Klassewissel tijdens treinreis | NS Community

Klassewissel tijdens treinreis

  • 28 December 2022
  • 22 reacties
  • 1374 Bekeken

Beste NS, tot mijn verbazing blijkt het bij een NS Flex abonnement zo te zijn, dat je ook tijdens een treinreis online van klasse kunt wisselen. Al is het maar voor 10 minuten. Dit wordt door de OV chipkaart meteen verrekend in de eindfactuur. Mijns inziens wordt hier, met alle goede en reizigers vriendelijke, flexibele bedoelingen, op grote schaal misbruik van gemaakt, mede door het feit dat er vooral op lange intercity trajecten niet of nauwelijks wordt gecontroleerd. Hier zijn al veel topics aan besteed. Op 26-12 jl. ben ik vanuit Sittard naar Den Haag CS gereisd met een NS Flex Weekend Voordeel abonnement 1e klas. Op de heenreis heb ik me al (en terecht) geïrriteerd aan tal van reizigers 2de klas, die ongegeneerd in de 1e klas plaatsnamen om af en toe schichtig om zich heen te kijken of er misschien een conducteur aan zat te komen, die vervolgens niet kwam We hebben het hier wel even over een (buitenproportioneel) prijsverschil van 75 % ! Op zowel de heenreis van zo'n 220 km als de terugreis van zo'n 220 km, ben ik niet één keer gecontroleerd. Ook na controle zou je, mits je het niet zo nauw zou nemen, om kunnen wisselen naar 2de klas, terwijl je gewoon 1e klas blijft reizen. Op deze manier loopt NS naar mijn overtuiging jaarlijks vele miljoenen euro's mis. Mijn advies luidt dan ook : het niet langer mogelijk maken om tijdens een treinreis online van klasse te kunnen wisselen. We leven tenslotte helaas ook in een land waar de discipline van veel mensen ver te zoeken is !


22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het kan niet helemaal zoals u het beschrijft. Bij NS Flex kun je tot 15 minuten na inchecken nog van klasse wisselen. Daarna blijft dat tarief gelden voor de hele reis.

Er wordt zoals u terecht opmerkt heel veel misbruik van de1e klas gemaakt. Maar ik vraag me af in hoeverre dat met de mogelijkheid tot klassewissel te maken heeft. Het is gewoon een algeheel gebrek aan controle.

Reputatie 7
Badge +3

Het wisselen in flex van 2e naar 1e klas kan alleen in de eerste 15 minuten na incheck. Of je tijdens de reis van 1 naar 2 kunt wisselen is mij niet bekend.

Badge +3

Het wisselen in flex van 2e naar 1e klas kan alleen in de eerste 15 minuten na incheck. Of je tijdens de reis van 1 naar 2 kunt wisselen is mij niet bekend.

Bij een wissel naar 1e klas worden alle inchecks (of overstappen via paaltjes/poortjes) met terugwerkende kracht van 15 minuten op 1e klas tarief gefactureerd. Dus check je om 15.00 in op 2e klas dan heb je tot 15.15 om naar 1e klas te wisselen. In de bevestigingsmail staat het tijdstip van 15 minuten eerder.

Een wissel naar 2e klas is per direct en van toepassing op elke volgende incheck, dus die kan je gewoon tijdens je reis doen en na een overstap verder reizen op 2e klas tarief. Een afwijking bij controle zal je geen correctie opleveren, want je incheck was 1e klas en het Flex systeem weet dat.

Er is wel een discussie over het wisselen naar 2e klas binnen 15 minuten na een incheck, bijv. omdat de 1e klas vol zit en je moet staan, of je komt iemand tegen waarmee je 2e klas wilt reizen.

Volgens de voorwaarden zou dat moeten kunnen, maar in de praktijk werkt dat niet. Een wissel naar 2e klas om 15.15 is dus niet van toepassing op een 1e klas incheck van 15.10!

