beantwoord

Keuzedag ophalen bij de Kaartautomaat

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
ik wilde vandaag mijn keuzedag gaan gebruiken, ik keek even op de website van mijnNS, zag ik tot mijn stomme verbazing dat mijn keuzedag al is gebruikt nb voor een kort ritje van 10 minuten!
doodzonde, snap het niet want je moet toch zelf altijd je keuzedag activeren?
icon

Beste antwoord door Loes 19 februari 2014, 12:10

annac schreef:

ik wilde vandaag mijn keuzedag gaan gebruiken, ik keek even op de website van mijnNS, zag ik tot mijn stomme verbazing dat mijn keuzedag al is gebruikt nb voor een kort ritje van 10 minuten!

Hierboven staan veel goede tips, zoals van Hans, Eva en NSgids. Toch wil ik nog even waarschuwen voor het volgende.

Haal de keuzedagen altijd op via de NS-kaart automaat, want alleen daar kan je kiezen welke je wil laden. De apparatuur in de supermarkten geven die keuze niet, dus als je een keuzedag wil opladen, terwijl je de keuzedag van het hele jaar nog beschikbaar hebt, wordt die gewoon op de kaart geladen. Met als vervelend gevolg dat als aan de voorwaarde wordt gedaan om met keuzedag te reizen, deze dag wordt ingecheckt. Vandaar wat Hans al schrijft, haal hem pas op als je daadwerkelijk wilt gaan reizen met een keuzedag.

Bij de NS-kaartautomaat heb je ook twee mogelijkheden om hem op te halen, namelijk via "ophalen bestelling" (beide beschikbare keuzedagen worden getoond) of via "ophalen keuzedag", daar staat er maar eentje om op te laden, namelijk degene die als eerste verloopt en bruikbaar is.

Het enige wat ik kan bedenken hoe het fout heeft kunnen gaan, is dat er een bestelling is opgehaald, denk aan een abonnement dat klaarstond in de automaat en dat er direct een keuzedag bij geladen is.

Wat al eerder is gezegd, een keuzedag moet via een ophaalpunt op de kaart geladen zijn, het is niet mogelijk om dat te omzeilen namelijk.

Bekijk origineel

30 reacties

Hallo,

Keuzedagen kun je inderdaad aanvragen via Mijn NS. Het is vreemd als er staat dat je ze al gebruikt hebt voor een ritje van 10 minuten. Ik zou je aanraden even telefonisch contact op te nemen met de Klantenservice. Dan willen zij dat vast wel even voor je na kijken. (0900 - 2021163)
Zover ik weet moet je altijd zelf eerst een keuzedag activeren. Deze kunnen niet vanzelf "actief" worden. Wel hoorde ik dat het kan voorkomen dat er bij een oplaadpunt 2 in een keer klaargezet worden voor gebruik. Kan dat de oorzaak zijn?
Eva schreef:

Zover ik weet moet je altijd zelf eerst een keuzedag activeren. Deze kunnen niet vanzelf "actief" worden. Wel hoorde ik dat het kan voorkomen dat er bij een oplaadpunt 2 in een keer klaargezet worden voor gebruik. Kan dat de oorzaak zijn?

Wat jij gehoord hebt kan kloppen, Eva.
Van de 7 keuzedagen is er één die het hele jaar gebruikt kan worden.
De overige 6 zijn elk telkens 2 maanden geldig.
Zolang je die "jaar" keuzedag nog niet hebt gebruikt, kunnen er op het scherm dus 2 keuzedagen worden getoond, n.l. de keuzedag voor de periode van 2 maanden die op dat moment nog gebruikt kan worden én de keuzedag die je het hele jaar door kunt kiezen.

En inderdaad, als je een keuzedag wilt gebruiken moet je die altijd eerst via de kaartautomaat op het station op de OV-chipkaart laden. Dat kan eventueel ook bij een automaat in bijv. een supermarkt.

