beantwoord

Klassewissel van 1 naar 2 bij Dalvrij in de spits

• 15 december 2015
  • 38 reacties
  • 1533 Bekeken

Sinds kort heb ik mijn Dalvrij-abonnement 2e klas omgezet in Dalvrij-1e klas (mooie NS-aanbieding). Daarbij werd gewaarschuwd dat je bij inchecken in de spits ook incheckt voor de 1e klas. Daaruit trok ik de conclusie dat degene die dan voor de 2e klas kiest in de kaartautomaat een klassewissel kan regelen. Vandaag deed de situatie zich voor, maar tot mijn grote verbazing zat die mogelijkheid niet in de kaartautomaat. Ik kon het eigenlijk niet geloven, maar het was echt zo. Dat gaat toch hopelijk wel veranderen? Anders moet ik nog een aparte chipkaart kopen om in de spits in de 2e klas te kunnen reizen (7.50 + minstens 20 euro aan saldo).
icon

Beste antwoord door Thom 15 december 2015, 20:49

U moet een klassenwissel er van te voren opzetten, anders reist u tegen eerste klas vol tarief. Een aparte chipkaart is wellicht de beste oplossing als u niet meer voor de spits met Dalvrij in kunt checken.
Ik zou of een klassenwissel toepassen of een extra kaart nemen. Dalvrij is ook bedoeld om het reizen buiten te spits te stimuleren natuurlijk.

Ik vrees dat het niet zal veranderen.
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U moet een klassenwissel er van te voren opzetten, anders reist u tegen eerste klas vol tarief. Een aparte chipkaart is wellicht de beste oplossing als u niet meer voor de spits met Dalvrij in kunt checken.
Ik zou of een klassenwissel toepassen of een extra kaart nemen. Dalvrij is ook bedoeld om het reizen buiten te spits te stimuleren natuurlijk.

Ik vrees dat het niet zal veranderen.
Reputatie 6
Badge +2
Sinds kort heb ik mijn Dalvrij-abonnement 2e klas omgezet in Dalvrij-1e klas (mooie NS-aanbieding). Daarbij werd gewaarschuwd dat je bij inchecken in de spits ook incheckt voor de 1e klas. Daaruit trok ik de conclusie dat degene die dan voor de 2e klas kiest in de kaartautomaat een klassewissel kan regelen. Vandaag deed de situatie zich voor, maar tot mijn grote verbazing zat die mogelijkheid niet in de kaartautomaat.
Dat klopt. Het schijnt wel met Weekend Vrij te kunnen.
Extra OV-Chipkaart nemen is by far de snelste oplossing, anders, als je al een klassewissel op kunt laden, wil het nog wel eens voor vreemde problemen zorgen.
Reputatie 7
Badge +4
Toch is dit nieuw. Bij mijn weten kon ik indertijd met Dalvrij wel een klassenwissel doen naar de tweede klas. Mogelijk dat NS uitsluitsel kan geven. Als het niet meer kan, blijft alleen een extra kaart als oplossing over. Het lijkt me geen goede zaak dat de optie van een klassenwissel met Dalvrij verdwenen is als je overstapt naar de eerste klas. Dat zou je dan ook behoren te vermelden bij de bestelling. Het zou me verbazen als het echt niet meer kon.
Reputatie 7
Badge +4
Het feit dat je met deze kaart ook incheckt in de eerste klas lijkt me eerder een goedbedoelde waarschuwing, lijkt me. Tegen spitstarief reizen is in de eerste klas redelijk kostbaar. Het hoeft niet in te houden dat een klassenwissel niet kan.
Voor zover ik weet kan het inderdaad wel, maar het is een tijdje geleden dat ik het geprobeerd heb. Wat je veel hoorde, hebben op het forum ook wel topics over gelopen volgens mij, is dat mensen een klassewissel naar 2e klas activeerden, maar uiteindelijk toch voor 1e klas tarief werden aangeslagen en meer van dat soort fratsen. Daarom dat ik eigenlijk altijd zou kiezen voor een extra OV-chipkaart.

Fratsen zoals https://forum.ns.nl/abonnementen-2/klassewissel-tijdens-reis-dal-vrij-9544
Reputatie 6
Badge +2
Voor zover ik weet kan het inderdaad wel, maar het is een tijdje geleden dat ik het geprobeerd heb. Wat je veel hoorde, hebben op het forum ook wel topics over gelopen volgens mij, is dat mensen een klassewissel naar 2e klas activeerden, maar uiteindelijk toch voor 1e klas tarief werden aangeslagen en meer van dat soort fratsen. Daarom dat ik eigenlijk altijd zou kiezen voor een extra OV-chipkaart.

