beantwoord

Kidsvrij is niet gekoppeld aan een abonnement van de gever

• 29 april 2014
  • 31 reacties
  • 1660 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 19125 reacties
Bij de aankoop van een aantal abonnementen staat deze opmerking:

Nog meer voordelen van bijv. Dal Vrij (Het staat ook bij andere abonnementen.)

Gratis Kids Vrij abonnement t.w.v. € 15 erbij. Als uw (klein)kind (4 t/m 11 jaar) een eigen OV-chipkaart heeft of koopt, reist hij altijd onbeperkt met u mee

Hier wordt gesuggereerd dat de Kidsvrij alleen kan worden gegeven aan kinderen die met de abonnementshouder meereizen. Bovendien wordt gesuggereerd dat het om kinderen of kleinkinderen moet gaan. Je zou er eventueel ook nog in kunnen lezen dat ze altijd mee mag reizen zolang het abonnement duurt.

Alle drie zaken zijn gewoon niet waar. Een Kidsvrij-abonnement kan aan elk kind tot en met 11 jaar in dit geval gewoon gratis worden gegeven als je het ovchipkaartnummer van het kind weet. Bovendien kan dat kind meereizen met iedereen die een geldig vervoersbewijs heeft, dus ook met anderen dan de abonnementshouder.

Ik denk dat NS dit minder verwarrend moet formuleren. Het is gewoon onjuist. Op het forum is het indirect ook al aan de orde geweest.
icon

Beste antwoord door Dennis 29 april 2014, 18:22

In de voorwaarden staat: "Indien NS dat vraagt moet u kunnen bewijzen dat de personen voor wie u een abonnement tegen gereduceerd tarief heeft afgesloten, Gezinsleden zijn." Het nultarief van Kids Vrij valt hier ook onder.
Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 6
Badge +2
In de voorwaarden staat: "Indien NS dat vraagt moet u kunnen bewijzen dat de personen voor wie u een abonnement tegen gereduceerd tarief heeft afgesloten, Gezinsleden zijn." Het nultarief van Kids Vrij valt hier ook onder.
Reputatie 7
Badge +4
Dat verandert het inderdaad, goed gevonden maar dan zou dat ook vermeld moeten worden. Hoe toon je aan dat iemand je kleinkind is? Het lijkt me moeilijk dat overtuigend aan te tonen, zeker als je niet weet dat het moet. Hoe weet de conducteur dat het Kidsvrij al dan niet aan het mijne is gekoppeld? Voor een conducteur allemaal ondoenlijk en die zal er denk ik ook niet naar vragen, als hij deze regel al kent. Maar we moeten ons aan de wet houden, want we worden geacht de wet te kennen. Ik denk dat het moeten aantonen dat er sprake is van kind of kleinkind dan ook gecommuniceerd moet worden. Het kan dat het op de ovchipkaarten van opa en kleinkind bijvoorbeeld te lezen is. Ik ben benieuwd wat Loes er van vindt. 😉
Reputatie 7
Badge +4
Loes, hoe doe jij dat? Kun jij het zien op de railpocket?
Reputatie 6
Badge +2
Voor wat betreft de gratis verstrekking moet het een eigen kind zijn, het mag geen kleinkind zijn. Als NS dit wil controleren kan dat beter bij uitgifte.

Voor het meereizen mag het een willekeurig kind zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Voor wat betreft de gratis verstrekking moet het een eigen kind zijn, het mag geen kleinkind zijn. Als NS dit wil controleren kan dat beter bij uitgifte.

Voor het meereizen mag het een willekeurig kind zijn.

In de voorwaarden staat:

Gratis Kids Vrij abonnement t.w.v. € 15 erbij. Als uw (klein)kind (4 t/m 11 jaar) een eigen OV-chipkaart heeft of koopt, reist hij altijd onbeperkt met u mee.

Je opmerking: Voor wat betreft de gratis verstrekking moet het een eigen kind zijn, het mag geen kleinkind zijn, lijkt me dan ook niet juist.