En misschien zit in die laatste mogelijkheid wel het probleem. Kleine displays met weinig informatie, waardoor fouten sneller gemaakt kunnen worden.

Mijn advies is daarom: speel op safe, als je toch naar het station gaat om met de trein te reizen, gewoon 5 minuten eerder gaan en daar via de kaartautomaat (met duidelijk scherm) even die keuzedag op de OV-chipkaart zetten.
annac schreef:

Hierboven staan veel goede tips, zoals van Hans, Eva en NSgids. Toch wil ik nog even waarschuwen voor het volgende.

Haal de keuzedagen altijd op via de NS-kaart automaat, want alleen daar kan je kiezen welke je wil laden. De apparatuur in de supermarkten geven die keuze niet, dus als je een keuzedag wil opladen, terwijl je de keuzedag van het hele jaar nog beschikbaar hebt, wordt die gewoon op de kaart geladen. Met als vervelend gevolg dat als aan de voorwaarde wordt gedaan om met keuzedag te reizen, deze dag wordt ingecheckt. Vandaar wat Hans al schrijft, haal hem pas op als je daadwerkelijk wilt gaan reizen met een keuzedag.

Bij de NS-kaartautomaat heb je ook twee mogelijkheden om hem op te halen, namelijk via "ophalen bestelling" (beide beschikbare keuzedagen worden getoond) of via "ophalen keuzedag", daar staat er maar eentje om op te laden, namelijk degene die als eerste verloopt en bruikbaar is.

Het enige wat ik kan bedenken hoe het fout heeft kunnen gaan, is dat er een bestelling is opgehaald, denk aan een abonnement dat klaarstond in de automaat en dat er direct een keuzedag bij geladen is.

Wat al eerder is gezegd, een keuzedag moet via een ophaalpunt op de kaart geladen zijn, het is niet mogelijk om dat te omzeilen namelijk.

Hallo Annac,

Welkom op ons forum. We merken dat er veel vragen over dit onderwerp op ons forum binnenkomen vandaar dat we hier een 'sticky-topic' van hebben gemaakt.

Het antwoord van Loes is inderdaad juist. Ik zou hier nog graag één opmerking bij willen maken. Als je er voor kiest je Keuzedagen te activeren bij een OV-ophaalpunt in een supermarkt dan wordt automatisch eerst de periodieke Keuzedag geactiveerd indien je 'akkoord' klikt. Klik je vervolgens nogmaals op 'akkoord' dan activeer je ook de Keuzedag die het hele jaar door geldig is. Via de NS Kaartautomaat is het inderdaad iets overzichtelijker, hier is het inderdaad mogelijk Keuzedagen apart te activeren. De reden hiervan is dat het beeldschermpje van een OV-ophaalpunt vele malen kleiner is dan bij een NS Kaartautomaat.

Vriendelijke groet,
Ramon
Reputatie 6
Badge +2
Zoals elders op het forum al opgemerkt: op stations die niet door NS bediend worden is vaak geen volwaardige NS-kaartautomaat. Gezien het bericht van Ramon dat je als je heel goed oplet ook een andere automaat kan gebruiken zijn die toch wel een uitkomst voor wie op een Keuzedag van zo'n station wil vertrekken.
Dennis schreef:

Zoals elders op het forum al opgemerkt: op stations die niet door NS bediend worden is vaak geen volwaardige NS-kaartautomaat. Gezien het bericht van Ramon dat je als je heel goed oplet ook een andere automaat kan gebruiken zijn die toch wel een uitkomst voor wie op een Keuzedag van zo'n station wil vertrekken.

