uit je eerste reactie terug te komen: ik heb zo'n vermoeden dat het niet mag, maar zou eigenlijk niet goed weten waarom het niet zou mogen. Ik benadeel er niemand mee.

Als met het Voordeelurenabonnement niet is ingecheckt, vormt dat op zichzelf geen geldig vervoerbewijs en kan er dus ook niemand mee meereizen. In dit geval zou er inderdaad niemand door benadeeld worden, omdat de kortingsperiodes van Samenreiskorting en het Voordeelurenabonnement gelijk zijn. Het enkele feit dat er precies genoeg betaald wordt, maakt een vervoerbewijs echter nog niet geldig. Denk maar aan alle vormen van vrijreisabonnementen die toch niet geldig zijn als er niet mee in- en uitgecheckt wordt en aan de 'nieuwe' kortingsabonnementen die niet geldig waren in combinatie met papieren kaartjes met korting of e-tickets met korting.
Reputatie 7
Badge +4
Hoe dan ook: formeel kan het niet want u kunt niet samen reizen met korting met een niet betalende reiziger. U benadeelt inderdaad niemand maar het is niet uit te leggen en helaas ook strikt genomen onjuist. U veroordeelt zichzelf tot veel verklaringen moeten afleggen, vrees ik. Het is zo geen geldig vervoersbewijs.

Grappig dat we naar dezelfde literatuur verwijzen, overigens.

Als met het Voordeelurenabonnement niet is ingecheckt, vormt dat op zichzelf geen geldig vervoerbewijs en kan er dus ook niemand mee meereizen. In dit geval zou er inderdaad niemand door benadeeld worden, omdat de kortingsperiodes van Samenreiskorting en het Voordeelurenabonnement gelijk zijn. Het enkele feit dat er precies genoeg betaald wordt, maakt een vervoerbewijs echter nog niet geldig. Denk maar aan alle vormen van vrijreisabonnementen die toch niet geldig zijn als er niet mee in- en uitgecheckt wordt en aan de 'nieuwe' kortingsabonnementen die niet geldig waren in combinatie met papieren kaartjes met korting of e-tickets met korting.

Ik vrees dat je gelijk hebt (daarom ben ik het ook nog maar niet gewoon gaan proberen) maar wou het toch eens even bij ns voorleggen. Ik heb verder geen ervaring met dit forum, en uiteraard niets ten nadele van jullie meningen (waarvoor ook mijn hartelijke dank) maar komt hier uiteindelijk ook een officieel antwoord van iemand van ns?
Ik kan alleen maar reageren op de feiten en wat mogelijk goed wordt gekeurd. Feitelijk gezien kan en mag het niet, zoals hierboven als is aangegeven. Als je me nu vraagt hoe ik zou reageren tijdens de controle, dan sta ik er persoonlijk wel even van te kijken, maar kan de uitleg begrijpen. Niemand wordt ermee benadeeld. Helaas kan ik nu alleen voor mezelf spreken en dat ik het zou goedkeuren, dat geeft geen enkele garantie of de volgende hoofdconducteur het ook gaat goedkeuren. Het is een grijs gebied, geef ik direct toe.
Ik ben verder niet echt bekend met Mijn NS, maar gaat het declareren daar niet makkelijker mee, aangezien je daar kan aangeven of je privé of zakelijk reist?

Een moderator zal ook nog gaan reageren vermoed ik.
Ik kan alleen maar reageren op de feiten en wat mogelijk goed wordt gekeurd. Feitelijk gezien kan en mag het niet, zoals hierboven als is aangegeven. Als je me nu vraagt hoe ik zou reageren tijdens de controle, dan sta ik er persoonlijk wel even van te kijken, maar kan de uitleg begrijpen. Niemand wordt ermee benadeeld. Helaas kan ik nu alleen voor mezelf spreken en dat ik het zou goedkeuren, dat geeft geen enkele garantie of de volgende hoofdconducteur het ook gaat goedkeuren. Het is een grijs gebied, geef ik direct toe.
Ik ben verder niet echt bekend met Mijn NS, maar gaat het declareren daar niet makkelijker mee, aangezien je daar kan aangeven of je privé of zakelijk reist?