Kleinkind wordt expliciet genoemd, ook bij de verstrekking. Een willekeurig kind mag altijd meereizen en ook als het een Kidsvrijabo heeft van een ander, maar dan zou het strikt genomen om een betaald abonnement moeten gaan. (?) Dan mag je wel met iedereen mee die een geldig vervoersbewijs heeft. Maar dat is hier niet aan de orde.
Ik vraag me af of NS bij uitgifte wel nagaat of het mijn kleinkind zou zijn. Het feit dat ze het niet controleren betekent niet dat het mag maar ik vraag me werkelijk af hoe het dan werkt. Het enige wat ik kan verzinnen is dat mijn nummer of iets aan andere gegevens op de chipkaart van mijn kleinkind staat, waardoor een vorm van controle mogelijk is. En eventueel ook op het mijne.

Loes weet het vast wel.
Reputatie 6
Badge +2
Er staat op http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/kids-vrij.html inderdaad duidelijk dat je Kids Vrij ook voor een kleinkind gratis kan aanvragen, als je zelf Dal Voordeel, Dal Vrij, Altijd Vrij, Altijd Voordeel of Weekend Vrij hebt.

Ik ging uit van http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/nieuwe-portfolio/21029-spdf-nsr-voorwaarden-abonnementen-consumenten-a4_v2.pdf, waarin staat:

Gezinsleden: Natuurlijke personen die wonen op het adres van de aanvrager van een
Abonnement en van wie deze aanvrager de ouder, voogd, echtgenoot, geregistreerd
partner of partij bij een notarieel samenlevingscontract is.

Bij sommige, door NS op ns.nl/voorwaarden aangegeven typen Abonnementen voor onbepaalde tijd, heeft u het recht om tegen gereduceerd tarief maximaal 3 Kids Vrij abonnementen af te sluiten.

Indien NS dat vraagt moet u kunnen bewijzen dat de personen voor wie u een abonnement tegen gereduceerd tarief heeft afgesloten, Gezinsleden zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Kleinkinderen zijn nagenoeg nooit gezinsleden en hebben in de helft van de gevallen een andere achternaam. Mijn kleinkinderen zijn geen gezinsleden. Het is feitelijk gunstiger ze een echt kidsvrij abonnement cadeau te doen. Niet vanwege de prijs maar wel voor de bruikbaarheid van KidsVrij.
Reputatie 6
Badge +2
Op Mijn NS staat:

Kids Vrij Bijabonnement

€ 0,00 per jaar

U wilt een Bijabonnement aanvragen voor een gezinslid. .. De contracthouder kan alleen een bijabonnement afsluiten voor een gezinslid, te weten een partner of een kind, dat woonachtig is op hetzelfde adres als de houder van het hoofdabonnement.

Puur tegenstrijdig dus met http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/kids-vrij.html.
Reputatie 7
Badge +4
Ja maar bij de voorwaarden staat nadrukkelijk (klein)kind en daar heeft deze senior het probleem mee dat het lastig is vast te stellen dat het een kleinkind is. Anders dan de nummers aan elkaar koppelen van opa en kid is niet te verzinnen. Een kidsvrijabonnement is wel een bijabonnement voor gezinsleden maar kleinkinderen worden nadrukkelijk genoemd om mee te reizen.

Onderstaande is toch helder en in strijd met andere zaken en dus verwarrend:

Gratis Kids Vrij abonnement t.w.v. € 15 erbij. Als uw (klein)kind (4 t/m 11 jaar) een eigen OV-chipkaart heeft of koopt, reist hij altijd onbeperkt met u mee.
Kidsvrij is een bijabonnement maar een kleinkind is geen gezinslid.
Ik vraag me echt af of dit bij conducteurs wel bekend is hoe het zit. Ik denk dat er weinig zijn die weten hoe het zit en er ook op letten.
Reputatie 6
Badge +2
Het is feitelijk gunstiger ze een los kidsvrij abonnement te laten kopen. Niet vanwege de prijs maar wel voor de bruikbaarheid van KidsVrij.

