beantwoord

Keuzedagenprobleem Coronavirus

• 11 maart 2020
  • 24 reacties
  • 2694 Bekeken

Reputatie 1

Wij hadden onze laatste 2 keuzedagen (geldig t/m 22 maart) bewaard voor een 2-daags bezoek in Brabant. Het is intussen duidelijk, dat dit op dit moment onverantwoord is. Ook gezien onze eigen leeftijd. Nu onnodig reizen lijkt me sowiezo vragen om problemen. Mijn vraag is nu of de geldigheidsduur van deze dagen ook verlengd kan worden. Kan b.v.  de voor 2021 geplande geldigheid gedurende het hele jaar nu al ingevoerd worden, waarbij de ook niet gebruikte dagen van dit voorjaar  daar eenmalig aan toegevoegd worden. Nu worden 60+ reizigers voor de moeilijke keuze gesteld om of de dagen te laten verlopen dan wel extra risico te nemen voor zichzelf en anderen. Het verlengen van de geldigheidsduurlijkt me een maatregel die de NS in principe niet nauwelijks iets extra hoeft kosten. 

icon

Beste antwoord door Thom 11 maart 2020, 20:55

U kunt contact opnemen met Klantenservice. Het verlengen van de geldigheidsduur is lastig, alle abonnementhouders hebben verschillende ingangsdata, maar mogelijk heeft men een truc u ter wille te zijn. NS is niet aansprakelijk te stellen voor de gevolgen van Corona.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt contact opnemen met Klantenservice. Het verlengen van de geldigheidsduur is lastig, alle abonnementhouders hebben verschillende ingangsdata, maar mogelijk heeft men een truc u ter wille te zijn. NS is niet aansprakelijk te stellen voor de gevolgen van Corona.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Reputatie 7
Badge +3

Een keuzedag kost maar €3.50 dus als u echt zorgen hebt over uw gezondheid dan zou ik zeggen gewoon laten verlopen. 

Reputatie 7
Badge +3

U bent niet de eerste die in deze Community met de vraag komt om keuzedagen te verlengen. Het antwoord in de andere gevallen was dat keuzedagen niet verlengd kunnen worden. Keuzedagen zijn 2 maanden geldig, ik begrijp dat u ze speciaal bewaard heeft om voor een speciale reis, die u niet door wil laten gaan. Er is geen OV-reisverbod. U kunt uw keuzedagen de komende dagen voor een andere reis gebruiken. U heeft daar nog 11 dagen de tijd voor.

Reputatie 1

Dat die dag me maar 3,50 kost is onzin. Als we normaal in de daluren moeten reizen gaat dat meer dan 30 € pp kosten. Het probleem speelt niet alleen voor ons, maar waarschijnlijk voor heel veel 60plussers die hun reisdagen nu niet kunnen, mogen of durven gebruiken. Ik weet ook wel, dat NS tot niets verplicht is, maar omdat ingaande 2021 de extra reisdagen sowieso het hele jaar geldig worden, zou het een optie kunnen zijn om dit nu al in te voeren.

Reputatie 7
Badge +3

Dat die dag me maar 3,50 kost is onzin. Als we normaal in de daluren moeten reizen gaat dat meer dan 30 € pp kosten. Het probleem speelt niet alleen voor ons, maar waarschijnlijk voor heel veel 60plussers die hun reisdagen nu niet kunnen, mogen of durven gebruiken. Ik weet ook wel, dat NS tot niets verplicht is, maar omdat ingaande 2021 de extra reisdagen sowieso het hele jaar geldig worden, zou het een optie kunnen zijn om dit nu al in te voeren.

U vraagt om iets wat op dit moment niet mogelijk is. Wanneer in 2021 de Keuzedagen een jaar geldig worden, zullen deze ook niet meer in de middagspits geldig zijn.

U wilt dat uw keuzedag die binnenkort verloopt verlengt wordt, omdat het anders meer dan €30 kost om in de daluren te reizen. Maar u wilt toch niet meer reizen?

Inderdaad zijn er meer mensen met Keuzedagen die mogelijk verlopen, omdat men niet meer wilt reizen. Maar er zijn ook mensen die gedwongen thuis moeten werken, moet NS hen hun (dure) abonnementen terug betalen omdat zij die niet kunnen gebruiken? Ik ben bang dat NS straks dan geen treinen meer kan laten rijden.