Fratsen zoals https://forum.ns.nl/abonnementen-2/klassewissel-tijdens-reis-dal-vrij-9544

Dat gaat over wissel 2-1, heel wat anders.
Uh, nee. Linkte enkel naar dat topic omdat het de eerste is die ik zo snel kon vinden, simpelweg om aan te geven dat er problematiek is met de klassewissels. De zoekfunctionaliteit van 't forum is nogal gaar, ik ga er geen project an sich van maken om een aantal topics te vinden waarin dit specifieke probleem tevoorschijn komt.
Sinds kort heb ik mijn Dalvrij-abonnement 2e klas omgezet in Dalvrij-1e klas (mooie NS-aanbieding). Daarbij werd gewaarschuwd dat je bij inchecken in de spits ook incheckt voor de 1e klas. Daaruit trok ik de conclusie dat degene die dan voor de 2e klas kiest in de kaartautomaat een klassewissel kan regelen. Vandaag deed de situatie zich voor, maar tot mijn grote verbazing zat die mogelijkheid niet in de kaartautomaat. Ik kon het eigenlijk niet geloven, maar het was echt zo. Dat gaat toch hopelijk wel
veranderen? Anders moet ik nog een aparte chipkaart kopen om in de spits in de 2e klas te kunnen reizen (7.50 + minstens 20 euro aan saldo).

Toevoeging van mezelf: ik wacht op een reactie van NS. Het lijkt me zo prettig als de reactie is: natuurlijk gaan we deze klassewissel in de automaat ook voor dit abonnement mogelijk maken.
Het is inderdaad niet mogelijk om in de spits met een Dal Vrij 1e klas abonnement, 2e klas te reizen. Het zou, zoals Thom al aangeeft, wel via een andere OV-chipkaart kunnen.
Dat heb ik heus wel in de gaten, en die tweede chipkaart had ik in mijn eigen mail al genoemd.
De vraag moet eigenlijk zijn: waarom in de kaartautomaat geen mogelijkheid voor een klassewissel van 1 naar 2? Dat is toch niet meer dan logisch? Er zit wel de mogelijkheid van samenreiskorting op, ook dat heeft alleen zin in de spits. Gewoon in de kaartautomaat bij "laden overige producten" standaard de mogelijkheid van klassewissel van 1 naar 2 en omgekeerd, geen uitzondering voor bepaalde abonnementen. Heeft de NS een reden om dat niet te willen?
Het Dal Vrij abonnement is vooral bedoeld voor het reizen in de daluren. Je betaalt een extra bedrag in vergelijking met de 2de klas om vrij te reizen in de daluren. Het is logisch dat het daarom niet gewijzigd kan worden naar 2de klas, anders zou je extra betalen voor iets waar je geen gebruik van maakt. Helaas betekent dit wel dat je niet 2de klas in de spits kan reizen.
Badge +3
Bij een abonnement Dal Vrij voor de eerste klas betaal je extra om in de daluren eerste klas te mogen reizen. Dat er niet voor gekozen kan worden om bij reizen op saldo buiten de daluren in de tweede klas te reizen - uren waarvoor je nog helemaal niet betaald hebt, laat staan extra - vind ik een omissie die mijns inziens uit het oogpunt van klantvriendelijkheid op korte termijn zou moeten worden hersteld.
@M
Lekkere logica:?
Reputatie 6
Badge +2
Dat er niet voor gekozen kan worden om bij reizen op saldo buiten de daluren in de tweede klas te reizen, vind ik een omissie
Ja, er zouden op de automaat twee mogelijkheden kunnen komen: permanente klassewissel 1-2 in de spitsuren (tot herroeping), en incidentele klassewissel 1-2 in de spitsuren (tot herroeping, maar maximaal voor een dag). Dit alles zonder de klasse te veranderen voor reizen met check-in in de daluren.
Het is logisch dat het daarom niet gewijzigd kan worden naar 2de klas, anders zou je extra betalen voor iets waar je geen gebruik van maakt.

