beantwoord

Kan NS niet voor haar klant berekenen welke besparing een dalurenkaart op heeft gebracht?

• 14 juni 2020
  • 13 reacties
  • 340 Bekeken

Iedere NS klant kan precies zien welke reizen zijn gemaakt. Waarom rekent NS op einde van een jaar ‘daluren’ niet uit hoeveel de korting in totaal dat jaar was die is bespaard? Is dat meer dan het abonnement kost, dan ben je blij. Is het minder, dan kan de klant overwegen het abonnement stop te zetten. Dat is nu een echt klantgericht handelen! En voor NS moet het een fluitje van cent zijn zo'n berekening in te bouwen. Geef de klant nog 2 weken de tijd het abonnement stop te zetten, en je bewijst echt klantgericht bezig te zijn. Benieuwd! Groet, Willem.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 19 juni 2020, 10:57

Ik heb inmiddels een reactie gekregen op zowel jouw suggestie, @WillemTreint, als jouw vraag, @Robert B.

Eerst de vraag over de NS Extra mails:
Mij is aangegeven dat er begin dit jaar nog zo’n e-mail is verstuurd naar gebruikers van NS Extra en Mijn NS, waarin er wordt aangegeven dat er wat informatie over de gemaakte reizen (aantal KM’s, bespaard CO2) gevonden kan worden in de NS Lab-app. Vervolgens wordt er een instructie gegeven hoe de NS Lab-app gebruikt kan worden.
Op die mail zijn er vervolgens vrij veel negatieve reacties gekomen, met een veelgegeven opmerking dan mensen het idee hadden dat ze teveel gevolgd werden. Lang niet iedereen waardeert deze mogelijkheid dus.

Wat betreft de suggestie over een jaaroverzicht aan genoten korting:
Mijn collega’s waren op zich vrij enthousiast over deze suggestie en zagen wellicht een mogelijkheid om dit op de lange termijn ook te introduceren.

Wel moet ik aangeven dat er op korte termijn hoogstwaarschijnlijk geen acties worden ondernomen met betrekking tot dit soort informatiemails, deels door de huidige Corona crisis, maar zeker ook vanwege de negatieve feedback. Mocht er toch interesse zijn in dit soort informatie over gemaakte reizen, dan kan het baten om een kijkje te nemen in de NS Lab-app. Hieronder heb ik voor de volledigheid de instructie voor de NS Lab-app ook toegevoegd.

In 3 stappen zie je alle info:

1. Download de NS Lab-app (via de App Store of Play Store).
  2. Koppel je OV-chipkaart in Profiel.
  3. Klik op de banner om in te loggen in Mijn NS.
Bekijk origineel

13 reacties

Ik heb inmiddels een reactie gekregen op zowel jouw suggestie, @WillemTreint, als jouw vraag, @Robert B.

Eerst de vraag over de NS Extra mails:
Mij is aangegeven dat er begin dit jaar nog zo’n e-mail is verstuurd naar gebruikers van NS Extra en Mijn NS, waarin er wordt aangegeven dat er wat informatie over de gemaakte reizen (aantal KM’s, bespaard CO2) gevonden kan worden in de NS Lab-app. Vervolgens wordt er een instructie gegeven hoe de NS Lab-app gebruikt kan worden.
Op die mail zijn er vervolgens vrij veel negatieve reacties gekomen, met een veelgegeven opmerking dan mensen het idee hadden dat ze teveel gevolgd werden. Lang niet iedereen waardeert deze mogelijkheid dus.

Wat betreft de suggestie over een jaaroverzicht aan genoten korting:
Mijn collega’s waren op zich vrij enthousiast over deze suggestie en zagen wellicht een mogelijkheid om dit op de lange termijn ook te introduceren.

Wel moet ik aangeven dat er op korte termijn hoogstwaarschijnlijk geen acties worden ondernomen met betrekking tot dit soort informatiemails, deels door de huidige Corona crisis, maar zeker ook vanwege de negatieve feedback. Mocht er toch interesse zijn in dit soort informatie over gemaakte reizen, dan kan het baten om een kijkje te nemen in de NS Lab-app. Hieronder heb ik voor de volledigheid de instructie voor de NS Lab-app ook toegevoegd.