Edit: loopt uw keuzedag voor 6 april af, neem contact op met NS klantenservice. Er is een coulance regeling voor veel gevallen.

Reputatie 7
Badge +3

Als u over een maand, of misschien 2 of 3 maanden alsnog gaat reizen heeft u neem ik aan toch weer een nieuwe Keuzedag? Tenzij u het abonnement heeft opgezegd en dit echt de allerlaatste Keuzedag was.

Daarnaast, of het nu €3,50 kost of €30 (of misschien €19 voor een Spoordeelwinkel dagretour), het is een kleine prijs voor uw eigen gezondheid of gemoedrust. Ja, het is zonde van het geld maar gezondheid is niet in geld uit te drukken. 

Ik vraag me echter wel af wat NS gaat doen als de situatie veel langer gaat duren en misschien de adviezen de nu voor Brabant gelden worden uitgebreid naar andere provincies of mogelijk zelfs het hele land. Ik neem aan dat er daar wel over nagedacht wordt bij NS. Wellicht dat er achteraf wanneer dit allemaal voorbij is (wanneer dat ook is) er iets vanuit NS geregeld kan worden. Want je kunt nu wel de geldigheid van Keuzedagen verlengen, maar voor hoe lang ga je die verlengen? En gaat het dan alleen om Keuzedagen die in maart aflopen, of lopen die met geldigheid tot april ook “gevaar”. Kan er niet beter achteraf een grote inventarisatie worden gemaakt van mensen die geen gebruik hebben gemaakt van een Keuzedag vanwege de virusdreiging en daarvoor een goede oplossing bedenken?

Het zou niet alleen een mooi gebaar van de NS zijn, maar ook een verstandig gebaar, als men zou besluiten de geldigheid van de keuzedagen nu te verlengen. Men voorkomt dan dat mensen de keuzedag gebruiken omdat hij anders vervalt. Als we willen bereiken dat mensen nu niet reizen, dan zou de NS met de genoemde maatregel daaraan een bijdrage leveren.

Reputatie 7
Badge +4

Verlengen is technisch lastig, maar NS heeft een keurige oplossing. U kunt na het verstrijken vanwege de pandemie dan toch een keuzedag gebruiken. Neem even contact op met Klantenservice. Als de einddatum wat verder weg is, kunt u beter even wachten, want het is er zeer druk.

U vraagt om iets wat op dit moment niet mogelijk is. Wanneer in 2021 de Keuzedagen een jaar geldig worden, zullen deze ook niet meer in de middagspits geldig zijn.

U wilt dat uw keuzedag die binnenkort verloopt verlengt wordt, omdat het anders meer dan €30 kost om in de daluren te reizen. Maar u wilt toch niet meer reizen?

Inderdaad zijn er meer mensen met Keuzedagen die mogelijk verlopen, omdat men niet meer wilt reizen. Maar er zijn ook mensen die gedwongen thuis moeten werken, moet NS hen hun (dure) abonnementen terug betalen omdat zij die niet kunnen gebruiken? Ik ben bang dat NS straks dan geen treinen meer kan laten rijden.

NS, waarom geef je de keuzedatums niet al in 2020 vrij?! Deze sussende reacties zijn kennelijk door ingwhuurde NS sympathisanten geplaatst. Wanneer je de grote groep keuze abonnementhouders tegemoet wilt komen, dan is het zaak een klantvriendelijk febaar te naken 

Reputatie 7
Badge +4

Deze sussende reacties zijn kennelijk door ingwhuurde NS sympathisanten geplaatst.

Zowaar, een complottheorie om u dwars te zitten. Het is hier een serieus forum waar reizigers elkaar belangeloos helpen. Dus geen scheld- en haatforum waarbij argumentatie en informatie niet op prijs wordt gesteld.

Er wordt hier doorgaans met kennis van zaken, en onafhankelijk van NS, informatie verstrekt. Ook als dat NS niet zint.

Iets bedenken en roepen, kunnen we allemaal wel, iets operationaliseren zodat het feilloos werkt, is toch echt wat anders. 

Klantvriendelijkheid is niet de uitwerking van elk individueel belang. Ook niet als ik persoonlijk er nog wel belang bij heb om de middagspits vrij te kunnen reizen. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

@Vespa65 U haalt berichten van dagen geleden aan. De ontwikkelingen gaan snel. Het gemarkeerde antwoord geldt op dit moment nog.

