beantwoord

Keuzedagen

• 27 mei 2020
  • 35 reacties
  • 1116 Bekeken

Ik heb van mijn VDU een voucher voor een keuzedag die ik niet mocht opnemen. Ik wil dat VDU abonnement niet verlengen, want ik mag toch niet reizen en heb al een aantal maanden betaald zonder er wat voor terug te krijgen, dat wil ik niet de rest van het jaar ook nog doen. Als ik nu het VDU abonnement opzeg, mag ik dan in de loop van het jaar toch de keuzedag  voucher gebruiken?

icon

Beste antwoord door Danny NS 27 mei 2020, 12:51

Hoi Daantje, welkom bij de NS Community!

De voucher die we uitgeven als je jouw Keuzedag gedurende deze omstandigheden niet kon gebruiken hangt los van je abonnement. De aangegeven geldigheid zal dus niet beïnvloed worden als je jouw abonnement bij wijze van spreken morgen beëindigd.

Bekijk origineel

35 reacties

Hoi Daantje, welkom bij de NS Community!

De voucher die we uitgeven als je jouw Keuzedag gedurende deze omstandigheden niet kon gebruiken hangt los van je abonnement. De aangegeven geldigheid zal dus niet beïnvloed worden als je jouw abonnement bij wijze van spreken morgen beëindigd.

Reputatie 5
Badge

Aanvulling voor daantje:

je kan meteen stopzetten, nu al, door het om te zetten in FLEX basis, je krijgt dan ook nog je tegoed op de chipkaart teruggestort, maar je reist dan in vervolg altijd op rekening, met reiskosten achteraf betalen per incasso. EN je kan dat VDU never nooit meer heropenen. 

Je moet dan wel nog een keer je bestelling ophalen bij een atuomaat

anders als de site zegt, ben je als longtime klant niet de 10 eur kwijt die geheel nieuwe klanten voor Basis moeten betalen.

OF je kan bellen naar servicecentrum en stopzetten enkel per dezelfde dag als dat abo ooit is ingegaan, dan reis je verder op saldo dat je vooraf moet storten. Ook dan moet je dit op de automaat via bestelling ophalen, wat eigenlijk opzeggen is. Pas dan wordt dat VDU van je chipkaart verwijderd.

Overigens nuttige info van Danny die tot heden angstvallig geheim werd gehouden.

En kan ik dan later in het jaar die Flex omzetten in daluren met keuzedagen? Met VDU kan ik waarschijnlijk toch nooit meer reizen, al wordt daar verschillende info over gegeven. De een zegt het stopt op 1 januari 2021, maar in de mail van NS staat dat het loopt tot 1 juli 2021.

Reputatie 7
Badge +3

En kan ik dan later in het jaar die Flex omzetten in daluren met keuzedagen? Met VDU kan ik waarschijnlijk toch nooit meer reizen, al wordt daar verschillende info over gegeven. De een zegt het stopt op 1 januari 2021, maar in de mail van NS staat dat het loopt tot 1 juli 2021.

In welke mail staat dat VDU stopt op 1-7-2021?

Voor zover ik weet stopt VDU niet, maar worden de voorwaarden en prijs gelijk aan Dal Voordeel vanaf 1-1-2021.

Ik denk dat Daantje refereert aan de vooraankondiging van de verlenging. Dat is de enige mail waarvan ik me kan voorstellen dat daarin staat dat de looptijd van het nieuwe contractjaar van 1 juli 2020 tot 1 juli 2021 loopt. Het Voordeelurenabonnement blijft in naam bestaan, maar vanaf 1 januari 2021 worden de voorwaarden volledig gelijkgeschakeld met het Dal Voordeel abonnement. 

Het is niet mogelijk om vanuit een NS Flex abonnement over te stappen op een Dal Voordeel abonnement met Keuzedagen, daarvoor moet eerst NS Flex weer beëindigd worden. Eind 2020 (er is nog geen exacte datum) zullen Keuzedagen niet meer nieuw aan te vragen zijn, het Dal Voordeel abonnement blijft wel gewoon bestaan. Binnen NS Flex is het ook mogelijk om een Dal Voordeel abonnement voor € 5,00 per maand aan te zetten. Keuzedagen zijn echter nog niet beschikbaar binnen NS Flex. Er wordt gewerkt aan Flexdagen, maar wanneer deze beschikbaar komen, is ook nog niet duidelijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien is de datum van verlengen van Daantje 1 juli. Dan loopt na het verlengen op 1 juli 2020 het volgende abonnementsjaar af op 1 juli 2021. Waarna het zolang het niet opgezegd wordt weer automatisch met een jaar verlengd wordt tot 1 juli 2022. NS stuurt zo'n 8 weken van tevoren een mail over een verlenging met de voor het volgende abonnementsjaar geldende prijs. Bij verlengdatum van 1 juli zal die mail waarschijnlijk ergens half mei zijn ontvangen.

