beantwoord

Keuzedagen 60+

Naar mijn weten heb ik regelmatig bij de automaat gecontroleerd het hoe en wat met wanneer ik mocht en kon reizen met de keuzedag.
Nu blijkt plots 10-03-2015 dat ik nog een kaartje had tot en met 11-03-2015
En op 7-03-2015 maakt het het leuke jaarkaartje plots op, ofwel ik moest naar Amstd en ja hoor dus het jaarkaartje is gebruikt.
Ik weet niet of en nu nog een kaartje is om te gebruiken, maar mijn slotsom is
dat de boel door elkaar is gehaald.
Immers door regelmatig "ophalen bestelling bij de automaat, diende het kaartje van tot en met 11-03-2015 eerder al bekent te zijn.
Plus dat kaartje tot en met 11.03.2015 dient toch voor het jaarkaartje te gebruiken te zijn c.q. moeten.
Vreemd en ik zou daar toch graag een oplossing voor zien
icon

Beste antwoord door Thom 12 maart 2015, 19:41

In het vervolg kunt u beter kiezen voor 'Ophalen keuzedag', dan staat de keuzedag die het eerst op moet klaar. U kunt bij een kaartautomaat uw chipkaart even voor de lezer houden en dan ziet u of er nog of al een keuzedag op geplaatst is. Het is wel mogelijk een keuzedag die een jaar geldig is te laden voordat u de tweemaandelijkse binnenhaalt. Met Ophalen keuzedag wordt dat doorgaans voorkomen. U kunt trouwens ook op Mijn NS kijken hoe het ervoor staat.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
In het vervolg kunt u beter kiezen voor 'Ophalen keuzedag', dan staat de keuzedag die het eerst op moet klaar. U kunt bij een kaartautomaat uw chipkaart even voor de lezer houden en dan ziet u of er nog of al een keuzedag op geplaatst is. Het is wel mogelijk een keuzedag die een jaar geldig is te laden voordat u de tweemaandelijkse binnenhaalt. Met Ophalen keuzedag wordt dat doorgaans voorkomen. U kunt trouwens ook op Mijn NS kijken hoe het ervoor staat.
Reputatie 1
Badge
Dat is theorie Thom. ERr zijn nl. het afgelopen jaar enorme blunders gebeurd bij het tijdig klaarzetten van keuzedagen voor de 2 maanden-vergeten, systeem lag eruit, weet ik veel. Wat polle hier stelt kan even goed het gevolg daarvan zijn.
Wel geldt dat het in principe altijd het beste is de keuzedag NIET lang tevoren alvast te laden, zoals zovele senioren menen te moeten doen, en het bij een echte NS-automaat te doen en niet die gele dingen bij Primera etc.
Sinds enkele weken biedt NS ook weer de mogelijkheid chipkaartjes voor die keuzedagen aan te vragen-dat kost wel de normale 1 eur afzettersprijs extra (afzetters, omdat die dingen overal in het buitenland voor veel minder weggaan).
Hallo polle1949,

Welkom op het NS serviceforum. Thom geeft hier een goed advies.

Wil je mij nog een privébericht sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum en het kaartnummer van jouw OV-chipkaart? Je kunt een privébericht sturen door op mijn naam en vervolgens op 'stuur bericht' te klikken.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Gisteren wilde ik de Keuze dag voor het hele jaar binnenhalen, nee, dus - men kan alles zien bij de NS en ik dacht dat er in maart 2015 duidelijk aan mij gemeld was dat er nog 2 dagen waren- 1 keuze dag en nog 1 dag voor het hele jaar ofwel vrij te gebruiken.
Het gaat mij om het principe, vorige week kon ik duidelijk de keuze dag binnen halen op de ov-kaart, maar die ene voor het hele jaar is spoorloos - ofwel niet door mij gebruikt (ideaal voor noodgevallen)
Dat ik zou graag willen weten hoe ik dit oplos, heb nog genoeg kaartjes van Kruidvat en NS maar geen 1e klasse en dat zit met een storing soms toch wat makkelijker (zoals dinsdag
Reputatie 1
Badge
Beste Polle-het beste lijkt me zsm (als je dat al niet hebt) een MijnNS eigen account aan te maken-daarop kan je het allemaal precies nakijken-ook of inderdaad op de juiste data de 2maandskeuzedagen beschikbaar zijn gesteld. Op het scherm van een NSautomaat kan je dat niet goed zien.
Wat ik zie is dat ik 6 x een dag binnengehaald heb! Het is toch 6 plus 1 dag !
Dus mis ik dan die 1e dag,en dat zou dan die vrij te gebruiken dag in het jaar zijn!
@polle1949: ik kijk graag voor je na wat er precies met je vrije keuzedag is gebeurd. Kan je mij daarvoor een privébericht sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum en kaartnummer? Als je op mijn gebruikersnaam 'Inge NS' klikt, dan kom je op mijn profiel terecht waar je mij via de blauwe knop 'Stuur bericht' een privébericht kunt sturen.
Vraagje; waarom is het eigenlijk niet mogelijk om net zoals alle andere producten ook de keuzedag (kaartje) te activeren via mijn NS zodat ik deze dus op mijn telefoon kan meenemen? nu moet ik eerst alles activeren via een automaat die dan weer erg druk is9woon in een klein plaatsje) het zou toch gemak zijn als ik deze net als kaartje voor anderen direct kan laden in de mijn NS app

Is daar geen mogelijkheid voor?
Hallo Annemieke en friends, welkom op de NS Community.

Keuzedagen zijn onderdeel van een abonnement en die zijn alleen beschikbaar op een OV-chipkaart. Alleen bij het (oude) Voordeelurenabonnement kunnen de Keuzedagen voor een meerprijs worden geleverd als eenmalige OV-chipkaarten en hoef je niet voor je reis langs een automaat. Als je al zeker weet wanneer je de Keuzedag gaat gebruiken, dan kan je deze ook al op een eerder moment activeren op het station, zodat je niet voor je reis nog langs de automaat hoeft. Dit kan ook bij een oplaadpunt zoals bij bijvoorbeeld de Albert Heijn of de Bruna. Het enige nadeel aan die oplaadpunten is dat ze snel alles opladen wat beschikbaar is. Als je de dag voor het jaar nog niet hebt gebruikt, dan zou ik het daar niet doen. Als je die dag al wel hebt gebruikt, dan is zo'n oplaadpunt ook erg geschikt om voor je reis je Keuzedag op te laden.
Reputatie 7
Badge +3
Vraagje; waarom is het eigenlijk niet mogelijk om net zoals alle andere producten ook de keuzedag (kaartje) te activeren via mijn NS zodat ik deze dus op mijn telefoon kan meenemen? nu moet ik eerst alles activeren via een automaat die dan weer erg druk is9woon in een klein plaatsje) het zou toch gemak zijn als ik deze net als kaartje voor anderen direct kan laden in de mijn NS app

Is daar geen mogelijkheid voor?

Daar zal NS niet in trappen want dan gaan ouderen toch weer massaal de 9 uur regel aan hun laars lappen en om 8.45 uur in de trein zitten net als destijds met de papieren kaartjes.

Reageer