beantwoord

Keuzedagen niet meer in de middagspits

• 21 januari 2020
  • 13 reacties
  • 307 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Ik vind het heel jammer dat op de keuzedagen niet meer in de middagspits gereisd kan worden.
Ja, het is dan inderdaad vaak druk, maar meestal is het nog wel heel goed te doen. Mijn vrouw en ik hebben nog niet hoeven te staan.

Bij een dagje uit moet ik terug naar Zuid Limburg meestal vanuit het westen/midden van het land. Vóór 16 uur terug is te vroeg; na 18.30 is vind ik te laat, want dan zou ik nogal laat thuis zijn, vooral als er vertraging is, wat zomaar een uur kan zijn.
Laat NS hierover nog maar eens héééééél goed nadenken alvorens deze nieuwe regel in te voeren.
Ik vrees of weet wel zeker dat dit heel veel klanten gaat kosten, of is dit wellicht ook de bedoeling van NS. 

icon

Beste antwoord door Denice NS 21 januari 2020, 18:19

Welkom bij de Community, H.H. te R.

Ik kan me voorstellen dat je deze verandering niet als een verbetering ervaart. Uitgangspunt voor NS is om de trein voor iedereen toegankelijk te houden en te maken als duurzaam en betaalbaar vervoer, dat dichtbij beschikbaar is. We gaan de middagspits ontlasten en de reizigers beter spreiden over de dag. Het is nu al druk in de spits, maar door de grote toename van reizigers in de toekomst wordt spitsontlasting echt noodzakelijk. Ondanks dat de Keuzedagen straks niet meer in de middagspits gebruikt mogen worden zijn ze straks wel alle 7 het hele contractjaar geldig in plaats van 1 per 2 maanden. Hopelijk is dat een kleine troost!

Bekijk origineel

13 reacties

Welkom bij de Community, H.H. te R.

Ik kan me voorstellen dat je deze verandering niet als een verbetering ervaart. Uitgangspunt voor NS is om de trein voor iedereen toegankelijk te houden en te maken als duurzaam en betaalbaar vervoer, dat dichtbij beschikbaar is. We gaan de middagspits ontlasten en de reizigers beter spreiden over de dag. Het is nu al druk in de spits, maar door de grote toename van reizigers in de toekomst wordt spitsontlasting echt noodzakelijk. Ondanks dat de Keuzedagen straks niet meer in de middagspits gebruikt mogen worden zijn ze straks wel alle 7 het hele contractjaar geldig in plaats van 1 per 2 maanden. Hopelijk is dat een kleine troost!

En als je de reis in de daluren start (incheckt voor 16u05) dan mag u met de keuzedag de rit in de spits afmaken.

Reputatie 6
Badge

Verder staat het vrij om ook in het weekend te reizen met keuzedagen, zonder spitsbeperking.

Een geste van NS zou kunnen zijn om voor keuzedagen in juli en augustus geen spitstijden te laten gelden, al acht ik die kans klein: NS wil af van uitzonderingen.

Reputatie 7
Badge +3

Verder staat het vrij om ook in het weekend te reizen met keuzedagen, zonder spitsbeperking.

Een geste van NS zou kunnen zijn om voor keuzedagen in juli en augustus geen spitstijden te laten gelden, al acht ik die kans klein: NS wil af van uitzonderingen.

Leuke suggestie om met keuzedag in het weekend te reizen. Alsof het dan niet druk is met weekend-vrij reizigers en op zondagavond bomvolle treinen met studenten die ook nog een zitplaats voor de weekendtas nodig hebben.

VDU reizigers hebben nu nog de hele dag korting in Juli en augustus. Deze vervalt in 2021. Lijkt mij niet dat keuzedagen in 2021 dan wel de hele dag geldig zullen zijn in die 2 maanden.

Reputatie 5

Dit is ondertussen de zoveelste klagende, maar wel heel late daarover, keuzedaggebruiker.

In het weekend (en ik heb ruim 7 mnd dalvrij gehad, met steeds net na 9.00 vertrekkend), is het zeer beslist niet drukker als doordeweeks, behalve op sommige specifieke lijnen.

Als je zo klaagt dat reizen rond 16/17 uur niet meer kan-grijp dan juist die kans op za/zo, want die vervelende asociale studentjes met tas gaan pas veel later naar hun kot weerom-dan kunnen ze nog meedineren thuis. Bovendien heeft inmiddels het overgrote deel van hen een kaart voor doordeweeks. Dan is er zelfs geen plek voor zittende tassen met de vuile was voor hotelmama, maar zitten ze de weg te versperren op de trappen van de dubbeltjesdekkers.

Bovendien kan je voor nog minder geld als een jaar VDU+Keuze bvb met dat FLEX 2x een maand weekendvrij nemen (kost 31 eur per mnd) en met wat slim starten/stoppen zo 5 weekends=10 reisdagen doen en aldus nog veel meer dagtripjes doen. Kassa!

Reputatie 7
Badge +3

@bahnrider Het is ook niet niets als ineens de voorwaarden veranderd worden.

Aan jouw suggestie om weekend vrij te nemen voor een maandje, heb je niets als je verspreid over het jaar op doordeweekse dagen wilt reizen.

Reputatie 6

NS wil betere spreiding van reizigers. Dan moet de maatschappij ook mee en dat gaat maar zeer langzaam. Vaste, traditionele patronen/dagindelingen zijn hardnekkig. Voor ouderen met keuzedagen die er moeite mee hebben heb ik begrip. Je kan beter studentenkaarten uit de avondspits halen denk ik- als je wilt spreiden.  Dat zet meer zoden aan de dijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor ouderen met keuzedagen die er moeite mee hebben heb ik begrip. Je kan beter studentenkaarten uit de avondspits halen denk ik- als je wilt spreiden.  Dat zet meer zoden aan de dijk. 

Studenten hebben nu eenmaal geen keuze als het om tijden gaat omdat scholen die tijden bepalen. Ouderen hebben die keuze wel, bij hen lijkt het vooral onwil om een uurtje eerder of later te reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor ouderen met keuzedagen die er moeite mee hebben heb ik begrip. Je kan beter studentenkaarten uit de avondspits halen denk ik- als je wilt spreiden.  Dat zet meer zoden aan de dijk. 

Studenten hebben nu eenmaal geen keuze als het om tjden gaat om d scholen die tijden bepalen. Ouderen hebben die keuze wel, bij hen lijkt het vooral onwil om een uurtje eerder of later te reizen. 

Beste Tamzin, ook ouderen hebben vaak die keuze niet. Op bezoek gaan bij kleinkinderen die verder weg wonen, betekent voor hen of een heel kort bezoek, of thuiskomen op tijden dat zij liever niet meer met de trein willen reizen en/of over straat te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe 

Zoals je zelf al aangeeft met het woord "liever" is die keuze er wel. 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Zoals je zelf al aangeeft met het woord "liever" is die keuze er wel. 

Die keuze is er niet als je iets als onveilig ervaart.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan ook roepen dat ik het onveilig vind om tweede klas te reizen omdat het daar te druk is. Mag ik dan ook eerste klas gaan zitten? Zo werkt het natuurlijk niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan ook roepen dat ik het onveilig vind om tweede klas te reizen omdat het daar te druk is. Mag ik dan ook eerste klas gaan zitten? Zo werkt het natuurlijk niet.

Met een 1e klas kaartje mag je 1e klas zitten

Reageer