beantwoord

Kan ik van het uitgestudeerden/langstudeerders aanbod gebruikmaken na studie buitenland?

• 11 augustus 2014
  • 11 reacties
  • 599 Bekeken

Beste NS,
ik ben per 30 september 2014 uitgestudeerd. De laatste twee jaar studeerde ik in het buitenland en kreeg ik daarom van DUO ipv. een Nederlandse OV chipkaart een reisvergoeding. De laatste keer dat ik die vergoeding krijg zal voor de maand september zijn, per 1 oktober ben ik geen student meer. Hoe kan ik in dit geval de gratis voordeelurenkaart aanvragen? Ik kijk uit naar uw antwoord. Mvg, Andrea Voets
icon

Beste antwoord door Inge NS 11 augustus 2014, 12:45

Welkom op het forum andreaurora!

De actie voor ex-studenten/langstudeerders is uitsluitend bedoeld voor uitgestudeerden (zijn klaar of stoppen met hun studie) en langstudeerders (studeren langer dan de nominale studieduur + 1 jaar) voor wie het Studentenreisproduct vervalt. De actie geldt gedurende 3 maanden vanaf het moment van stopzetten van het Studentenreisproduct. Als je twee jaar geleden je Studentenreisproduct hebt omgezet in een OV-vergoeding buitenland kom je helaas niet in aanmerking voor het aanbod.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Acties en uitjes en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

11 reacties

De actie voor ex-studenten/langstudeerders is uitsluitend bedoeld voor uitgestudeerden (zijn klaar of stoppen met hun studie) en langstudeerders (studeren langer dan de nominale studieduur + 1 jaar) voor wie het Studentenreisproduct vervalt. De actie geldt gedurende 3 maanden vanaf het moment van stopzetten van het Studentenreisproduct. Als je twee jaar geleden je Studentenreisproduct hebt omgezet in een OV-vergoeding buitenland kom je helaas niet in aanmerking voor het aanbod.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Acties en uitjes en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Beste, dan heeft u een soort lacune in uw beleid volgens mij, in samenspraak met DUO. DUO stelt namelijk dat je als buitenlandstudeerder kan kiezen tussen een vergoeding of de OV studentenkaart. Voor DUO zijn dit twee verschillende vormen van het 'reisrecht' dat geldt terwijl je nog studeert. Uw actie wordt omschreven als een actie voor zij die klaar zijn met studeren, waardoor iedereen aanneemt dat dat is wanneer je reisrecht vervalt, of dat nu in de vorm van een vergoeding of een OV studentenkaart is. Is er hier echt niets aan te doen? Kan het zijn dat u nog nooit mensen in deze situatie bent tegengekomen en de situatie even nauwkeurig moet bekijken, misschien ook in samenspraak met DUO? Erg bedankt, tot snel! Andrea Voets

Beste, dan heeft u een soort lacune in uw beleid volgens mij, in samenspraak met DUO. DUO stelt namelijk dat je als buitenlandstudeerder kan kiezen tussen een vergoeding of de OV studentenkaart. Voor DUO zijn dit twee verschillende vormen van het 'reisrecht' dat geldt terwijl je nog studeert. Uw actie wordt omschreven als een actie voor zij die klaar zijn met studeren, waardoor iedereen aanneemt dat dat is wanneer je reisrecht vervalt, of dat nu in de vorm van een vergoeding of een OV studentenkaart is. Is er hier echt niets aan te doen? Kan het zijn dat u nog nooit mensen in deze situatie bent tegengekomen en de situatie even nauwkeurig moet bekijken, misschien ook in samenspraak met DUO? Erg bedankt, tot snel! Andrea Voets
Het gaat hier niet om een recht dat je hebt, maar om een simpele aanbieding die NS doet. Als je niet aan de voorwaarden daarvan voldoet, heb je gewoon pech gehad.
Het ex-studentenaanbod is geen aanbieding van de NS, maar overheidsbeleid dat op kosten van de overheid door de NS wordt uitgevoerd.
Voor zover ik weet is dat niet zo. In de situatie tot eind 2012 deed NS ook een voorstel aan ex-studenten, waarbij NS hen een voordeelurenabonnement en twee dagkaarten cadeau deed. Dat werd deels gefinancierd met behulp van subsidie die NS hiervoor ontving. Sinds eind 2012 is hiervoor geen subsidie meer, maar heeft NS zelf besloten een soortgelijke aanbieding voort te zetten. Wel is de aanbieding die NS aan studenten doet een beetje veranderd. NS krijgt doet de aanbieding verder dat zonder verdere verplichting en niet op basis van overheidsbeleid.
Juist. Het is alleen verwarrend dat de titel 'uitgestudeerd' zoveel verwarring oproept en ruimte laat voor misinterpretatie, het zou heel fijn zijn als de NS opheldering kan geven en misschien eens kan kijken naar de situatie voor buitenlandstudeerders die terugkeren, misschien hebben ze nog nooit zo' n geval voor gehad...
Die gevallen zijn in dit forum al eens voorbij gekomen. In die gevallen biedt NS geen oplossing. Dat hoeft NS ook niet te doen en daarover opheldering verstrekken evenmin.
Ik heb precies hetzelfde probleem als Andrea! Krijg ook niet het ex-student abbonement van de NS omdat mijn kaart een half jaar is stop gezet vanwege afstuderen in het buitenland. Ik ben weliswaar gewoon afgestudeerd nu, en zou in principe graag van deze actie gebruik maken. Is hier geen mogelijkheid toe?
Nee, zoals in dit topic al meerdere keren is aangegeven, is daar geen mogelijkheid toe.
Badge
Ik heb precies hetzelfde probleem als Andrea! Krijg ook niet het ex-student abbonement van de NS omdat mijn kaart een half jaar is stop gezet vanwege afstuderen in het buitenland. Ik ben weliswaar gewoon afgestudeerd nu, en zou in principe graag van deze actie gebruik maken. Is hier geen mogelijkheid toe?

Helaas niet Michelle. Dit aanbod is éénmalig en geldig binnen 3 maanden na beëindiging van je Studentenreisproduct