beantwoord

Keuzedagen

• 26 oktober 2020
  • 25 reacties
  • 667 Bekeken

Ik heb nu in totaal 3 keuzedagen op mijn ov kaart staan. 1dag is geldig tot februari 2021 en 2 dagen zijn geldig tot december 2020. 

Er is mij niet verteld dat ik de keuzedagen pas op mijn kaart mag zetten als ik weet wanneer ik deze ga gebruiken. Ik heb ze dus meteen op mijn kaart gezet toen ze beschikbaar waren.

Door corona ben krijg ik geen kans om deze dagen op te nemen. Reizen wordt afgeraden en alle steden zitten zo goed als op slot.

Ik ben van mening dat de geldigheid van de dagen verlengd moet worden tot na de beperkingen vanwege corona.

Joep. -achternaam verwijderd door moderator

icon

Beste antwoord door MoDe 26 oktober 2020, 11:23

Jouw 2 Keuzedagen zijn al verlengd naar eind december 2020.

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Jouw 2 Keuzedagen zijn al verlengd naar eind december 2020.

Dankje MoDe. 

Juist door de aanbeveling: “reis nu even niet” zijn er weinig mogelijkheden/ gelegenheden omte reizen. Ik zie geen mogelijkheden om de keuzedagen vóór december 20202 te gebruiken, zolang de overheid de beperkingen mbt corona alleen maar steeds aanscherpt.

ik heb nog een aantal keuzekaartjes op papierenkaartjes geldig tot en met 31-12-2020

deze kan ik waarschijnlijk niet meer gebruiken door de corona maatregelen. de rest van dit jaar.

nu zie ik op jullie site dat de kruidvat en andere actiekaartjes in geldigheid verlengd zijn tot

maart 2021.

waarom worden de papierenkeuzekaartjes ook niet geldig tot maart 2021??

ik hoop dat NS voor een oplossing zorg voor deze vaste klanten van ns.

grtjes peter 5

Zou het de NS niet sieren als ook de keuzedagen voor 30 oktober 2020 gewoon tot 31 december 2021 geldig zijn en niet tot 31 december 2020? Door de RIVM wordt geadviseerd om niet te reizen, dus dat doen wij ook niet met als gevolg dat wij dit jaar onze keuzedagen niet kunnen opnemen

Goedemorgen KNE. Welkom bij de NS Community.

Keuzedagen met een reeds verlengde looptijd tot 31 december 2020 zullen niet nogmaals verlengd worden. Ook niet tot maart 2021 peter5, ondanks dat dat voor Kruidvatkaartjes wel het geval is. Ik kan wel gokken naar de reden hiervoor, maar dit besluit komt van hogerhand wat betekent dat de gedachte hierachter oNS niet bekend is.  

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen KNE. Welkom bij de NS Community.

Keuzedagen met een reeds verlengde looptijd tot 31 december 2020 zullen niet nogmaals verlengd worden. Ook niet tot maart 2021 peter5, ondanks dat dat voor Kruidvatkaartjes wel het geval is. Ik kan wel gokken naar de reden hiervoor, maar dit besluit komt van hogerhand wat betekent dat de gedachte hierachter oNS niet bekend is.  

Het is duidelijk dat NS graag de trein vol wil hebben met mensen die niet zo snel een abonnement zullen nemen en zich daarbij ook graag richt op een jonger publiek.

Waar andere bedrijven/instanties proberen om ouderen/kwetsbaren tegemoet te komen, met oudere uurtjes/drukte melders/overzicht rustige tijden blijft NS consequent ouderen/kwetsbaren negeren.

Roepen dat er in de zomer gewoon gereisd kon worden en men dan de keuzedagen had kunnen gebruiken is een beetje kort door de bocht als er niets wordt gedaan om ouderen/kwetsbaren veilig te kunnen laten reizen. 

De 2e golf is juist veroorzaakt door mensen die afgelopen zomer overal naar toe gingen. Het reizen met trein werd daarbij bevorderd door de terugkeer van samenreiskorting, fietskaartje, spoordeelwinkeluitjes en jongerenkaartjes. 

