beantwoord

keuzedagen

• 17 November 2020
  • 57 reacties
  • 1964 Bekeken

Ik begreep dat de opgebouwde keuzedagen tot 1/1-2021 geldig zijn. Is dat niet een beetje vreemd, met de coronaregels? Ik ben in 2020 amper metde trein geweest.

icon

Beste antwoord door Sascha NS 17 November 2020, 19:31

Goedenavond Brigitsack. Welkom op de NS Community.

Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen de Kruidvatkaartjes en Keuzedagen in dat opzicht. Dat de Keuzedagenhouders hier niet blij mee zijn is inmiddels meer dan bekend, maar ook jouw feedback zet ik door. Zoals MoDe terecht aangeeft kan je je beklag eventueel ook bij een consumentenorganisatie doen. Mijn excuses voor het ongemak.

Bekijk origineel

57 reacties

Badge +3

Ik snap dat je het liever anders had gezien. Officieel worden deze niet verlengd en is coulance niet mogelijk. Ik wens je veel succes met de demonstratie. :)

Neemt niet weg dat er dus meerdere gevallen zijn waarbij het wél gelukt is, dus als dat uit coulance is dan is dat wel degelijk mogelijk.

Omdat het in al die gevallen om papieren Keuzedagen gaat verschilt het volgens mij weinig met geld terug of vervanging van een ongebruikt kaartje uit een automaat. Daar komt geen coulance aan te pas en is ook gewoon mogelijk. :thinking:

Badge +3

Keuzedagen die al klaar staan kan je gewoon gebruiken zolang ze geldig zijn, ook bij opzeggen of omzetten van uw abonnement.

Overigens lopen (jaar)abonnementen niet automatisch af, dus eind maart wordt uw abonnement gewoon vernieuwd, tenzij u via de klantenservice heeft aangegeven niet te willen verlengen. Daarover krijgt u tegen die tijd ook nog bericht (per brief of e-mail).

Keuzedagen. Het is nog erger !! Ik kreeg vorige week te horen dat de (papieren) keuzedagen geldig tot eind 2020 niet verlengd worden…. tot mijn stomme verbazing. Een neef van mij trok al bij de eerste corona-golf aan de bel. Hem werd geadviseerd brief te schrijven en kaartjes op ter sturen. En jawel: zijn resterende kaartjes werden wel verlengd!  Bizar maar vooral ook nogal schandalig!

Tamzin heeft wel een punt natuurlijk. Net als b.v. een trajectkaart hebben keuzedagen een beperkte geldigheid. Als je niet meer reist dan kun je beter opzeggen en het niet gebruikte deel ben je dan gewoon kwijt. Wat mensen zich misschien niet realiseren is dat 6 van de 7 keuzedagen een geldigheid van slechts 2 maanden hebben. Die dagen zijn dus maar beperkt houdbaar. Leuk dat de NS de geldigheid eenmalig heeft verlengd en in sommige gevallen coulance biedt. Maar coulance is natuurlijk geen recht.

Badge +3

Bij terugsturen van ongebruikte papieren Keuzedagen is het redelijk eenvoudig om die (eventueel tegen wat kosten voor shipping & handling) te vervangen door nieuwere, want die dingen zijn anoniem en kan men gewoon uit die boekjes (van 50 stuks) scheuren.

Digitale dagen ongeldig maken en vervolgens nieuwe genereren (op naam/kaartnummer) zal wel (te) veel moeite kosten, zeker als het systeem daar niet mee om kan gaan. Vandaar ook (misschien) dat er tijdelijk gewerkt werd met couponcodes?

NS probeert gewoon op een heel gemakkelijke manier van de abonnementhouders met keuzedagen af te komen door een ander abonnement aan te smeren waardoor ze hun keuzedagen verliezen Geef ze gewoon een jaar lang geen recht op hun keuzedagen biedt dan een ander abonnement aan en hoop dat ze erin trappen de NS is in deze zeer klanten vriendelijk en dat weten ze zelf maar ze doen er niks aan ze zetten zelfs nog op een nieuwjaarsboodschap jammer dat u de trein niet kon gebruiken Hopelijk zien we u volgend jaar weer nou op deze manier???

