beantwoord

Klassewissel niet betaalbaar met de OV-kaart

• 5 maart 2020
  • 14 reacties
  • 287 Bekeken

Onlangs wisselde ik voor een weekenddag van klasse. Ik heb een Voordeelurenabonnement. Ik had van te voren op de NS gelezen hoe dit moest. Ik vond het in de praktijk verwarrend dat er niet was beschreven dat een klassewissel 1 - 2 afzonderlijk betaald moest worden.

1. Waarom kunnen de kosten niet ten laste van het saldo op de kaart gebracht worden?
  2. Het is onhandig; de transactie moet met 2 kaarten worden gedaan.
  3. Hoe krijg je het bedrag van de wisseltoeslag terug als hem ongedaan maakt? Zoiets is makkelijker als de transactie gedaan zou zijn via de OV-kaart alleen.

JOV

icon

Beste antwoord door Thom 5 maart 2020, 16:40

Het is een juridische kwestie. Een OV-chipkaart is geen wettig betaalmiddel. Het is beperkt tot betalingen die gerelateerd zijn aan in- en uitchecken. U kunt de kosten van uw reis bij het uitchecken er direct of indirect mee afrekenen, maar er verder niet mee betalen. Het is niet te verwachten dat dit zal veranderen. De vervoerders zijn geen bank en hebben die rechten ook niet. 

Als u met uw saldo andere reisproducten wilt betalen, dan kan dat alleen als u het geld van de chipkaart afhaalt en daarmee afrekent.

Het zou ongetwijfeld makkelijker en handiger zijn als het kon. Het heeft echter voor de vervoerders nauwelijks voordelen om dit mogelijk te maken. Het is niet aannemelijk dat men hierin gaat investeren. Het levert weinig tot niets op.

Aangaande uw klassewissel: betalingen aan NS met een pasje zijn na te gaan voor NS. Het lijkt me een niet veel voorkomend probleem en daar zal Klantenservice naar moeten kijken. Ze zijn daar de rotste niet.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is een juridische kwestie. Een OV-chipkaart is geen wettig betaalmiddel. Het is beperkt tot betalingen die gerelateerd zijn aan in- en uitchecken. U kunt de kosten van uw reis bij het uitchecken er direct of indirect mee afrekenen, maar er verder niet mee betalen. Het is niet te verwachten dat dit zal veranderen. De vervoerders zijn geen bank en hebben die rechten ook niet. 

Als u met uw saldo andere reisproducten wilt betalen, dan kan dat alleen als u het geld van de chipkaart afhaalt en daarmee afrekent.

Het zou ongetwijfeld makkelijker en handiger zijn als het kon. Het heeft echter voor de vervoerders nauwelijks voordelen om dit mogelijk te maken. Het is niet aannemelijk dat men hierin gaat investeren. Het levert weinig tot niets op.

Aangaande uw klassewissel: betalingen aan NS met een pasje zijn na te gaan voor NS. Het lijkt me een niet veel voorkomend probleem en daar zal Klantenservice naar moeten kijken. Ze zijn daar de rotste niet.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad nogal onhandig dat er een verschil zit tussen een weekdag en een weekenddag.

Bron: https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klassewissel-laden.html

Daar staat dan weer tegenover dat de weekendtoeslag een koopje is voor €5 per dag. 

Theoretisch zou het mogelijk moeten zijn om de klassenwissel in het weekend net zo te laten werken als doordeweeks. Maar dan zal er een aparte prijstabel moeten worden geladen in het weekend die het verschil in reiskosten tussen de 1e en 2e klas maximeert tot €5. Dat zal wel te ingewikkeld zijn.

Weet iemand of de klassewissel volgens de doordeweekse methode niet wordt aangeboden in het weekend? Dat zou korte ritjes in de 1e klas nodeloos duur maken in het weekend.

Reputatie 5

De automaat laat je ook in het vooruit alvast produkten laden (wat een idiote term voor kaartjes kopen?!) dus ik vermoed dat dat zonder meer mogelijk is.

Net als bvb dat op za/zo dat HTT-OffPeak niet standaard wordt aangeboden-moet je toch apart kiezen, hoewel het die dagen de hele dag geldig is.

Schijnen allemaal beperkingen in de inmiddels behoorlijk overjarig geworden background verwerkingssystemen. Dat is trouwens nog erger bij het beperkte aanbod aan INTernat. tickets. Zal wrs. wel meespelen bij dat FLEX-net als buiten je traject op een ABO-alles wordt gewoon in de rust van de nacht grondiger bekeken. Hoef je alles niet alaminute realtime te programmeren. Gaan al die bejaarden weer steen&been klagen dat ze het niet meteen kunnen zien.

