beantwoord

keuzedagen

  • 17 November 2020
  • 57 reacties
  • 1964 Bekeken

Ik begreep dat de opgebouwde keuzedagen tot 1/1-2021 geldig zijn. Is dat niet een beetje vreemd, met de coronaregels? Ik ben in 2020 amper metde trein geweest.

icon

Beste antwoord door Sascha NS 17 November 2020, 19:31

Goedenavond Brigitsack. Welkom op de NS Community.

Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen de Kruidvatkaartjes en Keuzedagen in dat opzicht. Dat de Keuzedagenhouders hier niet blij mee zijn is inmiddels meer dan bekend, maar ook jouw feedback zet ik door. Zoals MoDe terecht aangeeft kan je je beklag eventueel ook bij een consumentenorganisatie doen. Mijn excuses voor het ongemak.

Bekijk origineel

57 reacties

Badge +3

Keuzedagen die al klaar staan kan je gewoon gebruiken zolang ze geldig zijn, ook bij opzeggen of omzetten van uw abonnement.

Overigens lopen (jaar)abonnementen niet automatisch af, dus eind maart wordt uw abonnement gewoon vernieuwd, tenzij u via de klantenservice heeft aangegeven niet te willen verlengen. Daarover krijgt u tegen die tijd ook nog bericht (per brief of e-mail).

Mijn vrije keuze dagen van 2020 zijn inderdaad nog geldig tot eind 2021.

Maar mijn abonnement loopt eind maart 2021 af.

Mag je die vrije keuze dagen daarna dan nog wel gebruiken?

De OV chipkaart heeft wel langere geldigheid nog.

Sorry… ik bedoelde natuurlijk Tamzin….

Wie is Tarzin? Wel een beetje opletten idd :sweat_smile:

Nee, Tarzin heeft geen punt. Wel een beetje opletten: ik heb papieren kaartjes die ik normaliter desgewenst in één week kan opstoken! 

Tamzin heeft wel een punt natuurlijk. Net als b.v. een trajectkaart hebben keuzedagen een beperkte geldigheid. Als je niet meer reist dan kun je beter opzeggen en het niet gebruikte deel ben je dan gewoon kwijt. Wat mensen zich misschien niet realiseren is dat 6 van de 7 keuzedagen een geldigheid van slechts 2 maanden hebben. Die dagen zijn dus maar beperkt houdbaar. Leuk dat de NS de geldigheid eenmalig heeft verlengd en in sommige gevallen coulance biedt. Maar coulance is natuurlijk geen recht.

Reputatie 7
Badge +3

Zeker… maar vriendelijk doen tegen klanten, hoe redelijk en netjes dat ook zou zijn: de NS is daartoe niet verplicht en voelt zich dat helaas ook niet. 

Dank voor de info over die ombudsman….  

Als u niet meer reist blijft de vraag waarom u uw abonnement niet opzegt. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u vrije reisdagen gaat "sparen" voor de komende jaren. 


'Sparen'? Er wordt al sinds eind september 2020 gevraagd om reizen te beperken en sinds half december 2020 om alleen noodzakelijke reizen te maken. Opzeggen had gekund, ware het niet dat in november nog gezegd werd dat vanaf eind 2020 er geen nieuwe Keuzedagenabonnementen besteld konden worden. Inmiddels kan er nog de komende maanden een nieuw Keuzedagenabonnementen besteld worden, maar is niet actief gecommuniceerd.

Bizarre redenering. Wat nou “sparen”?? Dat kan en wil ik helemaal niet. Ik hoop later dit jaar weer veel te kunnen reizen….. Met kaartjes waar ik voor betaald heb maar die ik niet heb kunnen gebruiken. Verlengen dus, of als gebaar… op zijn minst een stuk of 4?

Reputatie 7
Badge +3

Zeker… maar vriendelijk doen tegen klanten, hoe redelijk en netjes dat ook zou zijn: de NS is daartoe niet verplicht en voelt zich dat helaas ook niet. 

Dank voor de info over die ombudsman….  

Als u niet meer reist blijft de vraag waarom u uw abonnement niet opzegt. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u vrije reisdagen gaat "sparen" voor de komende jaren. 

Zeker… maar vriendelijk doen tegen klanten, hoe redelijk en netjes dat ook zou zijn: de NS is daartoe niet verplicht en voelt zich dat helaas ook niet. 

Dank voor de info over die ombudsman….  

Reputatie 1

Ceesbr klopt dat alles dicht is kan ns niks aan doen maar ze zouden wel wat vriendelijker tegen hun klanten kunnen zijn .Wij ouderen luisteren naar Rutte en reizen niet onnodig ,dus wat meer coulance had wel gemogen  En ja Ov ombudsman….lees  dit stond onderaan de mail :   

Indien u van mening bent dat NS niet afdoende reageert op uw klacht, kunt u uw klacht ook voorleggen aan de OV ombudsman (postbus 2132, 3800 CC te Amersfoort (www.ovombudsman.nl)). De OV Ombudsman probeert samen met de reiziger, vervoerders en overheden oplossingen te zoeken voor problemen of onvolkomenheden in het openbaar vervoer. Dit doen zij zowel individueel als door bundeling van klachten. De OV Ombudsman heeft geen juridische bevoegdheden en kan dus geen uitspraken doen, maar kan vaak wel helpen om tot een oplossing te komen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

 

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Dat laatste - “alles dicht” - is natuurlijk geen goed argument. Dat is niet de schuld van de NS! Dient iemand nu een klacht in bij de OV-ombudsman?

