Als je een betalingsherinnering krijgt, zo een met een accept giro dan staat daar heel fraai
Op rekening: NL14 ABNA xxxx xxxx xx.
van: NS Groep inzake NS Reizigers te Utrecht
NS Abonnement
Als je dat invoert in de app van je bank om te betalen vertelt deze je dat het rekeningnummer niet klopt. Of je het even wilt controleren.
Dan blijkt al snel dat de naam niet klopt! Hoezo een andere naam dan op de acceptgiro staat?
Volgens de naamcontrole van mijn bank zou er NS Groep NV horen te staan.
Met die naam accepteert de banking app de gegevens wel.
Ik vraag me af wat de NS doet als je “bij betaling graag uw kenmerk vermelden” achterwege laat als je zelf betaalt vanaf het bij de NS bekende rekeningnummer. Wat ze doen als een ander het voor je betaalt die bij de opmerkingen de NAW gegevens van de klant invult…..
Waarom staat er geen QR code in die brief, zou wel zo makkelijk zijn, voor zowel de klant en ook als iemand anders de betaling verricht. Scannen en met Ideal betalen...
Vreemd dat je bank alleen die naam accepteert. Over het algemeen hoort NS Groep inake NS Reizigers ook gewoon te werken.
Als je het kenmerk achterwege laat kunnen we de betaling niet koppelen aan de openstaande factuur. Ook niet als je de NAW-gegevens achterlaat. Dat kenmerk gebruiken we om de betaling te herkennen, ook als je met een al bekend rekeningnummer een factuur voor iemand anders betaalt. Ik wil je dan ook zeker afraden om het kenmerk niet te vermelden. Het bedrag krijg je uiteindelijk wel weer terug, maar de factuur blijft in de tussentijd gewoon openstaan.
De tenaamstelling van die rekening wijkt dus af van wat er op de acceptgiro staat. Dat is al eerder ter sprake gekomen (ging over NS Fiets B.V. dat NS Groep N.V. moest zijn).
Op zich zou het geen probleem moeten zijn als je het 16-cijferige kenmerk invult, maar bij sommige banken (Rabo?) is er een vrij strenge controle op de tenaamstelling van een IBAN waar je geld naar overmaakt, en krijg je die waarschuwing.
Incasso’s komen wel van NS GROEP IZ NS REIZIGERS NL14 ABNA 0576 8506 75 dus als dat het IBAN op de acceptgiro is klopt de controle van je bank niet.
iDeal betalingen gaan wel naar NS GROEP N.V. maar dat is NL70 ABNA 0593 0784 46
Het IBAN van Bureau Nabetalingen weet ik helaas niet, zou iemand anders misschien kunnen controleren in zijn/haar bankomgeving (plus de tenaamstelling).
Edit: zie in een ander topic dat het NL61 ABNA 0603 2906 71 zou moeten zijn, maar dat zou dan over boetes gaan.
Oh, en deze reactie nog
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.