beantwoord

Keuzedagen, compensatie en corona

• 24 juli 2020
  • 20 reacties
  • 1004 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Er is op deze plek al genoeg gezegd over het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen. Toch kan ik helaas een nieuw element toevoegen. Ik stelde op 23.7 de vraag hoe het standpunt van de NS inzake niet geleverde diensten. Ik behoor op meer dan een reden tot een risicogroep en kan dus niet met de trein reizen. Daar kan de NS niets aam doen maar ook ik niet. De De NS stelt zich op het standpunt dat het risico geheel bij de klant ligt, zo bleek uit een antwoord dat ik kreeg. Tot nu toe heb ik nog geen keuzedag gebruikt. Een aantal ben ik sowieso kwijt en wat ik nog wel zou kunnen gebruiken, moet dan voor 1 januari 2021. De NS liet mij weten: ‘De NS komt hun klanten tegemoet door de geldigheid van de Keuzedagen te verlengen tot 31 december 2020. De NS volgt de richtlijnen van de overheid op. Volgens deze richtlijnen kunnen we iedereen weer verwelkomen in de trein, dus daar gaan we dan ook vanuit.‘ Ik heb gewezen op de website van het RIVM (https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen) is te lezen onder de kop Aanvullende adviezen: ‘Vermijd het openbaar vervoer.’ Dus ik kan niet met de trein. De reactie was: ‘Helaas kan ik je geen ander antwoord geven dan de antwoorden die ik je al heb gegeven. Ik begrijp dat de situatie vervelend is, maar dit zijn de richtlijnen zoals de NS ze nu heeft.’ Ik heb daarop gevraagd op het echt klopt dat de NS meent dat ik met de trein kan reizen, terwijl het RIVM dat afraadt. Reactie: ‘Dat klopt inderdaad.’ Het is helaas om te huilen.  

icon

Beste antwoord door Stijn NS 24 juli 2020, 13:13

Goedemiddag edbus en welkom bij de NS Community!

Ik ben bang dat ik er weinig anders van kan maken dan wat mijn collega al heeft aangegeven. De regels en adviezen die wij bepalen en communiceren worden gemaakt in samenwerking met de overheid. Vanaf 1 juli zijn de richtlijnen en regels voor het openbaar zodanig versoepeld dat er geen beperkingen meer zijn in de capaciteit en daardoor is ook het advies om niet-noodzakelijke reizen uit te stellen komen te vervallen. Iedereen is weer welkom in de trein, mits er een mondkapje gedragen wordt.

In hoeverre het ook werkelijk verstandig is om met de trein te reizen, zeker voor bepaalde groepen met een verhoogd risico, is een totaal ander verhaal. Dát is waar het RIVM over adviseert. Juist omdat we het begrijpelijk vinden dat de 65+ reizigers groep op dit moment liever niet reist, is dan ook besloten om alle Keuzedagen geldig te laten zijn tot eind 2020.

Uiteindelijk kan je dus prima met de trein, je bent welkom en je kunt gewoon reizen. Je wilt echter niet reizen, wat heel begrijpelijk is gezien de huidige situatie, en je ook absoluut niet kwalijk genomen kan worden.

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 5
Badge

Nou nee, laat die zakdoek maar in de zak en ga gewoon de scha aftellen. Dat is dus 3,50 per gemiste keuzedag volgens het officiele tarief. Enne-psst, niet doorvertellen-je kan dus codes aanvragen voor de periode dat je ze niet kon gebruiken en die kan je DOORverkopen of geven. Wel enkel aan andere senioren die het wel aandurven. Wie weet-maak je er nog leuke winst mee!

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag heeft NS een nieuwsbericht uit laten gaan waarin ze o.a. vermelden dat ze reizigers tegemoet zijn gekomen bij het pauzeren van hun abonnement ook al kon dat niet volgens de voorwaarden?

Hoedan? Mensen met abonnementen met keuzedagen, 65+ korting of VDU werd juist geadviseerd deze niet om te zetten.

