beantwoord

Klachtt en Hulp gevraagd: Bevestiging van opzeggen abonnement

  • 20 October 2023
  • 34 reacties
  • 607 Bekeken

Hallo medewerker van de NS,

Eerst maar even voorstellen:
Ik ben al ruim 40 jaar trouwe klant van de NS en nu door omstandigheden niet meer in staat om frequent te reizen. Daarom wil ik mijn Dal Voordeel abonnement opzeggen.

Daar ben ik nu al dagen - onsuccesvol - mee bezig:

  • O 18/10/2023 heb ik ingelogd op MijnNS. Opzeggen van mijn abonnemt was niet mogelijk. Ik moest de Klantenservice bellen of Chat.
  • Dezelfde dag de Chat gestart met de vraag om mijn abonnement te beëindigen.
    Alle info verstrekt, waarna chatmedewerker Samia aangeeft dat ze mijn abonnement heeft beëindigd en dat ik daar een bevestigingsmail van krijg.
    Die e-mail ( R06_0231622696 ) bevat echter geen bevestiging van opzegging, maar stuurt me in plaats daarvan naar een NS kaart automaat op de opzegging definitief te maken.
    Ik geef onmiddellijk daarop aan bij Samia dat ik niet in staat ben om naar een kaartautomaat te gaan en vraag of zij mijn abonnement kan verwijderen zonder dat ik daar extra handelingen voor moet doen. Waarop ze aangeeft dat ik dan contact zou moeten opnemen met OV-chipkaart en daar mijn kaart laten blokkeren, want dan komt alles op mijn kaart te vervallen.
    Ik geef aan dat heel raar vind, omdat ik een contract heb met de NS en vraag waar ik hierover een klacht indienen. Als antwoord krijg ik deze link https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html , waarna de Chat werd beëindigd
  • Ik wil nog steeds zo snel mogelijk de bevestiging van de opzegging van mijn abonnement en nog meer (klachten)procedures vermijden, dus ik neem dezelfde dag toch contact op met OV-chipkaart met bovenstaand verhaal.
    Zij blokkeren mijn kaart en geven aan dat ik na verwerking van de blokkade de NS weer kan benaderen voor verdere afhandeling (ik meen 24 uur).
    Ik ontvang een keurige bevestigingsmail van hen.
  • Op 19/10/2023 krijg ik nog een “We hebben uw beëindigingsaanvraag ontvangen” mail van de NS. Daarin staat weer dat ik naar een kaart automaat moet om de beëindiging definitief te maken.
  • Vandaag (20/10/2023) heb ik gebeld met de NS Klantenservice (030 751 51 55).
    Aangegeven welke stappen ik al heb doorlopen en nogmaals aangegeven dat ik niet in staat ben om naar een kaart automaat te gaan en dat ik enkel de bevestiging per e-mail wil ontvangen dat ik mijn abonnement heb opgezegd.
    NS Medewerker geeft aan dat zij dit niet voor mij kan doen, omdat er al een “beëindiging"- product (o.i.d.) is klaargezet. Op mijn vraag om dat (ongevraagde) product te verwijderen geeft zij aan dat:
    - zij dat niet kan verwijderen uit het systeem
    - dat het product op 16/11/2023 vervalt
    - en dat ik op 17/11/2023 opnieuw contact op kan nemen met de klantenservice om alsnog in gang te zetten dat mijn abonnement definitief gaat worden verwijderd.

 

Ik heb destijds - !zonder zoveel inspanning!-  mijn abonnement simpel afgesloten en daarna via MijnNS Online zelf beheert. In MijnNS ontbreekt nu de mogelijkheid voor mij om zelfstandig mijn abonnement te beëindigen. Daaruit en mijn bovenstaande relaas blijkt m.i. dat mogelijkheden die de NS wel aanbiedt om mijn abonnement te beëindigen omslachtig met veel te veel drempels zijn.
Uit wat de ACM schrijft maak ik op dat dit niet is toegestaan:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/voorlichting-aan-bedrijven/acm-leidraad/leidraad-bescherming-online-consument/regels-over-het-online-opzeggen-van-de-overeenkomst


Voor zover ik de door de NS aangegeven procedures nu begrijp kan ik enkel nog:
(waarbij het me onduidelijk is wat daarvan de doorlooptijd is of mijn contractopzegging dan wel wordt bevestigd)

  1. een klacht indienen (die had de Chat medewerker dus op 18/10/2023 al in behandeling kunnen nemen i.p.v. mij een link naar de klachtenprocedure te sturen waarin dan alsnog staat dat ik een klacht via Chat kan indienen...)
  2. een geschil starten bij de Geschillencommissie (kost mij nog meer inspanning en geld)
  3. of een vraag stellen in deze community, zoals in de NS e-mails staat aangegeven

Aangezien ik zonder verdere omhaal van mijn abonnement af wil, kies ik voor optie 3

Kunt u ervoor zorgen dat ik per omgaande per e-mail de bevestiging ontvang dat mijn Dal Voordeel abonnement per 18/10/2023 is beëindigd?