Over jongerenkaartjes gesproken, was die 2e golf niet als eerder onder jongeren begonnen?

NS vergeet dat mensen met keuzedagen en VDU hele trouwe klanten zijn. Of moet ik zeggen waren?

Ik begrijp heel goed dat ouderen/Keuzedagenhouders/Voordeelurenabonnementshouders zich vergeten voelen. Het verloop van wel/niet/toch wel kunnen aankopen van de Keuzedagen in 2021 is erg onduidelijk geweest. Waarom er wordt gekozen om de Jongerenkaartjes toch in te voeren is oNS gewoonweg niet bekend. Idem voor de verlenging van de actiekaartjes tot maart 2021, en de Keuzedagen niet. Ik kan persoonlijk wel een aantal redenen bedenken, maar daar heb je niets aan. 

Reputatie 1

Ook ik en mijn man zitten nog steeds met 6  Papieren keuze kaartje, nu alles bijna dicht is zullen  wij ze niet  op kunnen maken, tja krijg vast als antwoord maak ze op en ga bv winkelen of ergens wandelen...….nou ik ga de drukte echt niet opzoeken en daarvoor hoef ik niet perse te reizen 10 min fietsen en ik ben in de bossen

.Mijn kaartjes lopen tot eind December dus aan de extra verlenging tot eind Dec heb ik niks aan.

Heb het al vaker geschreven wel zonde van de 200 euro,veel geld als je er niks aan hebt toch

Het zijn dus niet alleen de kaartjes maar ook 2 abonnementen waar ik niks aan heb gehad.

ik snap echt niet waarom NS de klanten met de keuzedagen niet tegemoet komt.

Bij andere bedrijven blijven de kaartjes wel langer geldig. Ja opzeggen is ook een optie maar ik behoud wel graag mijn keuze dagen in de hoop dat er wel weer normaal gereisd kan worden

Ook ik en mijn man zitten nog steeds met 6  Papieren keuze kaartje, nu alles bijna dicht is zullen  wij ze niet  op kunnen maken, tja krijg vast als antwoord maak ze op en ga bv winkelen of ergens wandelen...….nou ik ga de drukte echt niet opzoeken en daarvoor hoef ik niet perse te reizen 10 min fietsen en ik ben in de bossen

.Mijn kaartjes lopen tot eind December dus aan de extra verlenging tot eind Dec heb ik niks aan.

Heb het al vaker geschreven wel zonde van de 200 euro,veel geld als je er niks aan hebt toch

Het zijn dus niet alleen de kaartjes maar ook 2 abonnementen waar ik niks aan heb gehad.

Bij andere bedrijven blijven de kaartjes wel langer geldig. Ja opzeggen is ook een optie maar ik behoud wel graag mijn keuze dagen in de hoop dat er wel weer normaal gereisd kan worden

Misschien helpt het als we allemaal een brief naar de directie van de NS sturen, zij houden zich momenteel niet aan de richtlijnen van het RIVM en verwachten dat je gewoon met de trein gaat reizen

Reputatie 1

KNE, Ja  je hebt gelijk ,ik heb ook al lopen denken om met zijn alle iets te ondernemen

Misschien helpt het als we allemaal een brief naar de directie van de NS sturen, zij houden zich momenteel niet aan de richtlijnen van het RIVM en verwachten dat je gewoon met de trein gaat reizen

Ja die gaan dan 10 brieven krijgen (de mensen die dit topic lezen en dan ook nog een brief gaan sturen). NS gaat daar echt niet van onder de indruk zijn. Misschien als je een Facebook groep opstart en die dan flink verspreidt. Anders kost je het alleen maar een postzegel dus nog meer extra kosten.

Reputatie 1

ja goed idee misschien ga ik dat doen, heb overigens op fb klachten site al vaak gereageerd maar krijg beetje rare antwoorden

Reputatie 5
Badge

O jeetje toch-al die senioren met hun enorm pakket aan levenservaring waar ze altijd zo prat op gaan.

