beantwoord

Keuzedagen 2020

• 12 november 2020
  • 29 reacties
  • 1114 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 4 reacties

Vandaag een mail ontvangen van NS over de nieuwe voorwaarden voor het gebruik van Keuzedagen. Tevens werd gemeld dat de keuzedagen van 2020 waarvan de geldigheid is verlengd tot het eind van dit jaar vervallen per 1 januari 2021.

Zowel mijn vrouw als ikzelf hebben nog twee keuzedagen 2020 plus nog twee “codes” als compensatie voor reeds vervallen keuzedagen 2020 (ook geldig tot eind 2020).

Wij vinden het niet sociaal dat NS die “4” dagen laat vervallen. Door de Coronacrisis hebben wij er geen gebruik van kunnen maken, het ziet er ook niet naar uit dit mogelijk gaat worden in de periode tot eind december 2020.

Omdat de overgebleven keuzedagen geld vertegenwoordigen zijn wij van mening tot een compensatie door de NS op zijn plaats zou zijn.

icon

Beste antwoord door Mark NS 12 november 2020, 10:58

Wij gaan die Keuzedagen niet nog een keer verlengen inderdaad. Keuzedagen en vouchers die tot 1 januari 2021 geldig zijn, zullen vanaf dan te vervallen komen. We bieden hier geen restitutie voor aan. Keuzedagen die na 30 oktober klaar komen te staan, zullen de geldigheid van 1 jaar krijgen. Ik had graag beter nieuws gehad, maar dit is op dit moment de stand van zaken. 

Bekijk origineel

29 reacties

Wij gaan die Keuzedagen niet nog een keer verlengen inderdaad. Keuzedagen en vouchers die tot 1 januari 2021 geldig zijn, zullen vanaf dan te vervallen komen. We bieden hier geen restitutie voor aan. Keuzedagen die na 30 oktober klaar komen te staan, zullen de geldigheid van 1 jaar krijgen. Ik had graag beter nieuws gehad, maar dit is op dit moment de stand van zaken. 

Uw antwoord is zeer teleurstellend. Als gezegd vertegenwoordigen de betreffende dagen een bepaalde waarde, de NS ontneemt ons die waarde zonder er een tegenprestatie voor te leveren. Vraag mij of of uw reactie als officieel standpunt van de NS directie moet worden beschouwd. Vraag mij ook af of juridisch gezien uw standpunt houdbaar is/blijft.

Uw antwoord is zeer teleurstellend. Als gezegd vertegenwoordigen de betreffende dagen een bepaalde waarde, de NS ontneemt ons die waarde zonder er een tegenprestatie voor te leveren. Vraag mij of of uw reactie als officieel standpunt van de NS directie moet worden beschouwd. Vraag mij ook af of juridisch gezien uw standpunt houdbaar is/blijft.

U kunt ervan uitgaan dat als een moderator hier iets neerzet dat dat het officiële standpunt van de NS is.

Ik wacht het officiële antwoord af van de NS

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het jammer dat NS wel actiekaarten verlengd tot met maart 21maar 60+ in de kou laat staan. Juist omdat NS zo onduidelijk was/is over de datum tot wanneer nieuwe keuzedagen-abonnementen besteld kunnen worden. Ik heb die vraag sinds februari '20 meerdere keren gesteld en nog steeds geen duidelijk antwoord gekregen. Ondertussen hebben we sinds maart geen enkele keuzedag kunnen opnemen, omdat 70+ en risicopatiënten afgeraden worden om met OV te reizen, maar NS ook niets doet om deze groep veilig te kunnen laten reizen.

Vandaag bericht over verlenging abonnement ontvangen. Ik heb maar 1 keuzedag gebruikt het afgelopen abonnementsjaar en verder niet gereisd. Voor die ene keuzedag heb ik dan €78 betaald!!!  Als ik Keuzedagen in de toekomst wil behouden, moet ik wel verlengen want NS heeft nog steeds niet bekend gemaakt tot welke datum nieuwe keuzedagen-abonnementen besteld kunnen worden.

Reputatie 5
Badge

Dan nog maar eens:

in de optiek va NS kost zoń keuzedaggie 3,70-nou niet een echt enorme rib uit je lijf.

Enne-die codes kan je desgewenst doorgeven of zelfs verkopen, wie weet met winst, aan iemand anders.