Met het risico als er op dat moment nog meerdere keuzedagen beschikbaar zijn, je ook beide keuzedagen tegelijk op je OV-chipkaart geladen krijgt, omdat je bij automaten in de supermarkt of andere winkels vaak geen keuzemogelijkheid hebt; Die je bij NS automaten wel hebt.
Gewoon opladen keuzedag kiezen en je krijgt de dag die het eerst vervalt op je kaart.
En we weten allemaal (ook al willen we dat vaak niet toegeven) dat lezen en daarnaar handelen nou niet direct ons sterkste punt is, waardoor veel dingen mis gaan; ook ophalen van keuzedagen.
Reputatie 6
Badge +2
Ramon NS schreef:

Als je er voor kiest je Keuzedagen te activeren bij een OV-ophaalpunt in een supermarkt dan wordt automatisch eerst de periodieke Keuzedag geactiveerd indien je 'akkoord' klikt. Klik je vervolgens nogmaals op 'akkoord' dan activeer je ook de Keuzedag die het hele jaar door geldig is.

Dit is zoals gezegd goed om te weten voor wie op een Keuzedag wil vertrekken van een station zonder volwaardige NS-kaartautomaat. Als je door secuur te werk te gaan de reiskosten naar het dichtstbijzijnde door NS bediende station kan besparen (die de kosten van de Keuzedag kan verdubbelen) dan is dat gauw verdiend.

Geldt dit voor beide typen kleine gele automaten? Is er verder nog iets waar men op moet letten?
Dennis schreef:

[

Geldt dit voor beide typen kleine gele automaten? Is er verder nog iets waar men op moet letten?

Antwoord op jouw vraag is heel simpel op internet te vinden. Probeer eens te googelen.

Maar luister ook eens goed naar wat gebruikers ervaren en lees eens welke problemen mensen al ervaren hebben. Dan is de vraag welke van de 2 gele automaten niet eens meer relevant.
Dit geldt voor de OV-chipophaalpunten die je in veel supermarkten e.d. vindt. Alleen bij de NS-kaartautomaat kan je een keuze maken op de automaat. Indien je dus bij een OV-chippunt je Keuzedag activeert kan je voor de 'truc' van Ramon gaan.
Reputatie 6
Badge +2
Reactie op Hans: Daar is die extra info waar ik naar vraag juist voor, om problemen te voorkomen.
Vanaf 15 mei j.l. ben ik ook "bevrijd" van de papieren kaartjes voor keuzedagen. Met waardering voor het voordeelurenabonnement op zich en zeker de keuzedagen voor de 60+-ers en zelfs de uitgebreidheid van het voorlichtingsmateriaal, schrik ik toch van de ingewikkeldheid.
Om te beginnen geven de vele brieven, folders, kaarten en kaartjes met eigenlijk steeds dezelfde aanwijzingen geen direct antwoord op belangrijke vragen, zoals: kan ik een keuzedag activeren en daar 1, 2 of meer dagen later mee reizen ? En: hoe zorg ik dat de keuzedag die een jaar geldig is (voorlopig) niet wordt geactiveerd ? Via o.m. dit forum wordt het geleidelijk wat duidelijker, maar er wordt soms glashard gesteld dat de voordeelurenkaart op de reisdag zelf moet worden geactiveerd, maar elders weer dat dat ook dagen van te voren kan. Wat is nu waar ? En Eva komt er ook helemaal niet uit !
Reputatie 7
Badge +4
Het is in een paar zinnen uit te leggen, Evert. U kunt hem elk moment op de kaart zetten maar het is wel zo dat de keuzedag wordt geactiveerd zodra u incheckt. Dat is de crux. Maar misschien wilde u dat dan wel helemaal niet omdat u bijvoorbeeld een kort reisje ging maken.

Vandaar het advies - niet de noodzaak - om de keuzedag er pas op te zetten kort voordat u er daadwerkelijk mee gaat reizen. Dan verspilt u uw keuzedag niet per ongeluk. Als de keuzedag eenmaal is geactiveerd, is het niet terug te draaien en u krijgt ook geen geld terug. Kort voor het reizen de keuzedag er op zetten, is echt het beste wat u kunt doen.

