beantwoord

Kidsvrij: wat gebeurt er als het kind 12 wordt? En: kindtarief

• 15 februari 2014
  • 10 reacties
  • 18941 Bekeken

Onze dochter had een Kidsvrij abonnement. Zij is onlangs 12 jaar geworden, dus kunnen we dat abonnement niet meer gebruiken. Zij heeft een OV-chipkaart met saldo. Kan zij nu met haar OV-chipkaart in- en uitchecken, en daarmee tegen het gereduceerde (kinder)tarief reizen?

Over dat kindtarief is nergens wat te vinden op de NS website. Een paar maanden geleden kreeg ik na vele telefoontjes met de klantenservice te horen dat kinderen t/m 14 jaar met 40% korting reizen. Klopt dat? Waar kunnen we dat zwart op wit vinden?
icon

Beste antwoord door Anonymous 16 februari 2014, 12:34

Hans, bedankt voor je snelle reactie. Helaas is mijn vraag niet beantwoord. De link geeft informatie over de Railrunner, maar die zoek ik niet. Het gaat mij ook niet om samenreiskorting.

Welk tarief betaalt een kind van 12 -14 jaar dat individueel reist? En: waar kan ik het antwoord op die vraag vinden. ij NS.nl?

Hallo Jacqueline,
Ik had link naar de Railrunner pagina gegeven, omdat daar duidelijk wordt aangegeven dat kinderen t/m 11 jaar tegen een bepaald tarief reizen.
Hetzij onder begeleiding met een railrunner kaartje, hetzij met 40% korting als zij zelfstandig reizen.
Ik verwees je ook naar die meereiskorting, omdat je dochter nu kennelijk op een kidsvrij abonnement (mee) reist.

Op de hele site van NS ben ik nog niet tegengekomen welk tarief een kind van 12, 13 of 14 jaar betaalt.
Vanaf 12 jaar betaal je gewoon dat het volle tarief.
Lijkt me ook niet zo onlogisch als je uitgaat van het feit dat overal uitsluitend over uitzonderingen wordt gesproken (railrunner, meereiskortingen, etc.).
Ik heb voor alle zekerheid zojuist ook nog even gekeken op de NS-kaartautomaat bij het station.
Ook daar geen enkele keuzemogelijkheid voor kids vanaf 12 jaar. Voor een papieren vervoersbewijs betaalt een 12-jarige (of ouder) dus het volle pond.

Dit ligt ook in lijn met wat kinderen vanaf 12 jaar op bus, tram en metro betalen. Ook daar reizen kinderen t/m 11 jaar tegen gereduceerd tarief en vanaf 12 jaar het volle tarief.

Hopelijk ziet morgen een van de moderators onze discussie en krijg je alsnog van een echte NS-medewerk(st)er via dit forum "zwart op wit" welk tarief voor jouw 12-jarige dochter van kracht is.

Bekijk origineel

10 reacties

Onze dochter had een Kidsvrij abonnement. Zij is onlangs 12 jaar geworden, dus kunnen we dat abonnement niet meer gebruiken. Zij heeft een OV-chipkaart met saldo. Kan zij nu met haar OV-chipkaart in- en uitchecken, en daarmee tegen het gereduceerde (kinder)tarief reizen?

Over dat kindtarief is nergens wat te vinden op de NS website. Een paar maanden geleden kreeg ik na vele telefoontjes met de klantenservice te horen dat kinderen t/m 14 jaar met 40% korting reizen. Klopt dat? Waar kunnen we dat zwart op wit vinden?

Ik denk dat via deze link wel een antwoord te lezen is op uw vraag.

Uw dochter kan dus altijd zelf in- en uitchecken met haar OV-chipkaart.

Omdat een Kidsvrij abonnement doorgaans gekoppeld is aan een abonnement van uzelf (of uw partner), mag u op uw abonnement altijd max. 3 personen met u mee laten reizen met een korting van 40%.
Als u dus inderdaad zelf een abonnement heeft, hoeft uw dochter - als zij met u reist - dus niet de volle prijs te betalen, maar kan zij met u meereizen met die 40% korting.
Kijk eens bij abonnementen hoe de spelregels precies in elkaar steken.