Valt wel op dat de antwoorden van NS deze keer-na die waterval van heel erg teleurgestelde en ook verontwaardigde senioren-allemaal niet op het idee komend dat ze bepaald niet de eersten waren met dezelfde vraag- steeds kortaffer worden-dit na de vorige politiek van alles poeslief in PR-taal verpakken. Die @mail heb ik zelf nog niet mogen ontvangen, afwachten maar. Nog een korte herhaalde Hinweis: als je zo sip bent van dat afweijzen, span dan een ander voor je karretje om die srijpende misstand als je enkel een klein pensioentje hebt recht te zetten naar genoegen. Zoals omroep MAX, de VARAombudsman-als die er nog is, de ANBO of Henk Krol, altijd erg bereid voor gedupeerde senioren in de bres te springen.

Reputatie 7
Badge +3

@bahnrider zou je misschien kunnen stoppen met misleidende informatie te plaatsen?

Een keuzedag kost als je uitgaat van de prijs van een Keuzedagenabonnement €3,70 maar kan niet als los abonnement besteld worden. Je hebt daarvoor minimaal dal voordeel voor nodig wat dit jaar €56 kostte. Je kunt dus niet stellen dat een keuzedag maar €3,70 kost.

Keuzedagen kun je niet zomaar aan iemand weggeven of verkopen. Keuzedagen uitgegeven vanaf 18 mei kunnen alleen op het eigen abonnement geladen worden. De voucher kan alleen verkocht worden aan 60+ en laat dat nu de groep zijn die het reizen met de trein op een laag pitje heeft gezet? Lukt het om een voucher te verkopen dan zal die minstens €12 moeten opbrengen om alleen op die ene voucher een minimale winst te krijgen. De meesten hebben 2 vouchers ontvangen. Heb je geen enkele keuzedag opgebruikt dan zul je €41 per voucher moeten vragen om kiet te spelen.

Badge

….. maar NS ook niets doet om deze groep veilig te kunnen laten reizen.

Wat een flauwekul MoDe, in de treinen zijn mondkapjes verplicht om te voorkomen dat het virus in de treinen wordt overgedragen.  Daarnaast zijn alle treinen ook nog eens voorzien van stickers die de zitplaatsen aangeven welke na de eerste golf gebruikt konden worden om op voldoende afstand te kunnen zitten.

Ook zijn er extra schoonmakers ingezet voor het extra reinigen van de treinen.

Verder lopen er onderzoeken naar het klimaatsysteem en ventilatie in treinen en worden er nu testen gedaan met bepaalde filters in treinen om te kijken of die extra filters nut hebben.

Daarbij is het OV op de meeste trajecten nog steeds heel erg rustg zodat je echt wel 1,5 mtr. afstand kunt houden van anderen.

Om nu te roepen dat de NS niets heeft gedaan om mensen veilig te kunnen laten reizen is wel heel kort door de bocht. Eigenlijk zou de NS een corona toeslag moeten rekenen voor het vervoer, net als dat tandartsen en de huisarts tegenwoordig doen vanwege de extra kosten.

Vandaag een mail ontvangen van NS over de nieuwe voorwaarden voor het gebruik van Keuzedagen. Tevens werd gemeld dat de keuzedagen van 2020 waarvan de geldigheid is verlengd tot het eind van dit jaar vervallen per 1 januari 2021.

Zowel mijn vrouw als ikzelf hebben nog twee keuzedagen 2020 plus nog twee “codes” als compensatie voor reeds vervallen keuzedagen 2020 (ook geldig tot eind 2020).

Wij vinden het niet sociaal dat NS die “4” dagen laat vervallen. Door de Coronacrisis hebben wij er geen gebruik van kunnen maken, het ziet er ook niet naar uit dit mogelijk gaat worden in de periode tot eind december 2020.

Omdat de overgebleven keuzedagen geld vertegenwoordigen zijn wij van mening tot een compensatie door de NS op zijn plaats zou zijn.

Volledig mee eens! Ik baal hier ook van. Het wordt je ontraden om met de NS te reizen en tegelijk verlopen die betaalde keuzedagen. NS moet zich schamen 

Volledig mee eens! Ik baal hier ook van. Het wordt je ontraden om met de NS te reizen en tegelijk verlopen die betaalde keuzedagen. NS moet zich schamen. Hoe erg is het om die vouchers met een jaar te verlengen?

Reputatie 7
Badge +3

….. maar NS ook niets doet om deze groep veilig te kunnen laten reizen.

Wat een flauwekul MoDe, in de treinen zijn mondkapjes verplicht om te voorkomen dat het virus in de treinen wordt overgedragen.  Daarnaast zijn alle treinen ook nog eens voorzien van stickers die de zitplaatsen aangeven welke na de eerste golf gebruikt konden worden om op voldoende afstand te kunnen zitten.