Eva is een beetje dom maar ja: het is een computer en geen mens 😃
Betreft het ophalen van een keuzedag via een NS-kaartautomaat. Gisteren wilde ik de extra keuzedag ophalen op een NS-kaartautomaat. Deze was via "ophalen Keuzedag" niet zichtbaar. Nu lees ik dat je dis via "ophalen bestelling" moet doen ? In de NS folder Reizen met de Keuzedagen van uw Voordeelurenabonement lees ik daar niets over. Ook op de oefen site "Op ns.nl/kaartautomaat wordt dit niet aangegeven. Is mijn stelling juist ? Zo ja wordt de gegevens informatie aangepast ?
Dit verschilt per kaartautomaat. Je kunt voor het ophalen van keuzedagen dus kiezen voor 'ophalen keuzedagen' of 'ophalen bestellingen'.
Fijn dat u zo snel reageert. Echter het probleem is hiermee nog niet opgelost. De "extra keuzedag" was niet zichtbaar op het scherm van de NS-kaartautomaat (Station in Den Haag). Ik kon deze dus ook niet ophalen. De vraag is nu hoe kun je de "extra keuzedag" wel ophalen en hoe is dat zichtbaar op de kaartautomaat ?
Zit er tegenwoordig verschil in kaartautomaten van de NS?
Vorige maand kon ik zowel bij de "platte" als de "bolle" automaten nog mijn keuzedagen opvragen via "ophalen bestellingen" en ophalen via "ophalen".
Er is met de ombouw naar de situatie vanaf 9 juli dan nu ook iets veranderd m.b.t. ophalen van keuzedagen?

Ik dacht dat er alleen maar verschil was tussen NS kaartautomaten en de kleine gele oplaadautomaten in de supermarkten e.d.

Maar goed, ik ben komende maandag weer een keer in Rotterdam met zijn batterij aan NS automaten en zal dan meteen de proef een op de som nemen.
Hans den Ouden schreef:

Fijn dat u zo snel reageert. Echter het probleem is hiermee nog niet opgelost. De "extra keuzedag" was niet zichtbaar op het scherm van de NS-kaartautomaat (Station in Den Haag). Ik kon deze dus ook niet ophalen. De vraag is nu hoe kun je de "extra keuzedag" wel ophalen en hoe is dat zichtbaar op de kaartautomaat ?

Zoals je uit mijn vorige reactie kunt lezen zaait Susan bij mij ook enige verwarring.
Tot voor kort wat het zo dat je via de knop "ophalen bestelling" op het scherm van de NS kaartautomaat een overzicht kreeg welke keuzedagen al opgebruikt waren en welke in de lopende periode van 2 maanden nog beschikbaar zijn. Dat zijn er dus maximaal 2, die voor de lopende periode van 2 maanden en eventueel de "jaar" dag.

Je kunt op dat scherm dan eventueel kiezen of je een dag op de OV-chipkaart wilt laden door die bewuste dag aan te klikken en vervolgens ook nog een (rechtsboven) de knop "akkoord" aan te raken.

Simpeler (en veiliger) is het natuurlijk om gewoon de knop "ophalen keuzedag" te gebruiken, omdat in dat geval altijd in eerste instantie de dag van de lopende 2-maandelijkse periode op de kaart wordt gezet en pas als deze niet meer beschikbaar is gekozen wordt voor de "jaar" dag.
Bij ophalen via dat bestellingen overzicht zijn er genoeg mensen die zich vergissen en kiezen voor die "jaar" dag, waarbij de periode-dag blijft staan en uiteindelijk vaak komt te vervallen.

Zo was in ieder geval de situatie 5-6 weken geleden.

Hopelijk heb je iets aan mijn ervaringen van toen.

