beantwoord

Klacht: wijzigen betaalfrequentie en onjuiste betaling

• 9 oktober 2017
  • 8 reacties
  • 169 Bekeken

Beste NS,

Ik heb nu 2 jaar een altijd voordeel abonnement en deze ook altijd met plezier gebruikt. Dit abonnement betaalde ik altijd per jaar. 2 maanden voor het aflopen van mijn laatste abonnement heb ik contact opgenomen met de klantenservice; ik wilde de betaalfrequentie wijzigen van jaarlijks naar maandelijks zodat ik in januari op kan zeggen wanneer ik het abonnement minder zou gebruiken.

Echter is dit niet mogelijk; het is blijkbaar alleen mogelijk om een nieuw abonnement voor 1 jaar af te sluiten en dan wel met maandelijkse betaling. Ik heb alleen het abonnement niet het hele jaar meer nodig en om het rendabel te houden wilde ik het abonnement dan maar afsluiten. De vriendelijke dame aan de telefoon kon mij een korting van 10 euro per maand aanbieden om toch het abonnement nog te behouden.

Op deze manier is het rendabel genoeg voor mij om een jaar af te sluiten gezien ik een half jaar hiervan minder gebruik zou maken van het OV. Ik heb de korting geaccepteerd en het leek allemaal prima te zijn geregeld.

Een altijd voordeel abonnement met 10 euro per maand korting komt neer op 10 euro per maand. Wanneer je dit direct voor een jaar aftikt moet je dus 120 euro betalen. Nu is er in plaats van 120 euro 230 euro van mijn rekening afgeschreven.

Ik heb direct contact opgenomen met de klantenservice via een niet al te goed werkende chatbox. Een vriendelijke man kwam mij te woord en heeft een belletje gedaan naar de financiële afdeling. Deze wisten hem te vertellen dat door het systeem het niet mogelijk is de gehele korting in 1 keer te genieten. Ik krijg dus elke maand 10 euro terug.

Lijkt mij een vrij vreemde regeling en daarbij administratief voor de NS ook niet heel handig. Daarbij heb ik op een bedrag van 120 euro gerekend en kan de extra 110 euro die ik nu betaald heb niet missen. Ik loop nu al meerdere malen tegen een blijkbaar slecht werkend systeem aan.

Valt hier wat aan te doen? Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Perry
icon

Beste antwoord door Stijn NS 19 oktober 2017, 14:43

Update: Perry91 heeft het compromis geaccepteerd en heb dit voor hem uitgevoerd.

Voor de meelezers: Een betaalmethode (maandelijks of jaarlijks) kan helaas niet gewijzigd worden, dat kan enkel gekozen worden wanneer een nieuw abonnement besteld wordt. Zoals eerder aangegeven in dit topic maakt de betaalmethode echter niet uit voor de mogelijkheid om het abonnement maandelijks te beëindigen. Mocht er een jaarbetaling lopen, dan wordt het resterende bedrag dat niet meer gebruikt wordt teruggestort nadat een beëindiging is afgerond. Bij vragen over hoe dit proces precies werkt, of als er ergens iets is misgegaan, kun je het beste contact op nemen met onze Klantenservice.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je een abonnement langer dan een jaar hebt, kun je daarna per maand opzeggen, ook wanneer je per jaar betaald heb. Je krijgt dan achteraf het geld terug voor de maanden na beëindiging van het abonnement.

https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/abonnement-opzeggen.html
Hoi Momo,

Dank voor je snelle reactie!

Dat deel heb ik begrepen. Wat ik niet begrijp is dat wanneer je een korting hebt op een abonnement en je per jaar betaald je het hele bedrag moet betalen en de NS per maand de korting terugstort. Dit lijkt me niet de reguliere manier van handelen.

Groet Perry
Goedenavond Perry91 en welkom op het NS Serviceforum!

