beantwoord

Korting bij inchecken of uitchecken

• 2 januari 2019
  • 18 reacties
  • 1403 Bekeken

Goedemiddag. Ik heb een 40% kortingabonnement, voor in de daluren. Nu vraag ik mij af of dit wordt berekend bij het inchecken of uitchecken.

Als ik voor 16.00 uur incheck, reis ik dan het hele traject daarna met korting terwijl er ook een gedeelte van mijn reis buiten de dal uren valt?

Groet Miranda
icon

Beste antwoord door Anonymous 2 januari 2019, 17:44

Als u voor 16.00u incheckt reist u het gehele traject met korting

https://www.ns.nl/abonnementen/dal-voordeel.html
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Enig idee hoe het zit met de 6 uur regel bij Flex?

201901 6 21:03
Bij het klassieke Dal Vrij is of was de werking per vervoerder verschillend. De software van de ene niet-NS vervoerder werkte anders samen met de software van NS dan die van de andere niet-NS vervoerder, waarbij volgens NS de ene niet-NS vervoerder zich niet aan de afspraken hield.

Om te beginnen is de vraag of bij NS Flex de vervoerders niet uitmaken. Het zou kunnen zijn dat de andere vervoerders alleen maar de tijden en stations correct hoeven te registreren, en dat voor de rest NS de correcte werking zelf in de hand heeft. Dit zou het uittesten van de werking sterk vereenvoudigen.

201912 6 17:51

De algemene hypothese dat de vervoerder bij NS Flex niet uitmaakt blijkt niet te gelden vóór correctie op verzoek van de reiziger. Er zijn namelijk topics waarin afwijkingen worden gemeld, en al zeer lang aanhoudende berichten dat het nog niet verholpen is.

Bij Dal Vrij Klassiek heb ik geconstateerd dat bij Arriva Gelderland en bij Blauwnet de timer voor de zes uur doorloopt.

Reputatie 6
Badge +2
Ik heb inmiddels bevestiging dat ook bij NS Flex de 6-uur regel geldt.

201902 20 14:35 flex6uursregel 6uursregel

Hebben ze de 6-uur regel ook uiteengezet, ter controle dat we het over hetzelfde hebben?

Concept zesuursregel voor NS Flex zonder dat bij btm wordt in- of uitgecheckt:

code:
Bij een treinreis geldt de korting die hoort bij de tijd van de eerste check-in.

Een treinreis eindigt met terugwerkende kracht bij een check-uit als er daarna 35 minuten verlopen zonder nieuwe check-in, en tevens bij de check-uit voorafgaand aan een check-in die 6 uur of meer na de eerste check-in plaatsvindt.
Ik heb inmiddels bevestiging dat ook bij NS Flex de 6-uur regel geldt.
De betreffende afdeling heeft het op het moment erg druk. Ik ben nog voor jullie bezig en hoop snel meer te weten.
Ik ben nog in afwachting van een reactie.
Ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen helaas. Zodra ik meer weet horen jullie van mij.
Mijn oude Weekend Vrij-abonnement hield op een dag zonder overgang dal - spits enkel rekening met de 6-uurregel. Kortom, op zaterdag en zondag en feestdagen. Op andere dagen heb ik de 6-uurgrens nooit overschreden.

Ik wil dit op een verlofdag wel testen, àls de NS de ritten en de meerkost voor korting tijdens de week wil vergoeden. 😋😊😃
Ik ga uitzoeken hoe het precies zit met de zes uur regel bij NS Flex. Jullie horen van mij.
Reputatie 6
Badge +2

Enig idee hoe het zit met de 6 uur regel bij Flex?

201901 6 21:03
Goede vraag.

Bij het klassieke Dal Vrij is of was de werking per vervoerder verschillend. De software van de ene niet-NS vervoerder werkte anders samen met de software van NS dan die van de andere niet-NS vervoerder, waarbij volgens NS de ene niet-NS vervoerder zich niet aan de afspraken hield.

Om te beginnen is de vraag of bij NS Flex de vervoerders niet uitmaken. Het zou kunnen zijn dat de andere vervoerders alleen maar de tijden en stations correct hoeven te registreren, en dat voor de rest NS de correcte werking zelf in de hand heeft. Dit zou het uittesten van de werking sterk vereenvoudigen.

De vraag is dan of dezelfde zesuursregel geldt als bij het klassieke Dal Vrij (om me even tot Dal Vrij te beperken) bij reizen met alleen NS. Zo nee, dan is er misschien geen beperking van het aantal uren, of er is bijvoorbeeld een vijf- of zevenuursregel. Dat kan uitgeprobeerd worden, als NS het niet weet.
Reputatie 6
Badge +2
Met Weekend Vrij zie ik voor ritten met de trein geen tariefeenheden meer. Ik reis nooit buiten mijn Vrij Reizen-dagen en weet dus niet of het dan wel te zien is. Iemand met een NS Flex abonnement met ritten met 20% of 40% korting?
201901 6 20:42
Bij Tochjo zie ik dat er ook bij betaald reizen staat dat de aantallen TE bij aanvang en einde onbekend zijn, wat me onzin lijkt want er is wel een prijs bepaald.
@Miriam NS,
Heb ik dan iets anders beweerd? Ik bedoelde natuurlijk met correct in- en uitchecken. ☺️

Ik doelde op het volgende.

Bij een klassiek Dal Voordeel-abonnement krijg je korting als je incheckt in de daluren tot
- je uitcheckt;
- je in de spits van vervoerder veranderd;
- de laatste uitcheck na een reis van meer dan 6 uur, als je ondertussen de reis niet langer dan 35 minuten onderbroken hebt ( van-rit-naar-reis).

