Keuzedagen in corona tijden

• 15 mei 2020
  • 17 reacties
  • 563 Bekeken

Reputatie 2

Uitspraak NS:
"Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken."

Waarom is het niet mogelijk om Keuzedagen langer geldig te maken? Is de afdeling Automatisering van de NS al even onbereikbaar als NS Klantenservice? Een beetje automatiseerder heeft dit klusje binnen een paar uur geprogrammeerd, even een dagje testen en het zaakje kan in productie. Dat is dan echt service verlenen aan de klant. Maar de NS gokt er waarschijnlijk op dat het gros van de klanten niet aan de bel blijft trekken om te bedelen voor een "couponcode". Als ik de heer van Boxtel trots hoor vertellen dat de technische dienst van de NS apparatuur voor een ziekenhuis in elkaar flanst, dan zou ik eerst eens wat NS personeel bij de NS Klantenservice zetten. Deze dienst is namelijk volstrekt onbereikbaar. En als ik deze community eens een beetje doorlees, dan is dat niet alleen nu in corona tijden. Overigens doet de "couponbon" mij sterk denken aan de "etensbon" in de hongerwinter. Waarschijnlijk krijgen mijn kleinkinderen straks nog wel eens compensatie en excuses van de NS voor de mij ontvallen Keuzedagen!

17 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community @JimiHx 

Je hebt al best veel gevonden dus! En in andere topics is alles tot in den treure uitgelegd. Keuzedagen blijven gewoon geldig (via klantenservice) tot einde 2020.

Zaken als hongerwinter of Roger van Boxtelerbij betrekken als het om coupons gaat schat ik je toch ff te jong voor in als opa of zo. (mijn mening, en ik ben geen NS of zo en val me ook niet aan als internet psycholoog of zo, ben ik niet!)

En anders succes met de kleinkinderen, je moet echt bij de klantenservice zijn!

Overigens.. https://www.youtube.com/watch?v=EX5phFmbrU8 als wachtmuziekje!

Take Me Away from this Lonesome Time or Town! :rolling_eyes:

Wanna talk music?  Hit me up. https://community.ns.nl/inbox/conversation?with=17590 als je nog advies wilt of vragen hebt.

Nog steeds weet ik niet hoe ik mijn keuzendagen in corona tijd kan gebruiken. Ik ben 74 en durf nog niet te reizen met openbaarvervoer. Voor m mijn werk heb ik het niet nodig dus het is bedoeld als..uitjes..ik blijf dus maar thuis want ik hoef niet zo nodig.maar....heb wel 91 euro.s betaald dus weggegooid geld? Auto rijden kan ik niet en ben aangewezen op openbaarvervoer. Is er een andere mogelijkheid zodat ik toch nog mijn keuzendagen op kan maken? Of moet ik wachten op weer een nieuwe betaling van 2021 en zal wel weer duurder worden en dan zeker 95 euro.s ???? Dan word voor de oudere het openbaar vervoer wel erg duur! Oké....achter geraniums zitten is geen optie maar misschien wel goedkoper.wij zijn toch oud!.help! Wat kan ik het beste doen om toch nog te kunnen reizen!

@Charlina je kan met onze klantenservice contact opnemen. Verlopen Keuzedagen kunnen worden vervangen door een couponcode die de rest van het jaar nog geldig is. Uitjes mogen weer met de trein, maar het is natuurlijk aan jezelf om te bepalen of je dat ziet zitten. 

Badge +3

Per 2021 worden de voorwaarden van het VDU gelijk aan Dal Voordeel, en de prijs ook (€60 per jaar of €5 per maand voor de Flex variant).

Voor wie verwacht dit jaar niet meer regelmatig in de doordeweekse middagspits te hoeven inchecken of in augustus vóór 9:00 (en het VDU met name heeft voor de keuzedagen) is het wellicht verstandig om per direct het VDU te stoppen door een overstap naar NS Flex Basis (zonder abonnement). Reeds betaalde maanden van het VDU krijgt u terug.

De keuzedagen van na 18 mei die u al heeft (of nog tegoed heeft via een couponcode voor maart-april) blijven geldig.

Per 2021 is er de optie om setjes van 3 keuzedagen aan te schaffen voor €39 die een jaar geldig zijn. Daarvoor is géén duur abonnement benodigd (de €67 voor het VDU waar je verder toch geen/weinig gebruik van maakt).