Ik vermoed overigens dat Susan met haar opmerking "dat verschilt per kaartautomaat" ook de ophaalautomaten in de supermarkt e.d. bedoelt. Die werken qua ophalen heel anders.
Ze hebben doorgaans geen keuzemogelijkheid om te kiezen wat je ophaalt, waardoor het vaak (zeg maar bijna altijd) gebeurt dat als je voor ophalen kiest meteen ook alles wat klaar staat op de OV-chipkaart gezet wordt.
Reputatie 6
Badge +2
Hertog schreef:

Vorige maand kon ik zowel bij de "platte" als de "bolle" automaten nog mijn keuzedagen opvragen via "ophalen bestellingen" en ophalen via "ophalen".
Er is met de ombouw naar de situatie vanaf 9 juli dan nu ook iets veranderd m.b.t. ophalen van keuzedagen?

Ik denk het niet.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vrees dat de extra Keuzedag per ongeluk al verbruikt is. Dat zou je kunnen controleren op Mijn NS.
Hans den Ouden schreef:

Mijn vrouw is gisteren het zelfde overkomen. De 7e-dag kon ze niet ophalen. Ze heeft toen noodgedwongen op saldo moeten rijzen i.v.m. een afspraak. In Gouda heeft ze bij het loket gevraagd hoe dat kon. De lokettiste zei dat hij al gebruikt was. Dat is echter beslist niet het geval. Hoe krijgt zij die 7e-de dag terug. Als Hans den Ouden in Den Haag het zelfde is overkomen, dan lijkt het op een fout in de NS-computer. Graag een reactie van de moderator. Bvd.
Hallo BertenNancy,

Kun je de NAW gegevens en geboortedatum van je vrouw in een privé bericht sturen? Dan ga ik voor je nakijken wat er met de Keuzedag is gebeurd.

Groet,
Marjan
Beste Hertog, je schrijft:
"Maar goed, ik ben komende maandag weer een keer in Rotterdam met zijn batterij aan NS automaten en zal dan meteen de proef een op de som nemen".
Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen.
Groet, Hans den Ouden.
Hallo,
Ik heb de zelfde ervaring met ophalen van keuzedagen in de supermarkt.
Wat echter nog vervelender was, is dat ik mijn vrij reizen dag voor het hele jaar had opgebruikt.
De vrij reizen dag voor de betreffende periode is verlopen zonder dat ik er gebruik van heb kunnen maken.
Gelukkig heeft de NS klantenservice dit voor mij gecompenseerd met een gratis dag kaart.
Het zou mooi zijn als het ophalen van producten wat inzichtelijker ging met een extra bevestigingsbericht: net zo als bij je smartphone als je een bericht wilt verwijderen en er dan gevraagd wordt:
"weer u zeker dat u dit bericht wilt verwijderen?"
In juni heb ik een vrije reis gebruikt. Wij hebben hier in Landgraaf alleen een kleine gele kaartautomaat. Bij de grote blauwe kun je niet je Ov.-chipkaart laten lezen. In juni zijn toen 2 vrije reizen op de kaart gezet. Het waren 2 opvolgende reizen. Dus die van mei/juni en juli/augustus. Die van juli/augustus was op dat moment nog helemaal niet geldig. Ik heb in de tussentijd niet met de trein gereisd. Toen ik vorige week maandag met de dag wilde reizen was hij verdwenen. Toen ik controleerde bij een grote blauwe kaartautomaat stond erbij dat de dag of verlopen was of gebruik was. Dit is absoluut allebei niet waar. Hoe kan dit nu? Van NS moest ik hier bij Veolia een uitdraai vragen omdat ze me niet geloofden. En ook op deze uitdraai staat geen reis vermeld. Verlopen kan de vrije reis ook niet zijn want hij is nog geldig tot en met19 augustus. Ik heb een schriftelijke klacht van de Ns bij de NS-klantenservice moeten indienen maar daar heb ik nog niets op gehoord, zelfs geen bevestiging dat de klacht in behandeling is.

Reageer