beantwoord

Keuzedagen 2021

• 5 november 2020
  • 16 reacties
  • 577 Bekeken

Reputatie 6
Badge

Op de NS site staat:

Let op: Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf de 1e helft van 2021 niet meer nieuw besteld worden. Hebt u al Keuzedagen? Dan houdt u deze, totdat u ze opzegt. 

https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html

Het gaat mij op ‘vanaf de 1e helft van 2021’. Dit kan 1 januari zijn maar ook 30 juni. Om welke datum gaat het concreet? Dit is te vaag.

Vervolgvraag: Saldo abonnementen zijn vanaf november (deze maand dus...) niet meer aan te vragen. Dit betekent dan eigenlijk toch indirect, dat als je een kortingsabonnement stopzet, je nooit meer keuzedagen kunt aanvragen? Met Flex werkt het niet volgens die pagina, al meen ik een paar weken geleden voorbij zag komen, dat het met Flex wel zou werken.

icon

Beste antwoord door Mark NS 5 november 2020, 21:34

Een concrete datum is helaas nog niet bekend, maar het is wel uitgesteld. Ik begrijp dat Keuzedagen in 2021 sowieso nog beschikbaar zullen zijn. Ze zullen in ieder geval niet verdwijnen totdat de Flexdagen beschikbaar komen binnen NS Flex. Ik begrijp dat de ontwikkeling daarvan nog wel even kan duren, vanwaar ook het uitstel. 

De meeste saldo abonnementen zouden per 3 november niet meer verkrijgbaar zijn, maar dit is inmiddels uitgesteld tot 1 december. Een nadrukkelijke eis was dat we pas zouden stoppen met de verkoop van de saldo abonnementen op het moment er ook een alternatief was binnen NS Flex. Dit was op 3 november echter nog niet het geval voor alle abonnementen. Het klassieke Dal Voordeel abonnementen zal wel blijven bestaan en zo lang Keuzedagen nog in de huidige vorm beschikbaar zijn, zullen die ook toe te voegen zijn aan het Dal Voordeel abonnement. 

Bekijk origineel

16 reacties

Een concrete datum is helaas nog niet bekend, maar het is wel uitgesteld. Ik begrijp dat Keuzedagen in 2021 sowieso nog beschikbaar zullen zijn. Ze zullen in ieder geval niet verdwijnen totdat de Flexdagen beschikbaar komen binnen NS Flex. Ik begrijp dat de ontwikkeling daarvan nog wel even kan duren, vanwaar ook het uitstel. 

De meeste saldo abonnementen zouden per 3 november niet meer verkrijgbaar zijn, maar dit is inmiddels uitgesteld tot 1 december. Een nadrukkelijke eis was dat we pas zouden stoppen met de verkoop van de saldo abonnementen op het moment er ook een alternatief was binnen NS Flex. Dit was op 3 november echter nog niet het geval voor alle abonnementen. Het klassieke Dal Voordeel abonnementen zal wel blijven bestaan en zo lang Keuzedagen nog in de huidige vorm beschikbaar zijn, zullen die ook toe te voegen zijn aan het Dal Voordeel abonnement. 

Badge +3

Saldo abonnementen (sommige al niet meer, zie Altijd Voordeel) zijn nog steeds te bestellen. En voor Traject Vrij alleen de jaarvariant.

Maar goed, als dat per 1 december verandert dan is er nog Dal Voordeel (blijft gewoon bestaan op saldo) en de Keuzedagen in ieder geval nog tot halverwege (Q1 en Q2) in 2021 nieuw verkrijgbaar (bij een op saldo abonnement).

Makkelijker kunnen we het niet maken/aankondigen… :joy:

Reputatie 6
Badge

Ik zou dit niet als antwoord willen beschouwen, het gemarkeerde.