Ook zijn er extra schoonmakers ingezet voor het extra reinigen van de treinen.

Verder lopen er onderzoeken naar het klimaatsysteem en ventilatie in treinen en worden er nu testen gedaan met bepaalde filters in treinen om te kijken of die extra filters nut hebben.

Daarbij is het OV op de meeste trajecten nog steeds heel erg rustg zodat je echt wel 1,5 mtr. afstand kunt houden van anderen.

Om nu te roepen dat de NS niets heeft gedaan om mensen veilig te kunnen laten reizen is wel heel kort door de bocht. Eigenlijk zou de NS een corona toeslag moeten rekenen voor het vervoer, net als dat tandartsen en de huisarts tegenwoordig doen vanwege de extra kosten.

• Stickers waren bedoeld voor 1e golf. Tijdens 1e golf mocht de trein alleen gebruikt worden voor noodzakelijke reizen. Mijn geplande reis dus niet gemaakt. Vanaf 1 juli mocht iedereen weer reizen, mochten alle zitplaatsen gebruikt worden, kwamen samenreiskorting, fietskaartjes en spoordeeluitjes weer terug met het doel om de trein vol te krijgen. Mijn planning was om in september te gaan reizen. Vanaf 1 september werden er goedkope jongerenkaartjes aangeboden. Toeval of niet, in september begonnen de besmettingen op te lopen, het eerst bij jongeren. Eind september werd gevraagd om het reizen te beperken. Mijn geplande treinreis dag na persconferentie niet door laten gaan, net als de geplande treinreis begin november na de de persconferentie.
  • Als er nu nog onderzoeken lopen naar ventilatie, dan is deze blijkbaar niet in orde.
  • Voor rustige trajecten zal ik eerst een van de drukste OV knooppunten moeten passeren.
  • Extra toeslag voor schonere treinen? Ik reis mijn hele leven al met de trein en zag de NS treinen voor Corona alleen maar smeriger worden. Lijkt mij dat er iets grondig mis is met hoe er schoongemaakt wordt. treinen van andere vervoerders zijn een stuk schoner.
  • In de trein loopt men risico om  besmet te raken met Covid-19. Er is geen handhaving op mondkapjes en er wordt niets gedaan om te voorkomen dat mensen met klachten in stappen. Het toverwoord is eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast is het niet veilig reizen door de groep die misbruik maakt van gebrek aan controle en handhaving. 
  • Ouderen en kwetsbaren wordt/werd reizen met OV afgeraden. Ik zie er niet oud en kwetsbaar uit, maar dat zegt niets over mijn gezondheid.

Ook ik heb nog een aantal keuzedagen en vouchercodes over. Wordt de geldigheid met de strenge lockdown nu ook niet verlengd? Vouchers van sauna's bv worden automatisch met 3 maanden verlengd. Het zou de NS sieren om dit ook te doen. Zeker als dit ook gebeurd is met de Kruidvat kaartjes

Keuzedagen die geldig worden op of na 30.10.2020 zijn automatisch verlengd tot oktober 2021. Verder staat er helaas niets te veranderen.

Reputatie 7
Badge +3

Ook ik heb nog een aantal keuzedagen en vouchercodes over. Wordt de geldigheid met de strenge lockdown nu ook niet verlengd? Vouchers van sauna's bv worden automatisch met 3 maanden verlengd. Het zou de NS sieren om dit ook te doen. Zeker als dit ook gebeurd is met de Kruidvat kaartjes

Mijn Pathé voucher is met ruim een jaar verlengd. Zo kan het ook!

Bij NS zijn 60+ers al afgeschreven. Jongeren zijn de toekomst. En niet alleen bij NS. Het zijn de jongeren die het zo moeilijk hebben hoor ik al maanden. En de ouderen en kwetsbaren dan? Die zitten al maanden thuis. Terwijl de jongeren met SPR, flex en jongerenkaartjes het hele land doorreizen. Keuzedagen worden afgeschaft, dus als je ze niet verlengd zullen mensen sneller opzeggen en blijven er minder klanten met keuzedagen over. Het jongerenweekendabonnement wacht op introductie.

Keuzedagen die geldig worden op of na 30.10.2020 zijn automatisch verlengd tot oktober 2021. Verder staat er helaas niets te veranderen.