Ik verneem graag zo spoedig mogelijk van u

icon

Beste antwoord door Erryt NS 20 October 2023, 15:43

Bekijk origineel

34 reacties

Hallo HJNS en welkom bij de NS Community,

 

Wat spijtig dat het zo is gegaan. De klantenservice behoort altijd te vragen of je in de gelegenheid bent om de beëindiging te bevestigen, juist om deze situaties te voorkomen. Een beëindiging dient binnen een maand te worden bevestigd. Ik ben bang dat er nu helaas niets anders mogelijk is om dit af te wachten waarna wij het abonnement opnieuw kunnen beëindigen. Daarvoor dien je dan na een maand weer contact met ons op te nemen. 

Badge +3

De beëindiging is inderdaad pas definitief als u (of iemand anders) het product verwijdert bij een automaat (waar dus een ‘bestelling’ voor klaar gezet is). Vergelijk een huurauto, de huur loopt door totdat je de sleutel inlevert.

Wat u wel kunt doen is de ov-chipkaart beëindigen via https://www.ov-chipkaart.nl/kaart-blokkeren-en-vervangen (zonder vervanging) en daarna de NS daarvan op de hoogte stellen, want dan moeten ze het abonnement wel administratief voor je beëindigen.

Dat doet men namelijk ook voor personen in het buitenland. De kaart is vervolgens niet meer bruikbaar.

Gaat het hier om een dal voordeel in combinatie met NS Flex? Dan kun je het via Mijn NS op basis zetten, zodat de kosten in ieder geval niet meer doorlopen.
 

Badge +3

Gaat het hier om een dal voordeel in combinatie met NS Flex? Dan kun je het via Mijn NS op basis zetten, zodat de kosten in ieder geval niet meer doorlopen.

Nee, het gaat waarschijnlijk om een oud Voordeelurenabonnement op saldo, dat van de kaart verwijderd moet worden bij een automaat. Tot die tijd kan je ermee blijven reizen en loopt het door.

Een NS Flex abonnement kan je eenvoudig zelf beëindigen via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-opzeggen/tijdelijk-stopzetten en dan staat het per direct op Basis, waarna je een maand hebt om Flex in zijn geheel van je kaart te verwijderen bij een automaat.

De gang naar een automaat is het probleem, want NS wenst het niet op een andere manier (productblokkade) te doen.

@Erryt NS
Dankjewel voor je spoedige reactie, maar daar ben ik - helaas- niet mee geholpen.
En ik ben niet in de gelegenheid om extra inspanningen te verrichten om fout van jullie klantenservice te gaan herstellen.
 

Het is voor mij enkel belangrijk dat ik zo spoedig mogelijk de bevestiging per e-mail ontvang van mijn opzegging van mijn Dal Voordeel Abonnement, omdat ik mij moet richten op andere zaken.


Uit jouw reactie maak ik niet op of ik met het plaatsen van dit topic in deze Community dan daadwerkelijk een klacht heb ingediend die nu in behandeling in behandeling is bij de NS.
Ik vermoed van niet, want hier (https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html) lees ik nu dat klachten kunnen worden ingediend via:

  • Twitter/Facebook (gebruik ik niet),
  • de NS Chat (die stuurde me bovenstaande link zonder mijn klacht in behandeling te nemen)
  • of Telefonisch (die hebben mijn klacht ook niet geregistreerd, want ik heb geen bevestigingsmail met klachtnummer ontvangen)

Het voelt als een groeiend oerwoud, waarbij ik me tot op heden niet gezien voel als klant en nog steeds de bevestiging van mijn opzegging van mijn abonnement via welk kanaal dan ook ontbeer. Daarbij ben ik niet in de gelegenheid om over een maand nog eens te proberen om de bevestiging per e-mail van de opzegging van mijn NS Dal Voordeel abonnement per 18/10/2023 te gaan krijgen.