Let er wel op dat er bij een overstap na een klassewissel mogelijk een nieuwe reis begint, dus op een langere 1e klas reis met daarna nog een stukje 2e klas is het voordeliger om de hele reis 1e klas te maken. Hetzelfde geldt voor een reis die deels op voltarief en deels met korting is, die kan je soms beter gewoon helemaal op spitstarief maken, i.p.v. dalkorting te forceren door 35 minuten te wachten of met twee kaarten of e-tickets te werken!

Reputatie 7

Er wordt zoals u terecht opmerkt heel veel misbruik van de1e klas gemaakt. Maar ik vraag me af in hoeverre dat met de mogelijkheid tot klassewissel te maken heeft. Het is gewoon een algeheel gebrek aan controle.

Klopt, mijns inziens heeft het ook niks te maken net klassewissel. Het interesseert een groot deel van de reizigers gewoon niet waar ze zitten, als ze maar ergens zitten waar nog plek is. Als dat 1e klas is zonder ervoor te betalen deert ze dat niet want er kijkt toch niemand naar.

Reputatie 6

Er wordt zoals u terecht opmerkt heel veel misbruik van de1e klas gemaakt. Maar ik vraag me af in hoeverre dat met de mogelijkheid tot klassewissel te maken heeft. Het is gewoon een algeheel gebrek aan controle.

Klopt, mijns inziens heeft het ook niks te maken net klassewissel. Het interesseert een groot deel van de reizigers gewoon niet waar ze zitten, als ze maar ergens zitten waar nog plek is. Als dat 1e klas is zonder ervoor te betalen deert ze dat niet want er kijkt toch niemand naar.

Eens. Ik ervaar het nu live. Meerdere mensen naar de 1e klas die hardop melden kaartje voor 2e klas hebben.

"We kunnen in de 2e klas niet naast elkaar"

"Als je het te druk vindt in de 2e klas, mag je 1e klas zitten"

En dan ook nog aangeven "zij zit hier ook dus wij mogen ook". Eh, die zij mag dan weliswaar in haar dagelijkse kloffie zitten maar heeft wel een upgrade (nee niet via NS Wintercity, maar die voor 2.50) aangeschaft

 

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt zoals u terecht opmerkt heel veel misbruik van de1e klas gemaakt. Maar ik vraag me af in hoeverre dat met de mogelijkheid tot klassewissel te maken heeft. Het is gewoon een algeheel gebrek aan controle.

Klopt, mijns inziens heeft het ook niks te maken net klassewissel. Het interesseert een groot deel van de reizigers gewoon niet waar ze zitten, als ze maar ergens zitten waar nog plek is. Als dat 1e klas is zonder ervoor te betalen deert ze dat niet want er kijkt toch niemand naar.

Eens. Ik ervaar het nu live. Meerdere mensen naar de 1e klas die hardop melden kaartje voor 2e klas hebben.

"We kunnen in de 2e klas niet naast elkaar"

"Als je het te druk vindt in de 2e klas, mag je 1e klas zitten"

En dan ook nog aangeven "zij zit hier ook dus wij mogen ook". Eh, die zij mag dan weliswaar in haar dagelijkse kloffie zitten maar heeft wel een upgrade (nee niet via NS Wintercity, maar die voor 2.50) aangeschaft

 

Volgens ns_online kun je helemaal niet zien dat mensen geen 1e klas hebben… nee maar je kunt het wel opmaken aan hun conversatie en gedrag. Onlangs 2 vrouwen waarvan 1 zei, daar mogen we niet, we hebben 2e klas. En ineens zaten ze er met hele groep, want de mannen met kinderen hadden ze uit de 2e klas opgehaald. Konden ze nu wel bij elkaar. Volgende stop stroomde 1e klas ineens leeg. Niet omdat in 2e klas meer plaats was, maar omdat er een conductrice aan kwam…. Ik zat overigens 2e klas in stoel naast 1e klas en kon alle overwegingen om toch maar 1e te gaan zitten volgen. De meeste gingen over niet bij elkaar kunnen zitten, omdat die 2 vrije stoelen in de 2e klas niet naast elkaar waren.