Ik heb een keuzedag geldig vanaf 23/10-23/12 en die valt hier net weer buiten. Overigens wel schokkend dat de NS zo klantonvriendelijk is en slechtere service biedt dan Pathé of blue Wellness bv. Ook zij kunnen zeggen dat je tussendoor wel had kunnen komen, maar verlengen netjes automatisch de geldigheid van vouchers vanwege de nieuwe strenge lockdown. Of verwacht de NS dat men nu toch de keuzedagen opmaakt voor het eind van het jaar? Dus maw dat we ons als ASO's gedragen om met Rutte te spreken omdat we reizen zonder noodzaak voor ons plezier?

@bahnriderzou je misschien kunnen stoppen met misleidende informatie te plaatsen?

Een keuzedag kost als je uitgaat van de prijs van een Keuzedagenabonnement €3,70 maar kan niet als los abonnement besteld worden. Je hebt daarvoor minimaal dal voordeel voor nodig wat dit jaar €56 kostte. Je kunt dus niet stellen dat een keuzedag maar €3,70 kost.

Keuzedagen kun je niet zomaar aan iemand weggeven of verkopen. Keuzedagen uitgegeven vanaf 18 mei kunnen alleen op het eigen abonnement geladen worden. De voucher kan alleen verkocht worden aan 60+ en laat dat nu de groep zijn die het reizen met de trein op een laag pitje heeft gezet? Lukt het om een voucher te verkopen dan zal die minstens €12 moeten opbrengen om alleen op die ene voucher een minimale winst te krijgen. De meesten hebben 2 vouchers ontvangen. Heb je geen enkele keuzedag opgebruikt dan zul je €41 per voucher moeten vragen om kiet te spelen.

U moet de keuzedagen toch echt los zien van een abonnement. U krijgt een keuze op boven op uw abonnement vrije reisdagen te kiezen voor een bepaalde prijs. De Abo kosten betaalt iedereen, ook mensen onder de 60. Dus uw verlies (zoals het wordt omschreven) zijn de extra kosten voor de vrije reisdagen. 

Tot de lock-down deze week kon de senior makkelijk reizen want treinen waren niet vol, zelfs in het weekend best leeg. Mondkapje is verplicht net als in het OV en u had in de daluren makkelijk kunnen reizen. Het is wel zielig aan het worden dat de gemiddelde 60+ een slachtofferrol opeist hier terwijl de eigen keuze was om niet te gaan reizen. U had zelf de keuze en die heeft niet gebruikt. Uw keuze, niet die van de NS.

Badge +3

Dat is wat kort door de bocht, want waar naartoe zou je moeten/willen reizen dan (dit jaar nog, of eerder waarbij het van alle kanten afgeraden werd)?

Dat is wat kort door de bocht, want waar naartoe zou je moeten/willen reizen dan (dit jaar nog, of eerder waarbij het van alle kanten afgeraden werd)?

Je kunt nu eigenlijk nergens meer heen maar als je geen auto of eigen vervoer hebt en je wilt naar familie of je kinderen dan kun je echt wel de trein nemen. Dan is het vind ik wel noodzakelijk verkeer. Het is dermate rustig in de trein dat je (mijn inziens) geen risico hiermee loopt.

@bahnriderzou je misschien kunnen stoppen met misleidende informatie te plaatsen?

U moet de keuzedagen toch echt los zien van een abonnement. U krijgt een keuze op boven op uw abonnement vrije reisdagen te kiezen voor een bepaalde prijs. De Abo kosten betaalt iedereen, ook mensen onder de 60. Dus uw verlies (zoals het wordt omschreven) zijn de extra kosten voor de vrije reisdagen. 

Tot de lock-down deze week kon de senior makkelijk reizen want treinen waren niet vol, zelfs in het weekend best leeg. Mondkapje is verplicht net als in het OV en u had in de daluren makkelijk kunnen reizen. Het is wel zielig aan het worden dat de gemiddelde 60+ een slachtofferrol opeist hier terwijl de eigen keuze was om niet te gaan reizen. U had zelf de keuze en die heeft niet gebruikt. Uw keuze, niet die van de NS.

Wat ik zielig vind worden is de klantonvriendelijke houding van de NS in vergelijking met commerciële bedrijven als Pathé en Blue Wellness die gewoon geldigheid verlengen van vouchers bij de strenge lockdown. Ook naar de bioscoop of sauna hadden we tussentijds kunnen gaan, maar deze bedrijven verlengen gewoon spontaan de geldigheid. Ook bv de museum jaarkaart verlengt automatisch de geldigheid.

