beantwoord

Keuzedagen bij mijn voordeelurenabonnement

• 26 februari 2019
  • 14 reacties
  • 609 Bekeken

Ik ben 60 geworden en wil graag gebruik gaan maken van de keuzedagen. Ik kan op mijn ns nergens vinden hoe ik deze keuzedagen kan uploaden bij mijn abonnement. Help!
icon

Beste antwoord door Thom 26 februari 2019, 11:46

Er zijn wat verschillen tussen aanvragen bij het oude Voordeelurenabonnement en het nieuwe Dalvoordeel. U heeft het oude VDU als u dit in 2011 al had, steeds heeft verlengd, en nu meer dan 60 euro betaalt. In dat geval kunt u het beter even via Klantenservice regelen. U kunt, als u echt een VDU heeft. ook papieren keuzedagen kopen. Dit is €11,50 duurder maar u kunt dan de keuzedagen opnemen zo u wilt en u bent niet aan de tweemaandelijkse periode gebonden.

Heeft u een modern Dalvoordeelabonnement, dan staat hierboven alle informatie.

Veel mensen halen het oude VDU en het moderne Dalvoordeel door elkaar en dat is ook alleszins begrijpelijk. De voorwaarden verschillen echter.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 3
Volgens mij staat de informatie over het bestellen van keuzedagen op deze plek: https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html
Beste Geertie, welkom bij onze Community!

Nog van harte gefeliciteerd, ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad!

Wat betreft je Keuzedagen, deze kun je via je Mijn NS account toevoegen. Klik eerst in de menubalk op 'Producten', zoek vervolgens het abonnement waarvoor je Keuzedagen wilt bestellen en klik op 'Aanpassen of uitbreiden'. Onder dit kopje vind je een sub-kopje genaamd 'Toon extra opties', zoek de regel 'Keuzedagen' en klik op 'Aanvragen'. Daarna kun je de gewenste klasse en ingangsdatum uitkiezen en daarna kun je klikken op 'Verder'. Zorg ervoor dat je je bestelling nog even controleert, waarna je akkoord gaat met de automatische incasso. Nadat je hebt bevestigd krijg je nog een bevestigingsmail op het e-mailadres dat bij ons bekend is.

Kom je er zo uit denk je? 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn wat verschillen tussen aanvragen bij het oude Voordeelurenabonnement en het nieuwe Dalvoordeel. U heeft het oude VDU als u dit in 2011 al had, steeds heeft verlengd, en nu meer dan 60 euro betaalt. In dat geval kunt u het beter even via Klantenservice regelen. U kunt, als u echt een VDU heeft. ook papieren keuzedagen kopen. Dit is €11,50 duurder maar u kunt dan de keuzedagen opnemen zo u wilt en u bent niet aan de tweemaandelijkse periode gebonden.

Heeft u een modern Dalvoordeelabonnement, dan staat hierboven alle informatie.

Veel mensen halen het oude VDU en het moderne Dalvoordeel door elkaar en dat is ook alleszins begrijpelijk. De voorwaarden verschillen echter.
Ik heb ook zo'n oud Voordeelurenabonnement, dat ik - toen ik 60 werd - met de 7 dagkaarten/keuzedagen heb uitgebreid. Het eerste jaar kreeg ik de kaarten op papier thuis gestuurd. Het tweede jaar gebeurde dat in eerste instantie niet. Ik heb eerst vergeefs getracht een dag bij de kaartautomaat op mijn abonnement/OV chipkaart te zetten. Na een hernieuwd contact met de klantenservice kreeg ik de dagkaarten (op papier) opnieuw toegezonden. Ik ben nu het derde jaar ingegaan en ik moet opnieuw de klantenservice bellen, omdat het bij de kaartautomaat (nog steeds) niet lukt.
Het lijkt er op dat het oude Voordeelurenabonnement met 7 dagkaarten niet matcht met het kunnen opladen bij de kaartautomaat. Zo zie ik in Mijn NS wel "mijn product", maar niet het woord keuzedagen, laat staan het saldo met het aantal keuzedagen. Ik ga proberen weer bij de klantenservice 7 papieren kaartjes te halen.
Reputatie 7
Badge +4
Papieren dagen hoeven en kunnen niet worden opgeladen of opgehaald bij een automaat. U krijgt dit setje kaarten toegestuurd en u kunt er meteen mee inchecken. Als u geen papieren kaarten krijgt, kunt u ook geen elektronische in de plaats daarvan op het automaat ophalen. Papieren kaarten staan volledig los van het automaat.

Het gaat inderdaad wel eens mis met de toezending van de papieren keuzedagen, even contact met Klantenservice is dan voldoende.