 

Dan rest mij dus schijnbaar enkel dit ook via dit Klantcontact kanaal vast te leggen:
1) ik heb bewijs dat ik op 18/10/2023 heb aangegeven dat ik mijn NS Dal Voordeel abonnement per 18/10/2023 wil beëindigen.
2) Via de diverse NS Klantcontact kanalen word ik daarna van het kastje naar de muur gestuurd zonder dat dit resulteert in de e-mail bevestiging van de beëindiging van mijn abonnement
3) En daarom heb ik zojuist via mijn bankrekening incassant “NS GROEP IZ NS REIZIGERS / NL03ZZZ301243580000” geblokkeerd, zodat er vanaf vandaag geen geld meer van mijn rekening kan worden afgeschreven door de NS


Het geheel stuit mij enorm tegen de borst, wat heeft geleid tot deze stappen in de categorie “Klacht”:
4) Indienen van een klacht via de NS Chat onder vermelding van dit topic
- met als enige gewenste oplossing dat ik een bevestigings-e-mail krijg van de NS zonder verdere inspanningen vanuit mij
- ik neem aan dat ik daarmee dan op zeker de volledige NS klachtenprocedure heb doorlopen
5) Indienen van een melding via de Klachtenloket Openbaar Vervoer onder vermelding van dit topic
- met als enige gewenste oplossing dat ik een bevestigings-e-mail krijg van de NS zonder verdere inspanningen vanuit mij
6) Indienen van een melding via de ACM Consuwijzer onder vermelding van dit topic
- met als enige gewenste oplossing dat ik een bevestigings-e-mail krijg van de NS zonder verdere inspanningen vanuit mij
 

@Robert B 
Dankjewel voor je reactie, maar de stap die jij noemt heb ik reeds doorlopen zonder resultaat
(de bevestiging per e-mail van de NS dat mijn abonnement per 18/10/2023 is beëindigd)

@VIRM Dankjewel voor je reactie, maar ik wil enkel mijn abonnement stoppen en dus niet in een andere vorm voortzetten

 

Badge +3

Dan rest mij dus schijnbaar enkel dit ook via dit Klantcontact kanaal vast te leggen:
1) ik heb bewijs dat ik op 18/10/2023 heb aangegeven dat ik mijn NS Dal Voordeel abonnement per 18/10/2023 wil beëindigen.
2) Via de diverse NS Klantcontact kanalen word ik daarna van het kastje naar de muur gestuurd zonder dat dit resulteert in de e-mail bevestiging van de beëindiging van mijn abonnement
3) En daarom heb ik zojuist via mijn bankrekening incassant “NS GROEP IZ NS REIZIGERS / NL03ZZZ301243580000” geblokkeerd, zodat er vanaf vandaag geen geld meer van mijn rekening kan worden afgeschreven door de NS

Ik begrijp de situatie, maar om een saldo-abonnement op een kaart te beëindigen is een handeling bij een automaat nodig. Dat mag ook bij een supermarkt e.d. zie https://www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker, de bestelling voor ‘einde abonnement’ staat daar klaar.

Incasso’s blokkeren is onverstandig, want de NS zal dan onverbiddelijk een incassobureau inschakelen (met extra kosten uiteraard).

De beste optie is om iemand met uw ov-chipkaart even die bestelling te laten ophalen bij een automaat/servicepunt in de buurt.

Ik heb geen flauw idee waarom men zegt dat u pas na 17 november opnieuw contact zou moeten opnemen, want dat is echt niet nodig.

De community is een platform voor reizigers. Je kan hier je positieve en negatieve ervaringen delen met anderen. Of vragen stellen aan je medereizigers. Het is niet mogelijk om via dit kanaal jouw klacht in te dienen. Wellicht kan je nog een kennis, familie of buren vragen om met jouw OV-chipkaart langs de kaartautomaat te gaan? Deze automaten staan ook bij veel supermarkten.

Badge +3

Klachtenafhandeling bij NS is gebrekkig. Als je een klacht indient via de Klantenservice krijg je géén ticket/casenummer en ook geen inhoudelijke terugkoppeling.

Hooguit een e-mailtje dat je klacht in goede orde ontvangen is (waar je verder ook niets aan hebt).