Reputatie 7
Badge +3

Verschil is wel dat bioscopen en musea tijdelijk helemaal dicht zijn geweest en nu weer dicht zijn, waardoor het niet mogelijk was er heen te gaan. Treinen zijn blijven rijden en rijden ook nu nog en de geldigheid van Keuzedagen is al eens verlengd. Klanten konden ook hun abonnement opzeggen.

Verschil is wel dat bioscopen en musea tijdelijk helemaal dicht zijn geweest en nu weer dicht zijn, waardoor het niet mogelijk was er heen te gaan. Treinen zijn blijven rijden en rijden ook nu nog en de geldigheid van Keuzedagen is al eens verlengd. Klanten konden ook hun abonnement opzeggen.

Treinen zijn blijven rijden, maar het is toch echt niet de bedoeling om nu een niet noodzakelijke treinreis te maken

Reputatie 7
Badge +3

Nu is inderdaad niet de bedoeling een niet noodzakelijke reis te maken, maar dat was anders tijdens de zomer en begin herfst. Vooral in de zomer waren de besmettingscijfers en IC opnames laag, reed er een volledige dienstregeling en was het langere tijd rustig in de treinen vanwege de vakantieperiode. Keuzedagen waar couponcodes tot 31 december voor zijn gegeven of die vanaf half mei al in geldigheid zijn verlengd konden toen gewoon gebruikt worden. Keuzedagen die vanaf eind oktober beschikbaar zijn gekomen zijn ook al langer geldig, niet 2 maanden maar een jaar.

En het ging om het verschil tussen een branche die dicht is (geweest) en een branche die niet dicht is of is geweest. Je kunt gewoon niet die vergelijking maken. 

Reputatie 7
Badge +3

@NSreizigerZuid makkelijk gezegd dat je alleen het geld voor de Keuzedagen kwijt bent, omdat iedereen abonnementskosten betaald. Je vergeet dat voor mensen die Keuzedagen hebben een abonnement van minimaal €56 per jaar verplicht is en je deze niet even kunt pauzeren als je niet reist. Bij Flex kunnen geen Keuzedagen besteld worden. Dus als je niet reist ben je minimaal €82 kwijt.

Keuzedagen-abonnementen zouden vanaf eind 2020 (ergens tussen oktober en eind december) niet meer te koop zijn. Pas eind november stond ergens op de website dat die abonnementen nog tot eind maart 2021 en nu blijkt dat ze tot in het 2e kwartaal verkrijgbaar zijn. Dit is niet met potentiële opzeggers en abonnementhouders gecommuniceerd. Tot oktober stond op de website zelfs het advies om niet op te zeggen in verband met het stoppen met de verkoop. Dus om te zeggen dat men ook op kon zeggen en niet moet zeuren.

Ouderen en kwetsbaren werden vanaf half maart geadviseerd om niet met OV te reizen. Wat jij veilig vindt, hoeft dat voor die groep niet te zijn. Afgelopen week werd bekend dat 10% geen mondkapje draagt in OV. Wat jij niet druk vindt kan op het traject/station van degene met keuzedagen wel zijn. Zeker in de Randstad worden sinds 1 juli vrijwel elke dag door reizigers drukke treinen gemeld. Als oudere of kwetsbare ga je geen familie/vrienden en locatie waar het druk kan zijn bezoeken. Maar als niet-senior of niet-kwetsbare kun je beter geen ouderen/kwetsbaren bezoeken. Het is dus een drogreden om te zeggen dat men de Keuzedagen allang op had kunnen maken vanaf 1 juli tot half december, waarbij vanaf eind september al gezegd werd het reizen te beperken en er half oktober tot half november er een gedeeltelijke lockdown was.

Als Keuzedagen niet verder worden verlengd, omdat vanaf 1 juli iedereen mocht reizen, waarom zijn Kruidvatkaartjes/trekpleisterkaartjes wel verder verlengd tot 31-3-21? 

ik vind het jammer dat ik mijn keuzen dagen niet op kan maken om de corona gedoe dat je niet mag reizen om dat Rutte zegt alleen reizen als het nood zakelijk is nu kan ik de maanden weg doen die ik niet gebruikt heb dat zijn augustus en december die ik kwijt ben of niet soms 

6 van de 7 keuzedagen hadden een geldigheid van 2 maanden en zijn al een keer verlengd tot eind 2020.

Kruidvat kaartjes kosten 15 euro per stuk i.p.v. 3.70. Niet te vergelijken dus.

Reageer