@Momo dat klopt. Ik weet niet wat ik moet doen. Moet ik gaan betalen voor een abonnement dat ik misschien een half jaar niet mag gebruiken? Of opzeggen, dan ben ik het helemaal kwijt want het is niet meer nieuw te kopen. En daluren zou dan ook niet kunnen met keuzedagen? Het lijkt misschien voor veel mensen simpel, maar het VDU met keuzedagen is voor mij elk jaar een verjaardagskado, dat het mogelijk maakt een jaar te reizen. Als ik elke reis moet betalen is dat veel te duur. VDU-houders hebben al de middagspits moeten inleveren, dat lijkt ook niet veel, maar daardoor zijn sommige delen van het land niet voor een goedkoper tarief te bereiken, want je moet te vroeg of te laat naar huis. 

Badge +3

Bij het klassieke (niet-Flex) Dal Voordeel zijn in ieder geval tot eind 2020 gewoon keuzedagen beschikbaar. Dit is uiteraard een doorlopend (jaar)abonnement.

Hoe dit wordt per 2021 weet ik niet precies, maar als het u vooral om de keuzedagen gaat kan het dus geen enkel kwaad om het VDU op te zeggen en later dit jaar Dal Voordeel + keuzedagen te nemen. De voorwaarden van keuzedagen bij een VDU en Dal Voordeel zijn exact gelijk, alleen bij Dal Voordeel kan je ze niet als papieren (wegwerp chipkaartjes, jaar geldig) krijgen tegen meerprijs. Bij een VDU kan dat wel, die kosten dan € 1,50 per stuk extra meen ik.

Per 2021 komen er voor iedereen Flex Keuzedagen beschikbaar. Voor 60+ kosten deze €39 per 3 stuks en zijn een jaar geldig. Een Flex Basis (zonder abonnement) is daarvoor voldoende.

Ter vergelijking, een VDU dat alleen gebruikt wordt voor keuzedagen kost €67 + €26 voor de keuzedagen en dat is ook €92/7 = pakweg € 13,14 per keuzedag.

Reputatie 7
Badge +3

@Daantje De middagspitsbeperking bij VDU is vanaf 1-1-2021.

Het is nog niet duidelijk of Keuzedagen m.i.v. 1-1-2021 een jaar geldig worden  en middagspitsbeperking krijgen of bij verlenging in 2021.

Reputatie 7
Badge +3

Wat u moet doen kan niemand voor u beslissen. Het is niet dat u niet mag reizen, het wordt alleen afgeraden om het niet te doen. En zeker als u tot een risicogroep behoort is het verstanding om niet of zo min mogelijk te reizen. 

Als u denkt een half jaar niet te reizen dan zou u het VDU op kunnen zeggen en daarna een Dal Voordeel abonnement kunnen nemen.  Vanaf 2021 worden de tijden waarop met korting kan worden gereisd voor het VDU gelijk aan die van het Dal Voordeel, dus dan maakt het niet uit of welke van de 2 abonnementen u heeft. Wilt u bij het Dal Voordeelabonnemt ook weer Keuzedagen dan moet u het in ieder geval voor het einde van het jaar aanvragen aangezien dat niet meer kan in 2021.

Voor de keuzedagen moet ik nu € 26,00 voor 7 dagen gaan betalen. Dat is € 3,71 per dag. Wordt dat straks € 13,14 per dag? De info die NS stuurde over het vervallen van VDU was dat bij Dal Voordeel de keuzedagen het hele jaar geldig zijn. Deze enorme prijsverhoging stond daar niet bij. En ik kan niet vinden tot wanneer ik nog een Dal Voordeel met keuzedagen kan kopen, er staat dat dat ergens dit jaar niet meer kan, maar het is nog niet duidelijk wanneer. En ik heb ook al gehoord dat ik opnieuw administratiekosten moet betalen als ik nu opzeg en later een Dat Voordeel neem, als dat dan nog kan. Omdat ik ook veel reis met 40% korting is omslaan van de kosten van het abonnement niet zo aan de orde.

Badge +3

Voor de keuzedagen moet ik nu € 26,00 voor 7 dagen gaan betalen. Dat is € 3,71 per dag. Wordt dat straks € 13,14 per dag?