Badge +3

Hier gaat iets fout! Uit de openingspost:

  • Ik wil nog steeds zo snel mogelijk de bevestiging van de opzegging van mijn abonnement en nog meer (klachten)procedures vermijden, dus ik neem dezelfde dag toch contact op met OV-chipkaart met bovenstaand verhaal.
    Zij blokkeren mijn kaart en geven aan dat ik na verwerking van de blokkade de NS weer kan benaderen voor verdere afhandeling (ik meen 24 uur).
    Ik ontvang een keurige bevestigingsmail van hen.
  • Op 19/10/2023 krijg ik nog een “We hebben uw beëindigingsaanvraag ontvangen” mail van de NS. Daarin staat weer dat ik naar een kaart automaat moet om de beëindiging definitief te maken.

U heeft geen mogelijkheid om naar een automaat te gaan en heeft uw ov-chipkaart dus beëindigd via OV-chipkaart. Dat moet NS gewoon respecteren. 

“Beste NS, ik heb mijn kaart beëindigd (zonder vervanging) per datum X dus mijn abonnement eindigt ook per die datum”. Logisch toch?

Met een geblokkeerde kaart naar een automaat/servicepunt gaan heeft overigens geen zin, de kaart is ongeldig. Precies wat je wilt, nu nog even iemand bij NS te spreken krijgen die het wél snapt.

@Melissa NS kan dat ook wel voor u regelen (via een privébericht), maar haar rol hier is niet die van de Klantenservice en het is niet de bedoeling om ongevraagd privéberichten naar moderators te sturen.

Ik voorzie dat het gewoon vandaag nog gaat lukken, desnoods nog een keertje bellen met 030 751 5155 om te benadrukken dat uw kaart via OV-chipkaart beëindigd is.

@TS: ik probeerde even mee te denken. Je stopt het abonnement inderdaad niet, maar het voorkomt in ieder geval dat je voor iets betaalt waar je geen gebruik van maakt.

@Robert: je krijgt alleen een inhoudelijke terugkoppeling krijgen als je echt verwijst naar de algemene voorwaarden van NS over klachtafhandeling en de EU-richtlijn. Ik kreeg eerder dit jaar ook ineens een terugkoppeling over een klacht.

 

@VIRM
Dankjewel voor het meedenken, maar ik wil geen abonnementen meer, ook niet voor 0 tarief

@Robert B 
Dankjewel voor je reactie en toelichtingen, met name deze: “…. Met een geblokkeerde kaart naar een automaat/servicepunt gaan heeft geen zin, de kaart is ongeldig….nu nog even iemand bij NS te spreken krijgen die het wél snapt.

 

@Melissa NS
Dankjewel voor uw reactie
Ik neem aan dat u de NS officieel vertegenwoordigd met uw uitspraken.

In reactie op uw bericht: het was me al (een soort van) duidelijk dat een Klacht niet via deze community kan worden ingediend. Daarom heb ik in mijn tweede post aangegeven dat ik reeds hierover een klacht via o.a. NS Chat heb ingediend. Dat lijkt me daarmee afgehandeld.

Daarnaast geeft u aan dat ik “een kennis, familie of buren zou kunnen gaan vragen om met mijn OV-chipkaart langs de kaartautomaat te gaan” om mijn abonnement te gaan beëindigen.
Dat stuit mij tegen de borst, o.a. omdat ik:
a) zelfstandig/online dit soort zaken wens af te handelen
b) aanneem dat ik een abonnement op dezelfde manier kan beëindigen als ik die ben aangegaan
c) belangrijkere zaken heb om ondersteuning voor te vragen aan een kennis, familie of buren

Het enige wat ik wil is de bevestigings-e-mail van de NS dat mijn Dal Voordeel abonnement is beëindigd, zoals besproken is met de NS en is vastgelegd op 18/10/2023

Bent u de NS medewerker die het wel snapt en ervoor kunt zorgen dat ik die bevestigings-e-mail per omgaande ontvang?
 


 

Badge +3

@Robert: je krijgt alleen een inhoudelijke terugkoppeling als je echt verwijst naar de algemene voorwaarden van NS over klachtafhandeling en de EU-richtlijn. Ik kreeg eerder dit jaar ook ineens een terugkoppeling over een klacht.

Dank voor die info. Het noemen van de EU-richtlijnen lijkt dus te helpen, misschien vergelijkbaar met vergoeding voor taxi als de NS niets voor je kan/wil/wenst te regelen.

@Erryt NS en @Melissa NS 
Ik heb op 20/10/2023 een klacht ingediend via de NS Chat en ook daar tot op heden geen enkele reactie op ontvangen.

