beantwoord

Kan niet inchecken bij bus na aanschaf NS Flex

  • 4 August 2023
  • 2 reacties
  • 394 Bekeken

Hallo,

Ik heb sinds kort een NS flex abonnement afgesloten. Ik kan hiermee vlekkeloos inchecken bij de NS treinen en zelfs de arriva treinen. Ik beide gevallen verschijnt er op de incheckpaaltjes de text "Reizen op rekening". Ik begrijp dat automatisch opladen uitgezet is met de aanschaf van mijn NS Flex abonnement.

Ik kan nu vreemd genoeg niet meer inchecken in de bus (Qbuzz en U-OV geprobeerd). Er komt dan "saldo te laag" op het schermpje te staan. Voor zover ik weet zou ik gewoon op rekening moeten kunnen inchecken bij alle vervoerders.

Ik las elders op het forum dat een negatief saldo dit kan veroorzaken. Ik heb dus geprobeerd mijn saldo op te waarderen. Echter zie ik die optie niet meer op de NS apparaten staan als ik mijn OV chipkaart scan. 

Hoe kan ik mijn chipkaart weer gebruiken in de bus? 

icon

Beste antwoord door Tochjo 4 August 2023, 18:39

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

Het kan inderdaad zijn dat er een negatief saldo op de kaart staat en dat dat voor problemen zorgt. U kunt nog wel saldo laden bij andere automaten dan die van NS, en ik denk dat u bij een servicebalie ook nog wel saldo moet kunnen laten laden.

Het zou ook kunnen zijn dat er iets anders speelt. NS Flex bestaat eigenlijk uit twee producten: “Reizen op Rekening Trein” en “Reizen op Rekening Bus Tram Metro". Als alleen het Trein-product op de kaart staat, dan reist u nog altijd op saldo in bus, tram en metro en moet u dus saldo laden om dat te kunnen doen. Dit is bijvoorbeeld handig als er een kortingsproduct voor busreizen op de kaart staat, want dat werkt niet goed samen met NS Flex. U kunt dit checken door bij een kaartautomaat te kiezen voor Tonen alle producten op kaart, en het staat vast ook bij Kaartinformatie in Mijn OV-chip op www.ov-chipkaart.nl.

Als het Bus Tram Metro-product ontbreekt, dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice van NS om het alsnog te laten activeren. U zou ook op saldo kunnen blijven reizen en eventueel automatisch opladen weer activeren. Dat is de beste optie als er inderdaad een kortingsproduct voor reizen met bus, tram of metro op de kaart staat.

Dankuwel, dat helderd de zaak enorm op. Inderdaad blijkt dat ik alleen reizen op rekening voor trein heb. Dit verklaar ook wat ik zie op de paaltjes en poortjes van arriva. Ik zal telefonisch contact opnemen met de klantenservice over wat de handigste optie voor mij is. Wederom bedankt!

Reageer