Loopt uw keuzedag voor 6 april af, dan kunt u contact opnemen met de NS klantenservice. Deze hebben een coulance regeling in veel gevallen.

Uw voorstel om in 2020 al Keuzedagen een jaar geldig laten zijn lijkt mij niet echt wenselijk. Het een jaar geldig laten zijn van Keuzedagen vanaf 2021 is gekoppeld aan niet meer in de middagspits mogen reizen.

Reputatie 7
Badge +4

@Mode was me voor. ;-)

Deze sussende reacties zijn kennelijk door ingwhuurde NS sympathisanten geplaatst.

Zowaar, een complottheorie ...

… Er wordt hier doorgaans met kennis van zaken, en onafhankelijk van NS, informatie verstrekt. Ook als dat NS niet zint.

Nou, Thom, wat me eerder opgevallen is, en hier ook weer, dat iedere kritische vraag of opmerking wel heel snel steeds in het voordeel van de NS wordt gepareerd.

Keuzedagen zijn for fun, zo simpel is het. De overheid en de NS raden af om for fun te reizen. Dan zou het initiatief om keuzedagen op te schorten vanuit de NS moeten komen en niet management by beep door de reiziger. Het is in feite hetzelfde als de vouchers van de luchtvaartmaatschappijen.

Ik heb één keuzedag laten verlopen, maar ga volgende week lekker een dagje reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Zowaar, een complottheorie ...

… Er wordt hier doorgaans met kennis van zaken, en onafhankelijk van NS, informatie verstrekt. Ook als dat NS niet zint.

Nou, Thom, wat me eerder opgevallen is, en hier ook weer, dat iedere kritische vraag of opmerking wel heel snel steeds in het voordeel van de NS wordt gepareerd.

Keuzedagen zijn for fun, zo simpel is het. De overheid en de NS raden af om for fun te reizen. Dan zou het initiatief om keuzedagen op te schorten vanuit de NS moeten komen en niet management by beep door de reiziger. Het is in feite hetzelfde als de vouchers van de luchtvaartmaatschappijen.

Ik heb één keuzedag laten verlopen, maar ga volgende week lekker een dagje reizen.

Keuzedagen worden meestal gebruikt voor funreisjes. NS vraagt nog steeds om alleen gebruik te maken van de trein voor noodzakelijke reizen. Een lekker dagje reizen om een keuzedag niet te laten verlopen is geen noodzakelijke reis. Voor keuzedagen die verlopen kunt u contact opnemen met NS klantenservice bij voorkeur via Twitter Facebook of chat. U krijgt dan voor de keuzedag een voucher die tot het eind jaar verzilverd kan worden.

@Harmen-54 en anderen: De NS heeft intussen een positieve draai gemaakt. Zodra je keuzedag is verlopen, kun je via ns-klantenservice een voucher aanvragen. Die is xe rest van 2020 geldig. Voorwaar een servicegericht gebaar van de NS! Tip: Doe de aanvraag via de chat onder vermelding van je naam, geboortedatum en mailadres. Telefonisch is de klantenservice momenteel druk bezet.

Plezierreisjes zou ik nog maar even laten.

N.m.m. is de datum van 31-12-2020 m.b.t. de geldigheid te optimistisch! Stel dat de datum waarop er weer onbeperkt en zonder voorwaarden gereisd mag worden 01-12-2020 zal zijn dan zou ik straks in december mijn 5 opgespaarde keuzedagen moeten verzilveren. Dat kan dus niet!

Beter zou zijn de uitgifte van de keuzedagen te bevriezen. En wel met ingang van de datum waarop de NS klant zijn/haar eerste keuzedag (welke niet gebruikt kon worden) had willen verzilveren. De vervaldatum van het volgende abonnementsjaar wordt dan opgeschort. Mocht dat technisch niet mogelijk zijn: schort dan de datum op naar (voorshands)  31-12-2021.

Badge +3

Hoe moeten we dat zien?

Er worden per direct geen keuzedagen meer uitgegeven totdat iemand contact opneemt met NS “ik ben nu wel weer toe aan keuzedagen” en dat ze vanaf daarna per 2 maanden alsnog uitgegeven worden voor alle resterende periodes (ook al verloopt je abonnement of wordt het verlengd)?