Nu wordt in dit topic als “Antwoord”gemarkeerd dat ik over een maand opnieuw contact kan opnemen om mijn abonnement te beëindigen, terwijl ik heb aangegeven dat ik daar niet toe in staat ben en is er in geen enkel bericht erkent dat ik de beëindiging van mijn Dal Voordeel abonnement heb doorgegeven op 18/10/2023.


Ik vind het geheel onnodig klantonvriendelijk en de gang van zaken bij het simpelweg opzeggen van een NS abonnement tot heden zeer teleurstellend.

Huidige status vanuit mij (in herhaling….):

  • Op 18/10/2023 heb ik via NS Chat aangegeven dat ik mijn Dal Voordeel abonnement per direct opzeg
  • Diezelfde dag heb ik - op aangeven van de NS - deze ov-chipkaart laten blokkeren bij ov-chipkaart.nl en van hun aansluitend een bevestigings-e-mail van ontvangen
  • Daags daarna met de NS ge-chat en gebeld met de vraag om een bevestigingsmail dat mijn abonnement is beëindigd per 18/10/2023.
    Die kreeg ik niet; ik moest nog steeds naar een kaartautomaat om mijn productbeëindiging op te halen
  • Daarna dit topic hier gestart, omdat NS Webcare hier zaken zou afhandelen.
  • Tot nu toe heeft geen van de NS reacties mij geholpen om mijn abonnement te beëindigen per 18/10/2023, werd er aangegeven dat NS medewerkers dat zo niet konden bevestigen en ik (of iemand anders) langs de kaartautomaat moest om de beëindiging definitief te maken of over een maand het nog eens moest gaan proberen

En nu lees ik in dit Sticky Topic dat de NS wel degelijk in staat is om abonnementen op te zeggen ZONDER dat een klant daarvoor naar een kaartautomaat moet.

De in dat Sticky Topic genoemde/benodigde stappen:

1) "Cancel your OV-chipcard",
2) "Cancel your subscription" en
3)"Contact NS Customer service via Social Media (Facebook/Twitter), Live Chat or by phone (0031 30 75 15 250) heb ik reeds allemaal meermaals doorlopen.
Maar dat heeft nog niet geresulteerd in de laatst genoemde actie/stap vanuit de NS: Stap 4) "Our Customer Service will then be able to completely cancel NS Flex for you."

 

Ik neem aan dat u/de NS met dit bericht geen enkele reden meer heeft om mijn abonnement per 18/102023 te beëindigen en mij aansluitend de bevestiging stuurt dat Stap 4 is uitgevoerd waarmee mijn abonnement officieel is beëindigd.

Ik verneem graag zo spoedig mogelijk van u




 



 

Reputatie 7
Badge +3

@Erryt NSen @Melissa NS 
Ik heb op 20/10/2023 een klacht ingediend via de NS Chat en ook daar tot op heden geen enkele reactie op ontvangen.

Nu wordt in dit topic als “Antwoord”gemarkeerd dat ik over een maand opnieuw contact kan opnemen om mijn abonnement te beëindigen, terwijl ik heb aangegeven dat ik daar niet toe in staat ben en is er in geen enkel bericht erkent dat ik de beëindiging van mijn Dal Voordeel abonnement heb doorgegeven op 18/10/2023.


Ik vind het geheel onnodig klantonvriendelijk en de gang van zaken bij het simpelweg opzeggen van een NS abonnement tot heden zeer teleurstellend.

Huidige status vanuit mij (in herhaling….):

  • Op 18/10/2023 heb ik via NS Chat aangegeven dat ik mijn Dal Voordeel abonnement per direct opzeg
  • Diezelfde dag heb ik - op aangeven van de NS - deze ov-chipkaart laten blokkeren bij ov-chipkaart.nl en van hun aansluitend een bevestigings-e-mail van ontvangen
  • Daags daarna met de NS ge-chat en gebeld met de vraag om een bevestigingsmail dat mijn abonnement is beëindigd per 18/10/2023.
    Die kreeg ik niet; ik moest nog steeds naar een kaartautomaat om mijn productbeëindiging op te halen
  • Daarna dit topic hier gestart, omdat NS Webcare hier zaken zou afhandelen.
  • Tot nu toe heeft geen van de NS reacties mij geholpen om mijn abonnement te beëindigen per 18/10/2023, werd er aangegeven dat NS medewerkers dat zo niet konden bevestigen en ik (of iemand anders) langs de kaartautomaat moest om de beëindiging definitief te maken of over een maand het nog eens moest gaan proberen

En nu lees ik in dit Sticky Topic dat de NS wel degelijk in staat is om abonnementen op te zeggen ZONDER dat een klant daarvoor naar een kaartautomaat moet.

