beantwoord

Kids vrij en begeleider

• 17 augustus 2015
  • 6 reacties
  • 156 Bekeken

Hallo,

Ik heb een vraag over het gebruik van het kids vrij abonnement. Ik heb twee zoons: één van negen en één van twaalf. De oudste heeft een voordeeluren abonnement; voor de jongste wil ik een kids vrij gaan aanvragen. Mag mijn jongste nu met mijn oudste gratis mee reizen? De NS Abonnementenwijzer zegt van wel (gedaan voor mijn oudste: "Kinderen van 4 t/m 11 jaar reizen gratis mee met een Kids Vrij abonnement"), in de voorwaarden wordt gesproken over meerderjarig. Mijn oudste betaalt wel het meerderjarige tarief, dus wordt hij nu wel of niet gezien als meerderjarig?
Groeten,

Jeroen
icon

Beste antwoord door Dennis 17 augustus 2015, 11:16

Ik heb twee zoons: één van negen en één van twaalf. De oudste heeft een voordeeluren abonnement; voor de jongste wil ik een kids vrij gaan aanvragen. Mag mijn jongste nu met mijn oudste gratis mee reizen? De NS Abonnementenwijzer zegt van wel (gedaan voor mijn oudste: "Kinderen van 4 t/m 11 jaar reizen gratis mee met een Kids Vrij abonnement"), in de voorwaarden wordt gesproken over meerderjarig. Mijn oudste betaalt wel het meerderjarige tarief, dus wordt hij nu wel of niet gezien als meerderjarig?
De NS Abonnementenwijzer klopt inderdaad niet. Hij vraagt nota bene naar de leeftijdscategorie. Als NS die opmerking over Kids Vrij wil handhaven moet de categorie "jonger dan 60 jaar" gesplitst worden in "jonger dan 18 jaar" en "18 t/m 59 jaar".

Het is inderdaad waar (en vreemd) dat personen van 12 t/m 17 jaar bij NS minder rechten hebben, maar wel het volle pond betalen.
Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
De begeleider moet 18 jaar of ouder zijn.
De meerderjarige dient daadwerkelijk meerderjarig te zijn. Dus 18+.
Ok, dank je. Beetje raar dat ik wel betaal voor een volwassene voor mijn oudste, maar dat hij niet zo behandeld wordt. Hier waag ik nog een verzoek/brief naar de NS aan.
Reputatie 6
Badge +1
Uw jongste mag wel zelfstandig (of zijn broer nu mee reist of niet) gebruik maken van een Railrunner, en die kost nog altijd € 2,50.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb twee zoons: één van negen en één van twaalf. De oudste heeft een voordeeluren abonnement; voor de jongste wil ik een kids vrij gaan aanvragen. Mag mijn jongste nu met mijn oudste gratis mee reizen? De NS Abonnementenwijzer zegt van wel (gedaan voor mijn oudste: "Kinderen van 4 t/m 11 jaar reizen gratis mee met een Kids Vrij abonnement"), in de voorwaarden wordt gesproken over meerderjarig. Mijn oudste betaalt wel het meerderjarige tarief, dus wordt hij nu wel of niet gezien als meerderjarig?
De NS Abonnementenwijzer klopt inderdaad niet. Hij vraagt nota bene naar de leeftijdscategorie. Als NS die opmerking over Kids Vrij wil handhaven moet de categorie "jonger dan 60 jaar" gesplitst worden in "jonger dan 18 jaar" en "18 t/m 59 jaar".

Het is inderdaad waar (en vreemd) dat personen van 12 t/m 17 jaar bij NS minder rechten hebben, maar wel het volle pond betalen.

Ja, raar hé? Hij vraagt nota bene of het voor school gebruikt wordt. Ik denk dat dit een geval van leeftijdsdiscriminatie is. Zeker omdat een jongere vanaf vier jaar (!) zelfstandig met de Railrunner mag reizen. Ik zie geen argument om dit in stand te houden.

Reageer