beantwoord

Klassewissel van 1 naar 2 bij Dalvrij in de spits

• 15 december 2015
  • 38 reacties
  • 1477 Bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

Gaat het nog lukken met de ware reden? Inmiddels heb ik gemerkt dat bij Weekend-vrij 1e klas wél een klassewissel mogelijk is. Eigenaardig, dit verschil.
Reputatie 7
Badge +4
Deze maatregel lijkt alleen ingevoerd voor mensen die het Dalvrij-abonnement onlangs hebben afgesloten voor 129 euro. Voor de mensen die ingingen op de recente aanbieding voor WeekendVrij geldt het niet.De afdeling communicatie had wel iets helderder mogen zijn. Maar ja, 129 euro voor een eerste klas Dalvrij is wel 43 euro per maand goedkoper en dat is op jaarbasis toch mooi 516 euro. Ik overweeg het toch te doen 😉
Reputatie 6
Badge +2
[Dat je met Dalvrij 1e klas bij inchecken in de spits ook incheckt voor de 1e klas] lijkt alleen ingevoerd voor mensen die het Dalvrij-abonnement onlangs hebben afgesloten voor 129 euro.
Nee hoor, het geldt al lang.
Reputatie 7
Badge +4
Hoe lang? Ik kon indertijd altijd van klasse wisselen met Dalvrij. Als het al langer geldt, vind ik het wel meer acceptabel. Ik meen me te herinneren dat jij Dalvrij hebt.
Reputatie 6
Badge +2
Dat is al meer dan een jaar, ik weet niet meer of ik daarvoor wel eens heb geconstateerd dat het wel kon.
Reputatie 7
Badge +4
Mijn Dalvrij stopte in april 2014, ik ben toen nog eens in de tweede klas met iemand meegereisd. Kennelijk is het dan tussen anderhalf en een jaar geleden omgezet. Zoiets had eigenlijk op het forum vermeld behoren te worden. Met een tweede kaart heb je er geen last van, dus er is een workaround.

Minke heeft het nog uitstaan, lees ik in een eerder bijdrage, dus ik ben wel benieuwd.
Hoezo acceptabel? Het slaat gewoon nergens op. Uiteindelijk regel je het zelf door een tweede chipkaart te kopen, maar was er niet iets met 'één kaart voor al het OV?'. Ik zie het als een soort pesten.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, het is een opdringerige verkoopmethode van 1e klas spitsreizen.
Reputatie 7
Badge +4
Een aantal mensen zal dan inderdaad eerste klas in de spits willen reizen - meer kans op een zitplaats - maar anderen zal het toch wat hoge tarief afschrikken. Als kun je van die meer dan vijfhonderd korting op jaarbasis wel wat doen.

Ik denk wel dat het wat explicieter vermeld moet worden, dus dat het domweg met dit abonnement niet kan dat je van klasse wisselt. Een anonieme chipkaart heb je snel te pakken en het geld dat je er op moet zetten zal wel snel aan reizen opgaan, maar het blijft toch een onprettige verrassing. De afdeling communicatie heeft er een klusje bij. Ik vind dat men dit van te voren moet weten. Beter is echter dat dit wordt afgeschaft en je weer met een klassenwissel kunt reizen. Het is ook consistent en dat is belangrijk. Het mogelijk beoogde doel, verlichting van de tweede klas in de daluren en hogere inkomsten uit het op saldo reizen in de eerste klas, wordt dan mogelijk niet gehaald. Het zij zo.

Ik vind het niet goed voelen, al is de workaround eenvoudig.
Ik zal deze casus een dezer dagen eens goed uitzoeken en neerleggen bij wat collega's. Ik kom er op terug.
Reputatie 7
Badge +4
Het is wel goed dat het tarief is verlaagd. Ik vind het Dalvrij nu weer aantrekkelijk, daarvoor was het eerste klas te duur. Dalvrij is nu eenmaal meestal geen forensenabonnement. Wel aantrekkeljk voor regelmatige reizigers die de spits kunnen mijden. Dit tarief van 130 was er eerder ook en toen nam ik het wel. Ik kan niet de enige zijn die zo denkt. Weekendvrij is in de praktijk ook verlaagd omdat 65 euro gewoon te duur was om aantrekkelijk te zijn. De eerste klas raakt nu beter gevuld en dat verlicht de tweede. Dat wordt versterkt als Dalvrij eerste klas, dat in zekere zin een Weekendvrij plusplus is, ook beter betaalbaar blijft. Bij grotere aantallen kan dat ook de druk op de steeds voller wordende tweede klas verminderen. Deze prijsverlaging blijvend houden, zoals ook met Weekendvrij in de praktijk is gebeurd, lijkt me een verstandige zaak.
Lastig onderwerp dit. Ik heb een uitleg gehad, maar ik kan me voorstellen dat het ook voor jullie niet helemaal duidelijk is.

Deze optie heeft nooit bestaan.

Waarom dan niet? Dit heeft te maken met de beperkingen van het contract zelf. Omdat je een afgekocht kortingsrecht hebt, is het technisch niet mogelijk omdat de klassewissel voor de volledige kaart geldt. Waarom voor het Weekend Vrij dan wel? Weekend Vrij is een volledig vrije dag in de weekenden en dan kan het wel.

Ik heb de suggestie intern uitgezet, maar ik verwacht eerlijk gezegd geen wijziging (op korte termijn). Wel snap ik jullie punten heel goed, en dat heb ik ook teruggekoppeld.
Nee, echt duidelijk is het verhaal niet, in ieder geval niet voor mij.
Bij Dalvrij 2e klas is een klassewissel wel mogelijk, voor dal/spits/weekend (of zo). Lijkt me tegenstrijdig.

Reageer