Reputatie 7

Volgens ns_online kun je helemaal niet zien dat mensen geen 1e klas hebben… nee maar je kunt het wel opmaken aan hun conversatie en gedrag. Onlangs 2 vrouwen waarvan 1 zei, daar mogen we niet, we hebben 2e klas. En ineens zaten ze er met hele groep, want de mannen met kinderen hadden ze uit de 2e klas opgehaald. Konden ze nu wel bij elkaar. Volgende stop stroomde 1e klas ineens leeg. Niet omdat in 2e klas meer plaats was, maar omdat er een conductrice aan kwam…. Ik zat overigens 2e klas in stoel naast 1e klas en kon alle overwegingen om toch maar 1e te gaan zitten volgen. De meeste gingen over niet bij elkaar kunnen zitten, omdat die 2 vrije stoelen in de 2e klas niet naast elkaar waren.

Dat is toch een eigenschap van deze tijd, gewoon je eigen regels maken en het niet zo nauw nemen. Waarom zou je je nog houden aan vastgestelde regels. 20 jaar geleden gebeurden zulke dingen ook weleens maar niet op de schaal die ik de laatste jaren meemaak.

Afgelopen dinsdag gingen wij op familiebezoek en moesten in Den Bosch overstappen op de intercity vanuit Maastricht richting Amsterdam. Het was ontzettend druk, iedereen wil na de kerstdagen zo snel mogelijk erop uit waarschijnlijk. De trein (VIRM) stond bij aankomst al vol op de balkons en trappen. Eenmaal binnen na wat duwen en trekken, riep de conducteur om dat er helaas geen tweede treinstel beschikbaar was, onze excuses. Hij gaf de 1e klas vrij: " reizigers met 2e klasvervoerbewijs, u mag van mij ook in 1e klas plaatsnemen" en " 1e klasreizigers die daar bezwaar tegen hebben kunnen bellen naar de klantenservice met hun klacht!" 

Het vrijgeven van de 1e klas had alleen weinig zin. Want die zat en stond immers allang overvol🙄

 

Dank voor jullie reacties. Het is gewoon mogelijk om tijdens een treinreis voortdurend van klasse te wisselen. Ik heb dat zelf getest. Binnen 2 minuten kreeg ik een mail dat de klassewissel was doorgevoerd. Vanuit NS heeft een medewerkster me gezegd, dat deze service wordt geboden, om reizigers, die TIJDENS een treinreis, ook na 15 minuten, het ineens te druk vinden in de 2de klas of moeten staan, naar de 1e klas te kunnen laten verhuizen en dan online via Mijn NS de klasse te wijzigen van 2 naar 1. Er is nog bijgezegd, dat NS nog steeds vertrouwt in de eerlijkheid van de treinreizigers. Ook in de eindfactuur, die reeds klaarstaat, hoef ik een paar euro minder te betalen dan verwacht en dat alleen, omdat ik voor ongeveer 5 minuten, tijdens mijn reis online van klasse ben gewisseld. De OV chipkaart houdt dat blijkbaar allemaal bij. Ten slotte: Het totale gebrek aan controle in de trein heeft ook te maken met het nijpend tekort aan personeel bij NS. Er zullen ook conducteurs bij zijn die hun reizigers controle tijdens hun werk, vaak links laten liggen, omdat ze er simpelweg geen zin meer in hebben om vaak met agressieve, lastige en vervelende reizigers geconfronteerd te willen worden, waar ik me wel iets bij voor kan stellen. Dit probleem kan weer gerelateerd zijn aan het feit, dat er te weinig "rijdend" NS personeel in de treinen aanwezig is. Mijn beschreven ervaringen, ook m.b.t. de klassewissel, zijn gebaseerd op een feitelijke constatering en daar kan, met alle respect, mijns inziens, niet over gediscussieerd worden. Gr. Frank 

