beantwoord

keuzedag niet kunnen gebruiken i.v.m. Corona

• 20 maart 2020
  • 25 reacties
  • 12521 Bekeken

Ik heb mijn keuzedag (periode 21 januari - 20 maart) niet kunnen gebruiken.
De bijeenkomst waar ik naartoe wilde gaan is gecancelled, en omdat ik tot een van de risicogroepen hoor will ik reizen met OV zoveel mogelijk beperken.

Is het mogelijk om de geldigheidsduur van deze keuzedag te verlengen? De vraag is natuurlijk “hoelang” want het nog niet zeker of het reizen met OV voor 20 mei weer zonder risico kan geschieden.

Misschien is het mogelijk om de regeling die volgend jaar voor keuzedagen zou ingaan (het hele jaar bruikbaar) nu al in te laten gaan.

icon

Beste antwoord door Tochjo 20 maart 2020, 16:42

NS heeft aangegeven dat het niet mogelijk is de Keuzedagen langer geldig te laten zijn. Wel kunt u even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om een oplossing op maat te bespreken. NS heeft het liefst dat u dat digitaal doet, door met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Houd er rekening mee dat het lang kan duren voordat u een reactie krijgt, aangezien de klantenservice het druk heeft met mensen die dezelfde vraag hebben als u.

Bekijk origineel

25 reacties

Badge +3

NS heeft aangegeven dat het niet mogelijk is de Keuzedagen langer geldig te laten zijn. Wel kunt u even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om een oplossing op maat te bespreken. NS heeft het liefst dat u dat digitaal doet, door met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Houd er rekening mee dat het lang kan duren voordat u een reactie krijgt, aangezien de klantenservice het druk heeft met mensen die dezelfde vraag hebben als u.

@Tochjo Bedankt! Ik verwachtte al dat het druk zou zijn, daarom schreef ik in dit forum, en hoopte zo een oplossing te krijgen. Ik zal gaan chatten. (wegens hun privacy beleid tweet en FB ik niet)

Reputatie 7
Badge +3

De regeling om Keuzedagen vanaf 2021 een jaar geldig laten zijn is gekoppeld aan het niet meer geldig zijn van Keuzedagen tijdens de middagspits. Niet iedereen zal blij zijn als deze beperking eerder in zal gaan.

M.b.t uw vandaag verlopende keuzedag adviseer ik u om het liefst vandaag nog via chat, Twitter of Facebook contact op te nemen met NS klantenservice. NS heeft een coulance regeling voor keuzedagen, maar ik weet niet of deze ook geldt voor al verlopen dagen.

Reputatie 7
Badge +4

Het is voor Klantenservice te zien of een Keuzedag is gebruikt of niet. Voor 20 maart gold het Coronaprobleem en het niet redelijkerwijs kunnen reizen al. Coulance in de vorm van een e-ticket met een verre einddatum is denkbaar.

Iedereen met keuzedagen hoort per definitie bij een groep met een verhoogd risico.

Ik heb via FB een chat verstuurd, maar dan wordt gevraagd om je naam, geboortedatum, adres enz., allemaal gegevens die strikt privé zijn; dit kun je toch niet gaan delen in zo’n openbare chat?  Dat vind ik wel erg veel gevraagd.  Of zijn die gegevens dan niet zichtbaar voor anderen?

Reputatie 7
Badge +4

Ze zijn niet zichtbaar voor anderen, u kunt ze gerust geven.

Treinreiziger.nl meldt:

Keuzedagen

NS komt ook senioren tegemoet. Senioren (60+) krijgen bij veel NS abonnementen zogenoemde Keuzedagen, soort dagkaarten met een beperkte geldigheid. Wie een Keuzedagkaart door de Corona crisis niet heeft kunnen gebruiken, kan een voucher krijgen om later alsnog op pad te kunnen. Wel waarschuwt NS dat het bij de NS Klantenservice op dit moment erg druk is. Senioren doen er dan ook verstandig aan om dit op een later moment te regelen. “Dit hoeft niet direct nu aangevraagd worden, dat kan ook tegen de tijd dat het normale leven weer hervat kan worden” legt Koster uit.

Koster is hierbij NS woordvoerder Hessel Koster.
Ik heb deze informatie nog niet op de NS site kunnen vinden.