Nee, daar is helemaal niets logisch aan, bovendien leidt het tot een advies (koop maar een extra chipkaart) dat niet alleen uiterst klantonvriendelijk is maar ook nog eens haaks staat op de slogan waarmee de vervoerders de ov-chipkaart propageren (1 kaart voor het openbaar vervoer).
@D
Lijkt mij logisch:)
quote "Het is logisch dat het daarom niet gewijzigd kan worden naar 2de klas, anders zou je extra betalen voor iets waar je geen gebruik van maakt. Helaas betekent dit wel dat je niet 2de klas in de spits kan reizen.[/quote]

De logica ontgaat me. In de spits (die ik natuurlijk zoveel mogelijk vermijd, maar soms lukt dat niet) wil ik MINDER betalen voor MINDER kwaliteit (2e klas). Zo moeilijk is dat toch niet?
Of wil NS het verhuizen naar de 2e klas in de spits ontmoedigen? Zeg dat dan.
Goed, ik ga een extra chipkaart kopen om in de spits 2e klas te reizen op saldo. Maar het is een rare zaak. Hopelijk bedenkt NS zich nog eens.
Goed, ik ga een extra chipkaart kopen om in de spits 2e klas te reizen op saldo. Maar het is een rare zaak. Hopelijk bedenkt NS zich nog eens.

Die kans lijkt me klein, want hun klantonvriendelijke beleid wordt door u beloond.
Ze verdienen nu immers aan:
1. De aanschafkosten van de extra ov-chipkaart
2. Het extra saldo dat u op die extra ov-chipkaart laadt
3. De extra reiskosten wanneer u met de verkeerde ov-chipkaart in- en/of uitcheckt
Die kans lijkt me klein, want hun klantonvriendelijke beleid wordt door u beloond.
Ze verdienen nu immers aan:
1. De aanschafkosten van de extra ov-chipkaart
2. Het extra saldo dat u op die extra ov-chipkaart laadt
3. De extra reiskosten wanneer u met de verkeerde ov-chipkaart in- en/of uitcheckt[/quote]

Tja, ik vind het idioot dat het nodig is, maar als ik het het niet doe ben ík duurder uit en verdient NS nog meer aan me voor iets waar ik niet om vraag. En de vergissing onder 3) zal ik niet maken.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb een eersteklas Dalvrijabonnement gehad en meen me toch echt ter herinneren dat ik daar wel eens een klassenwissel mee heb gedaan. Is dit nooit zo geweest en vergis ik me of is het afgeschaft?
Ik ben het met Tochjo eens dat dit een omissie is. Het ligt ook niet voor de hand. Ik heb naast mijn normale abonnement een Dalvoordeelkaart voor de keuzedagen en die kan ik, als ik op saldo reis, ook naar de twee klas terugzetten. Het is ook niet consistent als die mogelijkheid bij Dalvrij eerste klas ontbreekt.
Het Dal Vrij abonnement is vooral bedoeld voor het reizen in de daluren. Je betaalt een extra bedrag in vergelijking met de 2de klas om vrij te reizen in de daluren. Het is logisch dat het daarom niet gewijzigd kan worden naar 2de klas, anders zou je extra betalen voor iets waar je geen gebruik van maakt. Helaas betekent dit wel dat je niet 2de klas in de spits kan reizen.

Deze redenering is zeer onlogisch, zoals een mede-forumlid schreef. Dat lijkt me duidelijk.
Wat ook erg onlogisch is, het volgende:
In de kaartautomaat is er bij de Dalvrijkaart (en waarschijnlijk ook de andere -vrij-kaarten) wél een knop voor Keuzedagen (slaat helemaal nergens op) en Samenreiskorting (heeft vanaf 1 januari geen zin meer, want is in de middagspits niet meer mogelijk).
Dus twee knoppen die geen zin hebben. En de knop die wél zin kan hebben zit er niet op.
Zo inconsequent kan NS toch niet zijn?
Reputatie 2
Dat je met Dal Vrij 1e klas niet 2e klas kunt reizen is wss expres gedaan. In de spits zit de 2e klas al bomvol. Door deze maatregel kunt u geen 2e klas reizen en wordt u verplicht om 1e klas te reizen. U kunt wel downgraden naar Dalvrij 2e klas, waarmee ook in de spits 2e klas gereisd kan worden. En anders een 2e ovchipkaart voor de 2e klas.
Ik ga kijken of ik meer info voor jullie kan vinden over de reden dat het niet mogelijk is om klassewissel van 1 naar 2 te veranderen in de spitsuren.
Ik ben nog steeds benieuwd. Is er al bekend waarom NS dit niet wil?

Reageer