beantwoord

Kidsvrij abonnement

• 27 december 2014
  • 12 reacties
  • 396 Bekeken

Ik zie op de website dat de Kidsvrij abonnement wordt gratis vanaf 1 april. Maar hoe werkt dat met verlengen van bestaande Kidsvrij abonnementen?

Ik heb twee kinderen, allebei met abonnementen, en omdat wij niet met onze abonnementen (voordeelurenkaart en NS jaarkaart van werk) die van hun kunnen bijbestellen, betalen we de €15 per jaar per kind.

De ene abonnement loopt af in februari, 7.5 weken voordat het gratis wordt. Is er een soort van overbruggingsmogelijkheid en pro rata tarief of moeten wij haar abonnement stopzetten en opnieuw doen in april (en railrunners koppen in die period)? (We gaan zeker niet 7 dagen met hun reizen in die period, dus €15 betalen heeft geen nut).

De andere abonnement loopt af in juli. Het zou fijn zijn als we konden ook een deel terugkrijgen omdat we voor bijna een derde van de jaar hebben betaald dat nu niet nodig is. Maar, ja, ik verwacht dat niet echt van de NS. Maar hoe werkt het dan met verlengen? Gaat het automatische over naar de gratis abonnement of moeten wij iets doen?
icon

Beste antwoord door Leny NS 29 december 2014, 13:19

Harmonious, welkom op het forum. Vanaf 1 april 2015 is Kids Vrij voor alle kinderen van 4 t/m 11 jaar inderdaad gratis aan te vragen. Je geeft aan dat het abonnement in februari afloopt. Voor de tussenperiode kan je railrunners kopen, want hier doen wij verder niks aan. En er wordt verder geen restitutie verleend voor het abonnement die geldig is tot juli. Zou je via een privébericht je NAW-gegevens en beide kaartnummers willen sturen? Dan kan ik beide contracten inzien. Je stuurt mij een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'. Groet, Leny
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Het gratis worden van Kids Vrij per 1 april 2015 lijkt wel wat op het goedkoper worden van onder meer Dal Vrij als je 65 wordt. Naar analogie zou het zo kunnen zijn dat als je niets doet je "teveel" betaalt, maar als je Kids Vrij opzegt met ingang van de maandelijkse vervaldag in april en dan een nieuw gratis abonnement neemt, je geld terug krijgt. ("De contractduur van een doorlopend abonnement is minimaal een jaar en is daarna maandelijks op te zeggen.") Of de twee zonder onderbreking op elkaar aan kunnen sluiten zonder dat je een nieuwe OV-chipkaart nodig hebt is dan wel de vraag.

Ik ben ook benieuwd of NS hier al over nagedacht heeft.
Badge
Harmonious, welkom op het forum. Vanaf 1 april 2015 is Kids Vrij voor alle kinderen van 4 t/m 11 jaar inderdaad gratis aan te vragen. Je geeft aan dat het abonnement in februari afloopt. Voor de tussenperiode kan je railrunners kopen, want hier doen wij verder niks aan. En er wordt verder geen restitutie verleend voor het abonnement die geldig is tot juli. Zou je via een privébericht je NAW-gegevens en beide kaartnummers willen sturen? Dan kan ik beide contracten inzien. Je stuurt mij een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'. Groet, Leny
Ter info voor Dennis: een bijabonnement dat is aangeschaft voor 18 juli 2014 is nooit een doorlopend abonnement en moet na een jaar opnieuw worden aangevraagd. Jouw oplossing is in dit geval dus niet mogelijk.
Reputatie 6
Badge +2
Ter info voor Dennis: een bijabonnement dat is aangeschaft voor 18 juli 2014 is nooit een doorlopend abonnement en moet na een jaar opnieuw worden aangevraagd. Jouw oplossing is in dit geval dus niet mogelijk.
Het abonnement dat in februari 2015 afloopt zou daarna doorlopend zijn, maar als bij de regel dat je na een jaar per maand kan opzeggen gerekend wordt vanaf het moment dat het doorlopend wordt (in dit geval februari 2015) krijg je inderdaad niets terug.
Je hebt inderdaad gelijk Dennis.
Reputatie 6
Badge +2
Dan resteren nog de vragen:

Gaat een abonnement voor een jaar automatisch over in een gratis doorlopend abonnement of moet men iets doen?

