keuzehulp werkt niet | NS Community
beantwoord

keuzehulp werkt niet

  • 23 January 2023
  • 10 reacties
  • 180 Bekeken

Afgelopen jaar heb ik 70 treinreizen gemaakt. Maar de keuzehulp adviseert mij op basis van mijn reishistorie om basis flex te nemen😳. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Eerder gaf de keuzehulp wel een realistisch advies aan mij. wat gaat er mis?

icon

Beste antwoord door Robert B 23 January 2023, 21:42

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

De keuzehulp is (soms) nogal van slag, in een ander topic gaf iemand aan dat die de reizen in de spits en daluren verwisselde en daarom met een totaal onzinnig advies kwam.

Bij 70 reizen per jaar is Flex Basis misschien een optie, als het om allemaal (zeer) korte reizen in de spits gaat.

Goedenavond Marie Onland en welkom bij de NS Community.

Er wordt niet alleen gekeken naar het aantal reizen wat je maakt, maar ook naar het tijdstip waarop je die maakt. Als je alleen in de spits reist bijvoorbeeld, dan zal er geen dal abonnement worden aangeraden.

Uiteindelijk is de keuzehulp niet feilloos, een echt gericht advies is gebaseerd op jouw exacte reisgedrag, zoals aantal reizen per week/maand, maar ook het traject en de tijdstippen. Als je die hier kunt aangeven dan kan de Community je uiteraard ook adviseren.

Badge +3

Bij meer dan 3 keer per week op een vast traject in de spits komt Traject Vrij in beeld.

Bij 3 keer of minder (en niet al te korte reizen) of als je regematig buiten de spits kunt reizen kom je dan uit bij Altijd Voordeel (20% korting in de spits en 40% daarbuiten).

Bij grotendeels buiten de spits en korte afstanden: Dal Voordeel, bij grotere afstanden en regelmatig reizen: Dal Vrij.

Met als opmerking dat Dal Vrij niet snel zal lonen bij maar 70 reizen verspreid over een jaar.

Beste communityleden, dank voor de reacties. Ik reis gemiddeld twee keer per week tussen Enschede en Utrecht, deels spits, deels dal. Daarnaast 1 keer per week tussen Amersfoort Vathorst en Utrecht centraal in spits. In het weekend reis ik twee keer per maand wisselend korte en lange afstanden vanuit Enschede. Als het te druk is, switch ik naar eersteklas. Ik denk dat altijd voordeel het meest passend is. 

Maar toch heb ik het idee dat de keuzehulp echt vreemd advies geeft. Ik reis nooit alleen in spits, afwisselend. Bij 70 treinreizen op allerlei tijdstippen lijkt basis echt niet realistisch. Maar goed, met jullie hulp kom ik er ook!

Ik vind het lastig om je een exact advies te geven, gezien er drie abonnementen zijn die interessant kunnen zijn, gebaseerd op hoe vaak spits/dal en de reizen in het weekend. Gezien je ook geregeld in de spits reist, zou namelijk het Altijd Voordeel abonnement nuttig kunnen zijn in plaats van Dal Voordeel. Daarmee krijg je naast de 40% korting in de daluren ook 20% korting in de spits.

Echter, gezien je plannen in het weekend, zou het ook zomaar kunnen dat een Weekend Vrij abonnement beter past. Daarmee reis je kosteloos in het weekend voor € 34,95 per maand. Je kunt daar dan de 40% dal korting aan toevoegen voor € 3,40 per maand extra.

Welke optie precies het voordeligst is durf ik niet te zeggen. Dat is afhankelijk van de lengte en frequentie van de reizen die je in het weekend maakt en hoeveel je daarop zou besparen als die reizen kosteloos zijn ten opzichte van 40% korting. Je zou het beste zelf wat kunnen rekenen om daar achter te komen.

Badge +3

Beste communityleden, dank voor de reacties. Ik reis gemiddeld twee keer per week tussen Enschede en Utrecht, deels spits, deels dal. Daarnaast 1 keer per week tussen Amersfoort Vathorst en Utrecht centraal in spits. In het weekend reis ik twee keer per maand wisselend korte en lange afstanden vanuit Enschede. Als het te druk is, switch ik naar eersteklas. Ik denk dat altijd voordeel het meest passend is. 

Voor alleen 2 keer per week Ens-Ut lijkt Altijd Voordeel (€ 26,70 per maand) me een goede optie.

Per enkele reis (aanvang in de spits) bespaar je dan € 4,92 en in de daluren is dat € 9,84

Met regelmatig reizen in het weekend erbij zou Weekend Vrij plus dalkorting (€ 38,35 per maand) ook nog een optie kunnen zijn. Je reist dan van vrijdag 18:25 ‘gratis’ maar krijgt dan natuurlijk geen 20% korting op je spitsreizen. Voor 9 euro extra per maand reis je in het weekend 1e klas.

Zelf maar uitrekenen dus, gelukkig is het Flex dus als je reisgedrag verschilt kan je elke keer na een maand wissselen.

Edit: wat @Stijn NS dus al zei terwijl ik dit tikte 😅

Afgelopen jaar heb ik 70 treinreizen gemaakt. Maar de keuzehulp adviseert mij op basis van mijn reishistorie om basis flex te nemen😳. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Eerder gaf de keuzehulp wel een realistisch advies aan mij. wat gaat er mis?

De keuzehulp werkt (nog steeds) niet goed op basis van reishistorie. Voorheen werd een samenvatting van de historie getoond, nu niet meer. Maar het advies klopt mogelijk dus niet. Je kunt beter je reizen handmatig invoeren, dan lijkt het wel goed te kloppen. Als je helemaal zeker van je zaak wilt zijn, dan bereken je gewoon handmatig wat het voordeligst is. En misschien ter controle even de keuzehulp er tegenaan houden.

Ik snap het advies van de keuzehulp ook niet. Ik heb nu altijd voordeel. Op laatste factuur voor 191 euro gereisd met 20% korting in de spits. Dus zonder die korting zou ik 238,75 euro betaald hebben voor die reizen oftwel een verschil van 47,75 terwijl de altijd voordeel 21 nog wat kost. Lijkt me duidelijk dat altijd voordeel dus een goede deal is voor mij, toch komt de keuzehulp met flex basis. 

Lijkt vooral een keuzehulp voor de NS om meer geld te verdienen dus :s

 

Op laatste factuur voor 191 euro gereisd met 20% korting in de spits. Dus zonder die korting zou ik 238,75 euro betaald hebben voor die reizen oftwel een verschil van 47,75 terwijl de altijd voordeel 21 nog wat kost. Lijkt me duidelijk dat altijd voordeel dus een goede deal is voor mij, toch komt de keuzehulp met flex basis. 

Ik kan me voorstellen dat de keuzehulp de reisgegevens van een veel langere periode analyseert en niet alleen naar de laatste maand kijkt.

Reageer