Dat zie ik niet snel gebeuren, en 31-12-2021 ook niet. Vind het al redelijk genereus om ze allemaal i.p.v. 2 maanden geldig te laten zijn tot 31-12-2020.

Als er pas weer per 1-12-2020 met keuzedagen gereisd zou kunnen/mogen worden is daar wellicht nog wat voor te zeggen, maar als je morgen of in juli/augustus met je keuzedagen wilt reizen is dat gewoon mogelijk. De ‘voorwaarden’ voor reizen met het ov worden immers per 1 juni al flik versoepeld (volledige dienstregeling). Plus horeca weer open, musea, dierentuinen, theaters, attractieparken.. met nog wel het advies om treinen te mijden wegens mogelijke (veel te grote) drukte.

Reputatie 7
Badge +3

N.m.m. is de datum van 31-12-2020 m.b.t. de geldigheid te optimistisch! Stel dat de datum waarop er weer onbeperkt en zonder voorwaarden gereisd mag worden 01-12-2020 zal zijn dan zou ik straks in december mijn 5 opgespaarde keuzedagen moeten verzilveren. Dat kan dus niet!

Beter zou zijn de uitgifte van de keuzedagen te bevriezen. En wel met ingang van de datum waarop de NS klant zijn/haar eerste keuzedag (welke niet gebruikt kon worden) had willen verzilveren. De vervaldatum van het volgende abonnementsjaar wordt dan opgeschort. Mocht dat technisch niet mogelijk zijn: schort dan de datum op naar (voorshands)  31-12-2021.

Het is ook nooit goed. Worden er op aanvraag vouchers uitgegeven die tot eind van het jaar geldig zijn ipv 2 maanden, dan moet van klanten Keuzedagen automatisch verlengd worden. Worden ze automatisch verlengd het eind van het jaar, moet dat met een jaar….

Voor een geldigheid van een jaar moet u wachten tot 2021.

Of als u vindt dat u teveel Keuzedagen heeft, zegt u gewoon het abonnement op.

Ik vind een voucher een eerste stap. Ik vind alleen dat deze voucher voor onbepaalde tijd geldig zou moeten zijn. Je hebt er immers voor betaald. Het is immers maar de vraag of we op korte termijn voor ons plezier kunnen reizen als de NS een beroep op ons doet om alleen zakelijk te reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind een voucher een eerste stap. Ik vind alleen dat deze voucher voor onbepaalde tijd geldig zou moeten zijn. Je hebt er immers voor betaald. Het is immers maar de vraag of we op korte termijn voor ons plezier kunnen reizen als de NS een beroep op ons doet om alleen zakelijk te reizen. 

U heeft betaald voor een keuzedag met een geldigheid van 2 maanden. Hiervoor krijgt u een voucher die geldig is tot eind van het jaar = ruim 7 maanden!

Voor niets gaat de zon op….

Kan ik mijn keuzedagen vanaf 19-5 tot 1-8-20 ook nog na laatstgenoemde dag opnemen? Ik ben van plan om onze abonnementen per 1-8-20  op te zeggen.

Ja, de Keuzedag van 1-6 tot 1-8 wordt dan automatisch geldig tot 31-12-2020, ook als je het abonnement opzegt per 1-8.

Badge +3

Ik denk nee @Maxime NS 

Als je een abonnement opzegt per 1-8-2020 blijft een keuzedag (van na 18 mei) niet gewoon op te halen als bestelling bij een automaat staan tot 31-12-2020.

Die zal je dus eerder moeten opladen en bij de eerstvolgende treinreis wordt die gebruikt.

Keuzedagen zijn onderdeel van je abonnement. Zeg je dat op dan vervallen ook de keuzedagen.

Heb je een papieren (los eenmalig ov-chipkaartje) keuzedag, dan blijft die natuurlijk gewoon geldig tot de datum die er op staat. Couponcodes als compensatie voor verlopen keuzedagen maart/april/mei natuurlijk ook.

@Robert B, je bent zo stellig dat ik navraag heb gedaan. Normaal als je midden in het jaar je Keuzedagen beëindigt, dan blijft die voor het gehele jaar ook tot het einde van het originele contractjaar geldig. Nu zijn de Keuzedagen langer geldig, maar alles wat geldig is geworden zal niet ongeldig worden gemaakt, er is immers ook voor betaald. Er worden alleen geen nieuwe Keuzedagen beschikbaar gemaakt na een beëindiging.

Reageer