Nee, bij die € 13,14 heb ik de prijs van een VDU (nu nog €67) meegerekend. Dus als je het VDU eigenlijk alleen hebt voor de keuzedagen zijn dat de kosten op dit moment.

Voor de nieuwe sertjes Flex keuzedagen is geen abonnement nodig, Flex Basis is voldoende.

Het klassieke Dal Voordeel (geen Flex) blijft bestaan, maar of daar in 2021 nog klassieke keuzedagen bij gekocht kunnen worden weet ik niet. Mocht dat eerder in 2020 al veranderen dan wordt dat nog wel gecommuniceerd.

Administratiekosten zijn bij klassieke abonnementen niet aan de orde, en bij Flex ook niet als je al klant bent (dus bijv. alleen OV-fiets hebt). Elk klassiek abonnement kan je overigens op elk moment (dus ook in het eerste jaar) omzetten naar Flex. Reeds betaalde maanden/dagen krijg je dan terug.

Ik kijk wat er gebeurt als ik overstap van VDU naar Dal Voordeel. Eerst zie je op de site al helemaal geen keuzedagen, daarvoor moet je doorklikken  alsof je nu al wilt overstappen. Dan komt er een pagina waar ik inderdaad naar Dal Voordeel kan, en vervolgens een pagina waar zowaar keuzedagen staan voor € 26,00. Maar onderaan die pagina staat: “Onderstaande extra optie van uw huidige abonnement komt met uw overstap naar uw nieuwe abonnement te vervallen en wordt automatisch beëindigd. Deze optie wordt namelijk niet aangeboden voor uw nieuwe abonnement.”

NS, mag het wat duidelijker? Keuzedagen worden aangeboden, maar ze worden ook niet meer aangeboden. Vooralsnog lijkt het beter een treinkaartje bij Blokker te kopen.

Badge +3

Bij NS Flex zijn keuzedagen niet mogelijk.

Bij een klassiek Dal Voordeel (jaarabonnement) wél, maar als je nu een VDU hebt heeft het geen enkele zin om daar naar over te stappen.

Wil je je VDU abonnement stoppen omdat je voorlopig niet reist? Dan neem NS Flex Basis (zonder abonnement) en later dit jaar een klassiek Dal Voordeel met keuzedagen (Flex opzeggen via klantenservice). Zie de reactie van Mark NS van 9 dagen geleden (27 mei 2020).

Reputatie 2

Bij een klassiek Dal Voordeel (jaarabonnement) wél, maar als je nu een VDU hebt heeft het geen enkele zin om daar naar over te stappen.

@Robert B  grappig feitje:

Volgens ns.nl kun je vanaf heden alleen nog maar Flex sluiten. Alle "klaaieke" saldo abonnementen zijn verdwenen.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens ns.nl kun je vanaf heden alleen nog maar Flex sluiten. Alle "klaaieke" saldo abonnementen zijn verdwenen.

Alle klassieke abonnementen zijn gewoon te bestellen via www.ns.nl en de NS app.

Reputatie 7
Badge +3

En waar staat dat dan? Via https://www.ns.nl/abonnementen kun je nog gewoon klassieke abonnementen afsluiten. Je komt dan per abonnement op een pagina waar je nu nog kunt kiezen tussen een Flex abonnement of een abonnement op saldo. U heeft er blijkbaar een handje van dingen verkeerd te lezen of te interpreteren. Zo wordt een VDU ook niet door NS opgezegd.

En ook wanneer de klassieke Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij, Traject Vrij en Altijd Voordeel alleen nog maar als Flex af te sluiten zijn zal nog steeds het Dal Voordeel als klassiek abonnement bestaan.

De datum vanaf wanneer de genoemde niet meer als klassiek abonnement te bestellen zijn is nog niet genoemd. Volgens het besluit zou dat ergens in de 2e helft van 2020 zijn. Een moderator kon eerder nog niet zeggen per wanneer dat zou zijn.

Reputatie 2

@MoDe 

Geweldige grap, ze hebben de oude versie weer teruggezet.
Van 18:00 t/m waarschijnlijk circa 19:30 waren de oude abonnementen niet te zien!
Misschien heeft iemand de nieuwe versie per ongeluk in produktie gezet.

Reputatie 7
Badge +2

@MoDe

Abonnementensectie van de website had inderdaad een metamorfose ondergaan. Vrij snel daarna weer verdwenen ook. Heel bijzonder en een beetje (= understatement) amateuristisch.

