beantwoord

Klassewissel van 1e klas naar 2e klas

• 17 februari 2015
  • 12 reacties
  • 1450 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Beste NS,
Ik heb een Traject Vrij abonnement (jaar) 1e klas. Niet omdat ik zo graag 1e klas reis, maar omdat ik op een zeer druk traject reis in de spits. Ik ben niet meer zo piep jong en wil op weg naar mijn werk of terug naar huis gewoon kunnen zitten. Daar betaal ik prive een aardig bedrag voor.
Nu wil ik in het weekend voor een keer naar Dordrecht reizen. Dat is een heel stuk verder. Op zaterdag is de trein niet vol en kan ik dus gerust 2e klas reizen en zal dan zeker wel kunnen zitten.
Normaal zou ik met mijn Traject Vrij 40% korting krijgen in het weekend. Echter, het lijkt onmogelijk om een klassewissel te doen van 1e klas naar 2e klas. Of een los kaartje 2e klas en met korting op mijn Traject Vrij te laden, zoals vorig jaar nog mogelijk was. (Vorig jaar had ik een jaarTrajectkaart 1e klas. Toen kon je losse kaartjes, met klasse naar keuze, met korting laden op trajectkaart.)

Ik begin er zo langzamerhand achter te komen dat allerlei (redelijk klantvriendelijke mogelijkheden die vorig jaar nog bestonden) nu niet meer kunnen.

Wie weet hoe zoals in mijn geval (hierboven beschreven) in het weekend met korting (regulier op een Traject Vrij kaart) maar met een 2e klas kaartje kunt reizen?
icon

Beste antwoord door jsalomons 18 februari 2015, 15:34

Met een Traject Vrij is het enkel mogelijk om je klasse tijdelijk te wijzigen indien je een tweede klasse Traject Vrij abonnement hebt en een dag eerste klasse wil reizen. Heeft je een eerste klasse abonnement hebt en wenst tweede klasse te reizen, dan is er geen tijdelijke klasse wissel mogelijk. Meer info over het het traject vindt u hier onder het kopje 'Hoe kan ik de klasse waarin ik wens te reizen tijdelijk veranderen?
Bekijk origineel

12 reacties

Wat demonstreert hoe slecht de NS met vaste klanten omgaat, de klantenservice doet niks om de situatie te corrigeren. Totdat er iets verbeterd krijgt de NS van mij geen voldoende in de tevredenheid enquêtes: een kans voor de NS om te verbeteren.
Ik stel alleen vast dat het gegeven de situatie voordeliger kan zijn om een extra abonnement aan te schaffen naast Traject Vrij.
Als je dubbel moet betalen om minder terug te krijgen en dan ook nog eens met twee kaarten moet gaan reizen kun je mijns inziens ook niet echt meer spreken van het eruit halen van die kosten.
Het lijkt er sterk op dat de NS de OV-chipkaart heeft aangegrepen om de reiziger op 1, 2 en 3 manieren te laten betalen voor zaken die voorheen gewoon binnen hun abonnement vielen.
Met 4 van die ritten in een jaar heeft u een Dal Voordeel abonnement (voor korting op tweede-klasse reizen) er al uit.
Iemand met een jaarabonnement had altijd Voordeeluren korting, nu moet de abonnementhouder een extra abonnement aan gaan schaffen die ook nog minder voordeel geeft?
Met 4 van die ritten in een jaar heeft u een Dal Voordeel abonnement (voor korting op tweede-klasse reizen) er al uit.
Wie weet hoe zoals in mijn geval (hierboven beschreven) in het weekend met korting (regulier op een Traject Vrij kaart) maar met een 2e klas kaartje kunt reizen?
Dat kan niet. NS zal claimen dat dat dat een verslechtering noch een vermindering van mogelijkheden is, omdat Traject Vrij een totaal ander abonnement is dat een Jaartrajectkaart. Volgens NS (pdf) is de reden om die mogelijkheid niet meer te bieden als volgt:

Bij de ontwikkeling van het product Traject Vrij heeft er klantonderzoek plaatsgevonden onder de klanten van Jaartrajectkaart (voorloper Traject Vrij). Tevens hebben we het Traject Vrij product middels een pilot beproefd onder Jaartraject klanten, alvorens het product commercieel is geïntroduceerd. Uit zowel klantonderzoek als pilot is destijds niet naar voren gekomen dat er een klantbehoefte is om gebruik te kunnen maken van een klassewissel 1-2 . Op dit moment staat de ontwikkeling van een klassewissel 1-2 niet op de planning. Wel is het mogelijk voor klanten met een Traject Vrij abonnement voor de 2e klas een klassewissel 2-1 te kopen (dag, dal -en weekendvariant).