Zoals Momo aangeeft, maakt de betaaltermijn van een contract niets uit voor de mogelijkheden tot beëindigen die je hebt. Ook bij een jaarbetaling kun je gewoon maandelijks beëindigen als je niet meer in het eerste contractjaar zit. Je krijgt dan dus een restitutie van de maanden die je niet meer gebruikt. Ik vind het dan ook vrij vreemd dat je hier niet over geïnformeerd bent toen je contact hebt opgenomen om de betalingswijziging door te geven. Ook vind ik het apart dat je een aanbod hebt gekregen voor korting terwijl je aangaf het abonnement in januari te willen beëindigen.

Wat betreft de manier waarop de korting verwerkt wordt: Dit heeft te maken met de manier waarop dit in ons systeem komt te staan. De korting is in principe een los 'contract', wat naast je al lopende contract komt te staan. Al onze kortingen zijn maandelijkse kortingen, waardoor je in principe elke maand een bedrag krijgt teruggestort. Wanneer jouw lopende abonnement een maandelijkse betaling heeft, wordt die terugbetaling verrekend met de afschrijving van het abonnement, waardoor er simpelweg minder wordt afgeschreven. In jouw geval heb je echter geen maandelijkse afschrijving, waardoor je dus enkel de korting teruggestort krijgt.

In hoeverre ik nog iets kan veranderen aan hoe het op dit moment verwerkt is, durf ik niet te zeggen, maar ik wil graag voor je kijken. Daarvoor mag je mij een privébericht sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer en geboortedatum. Een privébericht kun je sturen door op mijn naam te klikken, en dan via de knop 'Stuur bericht'. Ik wil daarbij wel aangeven dat mijn forumdienst er over een half uur op zit, en ik hier vanavond niet meer aan toe zal komen. Mijn eerstvolgende dienst is komende zaterdag. Mocht je graag eerder een reactie willen, dan wil ik je adviseren om contact op nemen met mijn collega's van Facebook of Twitter.
Thanks Stijn, ik stuur je een berichtje!
Badge +3
Ook vind ik het apart dat je een aanbod hebt gekregen voor korting terwijl je aangaf het abonnement in januari te willen beëindigen.
Volgens mij is het redelijk gebruikelijk dat als iemand een abonnement niet wil verlengen men de klant toch probeert over te halen om het voort te zetten door het aanbieden van korting.

Dat doen vrijwel alle grote bedrijven, zoals Ziggo e.d. ook "als u klant blijft krijgt u de korting (bijv. eerste 3 maanden € 25,- per maand) alsof u nieuwe klant bent". Zit je alleen soms wel weer aan een jaarcontract vast, dus let op!

Zo had ik in 2016 een Dal Voordeel voor € 29,-. Toen ik dat na het eerste jaar wilde opzeggen (werd € 50,-) en ik zei "dat is het me niet waard" kon ik het gewoon zonder meer voor € 29,- voortzetten. Normaal moet je dan sowieso minimaal 2 maanden wachten en hopen dat er een actie is voor dat bedrag.
Hoi @Robert B,

Zo werkt het inderdaad en ik zit ook aan 1 jaar vast maar dat is geen probleem gezien de korting. Mijn 'Mijn OV' ziet er ook zo uit als bij jou in de bijlage. Jij hebt ook de jaarlijkse betalingsregeling kan ik zien. Heb jij in 1x €579 moeten betalen en krijg je per maand €21 terug of heb je aan het begin van het jaar gewoon €348 betaald?
Ik heb Perry91 een compromis aangeboden via privébericht. Ik ben momenteel aan het wachten op een reactie daarop.
Update: Perry91 heeft het compromis geaccepteerd en heb dit voor hem uitgevoerd.

Voor de meelezers: Een betaalmethode (maandelijks of jaarlijks) kan helaas niet gewijzigd worden, dat kan enkel gekozen worden wanneer een nieuw abonnement besteld wordt. Zoals eerder aangegeven in dit topic maakt de betaalmethode echter niet uit voor de mogelijkheid om het abonnement maandelijks te beëindigen. Mocht er een jaarbetaling lopen, dan wordt het resterende bedrag dat niet meer gebruikt wordt teruggestort nadat een beëindiging is afgerond. Bij vragen over hoe dit proces precies werkt, of als er ergens iets is misgegaan, kun je het beste contact op nemen met onze Klantenservice.

Reageer