In feite is dat dus goedkoper dan een VDU plus keuzedagen (totaal ruim €90) aanhouden, en nog een stuk flexibeler ook, bijv. als je tijdelijk toch een abonnement wilt (bijv. een maandje Weekend Vrij voor 5 aaneengesloten weekenden vanaf vrijdag 18:30 vrij reizen, voor €31).

Goeie tip...even uitdokteren hoe ik een en ander het beste aan kan pakken.dank u

Reputatie 7
Badge +3

Per 2021 worden de voorwaarden van het VDU gelijk aan Dal Voordeel, en de prijs ook (€60 per jaar of €5 per maand voor de Flex variant).

Voor wie verwacht dit jaar niet meer regelmatig in de doordeweekse middagspits te hoeven inchecken of in augustus vóór 9:00 (en het VDU met name heeft voor de keuzedagen) is het wellicht verstandig om per direct het VDU te stoppen door een overstap naar NS Flex Basis (zonder abonnement). Reeds betaalde maanden van het VDU krijgt u terug.

De keuzedagen van na 18 mei die u al heeft (of nog tegoed heeft via een couponcode voor maart-april) blijven geldig.

Per 2021 is er de optie om setjes van 3 keuzedagen aan te schaffen voor €39 die een jaar geldig zijn. Daarvoor is géén duur abonnement benodigd (de €67 voor het VDU waar je verder toch geen/weinig gebruik van maakt).

In feite is dat dus goedkoper dan een VDU plus keuzedagen (totaal ruim €90) aanhouden, en nog een stuk flexibeler ook, als je tijdelijk toch een abonnement wilt (bijv. een maandje Weekend Vrij voor 5 aaneengesloten weekenden vanaf vrijdag 18:30 vrij reizen, voor €31).

VDU wordt in 2021 €60 7 Keuzedagen zullen tussen €25,50 (nu) en €30 gaan kosten. Een keuzedag kost dan tussen €12,21 en €12,86.

Een flexdag kost €13. Op dit moment is het onduidelijk hoe vaak men een setje van 3 Flexdagen mag aanvragen. Om Flexdagen te kunnen aanvragen, heb je minimaal Flex basis nodig.

Reputatie 7
Badge +3

In het besluit wijziging abonnementen staat dat er 1 keer per jaar Flexdagen kunnen worden aangeschaft. Vanwege de hoge korting biedt NS maximaal 3 Flexdagen per jaar aan.

Badge +3

In het besluit wijziging abonnementen staat dat er 1 keer per jaar Flexdagen kunnen worden aangeschaft. Vanwege de hoge korting biedt NS maximaal 3 Flexdagen per jaar aan.

Aha, dat was inderdaad mijn vraag in een ander topic. Is die info ergens te vinden?

Maar goed, ik heb inmiddels drie ov-kaarten met Flex (op twee Mijn NS accounts) dus dan is het ook geen probleem… Kosten die ‘keuzedagen’ me wel €45 i.p.v. €39 want ik ben nog geen 60.

Overigens @MoDe ging ik uit van nu verlengen van een VDU + keuzedagen. Dat is dan €67 + €26 voor de (2e klas) keuzedagen, dus € 92 als je dat doet.

Daarom zei ik rond de 90 euro. Van die €67 nu krijg je per 1-1-2021 niet ineens iets gecompenseerd, ook niet bij Flex (zie voorbeeld @mrfreeze die per juli pas een euro minder betaalde voor Flex Dal Vrij).

Reputatie 7
Badge +3

Aha, dat was inderdaad mijn vraag in een ander topic. Is die info ergens te vinden?

https://locov.nl/binaries/Locov%202019-232508%20besluit%20wijziging%20NS-abonnementen_tcm118-415560.pdf op pagina 8

Van die €67 nu krijg je per 1-1-2021 niet ineens iets gecompenseerd, ook niet bij Flex (zie voorbeeld @mrfreeze die per juli pas een euro minder betaalde voor Flex Dal Vrij).

Je kunt natuurlijk ook zelf zorgen voor je compensatie door in decembet het VDU op te zeggen en een Dal Voordeel abonnement te nemen. Dat Dal Voordeel kost dan €56 wat ook nog eens €4 voordeel oplevert. De voorwaarden voor korting worden voor het VDU per 1 januari toch gelijk aan het Dal Voordeel abonnement. Als je er ook nog Keuzedagen bij wilt wel even kijken tot welke datum precies die nog besteld kunnen worden.

Badge +3

Dank @Momo en voor die keuzedagen tikte ik €26,50 maar dat is dus €26 rond (nog aan te schaffen in 2020 voor 7 stuks).

