beantwoord

keuzedagen

  • 17 November 2020
  • 57 reacties
  • 1967 Bekeken

Ik begreep dat de opgebouwde keuzedagen tot 1/1-2021 geldig zijn. Is dat niet een beetje vreemd, met de coronaregels? Ik ben in 2020 amper metde trein geweest.

icon

Beste antwoord door Sascha NS 17 November 2020, 19:31

Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat is ook vreemd, want Kruidvatkaartjes worden wel tot 31-3-21 verlengd.

Laat consumentenorganisaties zoals Rover en OV ombudsman weten dat je dit vreemd vindt.

Goedenavond Brigitsack. Welkom op de NS Community.

Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen de Kruidvatkaartjes en Keuzedagen in dat opzicht. Dat de Keuzedagenhouders hier niet blij mee zijn is inmiddels meer dan bekend, maar ook jouw feedback zet ik door. Zoals MoDe terecht aangeeft kan je je beklag eventueel ook bij een consumentenorganisatie doen. Mijn excuses voor het ongemak.

Dat de kruidvat kaartjes uitgebreider zijn, wist ik niet eens. Maar deze regeling is absurd, wel is de geldigheid van 2021 van de keuzedagen aangepast, maar 2020 niet. 

Ik ga mijn abonnement opzeggen!

Reputatie 7
Badge +3

Dat de kruidvat kaartjes uitgebreider zijn, wist ik niet eens. Maar deze regeling is absurd, wel is de geldigheid van 2021 van de keuzedagen aangepast, maar 2020 niet. 

Ik ga mijn abonnement opzeggen!


Je ben niet de enige die abonnement wil opzeggen. Ik zie al dagen op Social media de vraag over opzeggen toenemen.

 

IK vind het ook vreemd dat mijn keuzedagen maar tot 31-12-2020 gelden .Ik heb vanaf 2  november 2019( dan gaat mijn abonnement in )nog 4 keuzedagen niet kunnen gebruiken .In de periode maart/april ( keuze dag 3 )en mei /juni( keuzejaar 4 )mochten alleen noodzakelijke reizen worden gemaakt .Deze dagen zijn nu verlengd tot 31-12-2020.Ik heb daarvan 1 gebruikt. Dus heb ik er nog 3 .Op 2 november 2020 is min abonnement weer verlengd met weer 7 keuzedagen .Daarvoor heb ik gebeld met de NS om dat abonnement eventueel te wijzigen .Dat abonnement kun je daarna niet weer aanvragen volgens een medewerker  ( dus VDU-abonnement voor 60 plussers .)Ik heb dus dat abonnement gehouden , maar ook nu wordt het reizen met de trein nog afgeraden .En m.i.v. januari 2021 zijn er steeds meer beperkingen aan dit abonnement .De NS wil de dagen die over zijn van 2020 niet verlengen tot bv. maart 2021.Van Rover begreep ik dat er ongeveer70.000 mensen met zo’n  abonnement zijn .Is het niet billijk van de NS om deze groep reizigers tegemoet te komen door of wat geld terug te geven of de keuzedagen te verlengen .Erg  druk zal het voorlopig niet zijn in de treinen , door o.a het thuiswerken .En voor mensen , zoals ik ( 76 jaar ) is het prettig om met de trein naar bv. een museum te gaan , als die weer te bezoeken zijn .De NS wordt ondersteund door de Overheid ( dus indirect door ons als belastingbetalers en ik vind de NS dus erg onbuigzaam .

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Meneer of mevrouw Doxxxxxx, u kunt beter uw naam en zeker uw kaartnummer even verwijderen. Dat kan nog binnen een uur. Klik op de drie puntjes rechts onderaan en dan ‘Bewerk’.

 

Het is hier een openbaar forum, niet het postadres van NS.

Dat ging vast niet helemaal goed… Het hele bericht is nu verdwenen :sweat_smile:

Keuzedagen. Het is nog erger !! Ik kreeg vorige week te horen dat de (papieren) keuzedagen geldig tot eind 2020 niet verlengd worden…. tot mijn stomme verbazing. Een neef van mij trok al bij de eerste corona-golf aan de bel. Hem werd geadviseerd brief te schrijven en kaartjes op ter sturen. En jawel: zijn resterende kaartjes werden wel verlengd!  Bizar maar vooral ook nogal schandalig!

Reputatie 7
Badge +4

Werden zijn resterende kaartjes voor de Keuzedagen verlengd tot einde van dit jaar of verder? In principe zijn keuzedagen in een aantal gevallen verlengd tot einde dit jaar. Keuzedagen die nu worden uitgegeven als onderdeel van een abonnement zijn wel een jaar geldig. Dat is in november veranderd.

Nee, verlengd van 31-12-2020 tot 31-12- 2021...

Reputatie 7
Badge +4

Mijn papieren keuzedagen zijn wel geldig tot 2021, maar papieren keuzedagen bij het VDU (kartonnen kaartjes) zijn altijd geldig tot het einde van het volgende jaar. Er is wel een verschil tussen papieren keuzedagen en e-tickets op papier die bij wijze van coulance zijn verstrekt. Die zijn geldig tot einde 2020.

Feit blijft dat in juli jl per 31-12-2020 verlopende kaartjes wel verlengd werden? Coulance?

Reputatie 7
Badge +4

Een moderator moet maar even aangeven in welke gevallen dit gebeurd is. Het is mij niet bekend. Moderatoren huppelen hier om de paar uur binnen. 

Zeker. Zeer benieuwd!

