beantwoord

keuzedagen

  • 17 November 2020
  • 57 reacties
  • 1964 Bekeken


Toon eerste bericht

57 reacties

Reputatie 1

Ook wij reizen met keuzedagen. Alleen niet meer, na het afraden van de overheid. Er staan nog 3 dagen niet gebruikt van 2020. De reactie van NS is sterk teleurstellend. Gewoon voor oktober 2020 ook verlengen tot 31dec 2021 Al eens gebeld, waarschijnlijk in opdracht de grond ingeboord.

 

Ik en mijn man hebben er nog ieder 6 over die niet gebruikt zijn in 2020.Meerdere malen Ns geschreven maar geen Coulance.Heb ook naar kabinet geschreven die adviseerde om Ov ombudsman te schrijven dus dat ga ik nu doen. want met de komende verlenging word het nog niet reizen.Tja ze zeggen bij Ns het is een advies geen verbod...okay dat is waar maar aar moet je heen alles is dicht.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dat laatste - “alles dicht” - is natuurlijk geen goed argument. Dat is niet de schuld van de NS! Dient iemand nu een klacht in bij de OV-ombudsman?

Reputatie 7
Badge +4

Werden zijn resterende kaartjes voor de Keuzedagen verlengd tot einde van dit jaar of verder? In principe zijn keuzedagen in een aantal gevallen verlengd tot einde dit jaar. Keuzedagen die nu worden uitgegeven als onderdeel van een abonnement zijn wel een jaar geldig. Dat is in november veranderd.

Reputatie 1

Ceesbr klopt dat alles dicht is kan ns niks aan doen maar ze zouden wel wat vriendelijker tegen hun klanten kunnen zijn .Wij ouderen luisteren naar Rutte en reizen niet onnodig ,dus wat meer coulance had wel gemogen  En ja Ov ombudsman….lees  dit stond onderaan de mail :   

Indien u van mening bent dat NS niet afdoende reageert op uw klacht, kunt u uw klacht ook voorleggen aan de OV ombudsman (postbus 2132, 3800 CC te Amersfoort (www.ovombudsman.nl)). De OV Ombudsman probeert samen met de reiziger, vervoerders en overheden oplossingen te zoeken voor problemen of onvolkomenheden in het openbaar vervoer. Dit doen zij zowel individueel als door bundeling van klachten. De OV Ombudsman heeft geen juridische bevoegdheden en kan dus geen uitspraken doen, maar kan vaak wel helpen om tot een oplossing te komen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

 

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Nee, verlengd van 31-12-2020 tot 31-12- 2021...

Reputatie 7
Badge +4

Mijn papieren keuzedagen zijn wel geldig tot 2021, maar papieren keuzedagen bij het VDU (kartonnen kaartjes) zijn altijd geldig tot het einde van het volgende jaar. Er is wel een verschil tussen papieren keuzedagen en e-tickets op papier die bij wijze van coulance zijn verstrekt. Die zijn geldig tot einde 2020.

Zeker… maar vriendelijk doen tegen klanten, hoe redelijk en netjes dat ook zou zijn: de NS is daartoe niet verplicht en voelt zich dat helaas ook niet. 

Dank voor de info over die ombudsman….  

Feit blijft dat in juli jl per 31-12-2020 verlopende kaartjes wel verlengd werden? Coulance?

Reputatie 7
Badge +4

Een moderator moet maar even aangeven in welke gevallen dit gebeurd is. Het is mij niet bekend. Moderatoren huppelen hier om de paar uur binnen. 

Zeker. Zeer benieuwd!

Keuzedagen die af zouden lopen in 2020 zijn voor zover ik weet nooit verlengd tot na 31-12-2020.

Het is een beetje onfortuinlijke situatie voor zowel NS als voor houders van keuzedagen. Ik begrijp dat mensen niet willen reizen, maar ook dat NS niet voor eeuwig de geldigheid blijft verlengen. Zeker niet voor deze tarieven.

Mijn vader had afgelopen jaar twee verlopen keuzedagen. Voor eentje heb ik een voucher voor hem teruggekregen, voor de andere heb ik hem duidelijk gemaakt dat deze weg is en hij dat moet accepteren. Heeft hij ook gedaan (het houdt een keer op...).

Reputatie 7
Badge +4

Mij dus ook niet, maar ceesbr spreekt van een feit.

Beleid is dat Keuzedagen niet verder verlengd worden. Keuzedagen aangeboden voor 30 oktober zijn bruikbaar t/m 31 december. Keuzedagen aangeboden na 30 oktober hebben een geldigheid van 12 maanden. Dit geldt dan voor digitale Keuzedagen.

Dat gezegd hebbende, papieren Keuzedagen hebben wel een langere geldigheid uit zichzelf, zoals Thom al aangaf. Alle 7 Keuzedagen die je krijgt horen direct een volledig jaar gebruikt te kunnen worden. Gezien ze gemaakt worden in batches, en niet specifiek gebaseerd op het betreffende abonnement, houdt dit vaak in dat ze langer dan een jaar geldig zijn, altijd t/m 31 december. Papieren Keuzedagen die momenteel worden uitgegeven hebben dan ook een geldigheid t/m 31 december 2021.