Reputatie 6
Badge +1

Treinreiziger.nl meldt:

Keuzedagen

NS komt ook senioren tegemoet. Senioren (60+) krijgen bij veel NS abonnementen zogenoemde Keuzedagen, soort dagkaarten met een beperkte geldigheid. Wie een Keuzedagkaart door de Corona crisis niet heeft kunnen gebruiken, kan een voucher krijgen om later alsnog op pad te kunnen. Wel waarschuwt NS dat het bij de NS Klantenservice op dit moment erg druk is. Senioren doen er dan ook verstandig aan om dit op een later moment te regelen. “Dit hoeft niet direct nu aangevraagd worden, dat kan ook tegen de tijd dat het normale leven weer hervat kan worden” legt Koster uit.

Koster is hierbij NS woordvoerder Hessel Koster.
Ik heb deze informatie nog niet op de NS site kunnen vinden.

Zie bijvoorbeeld hier (onder ‘Vragen over abonnementen’) en hier (onder ‘keuzedagen’) voor de informatie.

Reputatie 7
Badge +3

Staat op: 

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html 

NS adviseert om alleen de trein te nemen als het echt niet anders kan. Mijn keuzedag verloopt bijna (26-4) en ik lees dat ik in dat geval bij NS een couponcode kan aanvragen zodat ik mijn reis op een later tijdstip alsnog kan maken. Hoe doe ik dat? Ik heb al op de site gezocht, maar ik kan niets vinden. PS: vanochtend heb ik deze vraag ook al proberen te stellen, maar het is mij niet duidelijk of dat goed ging, vandaar nogmaals. Mijn mailadres is: verwijderd door moderator, dit is een openbaar forum. Alvast dank en vriendelijke groet, Herm Willems.

Reputatie 7
Badge +4

De druk op Klantenservice is op dit moment groot. Bedenk voordat u contact opneemt of het  nu nodig is en echt niet kan wachten. Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan, maar echt alleen dan, telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans veel sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Neem geen contact op als het niet nu echt moet. De wachttijden zijn zeer lang, soms uren. De beste kans maakt u in de latere avond en in de nacht.

Lees in ieder geval dit uitstekende topic  van Jouke NS door.

Reputatie 6
Badge +1

U kunt een vervangende couponcode voor uw keuzedag aanvragen door contact op te nemen met de klantenservice. U kunt het beste contact opnemen met de klantenservice via de chat door op 'Chat met NS' te drukken of via Twitter/Facebook, omdat u hier doorgaans sneller een antwoord krijgt. Uiteraard is telefonisch contact ook mogelijk.

Houdt er rekening mee dat het drukker kan zijn bij de klantenservice en het dus mogelijk langer duurt voordat u een reactie ontvangt. U kunt het beste in de avonduren contact opnemen wanneer het rustiger is.

U bevindt zich nu op een reizigers-helpen-reizigers community van de NS. Wij kunnen hier niet in uw persoonlijke gegevens en geen compensatie verstrekken.

Dag Herm. Welkom bij de Community.

Onze Community is voornamelijk een klant-helpt-klant kanaal. De leden kunnen je wat dit betreft niet helpen aan een vervangende code. Je kan hiervoor contact opnemen met onze Klantenservice. Dit kan via Facebook, Twitter, Live Chat of telefonisch via 030-7515155 (lokaal tarief). Het is momenteel wel drukker dan normaal, een reactie kan daardoor wat langer op zich laten wachten.

Gisteren mijn Keuzedag Maart-April 2020 kunnen verlengen via de chat. Dit als gevolg corona resbeperkingen. Keurig een Voucher ontvangen, maar die blijkt slechts geldig tot en met 1 augustus 2020. Waarom zo'n korte geldigheidsduur? De kans is natuurlijk zeer groot dat er voor die tijd ook niet gereisd zal kunnen worden. Waarom niet gelijk tot bv. eind 2020? Of zit de NS om extra werk te springen? Lijkt mij niet als ik kijk naar de duur van zo'n chat communicatie, om nog maar niet te spreken van telefoneren met de NS. Zorg voor een praktische oplossing in ieders belang!!!

Hoi Peter van de Veen

Dat is onwijs vreemd zeg! De code die je ontvangt hoort een jaar geldig te zijn. Zou je mij anders een privébericht willen sturen met deze code? Dan kijk ik even met je mee. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Peter van de Veen

Dat is onwijs vreemd zeg! De code die je ontvangt hoort een jaar geldig te zijn. Zou je mij anders een privébericht willen sturen met deze code? Dan kijk ik even met je mee. 

De code als vervanging voor verlopen Keuzedagen is tot 31-12-20 geldig, niet een jaar. Of dit moet zeer recent gewijzigd zijn.