Keuzedagen die af zouden lopen in 2020 zijn voor zover ik weet nooit verlengd tot na 31-12-2020.

Het is een beetje onfortuinlijke situatie voor zowel NS als voor houders van keuzedagen. Ik begrijp dat mensen niet willen reizen, maar ook dat NS niet voor eeuwig de geldigheid blijft verlengen. Zeker niet voor deze tarieven.

Mijn vader had afgelopen jaar twee verlopen keuzedagen. Voor eentje heb ik een voucher voor hem teruggekregen, voor de andere heb ik hem duidelijk gemaakt dat deze weg is en hij dat moet accepteren. Heeft hij ook gedaan (het houdt een keer op...).

Reputatie 7
Badge +4

Mij dus ook niet, maar ceesbr spreekt van een feit.

Beleid is dat Keuzedagen niet verder verlengd worden. Keuzedagen aangeboden voor 30 oktober zijn bruikbaar t/m 31 december. Keuzedagen aangeboden na 30 oktober hebben een geldigheid van 12 maanden. Dit geldt dan voor digitale Keuzedagen.

Dat gezegd hebbende, papieren Keuzedagen hebben wel een langere geldigheid uit zichzelf, zoals Thom al aangaf. Alle 7 Keuzedagen die je krijgt horen direct een volledig jaar gebruikt te kunnen worden. Gezien ze gemaakt worden in batches, en niet specifiek gebaseerd op het betreffende abonnement, houdt dit vaak in dat ze langer dan een jaar geldig zijn, altijd t/m 31 december. Papieren Keuzedagen die momenteel worden uitgegeven hebben dan ook een geldigheid t/m 31 december 2021.

Als jij ook papieren Keuzedagen hebt en jouw abonnement ergens halverwege 2020 een contractverlenging heeft gehad, dan zouden jouw papieren Keuzedagen dus ook geldig moeten zijn t/m 31 december 2021, ceesbr. Is dat niet het geval, dan zou ik contact op nemen met onze Klantenservice, gezien jouw papieren Keuzedagen dan geen correcte geldigheid hebben. Papieren Keuzedagen geldig t/m 31 december 2020 zouden afkomstig moeten zijn van een contractverlenging in 2019.

Wat er precies is besproken in het contact van je neef kan ik niet over oordelen.

Badge +3

Bij terugsturen van ongebruikte papieren Keuzedagen is het redelijk eenvoudig om die (eventueel tegen wat kosten voor shipping & handling) te vervangen door nieuwere, want die dingen zijn anoniem en kan men gewoon uit die boekjes (van 50 stuks) scheuren.

Digitale dagen ongeldig maken en vervolgens nieuwe genereren (op naam/kaartnummer) zal wel (te) veel moeite kosten, zeker als het systeem daar niet mee om kan gaan. Vandaar ook (misschien) dat er tijdelijk gewerkt werd met couponcodes?

@ Stijn: heel verhaal. Waar het om gaat - en zoals zonneklaar de aanleiding was van mijn berichtje : het verhaal van mijn neef. En daar ga je doodleuk niet op in… Ik heb eea bij ROVER en bij mijn rechtsbijstandsverzekering gemeld: laatste zal  - helaas - ook wel compenseren…

@ Robert B: ja, hoe simpel kan het zijn. Is gewoon superlullig van de NS.

Heeft iemand trouwens ervaring met dat “terug sturen” ?? Als Klantenservice NS  (Kent u die uitrdrukking?) zegt “niks ontvangen” heb je ook niks. Wel eens eerder gevraagd: waarom kan je die kaartjes niet ergens - met ontvangstbewijs - afgeven?  

Ik ga inderdaad niet in op het verhaal van je neef omdat ik geen inzage heb in die casus, wat ik ook al aangaf. Iedereen kan van alles gaan beweren dat er iets gedaan is, maar ik kan daar pas over oordelen of spreken als ik inzage heb in die specifieke casus en de context ken. Dat heb ik niet, dus dat kan ik niet.

Ik heb aangegeven wat de standaard gang van zaken is. Wellicht valt de situatie van je neef daar toch onder (dat hij verkeerde papieren Keuzedagen had gekregen en vervanging heeft ontvangen na contact bijvoorbeeld), maar zelfs als zijn situatie wel afwijkt, kan ik daar ook niets over zeggen. Dat zal dan inderdaad coulance zijn geweest.

OK Stijn. Point taken… 

Maar nee… ook hij liep tegen corona aan, hoorde "schrijf een briefje en stuur die kaartjes op” en kreeg verlengde kaartjes. Niet meer, niet minder. 

5059 reacties? Huh?  

Badge +3

@ceesbr de willekeur bij NS Klantenservice is bekend inmiddels.

Bel je 3 keer, dan krijg je een keer ‘huh, waar gaat dit over'? en de volgende keren een NEE of een ‘JA, dat kan!’ (moet je nog afwachten of dat laatste helemaal of gedeeltelijk goed komt…)

Helaas houdt NS het laatste contactmoment aan om iets te kunnen regelen, met in bepaalde gevallen een marge van maximaal 3 maanden terugwerkende kracht.

Dat laatste dus voor een Flex abonnement dat in september/oktober gepauzeerd is, én niet meer op gereisd sindsdien. Dan 100% terug uiteraard (wegens de bekende storing bij NS).

Begrijp dit niet echt - maar het trefwoord zal “willekeur” zijn.

Andere vraag: wat is de ervaring met ROVER?  

Reageer