Ook staat er in het betreffende artikel dat het reisgedrag veranderd is en men bezig is nieuwe abonnementen te ontwikkelen? Wat dat gaat betekenen voor huidige abonnementen is nergens te vinden.

@edbus via de klantenservice kun je vouchers aanvragen voor niet gebruikte Keuzedagen die je voor 18 mei hebt ontvangen.

Goedemiddag edbus en welkom bij de NS Community!

Ik ben bang dat ik er weinig anders van kan maken dan wat mijn collega al heeft aangegeven. De regels en adviezen die wij bepalen en communiceren worden gemaakt in samenwerking met de overheid. Vanaf 1 juli zijn de richtlijnen en regels voor het openbaar zodanig versoepeld dat er geen beperkingen meer zijn in de capaciteit en daardoor is ook het advies om niet-noodzakelijke reizen uit te stellen komen te vervallen. Iedereen is weer welkom in de trein, mits er een mondkapje gedragen wordt.

In hoeverre het ook werkelijk verstandig is om met de trein te reizen, zeker voor bepaalde groepen met een verhoogd risico, is een totaal ander verhaal. Dát is waar het RIVM over adviseert. Juist omdat we het begrijpelijk vinden dat de 65+ reizigers groep op dit moment liever niet reist, is dan ook besloten om alle Keuzedagen geldig te laten zijn tot eind 2020.

Uiteindelijk kan je dus prima met de trein, je bent welkom en je kunt gewoon reizen. Je wilt echter niet reizen, wat heel begrijpelijk is gezien de huidige situatie, en je ook absoluut niet kwalijk genomen kan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag heeft NS een nieuwsbericht uit laten gaan waarin ze o.a. vermelden dat ze reizigers tegemoet zijn gekomen bij het pauzeren van hun abonnement ook al kon dat niet volgens de voorwaarden?

Ik zat dat artikel ook net te lezen en was nogal verbaasd over dit gedeelte:

NS heeft het in maart voor particuliere abonnementhouders mogelijk gemaakt om met onmiddellijke ingang hun abonnement te pauzeren, ook wanneer dit volgens voorwaarden niet kon. Vooruitbetaald abonnementsgeld kregen zij teruggestort.

Dat was al mogelijk sinds de introductie van NS Flex. Wat NS vanwege Corona en de vraag van veel reizigers om de kosten te beperken heeft gedaan is deze mogelijkheid (die er dus al 1 a 2 jaar was) duidelijk vermelden en actief adviseren. Dat is natuurlijk goed maar is wel heel wat anders dan alleen het vanwege Corona mogelijk maken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zat dat artikel ook net te lezen en was nogal verbaasd over dit gedeelte:

NS heeft het in maart voor particuliere abonnementhouders mogelijk gemaakt om met onmiddellijke ingang hun abonnement te pauzeren, ook wanneer dit volgens voorwaarden niet kon. Vooruitbetaald abonnementsgeld kregen zij teruggestort.

Dat was al mogelijk sinds de introductie van NS Flex. Wat NS vanwege Corona en de vraag van veel reizigers om de kosten te beperken heeft gedaan is deze mogelijkheid (die er dus al 1 a 2 jaar was) duidelijk vermelden en actief adviseren. Dat is natuurlijk goed maar is wel heel wat anders dan alleen het vanwege Corona mogelijk maken.

Ik kreeg alleen te horen dat ik mijn VDU met keuzedagen en mijn dal voordeel met keuzedagen kon stoppen op de dag dat ze ingegaan waren. Niets over omzetten naar Flex. En ze waren zo coulant om mijn dal voordeel al in het 1e jaar op te zeggen. Maar dat mocht ik al omdat de ingangsdatum ineens vanuit het niets gewijzigd was van 31/12 naar 1/1 en mij die dag dus €4 extra gaat kosten bij verlenging afgezien wat er dan met mijn keuzedagen gaat gebeuren). En dat advies op de website om VDU en Keuzedagen niet om te zetten of op te zeggen werd een disclaimer genoemd.

