beantwoord

Keuzedagen

  • 30 January 2024
  • 16 reacties
  • 429 Bekeken

Ik krijg vandaag (30 jan 2024) bericht dat er wijzigigingen zijn in de keuzedagen. Alle 7 Keuzedagen hebben dezelfde geldigheid van een jaar en dat jaar loopt gelijk aan het abonnementsjaar van uw Dal Voordeel abonnement. 

Dat betekent dat in de nieuwe opzet keuzedagen niet allemaal 1 jaar geldig zijn, maar alleen maar keuzedag 1. Als je ‘m tenminste op dag 1 gebruikt. Ze zijn allemaal geldig tot verlenging. Iedere volgende keuzedag is steeds minder lang geldig. Als bv keuzedag 7 pas na 10 maanden beschikbaar komt omdat die na verbruik van de keuzedag 6 beschikbaar komt dan is deze nog maar 2 maanden geldig.

icon

Beste antwoord door Thom 30 January 2024, 11:31

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Vroeger kreeg u elke 2 maanden 1 keuzedag. Volgens mij bent u er met de nieuwe regeling op vooruit gegaan toch?

Reputatie 7
Badge +4

Als u keuzedag 1 heeft verbruikt, krijgt u direct een melding dat de volgende keuzedag (meteen) klaar staat om geactiveerd te worden op het automaat.. U zou ze zelfs de eerste zeven dagen van uw abonnement kunnen verbruiken; er is geen sprake meer van een geldigheid van twee maanden. Het is alleen maar beter voor u geworden.

U moet ze wel binnen de geldigheid van uw abonnement opmaken.

 

Reputatie 7
Badge +3

Vroeger kreeg u elke 2 maanden 1 keuzedag. Volgens mij bent u er met de nieuwe regeling op vooruit gegaan toch?

Dat was vroeger. Sinds januari 2021 werden keuzedagen elke 2 maanden verstrekt en was iedere keuzedag een jaar geldig. Dat is nu gewijzigd voor nieuwe, maar sinds kort ook voor bestaande abonnementhouders bij verlenging. Dat laatste is echter slecht gecommuniceerd.

Mijn 7 keuzedagen die ik 27 november 2023 tegelijk kreeg zijn inmiddels nog maar 10 maanden geldig. Ik heb ook nog keuzedagen volgens de oude regels en ben benieuwd welke als eerste aangesproken wordt.

Ik ben net als TS van mening dat deze wijziging een verslechtering is.

Ik ben van mening dat alleen de eerste keuzedag (mits je die direct opneemt) 1 jaar geldig is. Alle anderen zijn steeds minder lang geldig. Weer een verarming van de regels

Badge +3

Ik ben van mening dat alleen de eerste keuzedag (mits je die direct opneemt) 1 jaar geldig is. Alle anderen zijn steeds minder lang geldig. Weer een verarming van de regels

Welkom bij de NS Community!

Nee hoor, tenzij je echt maar heel weinig reist met Keuzedagen en er tussen elke keer meer dan 2 maanden zit. Dan zou je met 7 Keuzedagen 22 maanden kunnen overbruggen (nou ja alleen met de 6e Keuzedag dan, die voorheen pas na 10 maanden beschikbaar kwam).

De verlengde geldigheid van de tweemaandelijkse Keuzedagen was wegens corona, daarvoor waren Keuzedagen ook elk maar 2 maanden geldig.

Dat is nu definitief 1 jaar, per het moment van beschikbaar komen en dat is aan het begin van je abonnementsjaar.

Als je dan aan het begin van het abonnementsjaar de eerste Keuzedag opneemt dan is die 1 jaar geldig (maar ga je natuurlijk veel eerder gebruiken).

Als je een week later de volgende Keuzedag opneemt (want dat kan nu, en niet pas 2 maanden later) dan is die inderdaad nog maar 51 weken geldig (maar ga je natuulijk ook veel eerder gebruiken).

Het grote voordeel is in bijv. vakanties, waar je meerdere Keuzedagen in korte tijd kunt gebruiken (zonder ze maandenlang op te hoeven sparen door ‘niet te reizen’).

Badge +3

Op zich kan ik me wel voorstellen dat je bij erg weinig reizen bij wijze van spreken liever elke 2 maanden een fles wijn krijgt die een jaar houdbaar is, dan 7 flessen wijn die je binnen een jaar moet opmaken.

Een betere vergelijking misschien; Wat heb je liever, een velletje met 7 postzegels die een jaar geldig zijn of de situatie waar je elke 2 maanden maar één kaart of brief kunt versturen?

Reputatie 3

Ik heb op dit moment al 3 keuze dagen klaarstaan. Geldig tot juli, september en november. Dat heb ik toch echt liever dan dagen die allemaal tot dezelfde datum geldig zijn. Ik vind dat dus ook een verslechtering.

Badge +3

Ik heb op dit moment al 3 keuze dagen klaarstaan. Geldig tot juli, september en november. Dat heb ik toch echt liever dan dagen die allemaal tot dezelfde datum geldig zijn. Ik vind dat dus ook een verslechtering.

In de oude situatie (2 maanden geldig) zouden die allang verlopen zijn. Het is mede aan de coronacrisis ‘te danken’ dat de geldigheid nu (nog) 10 maanden langer is.

Net zoals bijv. het aanbod voor afgestudeerde studenten en een jaar gratis Dal Voordeel dat normaal 3 maanden na stoppen Studentenreisproduct aangevraagd moest worden, maar nu tot 6 maanden daarna mag.

