beantwoord

Korting?

• 26 februari 2017
  • 13 reacties
  • 139 Bekeken

Ik heb een OVkaart met een Traject Vrij Maandabbonnement van Almelo naar Apeldoorn. Nu wil ik dus morgen van Almelo naar Zwolle. Volgens sommige mensen krijg je daar dan een korting van 40% op. Klopt dat? Zo ja hoe werkt dat? Want in de NS app kan ik die 40% niet aantikken.
icon

Beste antwoord door Iris NS 27 februari 2017, 11:13

Welkom op het NS Serviceforum, AngryHoetink. Ik kan me voorstellen dat het je nu misschien een beetje begint te duizelen met al deze reacties 😉
Ten eerste vind je hier een uitleg over het abonnement. Kijk ook even onder 'veelgestelde vragen'. Je dient in- en uit te checken aan het begin en het eind van je reis (per vervoerder). De reiskosten die je buiten je traject maakt, worden na de einddatum van je maandabonnement automatisch afgeschreven. Je kunt hiervan een overzicht vinden in je MijnNS account (in de factuur).
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3
U kunt twee dingen doen.

1) U reist op uw abonnement naar Deventer. U checkt daar uit, daarna weer in en U reist dan van Deventer naar Zwolle op saldo. Belangrijk: als U in Almelo buiten de spits incheckt reist U tussen Deventer en Zwolle met 40% korting, maar checkt U in Almelo in spits in dan betaalt U ook voor het gedeelte Deventer-Zwolle vol tarief.

2) U reist rechtstreeks van Almelo naar Zwolle. Als U in Almelo buiten de spits incheckt reist reist U met 40% korting, als U in Almelo in de spits incheckt betaalt U vol tarief.

Op zich is optie 1 goedkoper (Deventer-Zwolle is korter dan Almelo-Zwolle) maar duurt wel een stuk langer.

Een e-ticket kopen (op de app of geprint) is niet mogelijk omdat er geen e-tickets met korting worden verkocht. U krijgt (mits U uw reist buiten de spits begint ) alleen korting als U op uw OV-chipkaart reist.
Ik wil morgen de intercity van Almelo naar Zwolle om 1330 uur pakken. Buiten de spits dus. Dus dan moet ik morgen met mijn OV kaart een kaartje halen bij de automaat?
Wat Tamzin zegt klopt niet helemaal. Bij trajectvrij zal de kosten voor de reis altijd gebaseerd worden op de kortste afstand tussen een station op uw afgekochte traject en uw daadwerkelijke eindbestemming.

Ook als u rechtstreeks van Almelo naar Zwolle reist en incheck buiten de spits zult u het tarief met 40% korting betalen voor de reis 'Deventer - Zwolle'

De kosten voor deze reis betaald u echter niet via het saldo op uw OV-chipkaart maar zullen achteraf in rekening gebracht worden. Bij traject vrij worden de kosten van reizen buiten uw traject achteraf in rekening gebracht.
Ik wil morgen de intercity van Almelo naar Zwolle om 1330 uur pakken. Buiten de spits dus. Dus dan moet ik morgen met mijn OV kaart een kaartje halen bij de automaat?

Nee u kunt (en moet) inchecken en uitchecken met uw ov-chipkaart waar uw abonnement op staat. Dan weet 'het systeem' dat u recht heeft op de korting en zal in de berekening van de prijs uw afgekochte traject meenemen.
Ok dus als ik morgen in de trein naar Zwolle zit en ik wordt gecontroleerd krijg ik geen problemen als ik mijn ov laat zien met traject maand vrij Almelo Apeldoorn?
zolang je gewoon in- en uitcheckt zal je geen problemen krijgen.
Reputatie 4
Badge
De uitleg van Tamzin is correct, maar als je incheckt in Almelo en uitcheckt in Zwolle wordt, als het goed is, altijd de laagste prijs vanaf het traject bepaald. Als dat via Deventer is, zal die prijs berekend worden. Het is dus niet nodig via Deventer te reizen.

Edit: Als je in Almelo incheckt en Zwolle uitcheckt, krijgt je achteraf een factuur waarop de prijs staat die gelijk is aan Deventer - Zwolle. Of dit met 40% korting is, hangt af van het incheck moment in Almelo.

1. Let wel op het inchecken in of buiten de spits.
2. Mijn opmerking geldt tot medio december 2017, als de lijn Zwolle-Enschede over gaat van NS naar Syntus. Vanaf dan zul in inderdaad via Deventer voor de laagste prijs moeten reizen.
Even kijken of ik het nu goed begrijp. Morgen in Almelo inchecken. Dan naar kaartjesautomaat. Ov chipkaart ervoor houden. Product kiezen. En dat is dan 40%?
Nee,
Morgen naar Almelo
Inchecken in Almelo
In de trein naar Zwolle stappen
Uitchecken in Zwolle
Klaar.
En dan krijg ik later een faktuur? Dit werkt dus ook zo als ik van Almelo naar Zutphen ga? Daar haal ik mijn dochtertje om de week op.

Inchecken Almelo.
Overstap Deventer naar Zutphen.
In Zutphen eerste trein terug.
Overstap Deventer naar Almelo.
Uitchecken Almelo.

Heb daar nu namelijk een retourtje Deventer Zutphen voor gekocht. Volle pond. Zonde geld dus.
Inderdaad daar werkt het ook, wel dient u in Zutphen in+uit te checken.

Inchecken Almelo.
Overstap Deventer naar Zutphen.
Uitchecken in Zutphen
Direct weer inchecken in Zutphen (om aan te geven dat u in Zutphen bent geweest, anders kan een conducteur dat niet zien). Het opnieuw inchecken kan niet direct bij hetzelfde paaltje, u kunt een ander paaltje gebruiken OF 100 seconden wachten OF hetzelfde paaltje gebruiken als een andere reiziger na u het gebruikt heeft).
In Zutphen eerste trein terug.
Overstap Deventer naar Almelo.
Uitchecken Almelo.
Reputatie 7
Badge +3
@AngryHoetink
Nee, U begrijpt het nog niet want het is veel eenvoudiger. U moet morgen gewoon in Almelo inchecken, in de trein naar Zwolle gaan zitten en in Zwolle weer uitchecken. Bij de kaartjesautomaat heeft U dus helemaal niets te zoeken.

De extra kosten (tegen 40% korting) worden bij uw maandelijkse factuur mee verrekend.
Welkom op het NS Serviceforum, AngryHoetink. Ik kan me voorstellen dat het je nu misschien een beetje begint te duizelen met al deze reacties 😉
Ten eerste vind je hier een uitleg over het abonnement. Kijk ook even onder 'veelgestelde vragen'. Je dient in- en uit te checken aan het begin en het eind van je reis (per vervoerder). De reiskosten die je buiten je traject maakt, worden na de einddatum van je maandabonnement automatisch afgeschreven. Je kunt hiervan een overzicht vinden in je MijnNS account (in de factuur).

Reageer