Gaat een betaald doorlopend abonnement automatisch over in een gratis doorlopend abonnement of moet men iets doen?
Reputatie 6
Badge +2
Ter info voor Dennis: een bijabonnement dat is aangeschaft voor 18 juli 2014 is nooit een doorlopend abonnement en moet na een jaar opnieuw worden aangevraagd.
Ik zie nu dat je het over een bijabonnement had. De vraag ging over een hoofdabonnement Kids Vrij. Volgens wat ik eerder heb uitgezocht (https://forum.ns.nl/abonnementen-2/looptijd-abonnementen-dagkaarten-1990) zou dat wel al langer doorlopend zijn. Dan zou je toch geld terug kunnen krijgen.

NS zou misschien wel voor het gratis Kids Vrij abonnement als voorwaarde kunnen stellen dat je niet recent een betaald Kids Vrij abonnement hebt opgezegd.
Badge
Dan resteren nog de vragen:

Gaat een abonnement voor een jaar automatisch over in een gratis doorlopend abonnement of moet men iets doen?

Gaat een betaald doorlopend abonnement automatisch over in een gratis doorlopend abonnement of moet men iets doen?

Ik had je vraag uitgezet. Het abonnement gaat automatisch over naar abonnement van €0,01. Niet helemaal gratis.
Bedankt voor de reacties en goede informatie. Ze zijn inderdaad doorlopende hooftabonnementen. De abonnement dat in juli afloopt is al in de derde jaar (begon in 2012) - dit jaar begon op 24 juli 2014. De abonnement dat op 6 februari afloopt is nu in de eerste jaar.

Dus kan ik de februari abonnement laten automatische verlengen en daarna opzeggen en overgaan naar de gratis abonnement in april? En de juli abonnement gewoon opzeggen en overgaan? En hoe werkt dat dan met hun OV chip kaarten?

En Dennis, ik vraag me af waarom je raad de NS aan om dat niet toe te staan. Waarom zou we gestraft zijn omdat de kinderen al vaak met de trein reizen? Het zou een beetje oneerlijk zijn dat we meer moeten betalen dan nieuwe klanten. Toen we hebben de abonnementen aangeschaft konden we niet weten dat het gratis zou worden.

En Leny, ik vraag me ook af waarom het gaat over naar an abonnement van €0,01. Natuurlijk is dat echt niks, maar als het gratis is voor nieuwe klanten waarom dan ook niet voor bestaande klanten?
Reputatie 6
Badge +2
En Dennis, ik vraag me af waarom je raad de NS aan om dat niet toe te staan. Waarom zou we gestraft zijn omdat de kinderen al vaak met de trein reizen? Het zou een beetje oneerlijk zijn dat we meer moeten betalen dan nieuwe klanten. Toen we hebben de abonnementen aangeschaft konden we niet weten dat het gratis zou worden.
Ik raad het niet aan, ik bedoel dat als je kan opzeggen dat nog niet garandeert dat je van de gratis aanbieding gebruik kan maken, zolang de precieze voorwaarden nog niet bekend zijn. Toen Dal Vrij in de aanbieding was gold dat bijvoorbeeld niet voor bestaande klanten, ook niet bij opzegging. Maar zo te zien is er hier niet zo'n beperking.
Badge

En Leny, ik vraag me ook af waarom het gaat over naar an abonnement van €0,01. Natuurlijk is dat echt niks, maar als het gratis is voor nieuwe klanten waarom dan ook niet voor bestaande klanten?

We hebben een financiële transactie nodig om een rechtsgeldige contractovereenkomst te hebben. Voor bestaande abonnementhouders zal die €0,01 worden 'weggepoetst'. Klanten worden hierover tijdig geïnformeerd.
Reputatie 6
Badge +2

We hebben een financiële transactie nodig om een rechtsgeldige contractovereenkomst te hebben.

Dat suggereert dat er ook verplichtingen aan het abonnement zijn verbonden, naast deze betaling van €0,01 (is dat trouwens eenmalig, per jaar, per maand?) Welke verplichtingen zijn dat? Een boete bij vergeten uit te checken en/of bij uitchecken zonder ingecheckt te zijn?

O wacht, het is (ook) gunstig voor de reiziger: die €0,01 geeft rechten. In de voorwaarden staat "NS heeft het recht het Abonnement op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden." Dus het zeer voordelige tarief van €0,01 geldt voor minstens 3 maanden.

Reageer