beantwoord

keuzedagen

• 29 april 2014
  • 7 reacties
  • 669 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Mijn keuzedag heb ik opgehaald bij de automaat Nu wil ik er a.s woensdag mee reizen .Wordt deze dag automatisch bij het instappen geactiveerd voor die dag?
icon

Beste antwoord door Thom 29 april 2014, 15:44

Ja dat gaat vanzelf als u keuzedag op uw OV-chipkaart staat wanneer u inchekt. Hou de ovchipkaart dus niet eerder dan woensdag voor het paaltje, dan wanneer u gaat reizen. U activeert met het inchecken uw vrije reisdag voor die dag.

Anders gezegd: U kunt en moet uw vrije keuzedag op uw chipkaart zetten en op het moment dat u incheckt, kunt u die dag vrij reizen.

Wellicht ten overvloede:

Als u hem heeft middels het gele kaartautomaat op uw ovchipkaart zet, wordt hij gebruikt zodra u uw eerste treinreis maakt en de ovchipkaart voor de paal houdt. U moet hem dus eerst wel op de kaart zetten en dan gaat het automatisch. Tip: haal de keuzedagen op door te kiezen voor ophalen keuzedag. Het voordeel daarvan is dat u niet per ongeluk de vrije reisdag die het hele jaar geldig is op uw chipkaart zet, terwijl u ook nog de reguliere keuzedag mag opnemen. Die krijgt u eens in de twee maanden.

Het is dus zaak de ovchipkaart voor de lezer rechts onderaan op het automaat te houden. Dan krijgt u automatisch de mogelijkheid ophalen keuzedag te kiezen. Vervolgens vraagt de automaat u de ovchipkaart nogmaals voor de lezer te houden en u krijgt de melding dat uw keuzedag er op staat. U kunt daarna meteen inchecken.
Haal de keuzedag niet op bij Albert Heijn, dat gaat vaak mis omdat u soms een extra keuzedag verliest.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ja dat gaat vanzelf als u keuzedag op uw OV-chipkaart staat wanneer u inchekt. Hou de ovchipkaart dus niet eerder dan woensdag voor het paaltje, dan wanneer u gaat reizen. U activeert met het inchecken uw vrije reisdag voor die dag.

Anders gezegd: U kunt en moet uw vrije keuzedag op uw chipkaart zetten en op het moment dat u incheckt, kunt u die dag vrij reizen.

Wellicht ten overvloede:

Als u hem heeft middels het gele kaartautomaat op uw ovchipkaart zet, wordt hij gebruikt zodra u uw eerste treinreis maakt en de ovchipkaart voor de paal houdt. U moet hem dus eerst wel op de kaart zetten en dan gaat het automatisch. Tip: haal de keuzedagen op door te kiezen voor ophalen keuzedag. Het voordeel daarvan is dat u niet per ongeluk de vrije reisdag die het hele jaar geldig is op uw chipkaart zet, terwijl u ook nog de reguliere keuzedag mag opnemen. Die krijgt u eens in de twee maanden.

Het is dus zaak de ovchipkaart voor de lezer rechts onderaan op het automaat te houden. Dan krijgt u automatisch de mogelijkheid ophalen keuzedag te kiezen. Vervolgens vraagt de automaat u de ovchipkaart nogmaals voor de lezer te houden en u krijgt de melding dat uw keuzedag er op staat. U kunt daarna meteen inchecken.
Haal de keuzedag niet op bij Albert Heijn, dat gaat vaak mis omdat u soms een extra keuzedag verliest.

Even nog een kleine aanvulling, let wel op de tijd van inchecken, als u om 08.55 uur incheckt, wordt ie inderdaad geactiveerd zoals tomprins dat verder aangeeft.

Goede reis gewenst
Dank allebei:)
Dag Wil, het antwoord van Hans en Loes is inderdaad helemaal juist, dank hiervoor. Ik heb je topic even verplaatst naar 'abonnementen' zodat deze vindbaar is voor forumgebruikers met eenzelfde vraag. Groet Ramon
Vandaag (vrijdag 26-06-2015) heb ik mijn keuzedag op de chipkaart geplaatst. Morgen wil ik reizen en het is wel zo handig een dag van tevoren de kaart op te laden. Ik woon in Delft en ben met mijn fiets naar het (bijna nog gloednieuwe) station gegaan. Fiets in de fietsenkelder gezet. Met de chipkaart naar boven (lekker makkelijk binnendoor, inchecken en meteen weer uitchecken anders kom je niet bij de automaat!). Vervolgens mijn keuzedag op de kaart gezet en teruggegaan via dezelfde weg. Helaas is daarbij de keuzedag geactiveerd en verloren gegaan. Die wordt niet gedeactiveerd als je binnen een uur weer uitchecked. Hoe had ik moeten weten dat ik niet binnendoor weer naar mijn fiets kon. Morgen schijnt het overigens een mooie dag te worden voor een lange fietstocht.
Reputatie 7
Badge +4
Hij moet wel zijn gedeactiveerd als u binnen een uur uitcheckt. Ik zou even 030 7515155 bellen. Hij hoort gedeactiveerd te zijn en u moet er morgen bij het inchecken ( na 9 uur) weer mee kunnen reizen. Ik ken de situatie daar niet maar automaten staan buiten de poortjes als het goed is.
Ook buiten de poortjes zou je wel een kaartautomaat moeten kunnen vinden. Dan kun je deze situatie voorkomen. Ik kan even kijken of we nog wat kunnen regelen voor morgen. Kun je daarvoor een privébericht sturen met je NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer? Je kunt mij een privébericht sturen door op mijn gebruikersnaam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'.

Reageer