Hans, bedankt voor je snelle reactie. Helaas is mijn vraag niet beantwoord. De link geeft informatie over de Railrunner, maar die zoek ik niet. Het gaat mij ook niet om samenreiskorting.

Welk tarief betaalt een kind van 12 -14 jaar dat individueel reist? En: waar kan ik het antwoord op die vraag vinden. ij NS.nl?

Hallo Jacqueline,
Ik had link naar de Railrunner pagina gegeven, omdat daar duidelijk wordt aangegeven dat kinderen t/m 11 jaar tegen een bepaald tarief reizen.
Hetzij onder begeleiding met een railrunner kaartje, hetzij met 40% korting als zij zelfstandig reizen.
Ik verwees je ook naar die meereiskorting, omdat je dochter nu kennelijk op een kidsvrij abonnement (mee) reist.

Op de hele site van NS ben ik nog niet tegengekomen welk tarief een kind van 12, 13 of 14 jaar betaalt.
Lijkt me ook niet zo onlogisch als je uitgaat van het feit dat overal uitsluitend over uitzonderingen wordt gesproken (railrunner, meereiskortingen, etc.).
Ik heb voor alle zekerheid zojuist ook nog even gekeken op de NS-kaartautomaat bij het station.
Ook daar geen enkele keuzemogelijkheid voor kids vanaf 12 jaar. Voor een papieren vervoersbewijs betaalt een 12-jarige (of ouder) dus het volle pond.

Dit ligt ook in lijn met wat kinderen vanaf 12 jaar op bus, tram en metro betalen. Ook daar reizen kinderen t/m 11 jaar tegen gereduceerd tarief en vanaf 12 jaar het volle tarief.

Hopelijk ziet morgen een van de moderators onze discussie en krijg je alsnog van een echte NS-medewerk(st)er via dit forum "zwart op wit" welk tarief voor jouw 12-jarige dochter van kracht is.

Hans, nogmaals bedankt voor de moeite!
Wordt het KidsVrij abonnement automatisch stopgezet als het kind 12 wordt? Reist zij nu dan automatisch op saldo, ook als zij (voorlopig) geen ander abonnement heeft?
Wat Hans schrijft klopt. De railrunner geldt voor kinderen van 4 tot en met 11 jaar. Eenmaal 12 jaar geldt het normale tarief, tenzij er wordt meegereisd met een abonnement, alles wat Hans al eerder heeft beschreven.

Een ander punt wat veel ouders van jonge reizigers niet weten is dat een kind vanaf 12 jaar ook verplicht is een identiteitsbewijs mee te hebben. Normaal geldt dat pas vanaf 14 jaar, maar bij het openbaar vervoer geldt er een uitzondering in de wet.

Hi Jacqueline,

Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'Abonnementen'.
Hans en Loes hebben de vraag al voor je beantwoord, bedankt!
Vriendelijke groet, Robby

Hallo Jacqueline,

Beste Jacqueline en Hans,

Om hier nog even op in te gaan: kinderen van 12 t/m 14 reizen vol tarief, mits zij meereizen met een abonnementshouder. In dat geval kan er met 40% korting gereisd worden. Maar dat geldt niet exclusief voor kinderen.

Vriendelijke groet, Robby
Mijn oudste gaat waarschijnlijk met bus reizen naar school. Wordt altijd reclame gemaakt pak openbaar vervoer maar waarom moet een kind van 13 het tarief van een volwassen gerekend? Met openbaar vervoer reizen wordt er niet leuker op.
Geef mij de strippenkaart maar terug was goedkoper als tegenwoordig. En met groot gezin bijv 3 kinderen met openbaarvervoer
Moet laten reizen a 109 euro per kind per maand is nog duurder als de ouderbijdragen van school. Hopelijk gaat daar nog veranderingen in komen dit is niet leuk meer lijkt mij
Reputatie 4
Badge
In plaats van je af te vragen waarom een puber geen korting krijgt, kun je je ook afvragen waarom er ├╝berhaupt korting gegeven zou moeten worden aan kinderen of ouderen? Het is bij een ov-reis immers niet zo dat zij het gekochte product niet ten volle kunnen benutten of minder plaats innemen.

De snelste besparing is natuurlijk het kiezen van een school binnen 15 km. Dat is prima te fietsen, desnoods met een busabonnement alleen in de wintermaanden.

Reageer