Als u eenmaal papieren keuzedagen heeft, worden die bij verlenging weer toegestuurd. U kunt ze desnoods omzetten. Papieren keuzedagen zijn duurder maar geven meer vrijheid omdat u niet aan de tweemaandelijkse periode gebonden bent.
Bedankt voor uw reactie. Ik kreeg zojuist van de klantenservice te horen dat ik een nieuw setje papieren dagkaarten krijg toegezonden.
Reputatie 7
Badge +4
Dat had ik al verwacht. 😉
Die papieren keuzedagen zijn nog niet zo eenvoudig. Je kunt ze sowieso niet via internet bestellen en moet hiervoor de NS bellen. Ik heb drie verschillende mensen aan de lijn gehad die alle drie iets anders zeiden. Waar je ook op moet letten is wanneer je ze bestelt.
Als je bijvoorbeeld in januari 60 wordt en je abonnement (Voordeeluren) wordt in mei pas verlengd, dan betaal je wel al extra voor de keuzedagen maar krijg je er niet een extra, wat met de niet papieren kaarten wel gebeurt. De kaarten worden per setjes van 7 verzonden en er kan er dus blijkbaar niet een extra bijgevoegd worden. Het is dus het handigst ze in te laten gaan op de dag dat je abonnement wordt verlengd.
Verder las ik op internet dat een conducteur zo'n papieren keuzedag als een NS actie zag en er dus niet iemand mocht meereizen op het abonnement. Met keuzedagen mag dat dus wel.
Nou goed, voor de vrijheid om niet aan twee maanden vast te zitten moet je wel iets over hebben. Het zou heel handig zijn als de NS Keuzedag op het kaartje zou zetten ipv Dag Voordeeluren. Maar dat is waarschijnlijk te kostbaar. Toch veel reisplezier.
Reputatie 7
Badge +4
Die conducteur zit er dan gewoon naast, het is echt onzin. Een keuzedag, ook op papier is een geldig kaartje maar het is wel zo dat het samenreizen op basis is van het Voordeelurenabonnement, dat u altijd bij zich moet hebben. Het papieren kaartje is dus, als mensen met u samenreizen, alleen geldig samen met het VDU. Als de door u genoemde persoon op het Internet het VDU er dus niet bij zich had, heeft de conducteur wel degelijk gelijk.
Los van de samenreiskorting fungeert de papieren keuzedag als Dagkaart Voordeeluren.
Er wordt op het Internet overigens regelmatig onzin verspreid.

22-5-2020

Ik kreeg per mail een bericht over mijn  keuzedagen en dat deze geldig blijven tot 31-12-2020. Ik teken protest aan tegen dit voorstel. Ik behoor tot de groep 65plussers die niet mogen reizen en wie weet hoe lang dit nog zal duren. Van mijn keuzedagen vanaf februari kan ik dus geen gebruik maken. Dit wordt opgeschoven naar later dit jaar. En later dit jaar gaat weer mijn nieuwe serie keuzedagen in. Moet ik dat, als dat al mogelijk is, in december mijn dagen allemaal op gaan maken? Dat kan ik niet vanwege mijn vrijw.werk maar dat wil ik ook niet. Ik zou het een beter voorstel vinden als wij de dagen mogen opnemen in het gehele jaar 2021.

Naast mijn abonnementsgeld zijn het de dagen waar ik voor betaald heb, dus geen dankjewel kaartjes!! En net als mijn overige abonnementen....elke instantie heeft weer een eigen regeling. Nagenoeg elke organisatie geeft aan dat men erg blij is met het “schenken” van niet gebruik gemaakte diensten vanwege corona. Als gepensioneerde kost me dit, als ik hier bij elke instantie op in zou gaan een behoorlijk vermogen.  Vaak zijn er coulance regelingen maar deze van de NS is wel de slechtste die ik ontvangen heb.

Dus ik protesteer tegen dit voorstel. hoe nu verder? 

Badge

Hoi J.Kleef, welkom op de NS Community. 

Ik begrijp werkelijk waar niet waar dit verwijt vandaan komt. Voor vervallen Keuzedagen kun je een vervangende couponcode krijgen. Voor Keuzedagen die voor 18 mei zijn klaargezet bij de automaat, maar nu nog niet vervallen zijn, kun je vanaf 7 dagen voor de vervaldatum een couponcode aanvragen. Voor alle Keuzedagen die vanaf 18 mei klaar komen te staan, is een technische oplossing gevonden waarmee die automatisch geldig zijn tot en met 31 december 2020. Ik vind dit persoonlijk een ruimhartige regeling waarbij we ook echt rekening houden met de wensen van onze klanten, namelijk het later kunnen gebruiken van Keuzedagen. Laten we ook niet op de feiten vooruit lopen, niemand weet op dit moment hoe de situatie zich in de loop van het jaar gaat ontwikkelen. Vooralsnog bieden de bestaande regelingen voldoende perspectief. Mochten de ontwikkelingen in de loop van het jaar aanleiding zijn om de huidige regelingen uit te breiden, dan zal dat tegen die tijd wel duidelijk worden. 