OK Stijn. Point taken… 

Maar nee… ook hij liep tegen corona aan, hoorde "schrijf een briefje en stuur die kaartjes op” en kreeg verlengde kaartjes. Niet meer, niet minder. 

5059 reacties? Huh?  

IK vind het ook vreemd dat mijn keuzedagen maar tot 31-12-2020 gelden .Ik heb vanaf 2  november 2019( dan gaat mijn abonnement in )nog 4 keuzedagen niet kunnen gebruiken .In de periode maart/april ( keuze dag 3 )en mei /juni( keuzejaar 4 )mochten alleen noodzakelijke reizen worden gemaakt .Deze dagen zijn nu verlengd tot 31-12-2020.Ik heb daarvan 1 gebruikt. Dus heb ik er nog 3 .Op 2 november 2020 is min abonnement weer verlengd met weer 7 keuzedagen .Daarvoor heb ik gebeld met de NS om dat abonnement eventueel te wijzigen .Dat abonnement kun je daarna niet weer aanvragen volgens een medewerker  ( dus VDU-abonnement voor 60 plussers .)Ik heb dus dat abonnement gehouden , maar ook nu wordt het reizen met de trein nog afgeraden .En m.i.v. januari 2021 zijn er steeds meer beperkingen aan dit abonnement .De NS wil de dagen die over zijn van 2020 niet verlengen tot bv. maart 2021.Van Rover begreep ik dat er ongeveer70.000 mensen met zo’n  abonnement zijn .Is het niet billijk van de NS om deze groep reizigers tegemoet te komen door of wat geld terug te geven of de keuzedagen te verlengen .Erg  druk zal het voorlopig niet zijn in de treinen , door o.a het thuiswerken .En voor mensen , zoals ik ( 76 jaar ) is het prettig om met de trein naar bv. een museum te gaan , als die weer te bezoeken zijn .De NS wordt ondersteund door de Overheid ( dus indirect door ons als belastingbetalers en ik vind de NS dus erg onbuigzaam .

Reputatie 1

Keuzedagen. Het is nog erger !! Ik kreeg vorige week te horen dat de (papieren) keuzedagen geldig tot eind 2020 niet verlengd worden…. tot mijn stomme verbazing. Een neef van mij trok al bij de eerste corona-golf aan de bel. Hem werd geadviseerd brief te schrijven en kaartjes op ter sturen. En jawel: zijn resterende kaartjes werden wel verlengd!  Bizar maar vooral ook nogal schandalig!

Ik las net op FB ook dat iemand schreef dat haar overgebleven papieren keuzen kaartjes door klantenservice direct werden verlengt ,Ik heb dat via een pb  nagevraagd maar er werd  gezegd dat het dan waarschijnlijk andere kaartjes waren dus heb ik na gestuurd wat diegene schreef…....

Dit is wat ze schreef ,{heb haar naam weggelaten]..

.Mijn vrije reis keuze dagen die over zijn...heb de papieren versie.. heeft klantenservice netjes overgezet naar volgend jaar.. 

Als antwoord kreeg ik dat het niet hun werkwijze is en  begrijp dat het oneerlijk voelt maar we wijken hier niet vanaf...Nou ja het voelt inderdaad oneerlijk dat  ze meten met 2 maten

Badge +3

Het ligt er inderdaad maar aan wie je treft.

Voor papieren keuzedagen (geldig tot 31-12-2020) is er inderdaad een optie om nieuwe te sturen (geldig voor 2021). De oude moet je volgens mij dan wel terugsturen.

Reputatie 1

Het ligt er inderdaad maar aan wie je treft.

Voor papieren keuzedagen (geldig tot 31-12-2020) is er inderdaad een optie om nieuwe te sturen (geldig voor 2021). De oude moet je volgens mij dan wel terugsturen.

