beantwoord

keuze dag vrijreizen, ingecheckt om 6.20 uur, mag je om 8.00 uur overstappen op andere vervoerder?

• 15 januari 2016
  • 12 reacties
  • 338 Bekeken

Reizen van Blerick naar Maastricht, ik stap in Blerick in om 06.28 uur in een trein van Veolia. De keuzedag vrijreizen is geactiveerd en dus geldig. Om 06.57 kom ik aan in Roermond waar ik moet overstappen naar een NS-trein die om 07.07 vertrekt
Na overstap op NS (dus een andere vervoerder) moest ik dus verplicht eerst uitchecken en weer opnieuw inchecken omdat de vervoerders dit maar niet goed geregeld krijgen. De vraag is dus, is mijn vrije reisdag na overstap gewoon geldig of moet ik gewoon voor de rit betalen?
icon

Beste antwoord door Thom 15 januari 2016, 16:00

U moet gewoon voor de rit betalen want u checkt bij NS in tijdens de spits. Het feit dat u voor 6.35 bij een andere vervoerder heeft ingecheckt, verandert hier niets aan. De keuzedag is wel geldig voor de rit met Veolia. De geldigheid vervalt als u uitcheckt en weer incheckt voor negen uur, eigenlijk 08.55. Het woordje 'dus' is helaas niet van toepassing.

Het had gewerkt als u vanaf, in uw geval, 6.28 met Veolia had gereisd tot negen uur. Dan had u probleemloos verder kunnen reizen met NS. Bijna twee uur wachten lijkt me geen optie, dus u zult moeten betalen voor uw reis in de spits. Of pas na negen uur vertrekken, dat is zeker goedkoper.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U moet gewoon voor de rit betalen want u checkt bij NS in tijdens de spits. Het feit dat u voor 6.35 bij een andere vervoerder heeft ingecheckt, verandert hier niets aan. De keuzedag is wel geldig voor de rit met Veolia. De geldigheid vervalt als u uitcheckt en weer incheckt voor negen uur, eigenlijk 08.55. Het woordje 'dus' is helaas niet van toepassing.

Het had gewerkt als u vanaf, in uw geval, 6.28 met Veolia had gereisd tot negen uur. Dan had u probleemloos verder kunnen reizen met NS. Bijna twee uur wachten lijkt me geen optie, dus u zult moeten betalen voor uw reis in de spits. Of pas na negen uur vertrekken, dat is zeker goedkoper.
Je wordt als reiziger dus gestraft voor het verplicht met meerdere vervoerder te moeten reizen op één reistraject.
Reputatie 7
Badge +4
Van straffen is natuurlijk geen sprake maar het zou een stuk prettiger zijn als u de hele reis met één vervoerder zou kunnen afleggen. Dan was dit probleem er niet. Het is een gevolg van de privatisering. Mijn opvattingen daarover doen echter niet ter zake. Ik geef een antwoord op uw vraag en vertel hoe het werkt 😉
Van straffen is natuurlijk geen sprake maar het zou een stuk prettiger zijn als u de hele reis met één vervoerder zou kunnen afleggen. Dan was dit probleem er niet. Het is een gevolg van de privatisering.

Ook bij het reizen met één vervoerder is dit probleem er wanneer bij een overstap poortjes moeten worden gepasseerd. Het is dan ook geen gevolg van de privatisering, maar een gevolg van de uiterst merkwaardige keuze om bij het wel of niet verlenen van korting niet te kijken naar het tijdstip van reizen maar naar het tijdstip van inchecken.
Hiermee wordt het wel of niet krijgen van korting dus een kwestie van willekeur.
Van straffen is natuurlijk geen sprake maar het zou een stuk prettiger zijn als u de hele reis met één vervoerder zou kunnen afleggen. Dan was dit probleem er niet. Het is een gevolg van de privatisering. Mijn opvattingen daarover doen echter niet ter zake. Ik geef een antwoord op uw vraag en vertel hoe het werkt ;-)