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor jullie reacties. Het is gewoon mogelijk om tijdens een treinreis voortdurend van klasse te wisselen. Ik heb dat zelf getest. Binnen 2 minuten kreeg ik een mail dat de klassewissel was doorgevoerd. Vanuit NS heeft een medewerkster me gezegd, dat deze service wordt geboden, om reizigers, die TIJDENS een treinreis, ook na 15 minuten, het ineens te druk vinden in de 2de klas of moeten staan, naar de 1e klas te kunnen laten verhuizen en dan online via Mijn NS de klasse te wijzigen van 2 naar 1. Er is nog bijgezegd, dat NS nog steeds vertrouwt op de eerlijkheid van de treinreizigers. Ook in de eindfactuur, die reeds klaarstaat, hoef ik een paar euro minder te betalen dan verwacht en dat alleen, omdat ik voor ongeveer 5 minuten, tijdens mijn reis online van klasse ben gewisseld. De OV chipkaart houdt dat blijkbaar allemaal bij. Gr. Frank 

Fijn voor de mensen die voor de 1e klasse willen betalen, maar dit werkt dus fraude in de hand. Je zit met 2e klas kaartje in 1e klas en ziet conducteur aankomen dus hoppa snel wisselen.

Dit wisselen kunnen op saldo reizigers niet tijdens de reis en die betalen dus of voor een hele reis of staan hele reis terwijl ze wel hadden willen upgraden. Een soort van discriminatie.

Reputatie 7
Badge +4

Vanuit NS heeft een medewerkster me gezegd, dat deze service wordt geboden, om reizigers, die TIJDENS een treinreis, ook na 15 minuten, het ineens te druk vinden in de 2de klas of moeten staan, naar de 1e klas te kunnen laten verhuizen en dan online via Mijn NS de klasse te wijzigen van 2 naar 1. Er is nog bijgezegd, dat NS nog steeds vertrouwt op de eerlijkheid van de treinreizigers.

 

Dit gaven we dus al aan dat het in die richting op zou kunnen schuiven. Ik heb dit overigens nergens bevestigd gezien.

 Die hele klassewissel moet er uit. Het is oneerlijk naar de mensen die altijd voor de eerste klas betalen om de drukte te vermijden. Nu komen de mensen juist als het druk is en heeft het kaartje voor de eerste klas nog minder zin als het al had.

Maar ja marketing zal wel verzonnen hebben dat het geld kan opleveren.

Als NS geld wilt genereren, kunnen ze beter gaan controleren en handhaven, dat moet zolangzamerhand een vermogen opleveren, alleen in de eerste klas al.

Het neo-liberale standpunt dat controle vooral een onkostenpost is, moet worden losgelaten. 

Als je vertrouwt op de eerlijkheid van de treinreizigers dan gaat dat bij veel passagiers in de eerste klas bepaald niet op. Er is een verschil tussen naïef en grenzenloos naïef.

Kan een NS-moderator aangeven of het juist is wat in het citaat hierboven wordt gesteld?

Reputatie 6
Badge +2

Vanuit NS heeft een medewerkster me gezegd, dat deze service wordt geboden, om reizigers, die TIJDENS een treinreis, ook na 15 minuten, het ineens te druk vinden in de 2de klas of moeten staan, naar de 1e klas te kunnen laten verhuizen en dan online via Mijn NS de klasse te wijzigen van 2 naar 1. Er is nog bijgezegd, dat NS nog steeds vertrouwt op de eerlijkheid van de treinreizigers.

Dit is echt alleen tot en met 15 minuten na het inchecken. Hierna is het niet meer mogelijk om de klasse via je Mijn NS-account te wijzigen.

Beste Thom, je verhaal klopt niet. Nogmaals, ik heb het op 26-12 jl. zelf getest ! Ik zou zeggen : probeer het zelf maar eens uit. Gr. Frank 

Reputatie 7
Badge +3

Dus als ik het goed begrijp: Je checkt 2e klas in. Begint aan je reis. Na 20 minuten besluit je 1e klas te gaan zitten en doet een klassewissel 2->1 in Mijn NS. Na 10 minuten ga je weer terug naar de 2e klas en doet weer een klassewissel 1->2.

Maar wat voor bedrag komt er dan op de factuur te staan?

Reputatie 7
Badge +4

Thom schreef dit niet, Thom citeerde een ander.