De in dat Sticky Topic genoemde/benodigde stappen:

1) "Cancel your OV-chipcard",
2) "Cancel your subscription" en
3)"Contact NS Customer service via Social Media (Facebook/Twitter), Live Chat or by phone (0031 30 75 15 250) heb ik reeds allemaal meermaals doorlopen.
Maar dat heeft nog niet geresulteerd in de laatst genoemde actie/stap vanuit de NS: Stap 4) "Our Customer Service will then be able to completely cancel NS Flex for you."

 

Ik neem aan dat u/de NS met dit bericht geen enkele reden meer heeft om mijn abonnement per 18/102023 te beëindigen en mij aansluitend de bevestiging stuurt dat Stap 4 is uitgevoerd waarmee mijn abonnement officieel is beëindigd.

Ik verneem graag zo spoedig mogelijk van u




 



 

Van ons zult u op uw bericht hierboven geen bevestiging van beëindiging van uw abonnement vernemen. Wij zijn reizigers zoals u en kunnen niet bij uw klantgegevens. U zult mbt uw abonnement telefonisch, via X, Facebook of chat contact moeten opnemen met NS klantenservice.

Badge +3

Ik vermoed dat de medewerker die u gesproken heeft ervan uitging dat u een functionele kaart in bezit had (dus niet gestolen, verloren, defect of om een andere reden beëindigd/geblokkeerd), en daarom een bestelling klaar gezet heeft om het abonnement te beëindigen.

De normale gang van zaken is dat je dan naar een automaat/servicepunt moet (product wordt van de kaart verwijderd), maar het is dus prima mogelijk om het administratief te laten doen door de kaart zelf te blokkeren/beëindigen en daarna contact op te nemen met NS (bij voorkeur via chat want dan kan je de bevestiging van beëindiging meesturen).

U hoeft daar echt geen maand voor te wachten.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat de medewerker die u gesproken heeft ervan uitging dat u een functionele kaart in bezit had (dus niet gestolen, verloren, defect of om een andere reden beëindigd/geblokkeerd), en daarom een bestelling klaar gezet heeft om het abonnement te beëindigen.

De normale gang van zaken is om dat bij een automaat te bevestigen (product wordt van de kaart verwijderd), maar het is dus prima mogelijk om het administratief te laten doen door de kaart zelf te blokkeren/beëindigen en daarna contact op te nemen met NS (bij voorkeur via chat want dan kan je de bevestiging van beëindiging meesturen).

U hoeft daar echt geen maand voor te wachten.

Lijkt mij dan dat het antwoord wat gemarkeerd als antwoord in dit topic niet het juiste antwoord is.

Reputatie 7
Badge +3

In eerste instantie is het abonnement opgezegd toen de kaart nog wel funcioneel was. Dan moet de opzegging binnen een maand worden opgehaald bij een automaat. Omdat dat voor TS niet mogelijk is, er toen het advies gegeven om de kaart te blokkeren omdat na blokkeren van de kaart de NS klantenservice het abonnement wel kan beëindigen zonder dat je naar een automaat hoeft. Alleen was de eerdere opzegging nog actief, niet opgehaald. En blijkbaar kan er niet een andere beëindiging gedaan worden zolang die eerdere opzegging nog actief is. en kan die eerdere opzegging ook niet verwijderd worden. Na een maand vervalt de bestelling van de eerdere opzegging en kan de klantenservice het abonnement beëindigen. 

Badge +3

In eerste instantie is het abonnement opgezegd toen de kaart nog wel funcioneel was. Dan moet de opzegging binnen een maand worden opgehaald bij een automaat. Omdat dat voor TS niet mogelijk is, er toen het advies gegeven om de kaart te blokkeren omdat na blokkeren van de kaart de NS klantenservice het abonnement wel kan beëindigen zonder dat je naar een automaat hoeft. Alleen was de eerdere opzegging nog actief, niet opgehaald. En blijkbaar kan er niet een andere beëindiging gedaan worden zolang die eerdere opzegging nog actief is. en kan die eerdere opzegging ook niet verwijderd worden. Na een maand vervalt de bestelling van de eerdere opzegging en kan de klantenservice het abonnement beëindigen. 