Een concrete datum zou fijn zijn. Op die manier kan een afweging gemaakt worden om twee maal keuzedagen inclusief dalkortingabonnement na 8 ongebruikte maanden stop te zetten of toch maar even door te laten lopen om de keuzedagen te kunnen behouden. Ik snap dat corona ook voor NS roet in het eten gooit, maar duidelijke communicatie zou goed zijn.

Wel positief is de verlenging van het gebruik van de dagen van 2 naar 12 maanden.

Badge +3

Ik begreep dat keuzedagen vanaf 30 oktober 2020 tot half 2021 nog per 2 maanden beschikbaar komen (jaar geldig) en je ze bij verlenging daarna in één keer allemaal voor een contractjaar krijgt (net als de papieren keuzedagen nu).

Daar valt nog wel wat winst te behalen door vlak na ontvangst van je setje keuzedagen je daluren/altijd voordeel abonnement op te zeggen.

Maar dan is het natuurlijk wel ergens in 2022 einde verhaal wat betreft je keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat is dan een eenmalige winst omdat je daarna niet meer opnieuw Keuzedagen kan aanvragen. 

Badge +3

Die zin had ik zojuist nog toegevoegd :joy:

Op zich zijn Flexdagen (3 stuks voor €39, beneden 60 jaar €45) dan nog wel een optie, zonder abonnement.

Maar die kan je (naar verluidt) dus maar ééns per jaar bestellen? :thinking:

De keuzedagen zijn verlengd met 12 maanden dat is mooi. Of toch niet ? Want in de zogenaamde middagspits geldt je keuze dag niet meer. Dus 's morgens na 9 uur check je in met je keuzedag. Maar tot 18.30 verlies je de halve keuze dag. Dus bij 7 keuzedagen ad 26 euro gebruik je maar 3 keuzedagen, is bijna 9 euro per dag. ipv 3,5 euro.

Of klopt dit niet ?

Reputatie 7
Badge +4

Niet helemaal. Er komt wel degelijk een middagspits en dan kunt u niet gratis inchecken. Voor vier uur inchecken betekent nog wel dat u uw reis in de middagspits mag afmaken. Het is dus niet zo dat u niet n de trein mag zijn, u kunt alleen niet reizen zonder kosten als u tijdens de middagspits incheckt. Voor veel goedkope kaartjes geldt dat je tijdens de spits helemaal niet in de trein mag zijn, maar dat geldt voor uw keuzedag niet. U moet zich wel aanpassen door eerder of later, na half zeven, te gaan reizen. Het is dus wel degelijk een achteruitgang. Uw berekening deel ik dus inderdaad niet. :innocent:  U mag overigens voor half zeven in de ochtend ook in checken en gratis reizen. Dat mag inmiddels ook met een oud Voordeelurenabonnement.

Anders gezegd: zolang u in de daluren incheckt, reist u gratis. Het feit dat de keuzedagen geleidelijk allemaal jaarkeuzedagen worden, is natuurlijk wel degelijk een grote vooruitgang. U zit dan meestal niet meer aan de tweemaandelijkse periode met een keuzedag vast. Het geeft veel meer vrijheid.

Keuzedagen zijn nog steeds oneindig veel gunstiger dan Flexdagen. Flexdagen een alternatief voor keuzedagen noemen, is buiten iedere orde.

De laatste ontwikkelingen staan hier en zijn geschreven door @Laura NS 

Keuzedagen die na 31-10-2020 ingaan, zijn een jaar geldig.

Jawel, dat lijkt gunstig, naar mijn bijbehorende abonnement verloopt per 01-03-2021.