Laten we het erop houden dat IT nooit echt de sterke kant van NS is geweest. :grin:

Reputatie 2

Ik heb de betreffende pagina's even uit mijn cache gehaald: 

Badge

@MoDe

Abonnementensectie van de website had inderdaad een metamorfose ondergaan. Vrij snel daarna weer verdwenen ook. Heel bijzonder en een beetje (= understatement) amateuristisch.

Laten we het erop houden dat IT nooit echt de sterke kant van NS is geweest. :grin:

Denk eerder dat dit iets is geweest wat ontstaan is door een foutje van een IT’er die thuis aan het werk was hiermee.  Situatie is natuurlijk anders dan normaal ook voor deze collega’s en ook het testen van dingen gaat er nu anders aan toe. 

Om als voorbeeld te nemen de kaartautomaten op de stations, daar zijn de laatste tijd ook meerdere wijzigingen aan gedaan welke normaal in een proefopstelling geladen kan worden op de afdeling en dan getest worden op een werkelijke automaat.  Nu moet dat allemaal thuis gedaan worden op de computer en gesimuleert worden, dat werkt toch heel anders.

En zo zal er in deze situatie ook ergens een foutje gemaakt zijn welke inmiddels weer verholpen is, we zijn en blijven allemaal mensen.

Reputatie 2

@Jeroen Ik snap het volkomen. Het is ook volstrekt geen verwijt aan de IT. Websites moet je snel kunnen aanpassen. Alleen ik dacht echt dat je geen saldo abonnementen meer kon sluiten.

Laat ik het zo zeggen, ik vraag niet om Flex! Waarom krijg ik in elke reactie wat te lezen over Flex? Ik wil mijn VDU houden en ik wil niet betalen voor een abonnement waarmee ik Joost mag weten hoelang nog, niet mag reizen, dan zit er maar een ding op: VDU opzeggen. Ik reis dan dus niet. Waarom moet ik dan in vredesnaam een Flex abonnement nemen? Wat heb ik daar aan? Ik heb een OV-chipkaart met reizen op saldo en dat bevalt me prima. Ik zal, als ik wel weer mag reizen, noodgedwongen overstappen op Dal Voordeel met keuzedagen, dat kennelijk nu klassiek heet. Maar NS laat nog steeds niet weten tot wanneer dat gekocht kan worden. Ergens in de tweede helft van het jaar, dat zijn 6 maanden. Waarom wordt geen datum genoemd, zodat je daar rekening mee kunt houden? Of is het de bedoeling om dat van de ene op de andere dag zonder nadere aankondiging onmogelijk te maken omdat NS helemaal weg is van Flex en iedereen aan de Flex wil?

Reputatie 2

Hoi @Daantje 

NS adviseert u heel correct om niet over te stappen naar Flex.

Letterlijke tekst:

Let op!
Als je Keuzedagen of een Voordeelurenabonnement hebt, raden we je af om je abonnement aan te passen naar NS Flex, omdat dan beide Bijabonnementen vervallen. Neem in dit geval contact op met onze Klantenservice.

Wat moet u dan wel doen?

- VDU aanhouden
of
- VDU opzeggen en als u weer gaat reizen een Dalvoordeelabonnement nemen.

Opgelet: als u Keuzedagen wilt dan moet u voor 2021 een Dalvoordeelabonnement kopen,
            want in 2021 is het niet meer mogelijk Keuzedagen te nemen
            tip: kijk maandelijks even op ns.nl naar het Dalvoordeelabonnement,
                 tot 1 augustus 2020 zal er m.i. weinig gebeuren.

Informatie:

https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update

Reputatie 7
Badge +3

Laat ik het zo zeggen, ik vraag niet om Flex! Waarom krijg ik in elke reactie wat te lezen over Flex? 

Uit uw reacties kan ik niet duidelijk opmaken wat u probeert te doen, of beter gezegd op welke manier. U zegt overstappen van VDU naar Dal Voordeel. Maar op welke manier?  U geeft verder dat in het proces wordt aangegeven dat Keuzedagen niet worden aangeboden voor uw nieuwe abonnement. Keuzedagen zijn wel beschikbaar bij een Dal Voordeel op saldo, niet bij een Flex abonnement. Waardoor men aanneemt dat u uw VDU probeert te wijzigen naar een Flex abonnement.

Ik heb zelf geen VDU dus kan niet checken of het daarmee mogelijk is in MijnNS over te stappen naar een Dal Voordeel abonnement op saldo.  Maar vanuit ieder saldo abonnement kun je wel wijzigen naar NS Flex. 

Reageer