Een moderator zal ook nog gaan reageren vermoed ik.
Dank je voor je reactie. Het gaat inderdaad wel goed via Mijn NS, maar makkelijk vind ik het niet. Tot 9 juli gaf ik simpelweg mijn kaartjes aan de administrateur en klaar. Nu moet ik inloggen, reizen gaan uitsplitsen en dan de boel alsnog naar de administrateur mailen. Op dit punt is het efficiënte van de chipkaart enigszins bedrieglijk. Voor NS is het efficiënter, maar de klanten krijgen er administratief werk bij. Nu ik dat zo schrijf vind ik dat ik dat eigenlijk best wel briljant heb opgelost, als NS tenminste dit idee toestaat of zelfs adopteert 😛
Reputatie 3
Badge
Ik zit me ook suf te piekeren op mogelijke constructies waar je dan als reiziger voordeel zou kunnen halen. Het enige dat ik kan bedenken betreft geen VDU maar bijvoorbeeld een oude Jaartraject of OV-Jaarabo. Stel je wilt (Ibinnen je reguliere traject) een keer de kosten declareren bij je baas, dan zou ik me kunnen voorstellen dat je samenreiskorting op een tweede kaart activeert, en dan met die kaart in- en uitcheckt. Voor je baas heb je dan een sluitend bewijs dat je op die dag de betreffende reis hebt afgelegd,en het kost jou niks extra want je had dat traject toch al afgekocht. En NS wordt er alleen maar rijker van, want je (of, als de truc lukt: je baas) betaalt dubbel voor een reis die al was afgekocht.

Bij mij zou het niet opkomen om een reis bij mijn baas te declareren die ik sowieso al moet betalen, maar dat kan voor anderen met andere bazen natuurlijk anders liggen. . .
Bij mij zou het niet opkomen om een reis bij mijn baas te declareren die ik sowieso al moet betalen, maar dat kan voor anderen met andere bazen natuurlijk anders liggen. . .

Blijkbaar komt het wel in je op🆒. Dit is in ieder geval een volslagen onzinnig idee. Mijn vraag is niet bedoeld om mijn baas op te lichten (wat ook lastig zou zijn want dat ben ik zelf), maar om het administratief wat makkelijker te maken.
Reputatie 3
Badge

Blijkbaar komt het wel in je op🆒. Dit is in ieder geval een volslagen onzinnig idee. Mijn vraag is niet bedoeld om mijn baas op te lichten (wat ook lastig zou zijn want dat ben ik zelf), maar om het administratief wat makkelijker te maken.

😃 ...

Ik was iets te snel met drukken op de 'Plaats'-knop vannacht. Ik bedoelde te zeggen dat ik geen zakelijke reis wil declareren die ik maak met een privé-abonnement dat ik toch al heb. Het komt ook bij mij nog wel eens voor dat ik voor het werk een reis moet maken die gedekt is door mijn eigen Jaartrajectkaart. Ik ken mensen die in zo'n geval de reis declareren, onder het motto "Anders profiteert mijn baas van het feit dat ik privé een abonnement heb." Kan natuurlijk, maar ik vind het in mijn geval een beetje onzin.
Ik zit me ook suf te piekeren op mogelijke constructies waar je dan als reiziger voordeel zou kunnen halen.
Voor de mensen die afvragen waarom iemand het zou willen, ik heb het zelf ook overwogen.

Als ik 1e klas moet van Arnhem naar Nijmegen met mijn 2e klas OV-jaarabonnement dan ben ik €25 kwijt. Als ik met een anonieme chipkaart op saldo een 1e klas kaartje koop en samenreiskorting activeer (en mijn abonnementkaart als kortingbewijs gebruik) dan ben ik €4,10 kwijt.

Ik kan ook een medereiziger vragen om op zijn/haar abonnement mee te reizen, maar dit is ook tegen de ongeschreven regels van de NS: https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/meereiskaart-voorwaarden-3104

Waarom mag ik mijn eigen abonnement niet als kortingbewijs gebruiken?

Het enige andere alternatief is een voltarief kaartje (€6,80) op een anonieme chipkaart zetten (+€2,00+€20,00), maar het paradox is dat ik al de 2e klas heb afgekocht en dat ik 1) dus dubbel betaal en 2) dus geen korting krijg waar mijn abonnement volgens velen wel recht toe geeft.

In iedergeval is het NIET gebruiken maken van mijn abonnement sowieso goedkoper als WEL "volgens de regels" op abonnement reizen: dubbele paradox.

Overigens betaalde ik voor 9 juli €1,70 voor de reis, veel goedkoper dan als ik nu "illegaal" met mijzelf zou samenreizen voor €4,10. Driedubbele paradox.
Beste fcpoutre, bedankt voor je vraag. Je kunt alleen samenreizen met iemand met een geldig en dus een ingecheckt kortingsproduct. Technisch gezien zou je idee dus mogelijk zijn als je met beide abonnementen incheckt, maar dat lijkt me niet helemaal jouw bedoeling. 😉

Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen'' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
En voor de abonnementen die niet bij de NS ingecheckt kunnen worden, daar geldt de incheck regel niet?

Reageer