Dank je Thom voor je antwoord, maar er is wel degelijk sprake van een nadelig effect door die privatisering. Als ik naar Groningen zou reizen kon het gewoon met een vervoerder, naar Maastricht niet. In het ene geval loopt mijn vrije reisdag gewoon door en in het andere niet, ik ervaar dat als erg onredelijk.
Thom demonstreert even waarom het opdelen van de OV-chipkaart in hokjes per vervoerder de grootste aandeelhouder van TLS politiek-strategisch gezien wel erg goed uitkomt, over de rug van de reiziger. Hoe moeilijker NS het maakt om over te stappen tussen verschillende vervoerders (gebruik makend van de macht die NS heeft over de landelijke vervoerbewijzen en de stations), hoe meer mensen gaan roepen dat NS helemaal geen concurrentie meer zou mogen hebben.
Reputatie 7
Badge +4
Dat ben ik met u eens. Het voelt niet rechtvaardig maar het werkt wel zo. De privatisering heeft als gevolg dat u met twee vervoerders moet reizen en dit is het gevolg. Als NS de enige vervoerder was, dan zou dit probleem niet bestaan. Het is me doorgaans te vroeg en meestal draai ik me rond die tijd nog eens om maar de weinige keren dat ik voor half zeven incheck, kan ik de hele reis met NS afleggen en dan bestaat het probleem inderdaad niet. Een enkele keer moet ik dan, wil ik de boot naar Borkum halen, toch voor 08.55 inchecken bij Arriva en dan kost me dat 12,60. Het werkt zo. Mogelijk kunt u een manier vinden om toch na negenen te vertrekken.
Reputatie 7
Badge +4
Zo kun je het ook zien, Pepe maar ik vind de privatisering op het spoor sowieso een wassen neus, die voor de consument niet voordelig is. Dat was natuurlijk ook niet het doel. Syntus is een apart bedrijf maar NS heeft de helft van de aandelen. Waar spreek je dan nog over. Concurrentie kan een prijsdalend effect hebben maar van concurrentie is helemaal geen sprake met deze opzet. Je kunt er moeilijk omheen dat de reiziger in veel gevallen meer geld kwijt is, deze vraag illustreert dat en mijn voorbeeld ook. De NS met landelijke dekking - maar een veel beter management dat landelijk denkt en niet randstedelijk, had mijn voorkeur gehad. Arriva heeft in het Noorden wel orde op zaken kunnen stellen en NS faalde daarin. Dat had NS ook moeten kunnen. Over politieke sturing kun je van mening verschillen maar ik ben daar niet zo vies van als dat in het belang van de reiziger is. Dat heeft ook te maken met maatschappijvisie. Het is maar de vraag of dit allemaal nog binnen de bandbreedte van dit forum valt.

Maar goed, het ging natuurlijk om de vraag van Albert.
Reputatie 7
Badge +4
@Albert: Kunt u niet via Eindhoven reizen? En daarna van Eindhoven naar Maastricht? Dan is alles met NS, al rijdt u om. Het scheelt in ieder geval in de kosten, want uw Keuzedag volstaat als u voor 06.35 incheckt.
Blerick 6.22
Eindhoven 6.58
Eindhoven 7.01 of 7.16
Maastricht 8.04 of 8.24
Reputatie 7
Badge +4
Het uur is om dus even als aanvulling: U zou normaal om 7.35 aankomen, nu wordt dat dus waarschijnlijk 8.04. Het scheelt echter 8,70. U zou dan wel zes minuten eerder moeten vertrekken maar ach het is toch al heidens vroeg.
Reputatie 6
Badge +2
@Albert: Kunt u niet via Eindhoven reizen? En daarna van Eindhoven naar Maastricht? Dan is alles met NS, al rijdt u om. Het scheelt in ieder geval in de kosten, want uw Keuzedag volstaat als u voor 06.35 incheckt.
Blerick 6.22
Eindhoven 6.58
Eindhoven 7.01 of 7.16
Maastricht 8.04 of 8.24

Volgens Sivan mag dat niet zonder tussentijds omchecken, ''Bij erg lange omwegen (die niet in de reisplanner zijn vermeld) moet je (..) ‘omchecken’ op een overstappunt.'', zelfs als het de kortste NS-route is (https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/de-kortste-ns-route-toegestaan-1080/index2.html#post98948).
Reputatie 7
Badge +4
Is inderdaad een aardige, Dennis. Dan zou je wel vanaf Blerick naar Rotterdam kunnen maar niet naar Maastricht. Naar Weert wordt als heel vroege optie vermeld. Dan zou de truc via Eindhoven niet opgaan. Het is hoe dan ook geen geldige reisroute via Eindhoven.
Je hebt dus wel vrij reisrecht als je voor half zeven incheckt mits je een geldige route aanhoudt. Ik vraag me af hoe conducteurs hiermee omgaan. Je reist niet terug.

Albert heeft overigens aangegeven met de auto te gaan maar dat terzijde.

Reageer