Ja StijnNS,

Het is weer een voorbeeld hoe de NS naar zichzelf toe redeneert. Meedenken met de situatie van de klant komt in het bestand niet voor. Zoals ik elders las: ‘De NS gedraagt zich als een monopolist.’ Want waar moet de klant anders heen?

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg alleen te horen dat ik mijn VDU met keuzedagen en mijn dal voordeel met keuzedagen kon stoppen op de dag dat ze ingegaan waren. Niets over omzetten naar Flex. 

In feite is die informatie ook juist, opzeggen kan alleen op de dag dat een abonnement is ingegaan. Waar NS het in dat nieuwsbericht over heeft is wijzigen naar NS Flex, dat komt ook neer op opzeggen maar is net iets anders. Als de klantenservice zegt dat opzeggen alleen kan op de dag dat het ingegaan is dan klopt dat ook, alleen had men er dan voor de volledigheid bij moeten vermelden dat er ook een manier is via NS Flex. En als je dat niet zelf al weet dan ga je daar ook niet naar vragen.

Ja StijnNS,

Het is weer een voorbeeld hoe de NS naar zichzelf toe redeneert. Meedenken met de situatie van de klant komt in het bestand niet voor. Zoals ik elders las: ‘De NS gedraagt zich als een monopolist.’ Want waar moet de klant anders heen?

Ik lees dan toch graag hoe er niet meegedacht wordt. Juist omdat het zeer begrijpelijk is dat Keuzedagen niet gebruikt worden in de huidige omstandigheden is besloten om de geldigheid daarvan te verlengen en eerder verlopen Keuzedagen te compenseren.

Badge +3

Afgezien van de keuzedagen zijn er genoeg (zeer) recente topics waarin senioren (veelal met een VDU) aangeven dat ze echt overtuigd waren dat ze maandenlang absoluut niet welkom waren / verboden werden om in het ov te reizen (alléén strikt noodzakelijke reizen of zelfs alleen voor de mensen op weg van/naar essentiële beroepen toegestaan).

Dat is natuurlijk nooit het geval geweest maar was slechts een oproep/advies, want er werd niet op gecontroleerd. Verkeerd voorgelicht dus!

Tel daarbij op dat mensen met o.a. een VDU afgeraden werd om het op te zeggen en je begrijpt dat die groep zich zwaar genaaid voelt omdat anderen hun abonnement wél konden ‘pauzeren’ door een overstap naar Flex, of door het op te zeggen en op een later moment opnieuw aan te vragen.

Nogmaals, dat afgezien van de keuzedagen. Maar als mensen zich nog steeds niet veilig voelen om met het ov te gaan (wegens risicogroep) dan zou er toch enige vorm van compensatie mogen zijn? Bijvoorbeeld alles dat vanaf half maart niet gebruikt is opzeggen met terugwerkende kracht (dus het reeds betaalde maar niet gebruikte deel van een VDU plus € 3,70 per ongebruikte keuzedag).

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, dat afgezien van de keuzedagen. Maar als mensen zich nog steeds niet veilig voelen om met het ov te gaan (wegens risicogroep) dan zou er toch enige vorm van compensatie mogen zijn? Bijvoorbeeld alles dat vanaf half maart niet gebruikt is opzeggen met terugwerkende kracht (dus het reeds betaalde deel van een VDU plus € 3,70 per ongebruikte keuzedag).

Dat klinkt mooi, maar zolang NS geen duidelijkheid geeft tot wanneer Keuzedagen besteld kunnen worden, zullen mensen niet zo snel opzeggen. Mede door het advies omdat niet te doen.

Badge +3

Het gaat natuurlijk niet om wereldbedragen die keuzedagen, maar als mensen aangeven dat ze twijfelen of ze dit jaar nog wel gaan/mogen treinen (risicogroepen) en bang zijn dat ze misschien in december nog met een ‘tsunami aan keuzedagen’ zitten dan zou NS daar misschien een mouw aan kunnen passen.