Ik zie geen mogelijkheid om een prive bericht te sturen. Overigens zie ik nu wel, nu ik een dag later weer de voucher verzilver mogelijkheid aanklik en invul, dat de uiterste verzilverdatum nu is opgeschoven naar 2.8.2020. Ik kan helaas niet zien tot welke datum verzilveren dit uiterlijk kan.

Reputatie 6
Badge +1

@Peter van de Veen Als je op de profielfoto van Sanne NS gaat staan kan je een privébericht sturen door op de envelop met een plus teken, in de rechter bovenhoek van het kader, te klikken. Als alternatief kan je ook op haar profiel klikken en vervolgens op de gele ‘stuur bericht’ knop drukken.

Ik zie geen mogelijkheid om een prive bericht te sturen. Overigens zie ik nu wel, nu ik een dag later weer de voucher verzilver mogelijkheid aanklik en invul, dat de uiterste verzilverdatum nu is opgeschoven naar 2.8.2020. Ik kan helaas niet zien tot welke datum verzilveren dit uiterlijk kan.

Hoi Peter, een privébericht is dan niet nodig. Ik kan het probleem ook zo voor je oplossen. De datum die je ziet voor verzilveren is 3 maanden in de toekomst, want verder kan je nog niet zien. Een e-ticket kan je vanaf 3 maanden voor je reis verzilveren, maar ik raad je aan dit pas een aantal dagen voor je reis aan te doen. Ik kan je dan wel zeggen dat de code die je dus hebt een jaar geldig is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp dat je nu probeert om de code te verzilveren. Dat is niet slim om dat nu al te doen, eenmaal verzilverd is hij alleen op die datum geldig en als je dan niet gaat reizen dan ben je die dag kwijt. Je krijgt voor een verzilverde code geen nieuwe code.

De code is te verzilveren tot eind van het jaar, maar de mogelijkheid om hem nu al ver vooruit te verzilveren is beperkt.

Toch fijn dat de NS de klanten zelf met een overbelaste klantenservice contact laat opnemen in plaats van dit automatisch te regelen voor alle keuzedagen in de periode vanaf 12 maart... Andere mogelijkheid: de klant dit zelf te laten regelen middels een knop het account-menu.

Dat ging al net zo vlot met het aanvragen van de keuzedagen. Nergens op de hele site te vinden hoe dit moet. Moest ik ook eindeloos in de wacht bij de klantenservice.

Nog wat te leren NS!

Reputatie 7
Badge +3

Toch fijn dat de NS de klanten zelf met een overbelaste klantenservice contact laat opnemen in plaats van dit automatisch te regelen voor alle keuzedagen in de periode vanaf 12 maart... Andere mogelijkheid: de klant dit zelf te laten regelen middels een knop het account-menu.

Dat ging al net zo vlot met het aanvragen van de keuzedagen. Nergens op de hele site te vinden hoe dit moet. Moest ik ook eindeloos in de wacht bij de klantenservice.

Nog wat te leren NS!

NS heeft al wat geleerd. Uw nieuwe keuzedagen die u na 18 mei ontvangt zullen automatisch verlengd worden tot eind van dit jaar. voor keuzedagen die u tussen half  maart en 18 mei heeft gekregen kunt u bij voorkeur via Twitter Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

Tot eind van het jaar? De commercieel directeur van NS deelde gisteren mee dat de beperkingen tot 50% van de capaciteit nog zeker anderhalf jaar gaan duren. Dat betekent dat het nauwelijks mogelijk zal zijn die verlengde keuzedagen nog op te nemen.

Bedankt voor de reacties. Ik heb de code nog niet verzilverd. Helaas moet er voor de periode mei-juni blijkbaar opnieuw een tijdrovende voucher worden aangevraagd, omdat de keuzedag al voor 18 mei was toegekend. Hoe dan ook: het is niet anders. Gelukkig is daarna de geldigheid van de nog komende keuzedagen wel tot en met 31.12.2020. En dat zal zoals het er nu uitziet nodig zijn ook… Misschien een nog wat voorbarige (maar zeker niet ondenkbare) vraag: hoe gaat verlenging plaatsvinden als we ook per 31.12.2020 de keuzedagen niet hebben kunnen gebruiken? Beniewd naar het antwoord.

Badge

Daar is nog geen antwoord op, laten we eerst de ontwikkelingen in de loop van 2020 afwachten. Vooralsnog zijn de bestaande regelingen voor Keuzedagen voldoende. 

Reageer