Reputatie 7
Badge +3

Er is wat verwarring over Flexdagen. Pas gaf een van de moderators aan dat men in 2021 setjes Flexdagen voor €39 kon aanschaffen. Dat roept bij mij 2 vragen op: hoeveel setjes per jaar en zijn die setjes ook voor 60- €39 (eerder advies €45).

Daarom zou het fijn zijn als NS met een duidelijke update komt voor alle wijzigingen 2e helft 2020 en wijzigingen 2021 zou komen.

Teveel vragen over jongerenproducten, aktiekaartjes, Spoordeelwinkel, (flex) abonnementen, keuze/flexdagen

Badge +3

Men heeft nog tot 1 september oktober, want de aankondiging was 3 maanden vóór de wijziging beloofd.

Voor het antieke VDU was één jaar vooraankondiging afgesproken. En die is er in 2019 geweest met alle ophef erbij…

“Wat nou vanaf 2021 niet meer met 40% korting naar huis na mijn werk om 17:00 en wachten tot 18:25? Ik ben al 100 jaar klant!”

En met corona nog meer eigenlijk, want “ik heb 4 maanden niet mogen reizen van jullie (senioren en risicogroepen en pretreisjes), dus geld terug!”

Reputatie 7
Badge +3

Men heeft nog tot 1 september, want de aankondiging was 3 maanden vóór de wijziging beloofd.

Voor het antieke VDU was één jaar vooraankondiging afgesproken. En die is er in 2019 geweest met alle ophef erbij…

En met corona nog meer eigenlijk, want “ik heb 4 maanden niet mogen reizen van jullie, dus geld terug!”

1 oktober 😉

En in de vooraankondiging wijziging VDU stond dat we 3 maanden voor de wijziging in zal gaan opnieuw geïnformeerd worden.

Badge +3

Mensen met een VDU (hetzij senioren of de dagelijkse middagspitsreizigers) hebben echt wel een punt wegens niet toegestaan ‘kunnen/mogen’ reizen tot 1 juno/july.

Heb je heel die tijd niet (met NS) gereisd, dan graag iets ter compensatie, want VDU opzeggen werd afgeraden.

Ik ben geen NS maar zie het er niet van komen, voorlopig. Zie het verhaal over dagkaartjes Emmen (zoek op Wildlands) en hoe daarmee omgegaan werd.

Badge +3

@Momo nogmaals dank maar het staat er nogal rot!

Hartstikke leuk allemaal, als je 60+ bent kan je bij aanvraag of verlenging in 2020 de gebruikelijke 7 keuzedagen krijgen/behouden…

Als je een abonnement hebt wat daarvoor in aanmerking komt, dus niet bij Flex!. Dan moet dat weer even omgezet worden naar klassiek, en nee een VDU krijg je niet meer, dat wordt dan Dal Voordeel. Je moet dan zelfs 2 keer naar een automaat volgens mij. Eerst moet Flex (Riezen op rekening) van je kaart en pas dan kan je weer een abonnement op saldo nemen.

Heb je dat allemaal niet, dan moet je wachten totdat je 65 bent, en kan je Flexdagen kopen. Per jaar dus één setje van drie. Of tegen meerprijs €45 maar dat staat (nog) nergens.

@MoDe heeft een probleem als ze dat wil. Ik snap de frustratie dus wel (onnodig een VDU aanhouden wegens toch niet kunnen/mogen reizen vanaf half maart tot 1 juno/july) en nog steeds zich (terecht) afvragen of het ov wel zo veilig is voor risicogroepen.. 

Maar ik hou er over op. 

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Ik heb een probleem als ik nu mijn keuzedagen opzeg. Dan moet ik nog 4 jaar wachten op Flexdagen. Voordeel is wel dat er al 4 jaar ervaring met covid-19 is en NS en ander vervoersbedrijven alle tijd hebben gehad om hier mee om te gaan.

Voor mensen die vanaf 2021 60 worden is het een stuk vervelender. Die hebben niet het keuzeprobkerm van nu opzeggen en hopen dat je ze eind dit jaar kunt aanvragen. Zij moeten nog 5 jaar of langer wachten voor Flexdagen.

Sommigen gokken op actiekaarten, maar of en wanneer deze terug komen is de vraag.

Goeie tip...even uitdokteren hoe ik een en ander het beste aan kan pakken.dank u

Ik wil even melden dat mijn vraag opgelost is. Vriendelijk en goed geholpen.

Kreeg 2 codes en nu kijken wanneer ik verantwoord en goed weer kan reizen.of dit op onze leeftijd dan nog te doen is moeten we even aan zien ik hoop het.

Reageer