Sjonge zeg, als dat zo is is het wel heel knullig want je betaalt dan keihard voor een abonnement op een kaart die je niet eens meer kunt gebruiken (want die is dezelfde dag of per 19 oktober geblokkeerd, op advies van NS zelfs). Hadden ze er beter op kunnen ‘aandringen’ om toch iemand anders even met de kaart naar een automaat te sturen.

 @MoDe , @Robert B@Henkpeetersen en @Momo 
Dank voor het meedenken als medereizigers.

@Erryt NS en @Melissa NS 
Voor zover ik weet bent u medewerkers van de NS/lid van het NS Web Care Team.
IK verzoek u dan bij deze nogmaals om ervoor te zorgen dat stap 4 (“ "Our Customer Service will then be able to completely cancel NS Flex for you." ) door de NS wordt uitgevoerd
Kunt mij daar het officiële NS antwoord op geven?
 

Badge +3



@Erryt NS en @Melissa NS 
Voor zover ik weet bent u medewerkers van de NS/lid van het NS Web Care Team.
IK verzoek u dan bij deze nogmaals om ervoor te zorgen dat stap 4 (“ "Our Customer Service will then be able to completely cancel NS Flex for you." ) door de NS wordt uitgevoerd
Kunt mij daar het officiële NS antwoord op geven?

Er is volgens mij helemaal geen sprake van NS Flex, want dat kan je zelf op Basis zetten en dan is het ook klaar, hoef je niet naar een automaat en je krijgt ook geen rekeningen meer zolang je niet reist.

Reputatie 6

Lijkt mij dan dat het antwoord wat gemarkeerd als antwoord in dit topic niet het juiste antwoord is.


Het gekozen antwoord klopt wel, zie hiervoor het bericht van Momo.
 


Kunt mij daar het officiële NS antwoord op geven?​

 

Het originele bericht van Erryt is de enige oplossing om je product nu zo snel mogelijk te stoppen. Dit is dan ook het “officiële NS antwoord” waar je naar zoekt, we kunnen je verder geen alternatieven bieden. Ik wil je dus nogmaals vragen om hiervoor na een maand contact op te nemen met de klantenservice

Reputatie 7
Badge +3

 @MoDe@Robert B,  @Henkpeetersen en @Momo 
Dank voor het meedenken als medereizigers.

@Erryt NS en @Melissa NS 
Voor zover ik weet bent u medewerkers van de NS/lid van het NS Web Care Team.
IK verzoek u dan bij deze nogmaals om ervoor te zorgen dat stap 4 (“ "Our Customer Service will then be able to completely cancel NS Flex for you." ) door de NS wordt uitgevoerd
Kunt mij daar het officiële NS antwoord op geven?
 

Je vraagt nu aan moderatoren dat te doen, waarvoor je bij NS klantenservice moet zijn. Moderatoren pakken soms een probleem hier op, maar het is niet de bedoeling zelf hier een verzoek aan de moderatoren te doen om iets te doen.

Nogmaals voor een bevestiging zal er via andere kanalen contact moeten worden opgenomen met NS klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

In eerste instantie is het abonnement opgezegd toen de kaart nog wel funcioneel was. Dan moet de opzegging binnen een maand worden opgehaald bij een automaat. Omdat dat voor TS niet mogelijk is, er toen het advies gegeven om de kaart te blokkeren omdat na blokkeren van de kaart de NS klantenservice het abonnement wel kan beëindigen zonder dat je naar een automaat hoeft. Alleen was de eerdere opzegging nog actief, niet opgehaald. En blijkbaar kan er niet een andere beëindiging gedaan worden zolang die eerdere opzegging nog actief is. en kan die eerdere opzegging ook niet verwijderd worden. Na een maand vervalt de bestelling van de eerdere opzegging en kan de klantenservice het abonnement beëindigen. 

Sjonge zeg, als dat zo is is het wel heel knullig want je betaalt dan keihard voor een abonnement op een kaart die je niet eens meer kunt gebruiken (want die is dezelfde dag of per 19 oktober geblokkeerd, op advies van NS zelfs). Hadden ze er beter op kunnen ‘aandringen’ om toch iemand anders even met de kaart naar een automaat te sturen.

Zoiets ja. Feitelijk is het gegeven advies (kaart laten blokkeren en dan kan de klantenservice het abonnement beëindigen) gewoon juist. Alleen had er wel bij moeten worden gezegd dat dat pas kan op het moment dat de bestelling van de eerdere opzegging vervallen is omdat zoiets niet verwijderd kan worden. Waarom kan dat trouwens niet? 