Het is dus geen verslechtering, maar de verruiming is deels ‘door omstandigheden’ en zou dus niet eens permanent zijn.

Uit het archief nog dit (de verlengde geldigheid was al dus al eerder gepland) en de wijziging naar de nieuwe ‘verslechterde’ voorwaarden is al veel later dan 2021 ingegaan.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb op dit moment al 3 keuze dagen klaarstaan. Geldig tot juli, september en november. Dat heb ik toch echt liever dan dagen die allemaal tot dezelfde datum geldig zijn. Ik vind dat dus ook een verslechtering.

Ik 5 van voor verlenging (vervallen elke 2 maanden tot eind november 24) + 7 van na verlenging allen geldig tot eind november 24. Dit jaar een bulk. Ik reis minder sinds keuzedag niet meer in de middagspits geldig is en weekendtreinen  druk zijn.

Wat ik zo slecht vind van NS is dat je deze wijziging als bestaande abonnementhouder bij verlenging krijgt opgedrongen, terwijl volgens de website de nieuwe regels alleen voor nieuwe abonnementhouders zijn en e niets veranderd voor abonnementhouders van voor december 2022. Maanden geleden gewezen op de tekst op de website, maar desondanks toch die 7 ineens. Tekst staat er nog steeds.

 

Reputatie 3

Ja, dat lijkt me typisch voor de slechte communicatie van de NS, net als die geldig tot/tot en met blunder. Ik heb overigens nog geen bericht over de veranderende voorwaarden. Ik vind dat de NS vaste klanten wel wat beter mag behandelen.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat lijkt me typisch voor de slechte communicatie van de NS, net als die geldig tot/tot en met blunder. Ik heb overigens nog geen bericht over de veranderende voorwaarden. Ik vind dat de NS vaste klanten wel wat beter mag behandelen.

Die krijg je ca. 6 weken voor verlenging en daarin wordt verwezen naar een bericht in 2021 (nooit ontvangen).

Vroeger kreeg u elke 2 maanden 1 keuzedag. Volgens mij bent u er met de nieuwe regeling op vooruit gegaan toch?

Dat was vroeger. Sinds januari 2021 werden keuzedagen elke 2 maanden verstrekt en was iedere keuzedag een jaar geldig. Dat is nu gewijzigd voor nieuwe, maar sinds kort ook voor bestaande abonnementhouders bij verlenging. Dat laatste is echter slecht gecommuniceerd.

Mijn 7 keuzedagen die ik 27 november 2023 tegelijk kreeg zijn inmiddels nog maar 10 maanden geldig. Ik heb ook nog keuzedagen volgens de oude regels en ben benieuwd welke als eerste aangesproken wordt.

Ik ben net als TS van mening dat deze wijziging een verslechtering is.

 

 

Ik heb ergens op de NS site gelezen dat de keuzedagen op volgorde van datum (dus oudste ‘t eerst) worden klaargezet dus zult u die t eerste gebruiken. Dat is dan nog ‘n geluk

Badge +3

Ik heb ergens op de NS site gelezen dat de keuzedagen op volgorde van datum (dus oudste ‘t eerst) worden klaargezet dus zult u die t eerste gebruiken. Dat is dan nog ‘n geluk

Tja, waarom zou je een Keuzedag die nog bijv. 10 maanden geldig is eerder opnemen dan eentje die over een maand verloopt? Zo slim is het systeem dus ook wel, de Keuzedag die als eerste verloopt wordt je aangeboden.

Bij het oude systeem en bij Keuzedag 1 al gebruikt is dat de jaarkeuzedag oftewel nummer 7 dus?

Zie het probleem echt niet om ze allemaal gelijk te stellen aan die jaarkeuzedag… Tot einddatum/vernieuwingsdatum van je abonnement dus, want dan krijg je er weer 7 bij.

Wie ze wil ‘hamsteren’ (stel je abonnement loopt tot november 2024) Ik wil de ongebruikte nog tot januari/maart/mei/juli/september 2025 kunnen gebruiken! heeft gewoon pech, en is ook totaal niet logisch als je het abonnement (Dal Voordeel) tegen die tijd niet eens meer hebt.

Sterker nog, als je per 1 februari 2024 (overmorgen dus) een nieuw setje van 7 keuzedagen erbij krijgt en je abonnement per 2 februari opzegt betaal je 1 dag voor je abonnement (ongeveer 20 cent) maar heb je gewoon die 7 Keuzedagen nog tot februari 2025 om op te maken ⁉

Uiteraard kan je tot februari 2025 dan niet meer opnieuw bestellen, op dezelfde naam/adres/geboortedatum.

(even nadenkenkend, zo werkt het niet want er kan nog maar één Keuzedag op je kaart geladen worden tegenwoordig, toch? @Thom weet ale details).

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B als je een dag na de verlenging hebt opgezegd dan stond er 1 keuzedag klaar die je nog zou kunnen opnemen. De andere 6 kun je niet meer gebruiken, want de geldigheid van de keuzedagen is gelijk aan die van het abonnement. En dat abonnement is opgezegd. De vraag is zelfs of je die klaargezette nog zou kunnen gebruiken.

Badge +3

De vraag is zelfs of je die klaargezette nog zou kunnen gebruiken.

Als je een Keuzedag op je kaart hebt geladen zal die gewoon werken, óók na opzeggen/verwijderen van het achterliggende abonnement.

Voor ongebruikte (niet geladen) Keuzedagen krijg je restitutie (€ 3,93 per stuk bij 2e klas).

Reageer