Klacht over klantenservice | NS Community
beantwoord

Klacht over klantenservice

  • 19 December 2021
  • 7 reacties
  • 285 Bekeken

Ik heb op 15 dec een abonement afgesloten bij NS, op 18 dec ben ik van mening veranderd en ik heb telefonisch contact genomen met de klantenservice om mijn herroepings recht te gebruiken. Maar ik werd geweigerd. 18 dec nogmaals geprobeerd via de chat, en ik werd weer geweigerd. 

En nu wil ik een klacht indiennen dat ik niet geholpen wordt met mijn annulering binnen 14 dagen door de klantenservice(chat+telefoon). Na zoeken blijk dat de klacht kan nu alleen ingediend kan worden via precies dezelfde kanaal waar ik een klacht over heb, dezelfde chat en telefoon nummer.
Worden klachten tegenwoordig afgehandeld mensen waar zichzelf betrokken zijn.

Ik wil dat als ik binnen mijn 14 dagen bedenkt termijn bel/chat dat ik mijn herroeppings recht wil gebruiken, dat dat ook gebeurd. Ik wil geen delay tactiek of what so ever horen dat ik op een bepaald datum weer terug moet bellen. Ik wil niet wachten totdat abonement al ingaat en NS/klantenservice een smoes geeft om te zeggen dat ik al gebruik van heb gemaakt van de abonement en dus daarom minstens een maand/jaar bedrag moet betalen. 
Mijn recht is binnen 14 dagen annuleren zonder opgaaf van reden mogelijk. En dat moet ook kunnen zonder extra voorwaarden.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 20 December 2021, 09:19

Bekijk origineel

7 reacties

Hallo DaisyAaron en welkom bij de NS Community,

 

Ik kan je klacht anoniem doorzetten. Het is voor onze klantenservice pas mogelijk om een abonnement te herroepen nadat deze is ingegaan. Eerder is dat niet mogelijk. Als je op het moment van de ingangsdatum contact opneemt dan kunnen wij je pas verder helpen. Daarmee krijg je het gehele bedrag terug wat betaald is voor het abonnement. Ik zal je signaal doorzetten dat je dat liever anders had gezien, maar tot zover is dat technisch niet mogelijk.

Dus als de ingangsdatum 14 dagen of meer later is dan de aanvraag datum dan is de herroepingsrecht ontnomen van de aanvrager!

In dat geval kan de afspraak worden gemaakt om na de ingangsdatum nogmaals contact op te nemen zodat we alsnog het verzoek kunnen honoreren. Het herroepingsrecht zullen wij nooit ontnemen. Dat kan en mag juridisch niet eens.

In dat geval kan de afspraak worden gemaakt om na de ingangsdatum nogmaals contact op te nemen zodat we alsnog het verzoek kunnen honoreren. Het herroepingsrecht zullen wij nooit ontnemen. Dat kan en mag juridisch niet eens.

De NS ontneemt wel een stukje van het herroepingsrecht. Want dat recht zegt ook dat de klant recht heeft om zonder beperking binnen 14 dagen dat op te zeggen. De beperking dat je moet wachten tot het abonnement ingaat is geen onderdeel van het herroepingsrecht en mag dus ook niet als extra hobbel gegeven worden.

Dat de NS het administratief niet kan uitvoeren is een fout van de NS en mag niet op de klant afgewikkeld worden. 

Ik zal je signaal doorzetten dat je dat zo ziet. Het feit blijft wel dat je er gewoon gebruik van kan maken, maar het technisch gezien niet mogelijk is als het abonnement nog niet is ingegaan.

Badge +3

Een abonnement kan inderdaad tot 14 dagen na besteldatum ingaan, maar als het nog niet opgehaald is bij een automaat kan de bestelling gewoon ongedaan worden gemaakt, toch?

En anders gewoon een aantekening laten maken dat je gebruik wilt maken van je herroepingsrecht, maar dat dus nog niet kan. Plus natuurlijk een aantekening in je eigen agenda om op dag 14 (of de ingangsdatum van het abonnement) contact op te nemen.

Het argument dat je een abonnement gebruikt hebt (binnen 14 dagen) telt niet, zie de pagina over herroepingsrecht.

Genoten korting of vrij reizen wordt dan gewoon met terugwerkende kracht in rekening gebracht, of je abonnement wordt per de dag dat je contact opneemt beëindigd waarbij je de genoten korting of vrij reizen behoudt, maar dus wel het abonnementsgeld betaalt voor bijv. een week.

Sowieso heb je tot 14 dagen nadat het abonnement in gaat herroepingsrecht, dus dat is niet beperkt tot 14 dagen na de aankoop. Dat er dus een notitie gemaakt moet worden binnen de eerste 14 dagen om later terug te bellen klopt ook al niet.

Verder haal ik uit de reactie van @Erryt NS dat hij het wel door gaat zetten dat ‘een gebruiker op de community’ het zo ziet. Graag zou ik zien dat je hierbij ook toevoegd de link naar de pagina van de ACM (https://www.acm.nl/nl/bedenktijd)  waar onder andere staat:

Vertel consumenten het volgende:

  • Dat ze het formulier ontbinding kunnen gebruiken.
  • Dat ze ook een andere manier mogen kiezen, zolang maar duidelijk is dat ze de koop of het contract ongedaan willen maken. Bijvoorbeeld per mail, met een brief of telefonisch.
  • Welk adres, e-mailadres of telefoonnummer ze kunnen gebruiken.
  • Als het via uw website kan: hoe dan, en dat u meteen een ontvangstbevestiging stuurt

Maak het consumenten niet moeilijk

Stel geen eisen aan de manier waarop consumenten de koop ongedaan maken. Ze hoeven niets uit te leggen. U mag vragen waarom ze van de koop af willen. Maar ze zijn niet verplicht te antwoorden. Het mag ook niet lijken alsof ze verplicht zijn te antwoorden.

U bent verplicht bij de koop of de afsluiting consumenten het formulier ontbinding te geven. Maar zij hoeven dit formulier niet te gebruiken. Informeren consumenten u digitaal via uw website? Zorg dan voor een directe automatische bevestiging die ze kunnen bewaren. Stuur de bevestiging bijvoorbeeld per e-mail.

 

Daar staat niets vermeldt dat je het pas mag doorgeven als het de NS gevallig is om het te verwerken.

Reageer