Reputatie 1

Ook wij reizen met keuzedagen. Alleen niet meer, na het afraden van de overheid. Er staan nog 3 dagen niet gebruikt van 2020. De reactie van NS is sterk teleurstellend. Gewoon voor oktober 2020 ook verlengen tot 31dec 2021 Al eens gebeld, waarschijnlijk in opdracht de grond ingeboord.

 

Ik en mijn man hebben er nog ieder 6 over die niet gebruikt zijn in 2020.Meerdere malen Ns geschreven maar geen Coulance.Heb ook naar kabinet geschreven die adviseerde om Ov ombudsman te schrijven dus dat ga ik nu doen. want met de komende verlenging word het nog niet reizen.Tja ze zeggen bij Ns het is een advies geen verbod...okay dat is waar maar aar moet je heen alles is dicht.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook wij reizen met keuzedagen. Alleen niet meer, na het afraden van de overheid. Er staan nog 3 dagen niet gebruikt van 2020. De reactie van NS is sterk teleurstellend. Gewoon voor oktober 2020 ook verlengen tot 31dec 2021 Al eens gebeld, waarschijnlijk in opdracht de grond ingeboord.

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 1

Dan is dat tegen onze richtlijnen in gebeurd. Wij mogen deze uit coulance niet vergoeden of verlengen. Een foutje maken blijft menselijk.

In één van de eerdere gevallen was de procedure om de oude kaartjes op te sturen (ik neem aan met een formulier of casenummer erbij), dus dat lijkt me geen gevalletje ‘foutje’ van een medewerker.

Anders zou bij ontvangst van de oude kaartjes iemand anders wel ingrijpen “wat moeten we hiermee?”, toch?

Je hebt gelijk Robert B Ik heb meerdere keren gelezen over uit  coulance  nieuwe gekregen  dan is het geen foutje meer maar net wat jij zegt ligt eraan wie je treft.

 

Foutje moet kunnen (baas). :)

Reputatie 1

Dan is dat tegen onze richtlijnen in gebeurd. Wij mogen deze uit coulance niet vergoeden of verlengen. Een foutje maken blijft menselijk.

Foutje Bedankt!:sleepy:

De richtlijnen die wij meekrijgen vertellen ons dat wij deze niet mogen vergoeden of verlengen.

Badge +3

Dan is dat tegen onze richtlijnen in gebeurd. Wij mogen deze uit coulance niet vergoeden of verlengen. Een foutje maken blijft menselijk.

In één van de eerdere gevallen was de procedure om de oude kaartjes op te sturen (ik neem aan met een formulier of casenummer erbij), dus dat lijkt me geen gevalletje ‘foutje’ van een medewerker.

Anders zou bij ontvangst van de oude kaartjes iemand anders wel ingrijpen “wat moeten we hiermee?”, toch?

Dan is dat tegen onze richtlijnen in gebeurd. Wij mogen deze uit coulance niet vergoeden of verlengen. Een foutje maken blijft menselijk.

Badge +3

Ik snap dat je het liever anders had gezien. Officieel worden deze niet verlengd en is coulance niet mogelijk. Ik wens je veel succes met de demonstratie. :)

Neemt niet weg dat er dus meerdere gevallen zijn waarbij het wél gelukt is, dus als dat uit coulance is dan is dat wel degelijk mogelijk.

Omdat het in al die gevallen om papieren Keuzedagen gaat verschilt het volgens mij weinig met geld terug of vervanging van een ongebruikt kaartje uit een automaat. Daar komt geen coulance aan te pas en is ook gewoon mogelijk. :thinking:

Reputatie 1

Ik snap dat je het liever anders had gezien. Officieel worden deze niet verlengd en is coulance niet mogelijk. Ik wens je veel succes met de demonstratie. :)

Ha ha

 

 

 

Ik snap dat je het liever anders had gezien. Officieel worden deze niet verlengd en is coulance niet mogelijk. Ik wens je veel succes met de demonstratie. :)

Reputatie 1

Wij verlengen deze niet. Ik denk dat mijn collega dit dan uit coulance heeft gedaan en zich niet in onze handelswijze heeft verdiept. Ook geven wij geen nieuwe keuzedagen als deze worden opgestuurd.

Ha ha ja dat riedeltje ken ik nu wel sorry ik blijf er bij dat jullie meten met twee maten de ene krijg verlenging de ander bij opsturen nieuwe voor volgend jaar,enne waarom bij de een wel Coulance en bij de ander niet .Eigenlijk moeten wij allemaal gaan demonstreren tegen NS met potten en pannen ha ha ik zie het l voor me 

Wij verlengen deze niet. Ik denk dat mijn collega dit dan uit coulance heeft gedaan en zich niet in onze handelswijze heeft verdiept. Ook geven wij geen nieuwe keuzedagen als deze worden opgestuurd.

Reageer