Deze keer laat die hele uitleg van hr B.Thom toch wat steekjes vallen: je betaalt beide keren gewoon een aanvullend reisprodukt.

Reputatie 7
Badge +3

@bahnrider 

Wat bedoel je met “HTT-OffPeak”?

Reputatie 6
Badge +1

@bahnrider

Holland Travel Ticket en dan de Off Peak variant.

Badge +3

Het zou inderdaad best handig zijn om zaken als een upgrade, hond/fietskaartje of stallen van je eigen fiets van het saldo op een kaart te kunnen betalen. Of je koffie en broodje bij Kiosk, etc. etc.

Maar dat zal wel te ingewikkeld zijn, of om een andere reden ongewenst. Op zich gedraagt een ov-chipkaart zich weinig anders dan de vroegere ChipKnip functie op een bankpas, toch?

Het zou inderdaad best handig zijn om zaken als een upgrade, hond/fietskaartje of stallen van je eigen fiets van het saldo op een kaart te kunnen betalen. Of je koffie en broodje bij Kiosk, etc. etc.

Maar dat zal wel te ingewikkeld zijn, of om een andere reden ongewenst. Op zich gedraagt een ov-chipkaart zich weinig anders dan de vroegere ChipKnip functie op een bankpas, toch?

Ik ben het met de argumenten en voorstellen eens van de reacties op Thom. Wel kan ik me vinden in het argument van Thom dat de kaart bedoeld is om reisproducten af te rekenen waartoe m.i. zo’n toeslag ook toe behoort maar niet alle zaken die Robert noemt. Het zou misschien wel handig zijn bij een Kiosk of zo maar niet echt nodig; voor die uitgaven heb je niet 2 kaarten nodig zoals bij de toeslag.

Badge +3

Op zich heb je geen twee kaarten nodig, want er zijn ook automaten die muntjes slikken :rofl:

Maar goed, een bankpas heeft iedereen wel bij zich toch, en met contactloos is het ook maar een kwestie van even afrekenen en verder.

Beetje zoals bij de AH..  Bonuskaart, Airmiles pas (als dat nog bestaat), pinpas… maar ja daar vraag je zelf om en in dit geval niet.

Op zich heb je geen twee kaarten nodig, want er zijn ook automaten die muntjes slikken :rofl:

Maar goed, een bankpas heeft iedereen wel bij zich toch, en met contactloos is het ook maar een kwestie van even afrekenen en verder.

Beetje zoals bij de AH..  Bonuskaart, Airmiles pas (als dat nog bestaat), pinpas… maar ja daar vraag je zelf om en in dit geval niet.

Veel is niet via de automaat te verkrijgen:frowning2:  en je moet maar net muntjes bij je hebben. ‘Contactloos’: hé da’s nieuw voor mij, kun je bij de NS-automaat contactloos betalen?

Reputatie 6
Badge +1

In het kader van de toegankelijkheid voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers zijn alle NS kaartautomaten voorzien van contactloos betalen. Hij kan gebruikt worden door bij betaalmethoden pinnen te kiezen.

Heb even een foto gepakt van de Gelderlander. De lezer voor contactloos betalen bevindt zich tussen de pin terminal en de OV-Chipkaart lezer. 

Reputatie 7
Badge +4

Of je koffie en broodje bij Kiosk, etc. etc.

Er is jarenlang gedoe geweest over de vraag of Translink aan certificeringen voor geldinstellingen zou moeten voldoen en/of een bankvergunning zou moeten hebben. Dat zou nogal een (technisch) probleem zijn namelijk. Uiteindelijk heeft TLS dat weten te ontlopen, maar dan moet je de functionaliteit wel beperken.

Helemaal gezien de toekomstplannen met de OV-chipkaart voor de komende jaren zou ik weinig innovatie met dit model/deze kaart meer verwachten.

Reputatie 7
Badge +3

@bahnrider

@bahnrider gebruikt graag afkortingen en is dan ook niet altijd te volgen.

Ik herkende het contactloos betaalpunt van de automaat maar had de functie niet onderkend omdat ik over het pictogram had heengekeken; ‘CCV’ (de producent zie ik nu) zei mij verder niets. Maar bedankt.

Reageer