In 3 stappen zie je alle info:

1. Download de NS Lab-app (via de App Store of Play Store).
  2. Koppel je OV-chipkaart in Profiel.
  3. Klik op de banner om in te loggen in Mijn NS.
Reputatie 2

Hoi @WillemTreint 

Als u globaal wilt weten wat uw korting is geweest en u reist hoofdzakelijk met de trein dan telt u in MijnOV-chip (www.ov-chipkaart.nl) de "Saldo opgeladen" bedragen bij elkaar. Als u dan meestal met 40% korting reist dan is de korting globaal: totaal * 0,4/0,6

Klopt helemaal Martin. En dat is nu precies wat me nieuwsgierig maakt. Is NS echt klantgericht? Dan informeren ze die klant, die het abonnement totaal niet terugverdient, graag. Ergens anders in deze community las ik dat iemand die wilde opzeggen, zelfs korting kreeg aangeboden door NS. Dat soort praktijken storen mij, zeker wanneer organisaties beweren ‘de klant voorop te zetten’. 

Vanuit de NS kan het ook logisch zijn om deze cijfers juist niet actief aan te bieden. Het is net als bij de sportschool: “onbeperkt sporten voor maar x euro/maand”, klinkt heel goedkoop en aantrekkelijk ... totdat je aan het eind van het jaar beseft dat je maar een paar keer bent geweest. Zulke klanten zijn goud waard :sweat_smile:

Dank Stijn. Begrijp dat dit niet zomaar gaat gebeuren. Als er al iets mee wordt gedaan, moet eerst marketing en dan ontwikkeling ermee aan de slag. Maar wie weet… ik blijf het een logische service vinden. Groet, Willem.

Ik zal je suggestie doorsturen, WillemTreint, maar ik verwacht hier geen terugkoppeling op in hoeverre het wel of niet mogelijk is.

Dag Stijn, super dat je naar de vraag van Robert gaat kijken ;-)

Kun je ook het idee van feedback op het dalurenabonnement voorleggen?

Want o.a. MoDe, hoewel het zeker te doen is, met excels etc. het zelf uit te rekenen, het is toch veel leuker, sneller en klantgerichter wanneer NS dat vol-geautomatiseerd voor de klanten kan doen? Goed om vervolgens ook je CO2 besparing door te geven! 

Dat is een goeie vraag, Robert B, waar ik zo snel ook geen antwoord op heb. Ik zal dit in ieder geval even navragen of er iets over bekend is!

Badge +3

Ja, wat is er met die NS Extra mails gebeurd over je gereisde km en CO2 reductie in een bepaalde periode?

Reputatie 3

Ik vindt het een top idee.

Natuurlijk kan je dat zelf berekenen. Maar ik denk dat WillemTreint het bedoeld als Service of een soort van Marketing. In veel gevallen zal het positief uitpakken.

Mooi deelknopje erbij voor op Facebook en een verleng-bestelbutton. Prima marketing.

Zet er nog een co2 reductie aanwijzer erbij en je bent helemaal groen bezig !

Top idee !

Badge +3

Overzicht kan je het beste maken vanuit een Mijn OV-chip account (bij geen Flex), dan heb je ook de ritten met andere vervoerders erbij.

Als je handig bent met Excel of ander spreadsheetprogramma en CSV bestanden neemt kan je eenvoudig filteren op reizen met korting. Helaas kan je bij OV-chip alleen maar tot een maand downloaden, dat wordt dus 12 bestanden voor een jaar.

Reis je nooit met Arriva etc. dan kan het ook vanuit Mijn NS natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

De klant kan de berekening simpel.zelf maken, de prijzen van de reizen staan in de reisplanner. Zet na elke reis de 100% kosten en de 40% kosten in een bestand. Tegen het einde van het abonnementsjaar tel je beide kolommen op en en tel bij de kortingsreizen de abonnementskosten en je ziet wat jouw abonnement je opgeleverd heeft.

Badge +3

Welkom bij de NS Community @WillemTreint!

Die overweging zal je zelf moeten maken. Ikzef had ooit een Dal Voordeel voor €29 en toen dat vernieuwd zou worden werd het €50.

Dat jaar zo weinig gereisd dat mijn besparing (zelf berekend) dat jaar €33,50 was. Ik reisde namelijk standaard op actiekaartjes (Kruidvat, AH, Vakantieveilingen, Actievandedag, Spoordeelwinkel e.d.) behalve voor korte afstanden.

Na contact met NS over opzeggen kreeg ik het aanbod om te verlengen voor €29. Mede gezien het uitkleden van de actiekaartjes-voorwaarden dat gedaan natuurlijk.

Probleem met klassieke abonnementen (reizen op saldo) is dat NS geen inzage heeft in reizen met andere (trein)vervoerders, dus die berekening automatisch maken is lastig.

Bovendien is er tegenwoordig natuurlijk NS Flex, waardoor je zelf je abonnement kunt aanpassen aan je reisgedrag. Per 2021 zullen de meeste abonnementen overgaan naar Flex (uitgezonderd Dal Voordeel en Voordeelurenabonnement).

Reageer