Dan valt te denken aan nóg langer geldig maken (de gemiste maanden maart-juni eraan vast plakken, dus geldig tot 1 mei 2021) maar ik zie dat niet gebeuren, want die keuze ligt toch echt bij de reiziger en zijn verwachtingen over nog te maken reizen in 2020.

Lastig, want niemand weet natuurlijk hoe de situatie zich gaat ontwikkelen. Voor wie zich op dit moment ernstig zorgen maakt zou ik sowieso aanraden om een VDU op te zeggen, want de voordelen van juli/augustus en de middagspits zal deze groep klanten dan bijzonder weinig gebruik van maken. Hooguit als je van plan bent tussen kerst en nieuwjaar nog voor 9:00 op pad te gaan.

Ja StijnNS,

Ik lees dan toch graag hoe er niet meegedacht wordt. Juist omdat het zeer begrijpelijk is dat Keuzedagen niet gebruikt worden in de huidige omstandigheden is besloten om de geldigheid daarvan te verlengen en eerder verlopen Keuzedagen te compenseren.

mijn {papieren keuze dagen zijn geldig tot eind 2020  ,heb ze  alle 7 nog niet gebruikt omdat mijn man en ik ze altijd gebruiken voor ons uitje naar de rommelmarkt in Amsterdam maar omdat die markten nog steeds niet mogen hebben mijn man en   ik alle 7 kaartjes nog . Nu lees ik dat niet gebruikte kaartjes van het begin van covid 9 omgezet kunnen worden in kaartjes die geldig zijn tot eind 2020.Omdat mijn kaartjes geldig zijn tot eind 2020 val ik buiten de boot. Wel zuur als je meer dan 200 euro betaald heb ,en de nieuwe kaartjes voor 2021 ook al binnen en betaald.Is er voor mijn geval een oplossing.

opzeggen voor flex is geen optie omdat ik dan de keuzedagen niet heb

Badge

Dat die rommelmarkten er nu niet zijn wil natuurlijk niet zeggen dat u niet kunt reizen, ik zou zeggen verbreed uw blik en kijk om naar iets anders leuks te gaan. Een dagje Veluwe, kust, Limburg, …

Nederland bied genoeg mogelijkheden.

Ik kan natuurlijk ook niet bij het RDW vragen om teruggave van de motorrijtuigen belasting omdat ik dit jaar minder km rij met de auto, bij de verzekering idem dito. En dan vergeet ik bijna mijn reisverzekering, alle door mij geplande reizen zijn geannuleerd voor dit jaar. Dus die verzekering moet mij dan ook tegemoet gaan komen omdat ik geen alternatieve reis heb ondernomen? ??

De kaartjes zijn reeds te gebruiken tot eind 2020 zoals je zelf aangeeft. Er valt niets te verlengen tot eind 2020 als de kaartjes al die geldigheid hebben. 

Badge +3

De kaartjes zijn reeds te gebruiken tot eind 2020 zoals je zelf aangeeft. Er valt niets te verlengen tot eind 2020 als de kaartjes al die geldigheid hebben. 

Haha, dit is inderdaad iets met slakken en zout. Het kan toch niet zo zijn dat de digitale (tweemaandelijkse) keuzedagen tot eind 2020 geldig zijn gemaakt, en de duurdere (€ 1,50 per stuk) papieren keuzedagen dus hun meerwaarde verloren hebben omdat ze niet eens nodig waren geweest?

Dat is hetzelfde als mensen met Dal Voordeel met korting in de middagspits laten reizen, totaal oneerlijk tegenover de mensen met een €7 tot €11 duurder VDU! Dus doe maar € 10,50 terug voor die veel te dure keuzedagen :rofl:

Verschil is natuurlijk wel dat je die papieren keuzedagen nu al hebt, en de mensen met digitale keuzedagen nog altijd steeds twee maanden moeten wachten voordat de volgende beschikbaar is (en dan geldig tot einde jaar). 