Reputatie 7

Als NS geld wilt genereren, kunnen ze beter gaan controleren en handhaven, dat moet zolangzamerhand een vermogen opleveren, alleen in de eerste klas al.

Zeker. Als de kat van huis is dansen de muizen. Iedereen weet dat. Dat NS de controle niet allang hoge prioriteit geeft in de functie van conducteur, blijft me verbazen. Dat je dwars door het land kan reizen en op 95% van de reizen geen controle hebt.... ach, er is al zoveel over geschreven hier. Herhaling van zetten.

Badge +3

Dus als ik het goed begrijp: Je checkt 2e klas in. Begint aan je reis. Na 20 minuten besluit je 1e klas te gaan zitten en doet een klassewissel 2->1 in Mijn NS. Na 10 minuten ga je weer terug naar de 2e klas en doet weer een klassewissel 1->2.

Maar wat voor bedrag komt er dan op de factuur te staan?

Je kunt onderweg best het schuifje op 1e klas zetten (en dan staat er dat je 1e klas reist), maar dat wordt echt niet toegepast op een incheck van 20 minuten eerder. Zie het tijdstip in de bevestigingsmail, dat is 15 minuten eerder dan het moment van je handeling. Medewerkster NS heeft ongelijk.

Bij controle na zo’n ‘late klassewissel’ zal je dus gewoon een correctie van 20 euro op je factuur krijgen!

Ook in de eindfactuur, die reeds klaarstaat, hoef ik een paar euro minder te betalen dan verwacht

Dat klopt, want dat is de prijs voor 2e klas 😅

@mrfreeze op je factuur komt het tarief van de vorige incheck(s) te staan, waarbij je dus 15 minuten hebt om die naar 1e klas te forceren. Om vervolgens 2e klas verder te reizen (na een overstap) zal je vóór het opnieuw inchecken 2e klas moeten instellen, maar dat mag dus ook gewoon voordat je uitcheckt om over te stappen.

De voorbeelden in het topic dat ik eerder noemde zijn duidelijk, iemand die om 9:05 incheckt op 2e klas, om 9:15 overstapt (poortjes of paaltjes) en om 9:16 een klassewissel naar 1e klas doet betaalt dan óók voor het eerste deel de 1e klas prijs, want de incheck van 9:05 was minder dan 15 minuten voor de klassewissel.

Als je dus alleen het tweede deel 1e klas wilt reizen moet je de klassewissel tussen 9:21 en 9:30 doen. Scheve gezichten van een HC kun je negeren, want je mag in principe dus tot 15 minuten na een incheck 1e klas zitten met een 2e klas incheck en het Flex systeem verrekent alles keurig achteraf (met wat kronkels soms bij o.a. Blauwnet waar sommige treinen helemaal geen 1e klas hebben en je daar toch voor betaalt).

Badge +3

Dit is echt alleen tot en met 15 minuten na het inchecken. Hierna is het niet meer mogelijk om de klasse via je Mijn NS-account te wijzigen.

Dat is prima mogelijk maar een incheck van 20 minuten geleden blijft dan gewoon 2e klas, met dus een correctietarief bij controle.

Met alle respect maar ik geef het nu echt op. Het is werkelijk niet te geloven, met alle respect. Zelfs een medewerkster vd NS Klantenservice heeft het bevestigd. En ik heb het op Tweede Kerstdag getest. Voor mij eindigt deze welles-nietes discussie. Ten slotte : IK HEB GELIJK. IK HEB HET ZELF ERVAREN. Ik kan er niks anders van maken. Ik reageer niet meer. Ik word er doodmoe van. 

Badge +3

Kijk maar in je Reishistorie, daar zal gewoon 2e klas staan als je na 20 minuten wisselt naar 1e klas.

Vandaar dat het bedrag ook lager is, zoals je zelf al aangaf. Wat er in Mijn NS (website of app) staat voor je reisklasse doet er niet toe. De NS medewerker had echt ongelijk, en @Lorena NS bevestigt dat (min of meer).