Dat betekent dat ik per 01-03-2021 een ongeldig dal voordeel of VDU abonnement op mijn kaart heb staan. Of staat het er niet meer op? Wordt een verlopen abonnement automatisch verwijderd bij het eerste gebruik na het verlopen? Moet ik aannemen dat ik inderdaad die “keuzedagen met verlengde geldigheid” ook na afloop van de abonnementsperiode op mijn kaart kan zetten? Of moet ik ook mijn abonnement verlengen? Of moet ik ze allemaal op mijn kaart zetten zo lang het abonnement nog geldig is? En wat als ik dan geen keuzedag wil gebruiken maar alleen met korting wil reizen? En hoe zit het juridisch? Die keuzedagen zijn volgens mij gekoppeld aan het abonnement. Ontkoppelen betekent ook juridisch ontkoppelen.

Vanaf 01.01.2021 heb je dan een Dal Voordeel abonnement. De einddatum zal niet veranderen net als de datum voor de keuzedagen. Je hoeft hier niets voor te doen.

Badge +3

Keuzedagen die eenmaal klaar staan kunt u ook na verlopen of beëindigen van uw abonnement nog gebruikten tot de aangegeven datum. U hoeft daarvoor geen bijbehorend abonnement (meer) te hebben.

Zet ze vooral niet allemaal tegelijk op een kaart want dan worden ze natuurlijk automatisch één voor één bij volgende treinreizen gebruikt.

Een abonnement dat verloopt wordt overigens automatisch verlengd (met nieuwe keuzedagen), als u zelf geen actie onderneemt zoals beëindigen via de klantenservice of een overstap naar NS Flex.

Keuzedagen bij verlenging vanaf half 2021 krijgt u allemaal tegelijk, ze zijn allemaal het hele contractjaar geldig. Of dat per 1 maart ook al zo is weet ik niet, maar als ze nog per 2 maanden verstrekt worden zijn ze in ieder geval een heel jaar geldig.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf 01.01.2021 heb je dan een Dal Voordeel abonnement. De einddatum zal niet veranderen net als de datum voor de keuzedagen. Je hoeft hier niets voor te doen.

Hoho, wanneer je nu een VDU hebt, heb je dat op 1-1-21 nog steeds. NS mag VDU niet zonder toestemming klant omzetten in een ander abonnement ook al worden de voorwaarden hetzelfde.

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik had het verkeerd verwoord. Je hebt dan vanaf 01.01.2021 een Voordeeluren abonnement met dezelfde voorwaarden van een Dal Voordeel abonnement.

Keuzedagen:

voorbeeld: ik log in om 09;15 uur en reis naar Groningen, om eind van de middag weer terug te reizen. 

Moet ik dan uitloggen in Groningen en weer opnieuw inloggen bij vertrek uit Groningen?

Badge +3

Ja. NS heeft in zijn voorwaarden bepalingen opgenomen om te voorkomen dat reizigers in de daluren inchecken en veel later in de spitsuren gaan reizen. Een ervan is dat u binnen 30 minuten na inchecken een trein moet nemen (tenzij dat door de dienstregeling, vertraging of een storing niet mogelijk is, natuurlijk). Ook is reizen in de richting van het station waar u bent ingecheckt, niet toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Keuzedagen:

voorbeeld: ik log in om 09;15 uur en reis naar Groningen, om eind van de middag weer terug te reizen. 

Moet ik dan uitloggen in Groningen en weer opnieuw inloggen bij vertrek uit Groningen?

Ja dat moet, want u mag zonder uitchecken en inchecken op uw bestemming niet terugreizen in de richting van uw oorspronkelijke vertrekstation. Als dat niet zo zou zijn zou u natuurlijk op die manier de spitsbeperkingen kunnen omzeilen.

Verder geldt dat u binnen 35 minuten na een incheck aan uw reis moet beginnen (tenzij de trein maar om het uur rijdt en er binnen 35 minuten geen trein vertrekt). Na aankomst op uw bestemming uitchecken, dan gelijk weer inchecken en pas uren later in de middagspits weer op reis naar huis gaan is er dus ook niet bij.

De boodschap.is simpel: u mag uw reis in de spits eventueel afmaken maar niet met illegale trucjes de spitsbeperkingen omzeilen.

Reageer