@MoDe@Robert B@Henkpeetersen@VIRM en @Momo 
Nogmaals dank voor het meedenken als medereizigers.
 

Samenvatting ondernomen stappen om mijn NS Abonnement per direct op te zeggen:

  • ik heb per NS Chat op 18/10/2023 aangegeven dat ik mijn abonnement per direct beëindigde en daarvan de bevestiging gekregen
  • Vervolgens bleek dat ik “voor het definitief maken daarvan” naar een kaartautomaat moest.
    Aangegeven bij NS Chat dat ik dit niet kan. De geboden oplossing was kaart blokkeren via OVChipkaart.nl. Gedaan, kaart is geblokkeerd en heb ik een bevestiging van
  • De NS (chat en telefonisch) zegt daarna mijn abonnement toch niet te kunnen beëindigen, omdat er een “beëindigingsproduct” klaar is gezet door de NS bij de kaartautomaat en - als ik dat niet kan (laten)ophalen - ik over een maand (17/11/2023) opnieuw contact op kan nemen om de bevestiging te krijgen dat ik mijn abonnement per 18/10/2023 heb opgezegd
  • Op aangeven van medereizigers alsnog geprobeerd om via Mijn NS mijn abo om te zetten naar Flex/€ 0. Dat gaat niet; systeem geeft aan: “....Wijziging niet toegestaan op verlopen of te vervangen kaart….” . Conform wat @Robert B 4 dagen geleden hier al schreef “Met een geblokkeerde kaart naar een automaat/servicepunt gaan heeft overigens geen zin, de kaart is ongeldig.
  • Op 20/10/2023 via NS Chat Klacht ingediend vanwege onnodige en ingewikkelde gang van zaken m.b.t. opzeggen abonnement . Geen enkele reactie.
    Op basis van @VIRM nog een keer gevraagd om bevestiging dat klacht van 20/10/2023 in behandeling is genomen door de NS, inclusief het verzoek om bijbehorende ticket/casenummer door te geven en het tijdstip waarop ik een inhoudelijke terugkoppeling van de NS krijg via mijn e-mail conform de algemene voorwaarden van NS over klachtafhandeling en de EU-richtlijn hiervoor.
    Reactie NS Chat: “Helaas sturen wij geen bevestigings e-mails van een klacht. Wel mailen wij je als we bijvoorbeeld extra informatie nodig hebben. Weet je zo eerst voldoende? “
    Mijn Reactie: “ Nee, ik mis nog de expliciete bevestiging dat mijn klacht in behandeling is genomen. Kun jij die mij nu geven? “
    Reactie NS Chat: “ Helaas sturen wij hiervan geen bevestiging vanuit NS. Wij nemen alleen contact op als wij meer informatie nodig hebben “

 

Samenvatting bedroevend “resultaat” tot heden:

  • Geen bevestiging vanuit de NS (Chat, Telefonisch of per e-mail) dat mijn abonnement is opgezegd per 18/10/2023
  • Geen andere mogelijkheid voor mij meer om dat voor 17/11/2023 te doen, omdat - op aangeven van de NS - mijn kaart per 18/10/2023 is geblokkeerd
  • Geen garantie dat mijn abonnement bij contact met de klantenservice op/na 17/11/2023 alsnog wordt beëindigd per 18/10/2023 (wat overkomt alsof ik dan een extra maand zou moeten betalen...)
  • Geen bevestiging dat mijn klacht in behandeling is genomen door de NS, welke procedure hierbij van toepassing is/ wat ik hier als klant van mag verwachten
Badge +3
  • De NS (chat en telefonisch) zegt daarna mijn abonnement toch niet te kunnen beëindigen, omdat er een “beëindigingsproduct” klaar is gezet door de NS bij de kaartautomaat en - als ik dat niet kan (laten)ophalen - ik over een maand (17/11/2023) opnieuw contact op kan nemen om de bevestiging te krijgen dat ik mijn abonnement per 18/10/2023 heb opgezegd

Let op: Zeg bij het contact op 17-11 nadrukkelijk dat je kaart beëindigd is, want anders heb je kans dat ze gewoon een nieuwe beëindiging voor je klaar zetten (al krijgen ze denk ik wel een melding zoals “… niet toegestaan op verlopen of te vervangen kaart…”)

Reageer