Hoezo? Als een kind een gratis Kids Vrij heeft mag hij ook meereizen met een andere volwassene dan waar hij deze Kids Vrij aan te danken heeft.. Ik geloof niet dat er twee soorten zijn, een losse/echte versie en een gratis versie met minder rechten.
Reputatie 6
Badge +2
Het lijkt wel of de zin "De contracthouder kan alleen een bijabonnement afsluiten voor een gezinslid, te weten een partner of een kind, dat woonachtig is op hetzelfde adres als de houder van het hoofdabonnement." per ongeluk verzeild geraakt is onder het kopje "Kids Vrij Bijabonnement". Het is sowieso onzinnig om over de partner te beginnen als het over Kids Vrij gaat.
Reputatie 7
Badge +4
Het is feitelijk gunstiger ze een los kidsvrij abonnement te laten kopen. Niet vanwege de prijs maar wel voor de bruikbaarheid van KidsVrij.

Hoezo? Als een kind een gratis Kids Vrij heeft mag hij ook meereizen met een andere volwassene dan waar hij deze Kids Vrij aan te danken heeft..

Daar ging ik ook van uit maar daarover ontstaat nu twijfel. Als ik een kidsvrij cadeau doe met behulp van mijn abonnement zou het kind alleen met mij mogen meereizen. Dan zouden er verschillende condities zijn voor KidsVrij. Eentje alleen met bijvoorbeeld opa en de andere met iedereen. Ik heb sterk de indruk dat alle (groot) ouders er van uit gaan dat het alleen bij het kind hoort. Ik heb meermalen kids meegenomen met een kidsvrijkaart
Hoi allemaal,

Ik liep op dit topic even achter. Ik lees allemaal interessante info over Kids Vrij. Over het afsluiten ervan weet ik echt geen bal van af, ben ik even heel eerlijk in. Bij controle krijgen wij op de railpocket niets anders te zien dan bij andere OV-chipkaarten. Wij zien dus welk abonnement het is, of er is ingecheckt of niet en waar er is ingecheckt met tijdstip.

Tijdens controle vraag ik nooit of het familieleden zijn en kijk ik gewoon of het kind een geldig Kids Vrij abonnement heeft. Zoals tomprins al aangeeft, kleinkinderen hebben vaak een andere achternaam en ik zou echt niet weten hoe ik dat even snel kan controleren. Ik controleer het gewoon als een normaal abonnement en als dat in orde is vind ik het goed. In veel gevallen zullen kinderen niet ineens met wildvreemden gaan reizen lijkt me, maar met bekenden, dus vandaar dat ik vermoed dat wij het niet extra hoeven te controleren.

Ik hoop zo even antwoord op de vragen te hebben gegeven die aan mij zijn gesteld, anders hoor ik het graag, zal het even in de gaten blijven houden.
In artikel 10.6 van de "Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten
geldig vanaf 1 april 2014" staat:

"Met een Kids Vrij Abonnement krijgt u op de in artikel 9.4 bedoelde vervoerbewijzen die u aanschaft voor een kind in de leeftijd van 4 t/m 11 jaar, 100% korting tijdens Daluren en Spitsuren, mits een meerderjarige met een geldig vervoerbewijs meereist met dit kind in dezelfde klasse. Een meerderjarige mag maximaal 3 kinderen begeleiden".

Naar mijn mening mag dus elke volwassene max 3 "willekeurige" kinderen met een Kids Vrij abonnement begeleiden. In het artikel is immers geen enkele sprake van een familieband.
Reputatie 7
Badge +4
Hoi allemaal,

Ik liep op dit topic even achter. Ik lees allemaal interessante info over Kids Vrij. Over het afsluiten ervan weet ik echt geen bal, ben ik even heel eerlijk in. Bij controle krijgen wij op de railpocket niets anders te zien dan bij andere OV-chipkaarten. Wij zien dus welk abonnement het is, of er is ingecheckt of niet en waar er is ingecheckt met tijdstip.