Met andere woorden: Klanten die zich beklagen over het gebrek aan deze mogelijkheid hebben het mis, zo heeft NS met een klantonderzoek en een pilot aangetoond.

De ronkende tekst uit de folder van Traject Vrij over "Voordelig reizen buiten het traject in daluren of weekend" is dus voor mij niet van toepassing. In december 2014 kon ik dezelfde reis naar Dordrecht maken voor 20,20 (2e klas met korting retour). Nu ben ik verplicht een eerste klas kaartje met korting te nemen, wat neerkomt op 34,40 euro (met korting retour). ECHT NIET VOORDELIG!
Het feit dat ik daartoe gedwongen wordt, vind ik nog wel het meest stuitende. Dat hadden ze ook wel in de folder mogen zetten!
Met een Traject Vrij is het enkel mogelijk om je klasse tijdelijk te wijzigen indien je een tweede klasse Traject Vrij abonnement hebt en een dag eerste klasse wil reizen. Heeft je een eerste klasse abonnement hebt en wenst tweede klasse te reizen, dan is er geen tijdelijke klasse wissel mogelijk. Meer info over het het traject vindt u hier onder het kopje 'Hoe kan ik de klasse waarin ik wens te reizen tijdelijk veranderen?
Gezien de hoeveelheid reacties op dit forum sinds de overgang is er wel degelijk vraag naar. De dagkaarten die de NS probeert te promoten zijn geen goed vervangend product (en dat kan de NS ook bedenken, als een kaartje van 4 euro opeens 25 euro kost).
Reputatie 3
Badge
Er zijn nog wel meer details. Het is "niet naar voren gekomen". Maar is het wel gevraagd?
Let ook op de details. Ze zeggen dat het uit de pilot en het klantonderzoek niet naar voren is gekomen. Er is niet gezegd dat dat aspect van het Traject Vrij abonnement deel uit maakte van die onderzoeken.
Ik vind het schokkend om te horen dat er een pilot is geweest. Gezien de enorme onduidelijkheid die er zowel bij de NS zelf als bij de reizigers bestaat over de productvoorwaarden was ik ervan overtuigd dat de pilot nog in volle gang was met de abonnementhouder als onvrijwillig proefkonijn.
Ook ben ik benieuwd wat voor masochisten aan dat klantonderzoek hebben deelgenomen (of zou de NS volgens goed gebruik weer alle adviezen en klachten naast zich neer hebben gelegd?)...
Dat kan niet. NS zal claimen dat dat dat een verslechtering noch een vermindering van mogelijkheden is, omdat Traject Vrij een totaal ander abonnement is dat een Jaartrajectkaart. Volgens NS (pdf) is de reden om die mogelijkheid niet meer te bieden als volgt:

Bij de ontwikkeling van het product Traject Vrij heeft er klantonderzoek plaatsgevonden onder de klanten van Jaartrajectkaart (voorloper Traject Vrij). Tevens hebben we het Traject Vrij product middels een pilot beproefd onder Jaartraject klanten, alvorens het product commercieel is geïntroduceerd. Uit zowel klantonderzoek als pilot is destijds niet naar voren gekomen dat er een klantbehoefte is om gebruik te kunnen maken van een klassewissel 1-2 . Op dit moment staat de ontwikkeling van een klassewissel 1-2 niet op de planning. Wel is het mogelijk voor klanten met een Traject Vrij abonnement voor de 2e klas een klassewissel 2-1 te kopen (dag, dal -en weekendvariant).

Met andere woorden: Klanten die zich beklagen over het gebrek aan deze mogelijkheid hebben het mis, zo heeft NS met een klantonderzoek en een pilot aangetoond.

Reageer