Ja dat denk ik ook maar dan tref ik steeds de verkeerde want ik ben al paar maanden bezig met mijn ongenoegen te verkondigen

Wij verlengen deze niet. Ik denk dat mijn collega dit dan uit coulance heeft gedaan en zich niet in onze handelswijze heeft verdiept. Ook geven wij geen nieuwe keuzedagen als deze worden opgestuurd.

Reputatie 1

Wij verlengen deze niet. Ik denk dat mijn collega dit dan uit coulance heeft gedaan en zich niet in onze handelswijze heeft verdiept. Ook geven wij geen nieuwe keuzedagen als deze worden opgestuurd.

Ha ha ja dat riedeltje ken ik nu wel sorry ik blijf er bij dat jullie meten met twee maten de ene krijg verlenging de ander bij opsturen nieuwe voor volgend jaar,enne waarom bij de een wel Coulance en bij de ander niet .Eigenlijk moeten wij allemaal gaan demonstreren tegen NS met potten en pannen ha ha ik zie het l voor me 

Ik snap dat je het liever anders had gezien. Officieel worden deze niet verlengd en is coulance niet mogelijk. Ik wens je veel succes met de demonstratie. :)

Reputatie 1

Ha ha

Dan is dat tegen onze richtlijnen in gebeurd. Wij mogen deze uit coulance niet vergoeden of verlengen. Een foutje maken blijft menselijk.

Badge +3

Dan is dat tegen onze richtlijnen in gebeurd. Wij mogen deze uit coulance niet vergoeden of verlengen. Een foutje maken blijft menselijk.

In één van de eerdere gevallen was de procedure om de oude kaartjes op te sturen (ik neem aan met een formulier of casenummer erbij), dus dat lijkt me geen gevalletje ‘foutje’ van een medewerker.

Anders zou bij ontvangst van de oude kaartjes iemand anders wel ingrijpen “wat moeten we hiermee?”, toch?

De richtlijnen die wij meekrijgen vertellen ons dat wij deze niet mogen vergoeden of verlengen.

Reputatie 1

Foutje Bedankt!:sleepy:

Foutje moet kunnen (baas). :)

Reputatie 1

In één van de eerdere gevallen was de procedure om de oude kaartjes op te sturen (ik neem aan met een formulier of casenummer erbij), dus dat lijkt me geen gevalletje ‘foutje’ van een medewerker.

Anders zou bij ontvangst van de oude kaartjes iemand anders wel ingrijpen “wat moeten we hiermee?”, toch?

Je hebt gelijk Robert B Ik heb meerdere keren gelezen over uit  coulance  nieuwe gekregen  dan is het geen foutje meer maar net wat jij zegt ligt eraan wie je treft.

Mijn vrije keuze dagen van 2020 zijn inderdaad nog geldig tot eind 2021.

Maar mijn abonnement loopt eind maart 2021 af.

Mag je die vrije keuze dagen daarna dan nog wel gebruiken?

De OV chipkaart heeft wel langere geldigheid nog.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is ook vreemd, want Kruidvatkaartjes worden wel tot 31-3-21 verlengd.

Laat consumentenorganisaties zoals Rover en OV ombudsman weten dat je dit vreemd vindt.

Goedenavond Brigitsack. Welkom op de NS Community.

Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen de Kruidvatkaartjes en Keuzedagen in dat opzicht. Dat de Keuzedagenhouders hier niet blij mee zijn is inmiddels meer dan bekend, maar ook jouw feedback zet ik door. Zoals MoDe terecht aangeeft kan je je beklag eventueel ook bij een consumentenorganisatie doen. Mijn excuses voor het ongemak.

Ook wij reizen met keuzedagen. Alleen niet meer, na het afraden van de overheid. Er staan nog 3 dagen niet gebruikt van 2020. De reactie van NS is sterk teleurstellend. Gewoon voor oktober 2020 ook verlengen tot 31dec 2021 Al eens gebeld, waarschijnlijk in opdracht de grond ingeboord.

Reageer