Als jij ook papieren Keuzedagen hebt en jouw abonnement ergens halverwege 2020 een contractverlenging heeft gehad, dan zouden jouw papieren Keuzedagen dus ook geldig moeten zijn t/m 31 december 2021, ceesbr. Is dat niet het geval, dan zou ik contact op nemen met onze Klantenservice, gezien jouw papieren Keuzedagen dan geen correcte geldigheid hebben. Papieren Keuzedagen geldig t/m 31 december 2020 zouden afkomstig moeten zijn van een contractverlenging in 2019.

Wat er precies is besproken in het contact van je neef kan ik niet over oordelen.

Reputatie 7
Badge +3

Zeker… maar vriendelijk doen tegen klanten, hoe redelijk en netjes dat ook zou zijn: de NS is daartoe niet verplicht en voelt zich dat helaas ook niet. 

Dank voor de info over die ombudsman….  

Als u niet meer reist blijft de vraag waarom u uw abonnement niet opzegt. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u vrije reisdagen gaat "sparen" voor de komende jaren. 

Bizarre redenering. Wat nou “sparen”?? Dat kan en wil ik helemaal niet. Ik hoop later dit jaar weer veel te kunnen reizen….. Met kaartjes waar ik voor betaald heb maar die ik niet heb kunnen gebruiken. Verlengen dus, of als gebaar… op zijn minst een stuk of 4?

Reputatie 7
Badge +3

Zeker… maar vriendelijk doen tegen klanten, hoe redelijk en netjes dat ook zou zijn: de NS is daartoe niet verplicht en voelt zich dat helaas ook niet. 

Dank voor de info over die ombudsman….  

Als u niet meer reist blijft de vraag waarom u uw abonnement niet opzegt. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u vrije reisdagen gaat "sparen" voor de komende jaren. 


'Sparen'? Er wordt al sinds eind september 2020 gevraagd om reizen te beperken en sinds half december 2020 om alleen noodzakelijke reizen te maken. Opzeggen had gekund, ware het niet dat in november nog gezegd werd dat vanaf eind 2020 er geen nieuwe Keuzedagenabonnementen besteld konden worden. Inmiddels kan er nog de komende maanden een nieuw Keuzedagenabonnementen besteld worden, maar is niet actief gecommuniceerd.

Nee, Tarzin heeft geen punt. Wel een beetje opletten: ik heb papieren kaartjes die ik normaliter desgewenst in één week kan opstoken! 

@ Stijn: heel verhaal. Waar het om gaat - en zoals zonneklaar de aanleiding was van mijn berichtje : het verhaal van mijn neef. En daar ga je doodleuk niet op in… Ik heb eea bij ROVER en bij mijn rechtsbijstandsverzekering gemeld: laatste zal  - helaas - ook wel compenseren…

@ Robert B: ja, hoe simpel kan het zijn. Is gewoon superlullig van de NS.

Heeft iemand trouwens ervaring met dat “terug sturen” ?? Als Klantenservice NS  (Kent u die uitrdrukking?) zegt “niks ontvangen” heb je ook niks. Wel eens eerder gevraagd: waarom kan je die kaartjes niet ergens - met ontvangstbewijs - afgeven?  

Wie is Tarzin? Wel een beetje opletten idd :sweat_smile:

Ik ga inderdaad niet in op het verhaal van je neef omdat ik geen inzage heb in die casus, wat ik ook al aangaf. Iedereen kan van alles gaan beweren dat er iets gedaan is, maar ik kan daar pas over oordelen of spreken als ik inzage heb in die specifieke casus en de context ken. Dat heb ik niet, dus dat kan ik niet.

Ik heb aangegeven wat de standaard gang van zaken is. Wellicht valt de situatie van je neef daar toch onder (dat hij verkeerde papieren Keuzedagen had gekregen en vervanging heeft ontvangen na contact bijvoorbeeld), maar zelfs als zijn situatie wel afwijkt, kan ik daar ook niets over zeggen. Dat zal dan inderdaad coulance zijn geweest.

Badge +3

@ceesbr de willekeur bij NS Klantenservice is bekend inmiddels.

Bel je 3 keer, dan krijg je een keer ‘huh, waar gaat dit over'? en de volgende keren een NEE of een ‘JA, dat kan!’ (moet je nog afwachten of dat laatste helemaal of gedeeltelijk goed komt…)

Helaas houdt NS het laatste contactmoment aan om iets te kunnen regelen, met in bepaalde gevallen een marge van maximaal 3 maanden terugwerkende kracht.

Dat laatste dus voor een Flex abonnement dat in september/oktober gepauzeerd is, én niet meer op gereisd sindsdien. Dan 100% terug uiteraard (wegens de bekende storing bij NS).

Begrijp dit niet echt - maar het trefwoord zal “willekeur” zijn.

Andere vraag: wat is de ervaring met ROVER?  

Badge +3

Ikzelf begrijp de verschillen/willekeur ook niet meer soms. Maar ja ik ben geen NS.

De aanhouder wint, dus als je drie keer belt..

Ga voor de beste optie of waag nog een poging!.

Sorry… ik bedoelde natuurlijk Tamzin….

Reageer