Het tijdstip vanaf wanneer je 1e klas reist staat ook duidelijk in de bevestigingsmail. Hier een klassewissel die ik zojuist (om 19:34) gedaan heb: 

En de mail:

Als je dus om 19:14 (20 minuten voor de klassewissel) ingecheckt hebt reis je 2e klas. Einde… 

Reputatie 2

Het wisselen in flex van 2e naar 1e klas kan alleen in de eerste 15 minuten na incheck. Of je tijdens de reis van 1 naar 2 kunt wisselen is mij niet bekend.

Bij een wissel naar 1e klas worden alle inchecks (of overstappen via paaltjes/poortjes) met terugwerkende kracht van 15 minuten op 1e klas tarief gefactureerd. Dus check je om 15.00 in op 2e klas dan heb je tot 15.15 om naar 1e klas te wisselen. In de bevestigingsmail staat het tijdstip van 15 minuten eerder.

Een wissel naar 2e klas is per direct en van toepassing op elke volgende incheck, dus die kan je gewoon tijdens je reis doen en na een overstap verder reizen op 2e klas tarief. Een afwijking bij controle zal je geen correctie opleveren, want je incheck was 1e klas en het Flex systeem weet dat.

Er is wel een discussie over het wisselen naar 2e klas binnen 15 minuten na een incheck, bijv. omdat de 1e klas vol zit en je moet staan, of je komt iemand tegen waarmee je 2e klas wilt reizen.

Volgens de voorwaarden zou dat moeten kunnen, maar in de praktijk werkt dat niet. Een wissel naar 2e klas om 15.15 is dus niet van toepassing op een 1e klas incheck van 15.10!

Let er wel op dat er bij een overstap na een klassewissel mogelijk een nieuwe reis begint, dus op een langere 1e klas reis met daarna nog een stukje 2e klas is het voordeliger om de hele reis 1e klas te maken. Hetzelfde geldt voor een reis die deels op voltarief en deels met korting is, die kan je soms beter gewoon helemaal op spitstarief maken, i.p.v. dalkorting te forceren door 35 minuten te wachten of met twee kaarten of e-tickets te werken!

Wordt er echt moeilijk over gedaan als je met een 1e klas abonnement in de 2e klas gaat zitten als de 1e klas vol zit? Het lijkt mij om eerlijk gezegd een beetje vreemd dat je dan uberhaupt van klasse hoeft te wisselen. Ik denk dat de meeste conducteurs hier niet moeilijk over zouden doen, maar misschien heb ik het fout.

Badge +3

Je mag met een vervoerbewijs voor de eerste klas best in de tweede klas zitten. Het gaat er hier echter om dat iemand tweede klas wil reizen en niet voor de eerste klas wil betalen (geen vrij reizen-abonnement heeft, maar per reis betaalt). Dan is een klassewissel nodig.

Badge +3

Wordt er echt moeilijk over gedaan als je met een 1e klas abonnement in de 2e klas gaat zitten als de 1e klas vol zit? Het lijkt mij om eerlijk gezegd een beetje vreemd dat je dan uberhaupt van klasse hoeft te wisselen. Ik denk dat de meeste conducteurs hier niet moeilijk over zouden doen, maar misschien heb ik het fout.

Nee natuurlijk niet, met een 1e klas vervoersbewijs (abonnement of na een klassewissel) mag je gewoon 2e klas reizen of ergens op een trap gaan zitten als je dat wilt (zonder anderen te hinderen).

Probleem is vooral dat 2e klas reizeigers in een ‘volle’ trein soms een half lege 1e klas zien en daar maar gaan zitten (of staan). En dat 1e klas reizigers die daardoor moeten staan daar vervolgens niet voor wensen te betalen (dus degradeer mij ter plekke maar naar 2e klas, maar dat werkt dus niet, al zou het volgens de Flex voorwaarden gewoon wel moeten kunnen).

Overigens wordt je reis na een klassewissel (en vervolgens uit- en weer inchecken) niet opgeknipt in twee losse reizen. Bij onderweg Samenreiskorting aan zetten (deel van je reis met iemand anders, wel even ‘overstappen’ dus uit- en weer inchecken) ook niet.

Dat is op zich goed nieuws (maar verder off-topic).

Reageer