Tijdens controle vraag ik nooit of het familieleden zijn en kijk ik gewoon of het kind een geldig Kids Vrij abonnement heeft. Zoals tomprins al aangeeft, kleinkinderen hebben vaak een andere achternaam en ik zou echt niet weten hoe ik dat even snel kan controleren. Ik controleer het gewoon als een normaal abonnement en als dat in orde is vind ik het goed. In veel gevallen zullen kinderen niet ineens met wildvreemden gaan reizen lijkt me, maar met bekenden, dus vandaar dat ik vermoed dat wij het niet extra hoeven te controleren.

Ik hoop zo even antwoord op de vragen te hebben gegeven die aan mij zijn gesteld, anders hoor ik het graag, zal het even in de gaten blijven houden.

Dat veronderstelde ik ook al Loes. Volgens mij mag ieder kind met een Kidsvrij meereizen met iemand met een geldig vervoersbewijs. Als jij alleen deze informatie kunt zien, is de bepaling dat een kind alleen met degene mag reizen die het gratis abonnement gegeven heeft een wassen neus.
Hans vult dat aan en zo zag ik het ook altijd. Je zult toch ook in je leven Kidsvrijabonnementen gecontroleerd hebben die cadeau zijn gedaan. Dat is dus, zoals uit je woorden blijkt, niet te zien. Des te beter natuurlijk. De genoemde bepaling dat alleen meegereisd mag worden met degene die het gratis Kidsvrijabo heeft gegeven is dan een wassen neus. Kidsvrij alleen kunnen geven aan gezinsleden betekent dat geven aan kleinkinderen niet kan. Er staat niks op de railpocket, het is dus kennelijk niet belangrijk en dan kunnen kinderen met een gratis abonnement dus klaarblijkelijk met iedere houder van een geldig vervoersbewijs meereizen. Zo hoort het ook.
Na wat opzoekwerk staat het volgende onder Kids Vrij in mijn railpocket:

Kids Vrij

Met een Kids Vrij abonnement kunnen kinderen van 4 t/m 11 jaar onder begeleiding meereizen met een volwassene en wordt een extra mogelijkheid geboden voor gezinnen naast de huidige railrunner

Dus wat Hans schreef over dat artikel kan ik alleen maar concluderen wat ik al eerder schreef dat het dus niet uitmaakt met wie het kind meereist, zolang het maar een volwassene is, dus 18 jaar of ouder. De beperking van drie kinderen staat er bij mij niet in, maar lijkt me hetzelfde als de regels voor de railrunner.

Ik lees net je reactie tomprins en ik kan het zoals je leest alleen maar beamen wat je net schrijft ;)
Reputatie 7
Badge +4
De regel van drie kinderen wordt wel genoemd als je een abo wilt bestellen.

Mijn oorspronkelijke vraag ging over deze zin:
Gratis Kids Vrij abonnement t.w.v. € 15 erbij. Als uw (klein)kind (4 t/m 11 jaar) een eigen OV-chipkaart heeft of koopt, reist hij altijd onbeperkt met u mee

Lees mijn openingsvraag er maar op na. Wat ik stelde blijkt in de praktijk te kloppen.

Het kan niet beide waar zijn.
De regel van drie kinderen wordt wel genoemd als je een abo wilt bestellen.

Mijn oorspronkelijke vraag ging over deze zin:

Lees mijn openingsvraag er maar op na. Wat ik stelde blijkt in de praktijk te kloppen.

Ik kan het alleen maar beamen, tomprins.
Reputatie 6
Badge +2
In de oorspronkelijke terminologie (bijvoorbeeld bij de Locov adviesaanvraag) werd Kids Vrij geen bijabonnement genoemd. De mogelijke bijabonnementen waren Dal Vrij en Weekend Vrij. Later werd Kids Vrij ook een bijabonnement genoemd. Misschien dat zo de tegenstrijdigheid in de regels historisch moet worden verklaard.
Reputatie 7
Badge +4
In de oorspronkelijke terminologie (bijvoorbeeld bij de Locov adviesaanvraag) werd Kids Vrij geen bijabonnement genoemd. De mogelijke bijabonnementen waren Dal Vrij en Weekend Vrij. Later werd Kids Vrij ook een bijabonnement genoemd. Misschien dat zo de tegenstrijdigheid in de regels historisch moet worden verklaard.

