keuzedagen 2021

• 26 november 2020
  • 8 reacties
  • 342 Bekeken

Reputatie 1

De manier waarop de NS met keuzedagen omgaat is ronduit beschamend.

Voor mij en veel andere ouderen was het niet mogelijk om tijdens de coronatijd te reizen. Nu laat de NS de niet opgenomen keuzedagen vervallen. Het voelt alsof de NS juist de zwaarst getroffenen straft voor deze pandemie. Het zou de NS tot eer strekken om in deze bijzondere tijd een deel van de staatsteun       ( lees belastingbetaler) te gebruiken om de keuzedagen die niet opgenomen zijn gewoon over te hevelen naar 2021.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er lopen al een flink aantal topics over dit onderwerp met precies dezelfde vraag - en daar is het ook beantwoord. NS compenseert de keuzedagen niet, maar komt de reizigers met een keuzedag wel tegemoet.

Het is verstandig die even te lezen.

Dit is de meest recente.

Deze is ook vrij duidelijk.

Zie verder mijn samenvatting van de antwoorden door de moderatoren van NS hieronder.

Reputatie 1

Er worden mij 6 dagen ontnomen en ik krijg er slechts 1 voor terug, vindt u dat dan een tegemoetkoming???

Reputatie 7
Badge +4

Mevrouw, ik ben niet van NS en mijn mening doet er niet zoveel toe. Ik geef aan in welke topics het antwoord staat en probeer u aan de juiste informatie te helpen. Ik heb overigens zelf ook keuzedagen. Voor uw gemak:

Dit gaven twee moderatoren van NS, aan:

In het begin van het jaar hebben we vervallen Keuzedagen gecompenseerd met couponcodes. Halverwege mei is er voor gezorgd dat alle Keuzedagen op dat moment automatisch geldig zijn tot en met 31 december 2020. We verlengen/vergoeden ongebruikte Keuzedagen niet. In bijvoorbeeld de zomerperiode was er geen negatief reisadvies. Uiteraard is het je eigen beslissing om uiteindelijk wel of niet te reizen. Keuzedagen die zijn uitgegeven vanaf 1 november hebben nu automatisch een geldigheid van 1 jaar. 

Keuzedagen die vanaf 30 oktober worden uitgegeven hebben een geldigheid van 1 jaar.

Kernboodschap:

Vanaf 1 januari 2021 zal de middagspits gelden voor alle NS-abonnementen, inclusief de Keuzedagen. De geldigheid van de Keuzedagen gaat daarom naar 1 jaar. Dat geeft onze klanten meer vrijheid om zelf reisdagen te bepalen.

Geldigheid

• Keuzedagen uitgegeven voor 30 oktober zijn geldig t/m 31 december 2020.

• Keuzedagen uitgegeven vanaf 30 oktober 2020 zijn 12 maanden geldig.

• Vanaf 30 oktober tot halverwege 2021 sturen we steeds elke 2 maanden een Keuzedag, maar elke Keuzedag is 12 maanden geldig.

• Bij het verlengen van uw Keuzedagen ná halverwege 2021, krijgen alle Keuzedagen dezelfde geldigheid als de Jaarkeuzedag, en zijn ze dus alle 7 het hele contractjaar geldig.

• Met de Keuzedagen mag niet meer worden ingecheckt in de middagspits vanaf 1 januari 2021.

• Keuzedagen zijn ook in Q1 en Q2 van 2021 nog nieuw te bestellen (ondanks eerdere berichtgeving).

Bijzonderheden

Het overzicht van de geldigheid voor de Keuzedagen is niet altijd correct op Mijn NS. Abonnementsverlengingen vanaf 1 november 2020 tonen wel het volledige juiste overzicht. Bij abonnementen die nog niet zijn verlengd klopt alleen de geldigheid van de eerstvolgende Keuzedag (bij de andere Keuzedagen staat dat deze een geldigheid hebben van 2 maanden).

Reputatie 7
Badge +3

NS komt mensen met keuzedagen deels tegemoet. Alle tot 31-12-20 verlengde Keuzedagen komen te vervallen. Terwijl Kruidvatkaartjes wel verlengd zijn naar 31-3-21. Keuzedagen vanaf 1-11 zijn nu een jaar geldig.

Reputatie 1

Als het Kruitvat het kan, zou de NS het toch zeker kunnen...

Ik sluit me geheel aan bij Joset. Als gebruiker van een vrije reisdag ben je altijd 60+ (en de meeste mensen zijn veel ouder, waaronder ikzelf). En dan wordt er gezegd dat je in de zomer best met de trein had kunnen gaan? Terwijl men juist voor onze leeftijdscategorie aangaf reizen zoveel mogelijk te beperken?

Toen ik in juni mijn abonnement verlengen moest heb ik er lang over nagedacht. Maar omdat het nooit meer mogelijk zou zijn opnieuw een abonnement af te sluiten met vrije reisdagen heb ik uiteindelijk toch maar verlengd. Dat was een duur grapje: €92. We hebben tot nu toe geen een keer gebruik kunnen maken van de vrije reisdagen, en het ziet er niet naar uit dat we dat komende tijd wél verantwoord kunnen doen. Weggegooid geld dus, en geen enkele tegemoetkoming van de NS. Behalve dan dat de kaartjes vanaf 1 november wél een jaar geldig blijven. Maar ja, of we díe dan te gelde kunnen maken is nog maar de vraag. 

Badge +3

Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs inderdaad..

• Niet opzeggen (advies) want je krijgt het Voordeelabonnement nooit meer terug
  • Toch opzeggen want een abonmenent met keuzedagen (Dal Voordeel) kan je tot 30 juni 2021 gewoon nog bestellen, en de voorwaarden van een VDU worden toch gelijk aan Dal Voordeel per 2021
  • Couponcodes geldig tot eind 2020 voor ongebruikte verlopen keuzedagen (ja maar alleen van maart t/m juni te krijgen)

En dat moe(s)t je allemaal maar weten. Voor mensen die niet opgezegd hebben en nu nog met een boel keuzedagen zitten tot eind 2020 houdt het echt op.

Reputatie 7
Badge +3

Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs inderdaad..

• Niet opzeggen (advies) want je krijgt het Voordeelabonnement nooit meer terug
  • Toch opzeggen want een abonmenent met keuzedagen (Dal Voordeel) kan je tot 30 juni 2021 gewoon nog bestellen, en de voorwaarden van een VDU worden toch gelijk aan Dal Voordeel per 2021
  • Couponcodes geldig tot eind 2020 voor ongebruikte verlopen keuzedagen (ja maar alleen van maart t/m juni te krijgen)

En dat moe(s)t je allemaal maar weten. Voor mensen die niet opgezegd hebben en nu nog met een boel keuzedagen zitten tot eind 2020 houdt het echt op.

Dat Keuzedagen nu tot eind juni 2021 te bestellen zijn, weten wij hier op de community, maar is nergens anders bekend gemaakt. Pas nog werd mij verteld dat als ik mijn VDU bij verlenging wilde omzetten naar Dal voordeel (scheelt €11) ik dit voor de kerst moest doen omdat ik anders geen Keuzedagen meer kon bestellen.

Reageer