Voor dit soort klachten-die gaan over keuzedaagjes niet benut ad 3,70/stuk, krijgen jullie NS niet in beweging. DUS-ga naar geeigende instanties als MAX, en laat ze wat pressie uitoefenen met veel heel zielige verhalen over zo onheus benadeelde ouderen. Vergeet ff dat vanwege corona mensen met bus of net-ABO etc. geheel naar hun geld konden fluiten. MAX had pas nog in de ledenservice een groots verhaal dat ze een senior met vergeten af te melden ABO met keuzedaagjes via bemiddeling bij NS hebben kunnen helpen. Er was/is ook nog kamerlid Henk Krol-maar die zal momenteel wel weinig kunnen uitreichten met snappige kamervragen.

Enne-als je toevallig nog van die codes hebt voor verlopen keuzedaagjes-die kan je gewoon doorgeven of verkopen. Hoe dat precies zit met die papieren kaartjes weet ik niet.

Badge +3

Enne-als je toevallig nog van die codes hebt voor verlopen keuzedaagjes-die kan je gewoon doorgeven of verkopen. Hoe dat precies zit met die papieren kaartjes weet ik niet.

Voor papieren kaartjes hetzelfde. Het is mogelijk om te reizen op een keuzedag (Dagkaart Voordeeluren) zonder bijbehorend abonnement, bijvoorbeeld als je het omgezet hebt naar Flex.

Bij reizen met een e-ticket keuzedag (couponcode) of eenmalig chipkaartje zou je in principe je ov-chipkaart dus gewoon thuis kunnen laten. Je hebt een geldig/betaald vervoerbewijs bij je, waarbij een e-ticket natuurlijk op jouw naam staat.

Tenzij er op een chipkaartje vermeld staat dat je bij controle een ov-chipkaart met Voordeelurenabonnement moet kunnen tonen. Bij mijn weten is dat niet het geval.

Reputatie 1

Tja Bahnrider                 u hebt het over 3,70/ stuk maar vergeet u dan niet het abonnement? voor beiden abonnement  200 euro dat is ook geen kattepis toch? Maar goed ik heb geen zin in een lange discussie

Reputatie 7
Badge +3

@bahnriderom een Keuzedagenabonnement te kunnen bestellen heb je een dal voordeel of voordeeluren-abonnement nodig. Heb je het hele jaar niet gereisd dan ben je €82 of €93 kwijt.

Verkopen of weggeven zal niet makkelijk zijn, want Keuzedagen zijn alleen voor 60+ en dat is juist de groep waarvan een deel nu niet wil/kan reizen. Daarbij kun je Keuzedagen uitgegeven vanaf 18 mei alleen op de kaart van de abonnementhouder zetten.

Reputatie 1

MoDe ja klopt wat betreft het abonnement maar 7 keuze dagen is ook nog 26 euro, in ons geval 2x 36 euro voor de papieren keuzedagen dan kom ik op meer dan 100 euro per persoon dus dat is niet niks

Dankje MoDe. 

Juist door de aanbeveling: “reis nu even niet” zijn er weinig mogelijkheden/ gelegenheden omte reizen. Ik zie geen mogelijkheden om de keuzedagen vóór december 20202 te gebruiken, zolang de overheid de beperkingen mbt corona alleen maar steeds aanscherpt.

Ik zie geen mogelijkheden om vouchercode en 2keuzedagen voor 31/12/2020 te gebruiken.

Met het annuleren van de de boekenweekgeschenk reisdag is 2020 een mager jaar voor mij en

alle senioren die door Coronarestricties niet gecompenseerd worden door NS

Badge +3

Welkom bij de NS Community, @Wrijswijk!

Boekenweekgeschenk is natuurlijk een gegeven paard, gaan ze natuurlijk niet compenseren.

