beantwoord

Klassewissel van 1 naar 2

• 8 juli 2015
  • 5 reacties
  • 706 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Voor mijn woon-werkverkeer heb ik een trajectkaart 1e klas. Als ik buiten mijn vaste traject reis wil ik soms ook 2e klas reizen (bijvoorbeeld als het een erg lange reis is of als ik samen reis met iemand die 2e klas wil reizen). Ik zou dan voor deze reizen een klassewissel willen kunnen maken van 1e klas naar 2e klas. Dit kan echter niet zo is mij inmiddels bevestigd door de klantenservice. Het is wel mogelijk om tijdelijk een van 2e klas naar 1e klas te gaan, maar blijkbaar niet omgekeerd. Kan NS mij uitleggen waarom dit niet mogelijk is?
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 9 juli 2015, 13:01

Welkom JPK. Leuk dat je het NS serviceforum hebt gevonden. Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik het naar het subforum Abonnementen verplaatst. Daar komt het beter tot zijn recht. Ik kan me voorstellen dat je in dat geval graag met je medereiziger in de 2de klasse meereist. Met je abonnement is het, zoals de telefonische Klantenservice ook heeft aangegeven, inderdaad niet mogelijk. Er zijn in jouw geval twee mogelijkheden:

1. Indien je medereiziger in het bezit is van een NS abonnement zou je een extra ov-chipkaart kunnen nemen (anoniem of persoonlijk) met Reizen Op Saldo 2de klasse en hier samenreiskorting op laden.
2. Je zou een extra Dal Voordeel abonnement kunnen nemen. Helaas kost dit je wel extra geld, maar geeft het je ook de mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer je die kaart wilt gebruiken.

Bij de Vrijreizen-producten is het systeemtechnisch gezien niet mogelijk om de klasse aan te passen van Reizen Op Saldo. Zo is het bij een klassewissel 2-1 alleen mogelijk door middel van een 'dagsupplement'.
Bekijk origineel

5 reacties

Welkom JPK. Leuk dat je het NS serviceforum hebt gevonden. Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik het naar het subforum Abonnementen verplaatst. Daar komt het beter tot zijn recht. Ik kan me voorstellen dat je in dat geval graag met je medereiziger in de 2de klasse meereist. Met je abonnement is het, zoals de telefonische Klantenservice ook heeft aangegeven, inderdaad niet mogelijk. Er zijn in jouw geval twee mogelijkheden:

1. Indien je medereiziger in het bezit is van een NS abonnement zou je een extra ov-chipkaart kunnen nemen (anoniem of persoonlijk) met Reizen Op Saldo 2de klasse en hier samenreiskorting op laden.
2. Je zou een extra Dal Voordeel abonnement kunnen nemen. Helaas kost dit je wel extra geld, maar geeft het je ook de mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer je die kaart wilt gebruiken.

Bij de Vrijreizen-producten is het systeemtechnisch gezien niet mogelijk om de klasse aan te passen van Reizen Op Saldo. Zo is het bij een klassewissel 2-1 alleen mogelijk door middel van een 'dagsupplement'.

Bij de Vrijreizen-producten is het systeemtechnisch gezien niet mogelijk om de klasse aan te passen van Reizen Op Saldo.

Als hier geen sprake is van een ontwerpkeuze, maar van een systeemtechnisch probleem is het wellicht een vriendelijke geste om mensen met Vrijreizen-producten gratis een extra ov-chipkaart met Dal Voordeel te sturen zodat zij niet de dupe worden van systeemtechnische beperkingen.
Beste Laura. Dank voor de reactie en het aandragen van mogelijke oplossingen. Je zal denk ik wel begrijpen dat deze oplossingen natuurlijk niet echt tot tevredenheid stemmen. Het kopen van een tweede kaart met daarop een dal voordeel abonnement om met korting 2e klas te kunnen reizen komt in feite neer op hetzelfde product nog een keer te kopen (mijn trajectkaart biedt mij nu ook al de mogelijkheid om in daluren met korting te reizen - maar dan tegen 1e klas tarief). Als het inderdaad een systeemtechnisch probleem is (waar ik vanuit ga?), dan lijkt mij de suggestie van theofiel hierboven een heel aardige om dit probleem in ieder geval tijdelijk op te lossen. Een permanente oplossing door klassewissel bij vrijreizen-producten in het systeem wel mogelijk te maken, lijkt mij verder wel erg wenselijk (en ik kan me niet voorstellen dat dit niet haalbaar zou zijn).
Reputatie 4
Het kopen van een tweede kaart met daarop een dal voordeel abonnement om met korting 2e klas te kunnen reizen komt in feite neer op hetzelfde product nog een keer te kopen (mijn trajectkaart biedt mij nu ook al de mogelijkheid om in daluren met korting te reizen - maar dan tegen 1e klas tarief). Als het inderdaad een systeemtechnisch probleem is (waar ik vanuit ga?), dan lijkt mij de suggestie van theofiel hierboven een heel aardige om dit probleem in ieder geval tijdelijk op te lossen. Een permanente oplossing door klassewissel bij vrijreizen-producten in het systeem wel mogelijk te maken, lijkt mij verder wel erg wenselijk (en ik kan me niet voorstellen dat dit niet haalbaar zou zijn).
We zijn al meer dan een jaar in gesprek met de NS hierover. Ja: het zou de NS sieren om dalvoordeel abonnementen beschikbaar te stellen voor mensen die door de afschaffing van de papieren kaartjes met hun abonnement niet meer met korting op saldo kunnen reizen. Het is natuurlijk heel raar dat de NS aanbeveelt dat je twee keer voor dezelfde dienst moet betalen.
Beste Laura,

Ook ik ga binnenkort (hopelijk) een trajectvrij 1e klas krijgen voor mijn woon werkverkeer.

Waar kan ik me aanmelden voor een gratis dal-vrij 2e klas zodat ik mijn recht op korting buiten het traject met reizen in de 2e klas kan gebruiken?

Groet

Reageer