Dat zou inderdaad goed kunnen. Maar de voorwaarden voor een bijabonnement volgen als je je kleinkinderen een Kidsvrij wilt geven, is tegenstrijdig en in de praktijk nagenoeg onmogelijk. Om over de meereisregeling alleen met de gever (opa) nog maar niet te spreken. Als een regel niet gecontroleerd kan worden bestaat die eigenlijk niet en als controle en naleving niet mogelijk is, zoals blijkt, dan al helemaal niet.
Los van het feit dat het werkelijk nergens op slaat. Maar goed, er is helderheid geschapen. Ik vraag me af wat de moderatoren van deze discussie vinden.
Er is helemaal geen historische verklaring nodig. Mocht die al nodig zijn dan hebben we altijd Mark Rutte nog; die is historicus.
En is helemaal niet belangrijk wat er indertijd in een adviesaanvraag richting Locov stond.
Het gaat erom dat er NU Kids Vrij abonnementen worden verkocht tegen voorwaarden die NU gelden en tegen voorwaarden die men indertijd voor ogen had. En wat men jaren geleden voor ogen had met Dal en Weekend Vrij abonnementen waren ideeën van toen en zijn uiteindelijk anders uitgepakt.

Graag bij de huidige feiten houden en geen plannetjes van 3-4 jaar geleden erbij halen. Maakt de zaak alleen maar verwarrender.
Op dit moment geldt artikel 10.6 van de "Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten
geldig vanaf 1 april 2014".
Niks meer en niks minder.
Dennis, ik zit dit topic al een tijdje te volgen en nu ere duidelijkheid was begin je weer allerlei oudbakken zaken erbij te halen om te proberen je gelijk te halen.
Wat ooit de plannen waren doet niet ter zake.
De voorwaarden zoals die door Hans en Loes zijn weergegeven zijn momenteel van kracht. Die tellen dus en niet waar NS vroeger ooit eens aan Locov advies over heeft gevraagd,
Stop nou toch eens met telkens dat oeverloze gezeur.
Maar goed, er is helderheid geschapen. Ik vraag me af wat de moderatoren van deze discussie vinden.

De moderatoren kunnen over deze discussie maar één mening hebben Tom en dat is dat Loes, jij en ik de zaak goed helder hebben gekregen en dat Dennis probeert zand in die machine te strooien met zijn veronderstellingen uit het verre verleden (2010 of zo).
Reputatie 6
Badge +2
de voorwaarden voor een bijabonnement volgen als je je kleinkinderen een Kidsvrij wilt geven, is tegenstrijdig .. er is helderheid geschapen
Dat noem ik geen helderheid.
de voorwaarden voor een bijabonnement volgen als je je kleinkinderen een Kidsvrij wilt geven, is tegenstrijdig .. er is helderheid geschapen
Dat noem ik geen helderheid.

Logisch dat jij dat geen helderheid vindt. Het is helderheid die niet door jou, maar door anderen geschapen is.
En om de zaak wat onduidelijk te maken haal je alleen een paar frasen uit de reactie van Tom die jou welgevallig zijn en waarmee je juist weer onduidelijkheid probeert te scheppen om op die manier het gelijk naar jou toe te trekken.

De helderheid waar Tom op doelde was dat Loes en Hans vanuit 2 verschillende bronnen met dezelfde voorwaarden kwamen, waardoor het helder werd wat op dit moment de voorwaarden zijn voor een Kids Vrij abonnement. En dat noemen wij gewoon helderheid.
En daar kan jij proberen tussendoor te fietsen wat je wilt om het weer duister en twijfelachtig te maken, het door Hans geciteerde artikel 10.6 is overduidelijk. Dat verander jij ook niet op korte termijn. Ook al zal je wel weer ontdekken dat er ergens een komma verkeerd is neergezet door de jurist die dat artikel heeft opgesteld.

Reageer