Maar goed, er zullen best mensen zijn die speciaal een boek gekocht hebben om precies één zondag gratis met de trein te mogen… :thinking:

Badge +3

Misschien wist het Dagblad van het Noorden meer dan wij op 12 maart?

https://www.dvhn.nl/binnenland/NS-verzet-gratis-reizen-met-boekenweekgeschenk-om-coronavirus-25455029.html

Mensen die zondag {15 maart 2020} van plan waren gratis te gaan reizen op vertoon van hun boekenweekgeschenk, moeten dat uitstellen naar een andere dag. De Nederlandse Spoorwegen hebben de actie afgeblazen en verzetten het evenement naar een andere, nog nader te bepalen datum.

"Vanwege de maatregelen van de regering vinden we het geen goede datum. We denken dat veel mensen weinig zin hebben om op reis te gaan", aldus een woordvoerder.

Wie was die geniale woodvoerder dan eigenlijk? En de nieuwe datum kunnen we raden… sint-juttemis :relieved:

Reputatie 7
Badge +3

Dat was in eerste instantie ook het plan en werd ook (hier) gecommuniceerd. Later is het alsnog helemaal geannuleerd. Zie o.a. het ‘beste antwoord’ in dit topic.

Reputatie 7
Badge +3

In eerste instantie werd ook aangegeven dat het gratis reizen met het Boekenweekgeschenk verzet zou worden naar een andere datum later in het jaar. Later werd bekend dat het dit jaar helemaal niet door zou gaan. Waar enkele mensen nogal verontwaardigd op reageerden dat ze er €15 voor hadden betaald en er nu dus niets aan hadden. Eh, ik meen toch echt dat je voor die €15 (of iets meer) een boek kreeg en dat gratis reizen is er dan maar extra erbij. 

Edit, mrfreeze wal al eerder. Ik zat nog even de rest van de reacties van toen te lezen. Best vermakelijk achteraf.

Badge +3

Wow, zelfs de link in je beste antwoord door @Stijn NS werkt nog! :laughing:

Shame in NS. Heb aangegeven bij de klantenservice dat wij vanwege langdurige ziekte en daarna de Corona dit jaar alleen de 1e keuzedagen hebben kunnen gebruiken. Toen de ziekte voorbij was mochten we niet reizen  vanwege de 2e golf Corona . Maar NS kan niets voor ons betekenen. Je moet voor 31-12-2020 je keuzedagen opmaken anders vervallen ze. Dus 5 keuzedagen vervallen en NS doet niets. Schandalig! Wij zijn zoals al eerder vermeld heel slecht behandeld terwijl wij niet anders kunnen. Je wilt niet ziek worden….. maar NS vindt dat blijkbaar geen probleem. Schuif ze gewoon door naar 2021 dan zitten de treinen ook beter gevuld volgend jaar en verlengt men zijn abonnement.

Badge +3

Heb aangegeven bij de klantenservice dat wij vanwege langdurige ziekte en daarna de Corona dit jaar alleen de 1e keuzedagen hebben kunnen gebruiken. Toen de ziekte voorbij was mochten we niet reizen  vanwege de 2e golf Corona . Maar NS kan niets voor ons betekenen. Je moet voor 31-12-2020 je keuzedagen opmaken anders vervallen ze.

Als u niet kon of mocht reizen had u altijd nog het abonnement op kunnen zeggen. Dan krig je € 3,70 per niet uitgedeelde keuzedag terug.

Als ik vanaf maart al geen ‘melk' meer mag of wil drinken en de 'melkboer' trouw elke week/maand een fles voor de deur zet (omdat ik het niet opzeg maar ze gewoon bewaar) heb ik ook pech als de 'melkboer’ erbij zegt dat de ‘melk’ houdaar is tot precies 31-12-2020.

Zelfs al zou hij doorgaan tot 1 maart 2021 met leveren van ‘melk’ (Kruidvat, museum/theaterabonnementen), wie zegt dat ik daar dan ineens wél gebruik van zou kunnen maken?

Slecht voorbeeld, iets met een auto en wegenbelasting of verzekering was beter geweest… maar NS begint er dus niet aan om je later alsnog te compenseren voor verlopen keuzedagen (dus nieuwe ‘melk’) per wanneer het u uitkomt, dus het moment dat ikzelf weer (heel veel) melk mag drinken :grin:

Reageer