beantwoord

Klassewissel met Altijd Vrij voor een traject onmogelijk

• 11 augustus 2014
  • 12 reacties
  • 493 Bekeken

Ik heb al een aantal jaar een Altijd Vrij 2e klas abonnement. Ik betaal dat prive maar reis er ook mee voor het werk. Als ik afspraken heb voor het werk kocht ik een upgrade kaartje. Nu moet ik upgraden bij de automaat en kan alleen kiezen voor Dagupgrade €25, dal €15 of weekend €10. Maar ik wil vaak alleen een bepaald traject wat wellicht maar €5 extra upgrade kost. Hoe kan ik dat boeken op mijn OV chip???
Volgens mij kan dat niet. Vergeten door NS?
icon

Beste antwoord door Thijs2 12 augustus 2014, 08:49

Beste Emiel en Niek,
De optie om voor een dag de klasse te wisselen is op dit moment de enige manier om van klasse te wisselen met het Altijd Vrij of OV-jaarabonnement. Op dit moment zijn er geen andere manieren gepland. Maar ik zal jullie suggesties noteren.
Bekijk origineel

12 reacties

Hetzelfde voor het OV-jaarabonnement, ik hoop ook dat de NS deze optie weer terug brengt aangezien er veel vraag naar is.

Ze hebben een hele rare redenering waarom ze bewust de optie niet hebben behouden, maar ik laat het aan iemand van de NS over om daar uitleg over te geven.
Beste Emiel en Niek,
De optie om voor een dag de klasse te wisselen is op dit moment de enige manier om van klasse te wisselen met het Altijd Vrij of OV-jaarabonnement. Op dit moment zijn er geen andere manieren gepland. Maar ik zal jullie suggesties noteren.
Beste Thijs,
Dat kan toch niet zo maar dat de NS ineens haar dienstverlening in negatieve zin voor de klant aanpast, terwijl de prijs voor mijn abonnement hetzelfde blijft? Ik heb het op een na duurste abonnement van de NS (op 1e klas na), ik betaal 3700 euro per jaar, en als ik dan een klein stukje eerste klas wil reizen dan ben ik duurder uit dan iemand zonder abonnement?

Beste Emiel en Niek,

😠
En Thijs, je sp[reekt over een suggestie? Het is de normaalste zaak vande wereld dat dat gewoon moet kunnen. Ik zou zeggen een basisfunctionaliteit ! Het zou eigenlijk zo moeten zijn: Ik kies klassewissel, vervolgens check ik in en volgende station uit en wordt automatisch 1e klas over dat traject (met een evt. korting) afgeschreven van mijn OV chip. De techniek is er voor beschikbaar

Beste Thijs,
Dat kan toch niet zo maar dat de NS ineens haar dienstverlening in negatieve zin voor de klant aanpast, terwijl de prijs voor mijn abonnement hetzelfde blijft? Ik heb het op een na duurste abonnement van de NS (op 1e klas na), ik betaal 3700 euro per jaar, en als ik dan een klein stukje eerste klas wil reizen dan ben ik duurder uit dan iemand zonder abonnement?

Beste Emiel en Niek,

:@
Als ik nu eerste klas wil reizen moet ik of 25 euro betalen of een volledig 1e klas kaartje kopen (terwijl ik al een abonnement voor 2e klas hebt). Ik ben dus duurder uit dan iemand zonder abonnement. NS je wordt bedankt. Is dit klantgericht werken?
Beste Emiel, helaas is de situatie op dit moment niet anders. Ik zet je suggestie en ideeën hierover sowieso intern door. Bedankt voor je feedback en dat je ons laat weten hoe je erover denkt.
Susan, bij het voordeel uren abonnement is dit wel wel mogelijk om een upgrade voor een traject te doen. Dus waarom niet voor Altijd Vrij?
Reputatie 3
Badge
Susan, bij het voordeel uren abonnement is dit wel wel mogelijk om een upgrade voor een traject te doen. Dus waarom niet voor Altijd Vrij?

De WAAROM-vraag zal hier vermoedelijk nooit beantwoord worden. De hoge heren van NS die altijd al eerste klas reizen hebben dit zo bedacht. Het is op heel veel fronten al aangekaart. Ook de consumentenorganisaties hebben het een- en andermaal op de agenda gezet bij NS, maar tot nog toe zonder resultaat. Wellicht denkt NS echt dat ze hiermee een grote groep reizigers een goede dienst bewijzen (namelijk degenen die echt een hele dag en over grotere afstanden eerste klas willen reizen en al een tweede klas abonnement hebben), maar dan vergeten ze toch dat er een andere grote groep is die hierdoor ernstig gedupeerd wordt. Bovendien dwarsboomt NS nu zijn eigen beleid: ik gebruikte de upgrade-optie altijd om in de ochtendspits een zitplaats in de eerste klas te veroveren als de tweede klas overvol is. Maar kennelijk vindt NS het niet belangrijk om de tweede klas in de spits te ontlasten.
Zie bijvoorbeeld ook de kwartaalrapportage van het OV-loket (pdf, p.6/7&13).
Als ik nu eerste klas wil reizen moet ik of 25 euro betalen of een volledig 1e klas kaartje kopen (terwijl ik al een abonnement voor 2e klas hebt). Ik ben dus duurder uit dan iemand zonder abonnement. NS je wordt bedankt. Is dit klantgericht werken?
Juist, dat is nu de enige oplossing voor Altijd Vrij / OV jaarabo houders: 25 euro betalen of een 1e klas kaartje met 1 euro toeslag (!) kopen. Zelfs online worden we geblokkeerd en mogen alleen Traject houders kaartjes kopen.

Bedankt Pe_pe voor de pdf, ik wist niet dat ze kwartaalrapporten hadden. Interessant!
Ik schrok me ook een hoedje toen ik gister een klassewissel wilde doen met mijn trajectabonnement en zag dat ik 25 euro moest betalen... Ging ervan uit dat ik daar nog iets van terug zou krijgen bij het uitchecken aangezien ik al heb betaald voor kaartje in de 2e klas door een abonnement aan te schaffen. Daar begrijp ik echt niets van, hoor 😮
Dit is toch niet te geloven. Dus ik kan niet wisselen in de spits,maar betaal dan de hele dag ???? Dan is een echt klantvriendelijke oplossing waarbij je in de trein nog kunt wisselen als je geen zitplaats hebt zeker te hoog gegrepen voor de ns. Ik zeg mijn business card meteen weer op.

Reageer