Reputatie 7
Badge +3

@J.KleefNS heeft best een coulante regeling voor vervallen(de) Keuzedagen.

Als u voorlopig niet denkt te gaan reizen, kunt u ook uw abonnementen opzeggen. Van wat u vooruitbetaald heeft, krijgt het gedeelte na opzegging terug.

Echter wanneer u in 2021 gebruik wilt maken van Keuzedagen, zult u als u nu opzegt uiterlijk december een nieuw abonnement met keuzedagen aanvragen. In 2021 kunnen geen nieuwe Keuzedagen-abonnementen afgesloten worden.

Ik maak geen verwijt ik stel iets aan de orde. Ik heb nooit bericht gehad dat ik een “couponcode” kon aanvragen, dat lees ik nu voor het eerst. Ik begrijp best dat communicatie in de coronatijd lastig is ook voor een organisatie als de NS. maar er zijn tegenwoordig meer communicatiemiddelen.

Dat betekent dus sowieso dat ik al 1 of 2 mogelijkheden om mijn vrijrijzen-kaartjes om te laten zetten hiermee kwijt ben. 

Ik stel de periode ter discussie waarin ik dan mijn overige vrijrijzen kan benutten ter sprake. Zoals het er naar uit ziet, wordt alle mogelijkheden naar achter geschoven. Omdat ik niet noodzakelijk gebruik hoef te maken van het OV verloopt mijn abonnementsgeld van mijn OV-kaart + de dagen die straks voor 31-12-2020 opgenomen diene te worden.  De NS kan het dan wel een “ruimhartige regeling” vinden. Ik bespeur hier weinig klantgerichtheid. 

Ik beschik nog over een OV-kaart vlgs de oorspronkelijke regeling. Aan de voorwaarden verbonden aan deze kaart wordt gesleuteld. Al met al jaagt de NS mij en ik heb al gehoord ook meerderen de trein uit.

Dat is ruimhartig! 

Reputatie 7
Badge +3

Ik maak geen verwijt ik stel iets aan de orde. Ik heb nooit bericht gehad dat ik een “couponcode” kon aanvragen, dat lees ik nu voor het eerst. Ik begrijp best dat communicatie in de coronatijd lastig is ook voor een organisatie als de NS. maar er zijn tegenwoordig meer communicatiemiddelen.

Dat betekent dus sowieso dat ik al 1 of 2 mogelijkheden om mijn vrijrijzen-kaartjes om te laten zetten hiermee kwijt ben. 

Ik stel de periode ter discussie waarin ik dan mijn overige vrijrijzen kan benutten ter sprake. Zoals het er naar uit ziet, wordt alle mogelijkheden naar achter geschoven. Omdat ik niet noodzakelijk gebruik hoef te maken van het OV verloopt mijn abonnementsgeld van mijn OV-kaart + de dagen die straks voor 31-12-2020 opgenomen diene te worden.  De NS kan het dan wel een “ruimhartige regeling” vinden. Ik bespeur hier weinig klantgerichtheid. 

Ik beschik nog over een OV-kaart vlgs de oorspronkelijke regeling. Aan de voorwaarden verbonden aan deze kaart wordt gesleuteld. Al met al jaagt de NS mij en ik heb al gehoord ook meerderen de trein uit.

Dat is ruimhartig! 

Ik begrijp dat u over alle nietNS-abonnementen die sinds half maart niet gebruikt kunnen worden, zoals o.a. sportabonnementen u wel bericht gehad heeft? Dan heeft u geluk. Ik ben door niemand persoonlijk benaderd over mijn abonnementen die ik door Corona (tijdelijk) niet kan gebruiken. De kans is ook klein dat mijn sportaanbieders mij tegemoet gaan komen.

Voor uw vanaf half maart verlopen Keuzedagen kunt u nog steeds vouchers aanvragen. Dat had u kunnen weten als u op de NS website had gekeken of het vastgezette bericht op deze community had gelezen.

Tja als je al niet tevreden bent met een keuzedag die nu 7 maanden geldig is i.p.v. 2 maanden, wat verwacht u dan van een bedrijf dat een miljardenverlies lijdt? Geld toe? Dat gaat het niet worden.

Geniet van alles wat nog wel kan.

Reageer