Dat die rommelmarkten er nu niet zijn wil natuurlijk niet zeggen dat u niet kunt reizen, ik zou zeggen verbreed uw blik en kijk om naar iets anders leuks te gaan. Een dagje Veluwe, kust, Limburg, …

Nederland bied genoeg mogelijkheden.

Ik kan natuurlijk ook niet bij het RDW vragen om teruggave van de motorrijtuigen belasting omdat ik dit jaar minder km rij met de auto, bij de verzekering idem dito. En dan vergeet ik bijna mijn reisverzekering, alle door mij geplande reizen zijn geannuleerd voor dit jaar. Dus die verzekering moet mij dan ook tegemoet gaan komen omdat ik geen alternatieve reis heb ondernomen? ??

Jeroen.

En als wij nu die kaartjes alleen gebruiken voor de markt in Amsterdam en een dagje Veluwe,  kust ,ect  geen dagje uit voor ons is , misschien vind u dat een leuk dagje uit maar wij niet mag dat ?

Wat een vergelijking die moterrijtuigen belasting ,U was zeker vergeten dat reizen in Maart ,April,en Juni niet werd aangeraden voor uitjes. Ik ben 72 dus ik maak zelf wel uit waar ik het liefst heen ga..U vergelijking lijkt nergens op 

NS probeert gewoon een KLM-ertje te doen!!!

Door vouchers te geven [i.p.v. geld terug], terwijl je niet weet of het veilig genoeg is als behorend tot een risicogroep [73,longpatiënt met herhaaldelijk longontstekingen]. Wetend dat in de trein het mondkapjes spelletje op en af wordt gespeeld en dat ook nog eens met mondmaskertjes die niets meer dan frutsellapjes zijn, dus waardeloos.

Ik ga gewoon nu  en straks lekker met de eigen auto en niet met de coronatrein. Ja, jammer voor het milieu, maar mijn eigen milieu is topprioriteit. De regering kan NS wel dwingen anders te handelen, maar ja dat kost regering en NS geld en aangezien het niet onze nationale darling KLM is, gaan ze NS niet dwingen. Gelijkheidsbeginsel, daar zijn Haagse prullenbakken voor.

Badge +3

De vouchers voor verlopen keuzedagen zijn in principe overdraagbaar, maar voor (reeds betaalde maar nog te leveren/later nog te ontvangen) keuzedagen voor op een ov-chipkaart niet.

Als je dus je abonnement opzegt zou er inderdaad een optie moeten zijn om de resterende keuzedagen niet meer te ontvangen, en dus € 3,70 per stuk restitutie.

Voor de F1 Zandvoort tickets is dat uiteindelijk ook geregeld, en voor nog niet verzilverde e-tickets of andere couponcodes is het ook geen enkel probleem.

Zo, vanmiddag de balans opgemaakt omtrent de Keuzedagen van 2020.

Zal het lijstje van misgelopen dagen opsturen. Waar moet dat ook alweer naar toe?

Heb ook nog wat gekocht in de “Spoordeelwinkel” vlak voor het dus blijkbare suggestieve “je MAG niet reizen”. Hadden we toch maar moeten doen en niet zo braaf zijn.

Inderdaad zou je wel gek zijn om het oude VDU abonnement op te zeggen, omdat je dat vlgs de gegeven informatie nooit weer terug krijgt. De ondertussen fors verhoogde prijs wordt nog steeds goed gemaakt door, ja juist, die Keuzedagen.

Reputatie 6
Badge +1

@DannenbergW Je kan het beste contact opnemen met de klantenservice voor compensatie. Voor de verlopen keuzedagen kan je een vervangende coupon code krijgen die geldig is tot aan het einde van het jaar. Voor de spoordeelwinkel is de compensatie afhankelijk van de aanbieding. 

Reageer