Bij NS Flex behoudt je de korting als je in de spits van vervoerder veranderd. Maar hoe zit het met de 6 uur-regel?

Een voorbeeld om het te illustreren (met Bad Nieuweschans i.p.v. Weener, omdat ik bij een reis vanaf Weener naar NS International wordt doorverwezen).

Klassiek Dal Voordeel

Check in Bad Nieuweschans 06u20
Check uit Arriva Groningen 07u05 => korting
Check in NS Groningen 07u16
Check uit Sittard NS 11u15 => geen korting
Check in Arriva 11u18
Check uit Arriva Heerlen 11u38 => korting

Check in NS Heerlen 12u08 voor vertrek NS 12u19
Check uit NS Groningen 16u43 => korting
Check in Arriva Groningen 16u53
Check uit Arriva Bad Nieuweschans 17u42 => geen korting

NS Flex Dal Voordeel

Check in Bad Nieuweschans 06u20
Check uit Arriva Groningen 07u05 => korting
Check in NS Groningen 07u16
Check uit Sittard NS 11u15 => korting
Check in Arriva 11u18
Check uit Arriva Heerlen 11u38 => korting

Check in NS Heerlen 12u08 voor vertrek NS 12u19
Check uit NS Groningen 16u43 => korting
Check in Arriva Groningen 16u53
Check uit Arriva Bad Nieuweschans 17u42 => korting ???

@Dennis,
Met Weekend Vrij zie ik voor ritten met de trein geen tariefeenheden meer. Ik reis nooit buiten mijn Vrij Reizen-dagen en weet dus niet of het dan wel te zien is. Iemand met een NS Flex abonnement met ritten met 20% of 40% korting?

@Robert B,

Bij de klassieke abonnementen wordt een reis pas afgesloten met de eerste check uit na 6 uur. In bovenstaand voorbeeld is dat met het uitchecken in Groningen om 16u43.

HenkNL heeft hierover ook eens een topic met foto's van de MCL opgestart. Bleek dat hij bij een rit naar het zuiden op de terugreis de grens van 6 uur had overschreden. De eerste check in na die 6 uur was in de spits en met Dal Vrij dus betalend.

Met mijn Klassieke Weekend is het me meerdere keren gelukt om de 6 uur-grens te bereiken. Het hangt maar van je reisdoel af. 😋
Badge +3
Enig idee hoe het zit met de 6 uur regel bij Flex? Nu de tariefeenheden niet meer vermeld worden, kan ik dit niet meer zien.

Als dit niet meer van toepassing is, dan zou je met Flex in Weener kunnen inchecken, reizen naar Heerlen en binnen de 35 minuten terugreizen naar Weener voor het maximumbedrag van een rit. 😋

Ik vermoed (weet niet zeker) dat een 'overstap' in de vorm van een uit- en incheck (Heerlen) gewoon gezien wordt als een nieuwe rit, uiteraard met behoud van langeafstandskorting (de eerder gereisde tariefeenheden, niet meer zichtbaar) en spits/daltarief van de voorafgaande rit, die dan bij het uitchecken (terug in Weener) verrekend wordt.

Je 'reis' (minder dan 6 uur) wordt in feite in Heerlen als beëindigd afgehandeld. Bij opnieuw inchecken krijg je dan natuurlijk een Overstap OK melding, waarbij het 6-uurs tellertje opnieuw gaat lopen totdat je weer ergens uitcheckt of overstapt. Je 'betaalt' bij de overstappen in Groningen en Heerlen immers ook gewoon opnieuw het instaptarief.

Uiteraard geldt dit voor reizen op saldo, maar ik neem zomaar aan dat er bij Flex niet anders gerekend wordt, en je dus gewoon tegen het maximumtarief van een enkele reis (€ 26,50 voltarief) die wereldreis mag maken.

Nu is Weener natuurlijk wel een uitzondering, want de reisplanner geeft ook geen tarief ("Deze reis vanaf Weener boekt u bij NS International"), maar is natuurlijk gewoon Arriva. Wellicht dat Arriva dan op de terugweg (meer dan 6 uur later) in Groningen toch een nieuwe reis forceert 🤔

Wie het weet mag het zeggen... ik ga het niet uitproberen 😃 Van Weener naar Vlissingen is trouwens precies 6:00 reistijd. Kan geen langere adviezen vinden helaas, maar de tijd tussen eerste in- en laatste uitcheck is dan natuurlijk altijd langer dan die 6:00 😉
Badge +3
Hieronder een schermafdruk van twee reizen met NS Flex Dal Vrij:

Bij tariefeenheden staat altijd de vermelding Onbekend, ook bij reizen met andere treinvervoerders en bij reizen met bus, tram en metro. Merk verder op dat de vermelding bij tijdstip gebaseerd lijkt op het tijdstip van inchecken en niet op het tarief dat in rekening wordt gebracht. Bij inchecken om 06:29 staat er Dal en bij inchecken in het weekend staat er Weekend.
Reputatie 6
Badge +2

Enig idee hoe het zit met de 6 uur regel bij Flex? Nu de tariefeenheden niet meer vermeld worden, kan ik dit niet meer zien.

201901 6 11:20
Ik zie rechts in de laatste afbeelding van https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-reiskosten-inzien-in-app-52010#post350804 nog wel uitklappijltjes staan. Geven die bij NS Flex niet de gebruikelijke reisdetails?
Je dient altijd in en uit te checken voor een reis 😉
Het is wel zo dat als je overstap op een andere vervoer in de spits dat dan het spitstarief geldt.
Tenzij het een Flex-abonnement is. Dan geldt de korting tot er meer dan 35 minuten tussen een uit- en incheck zit.

@Miriam NS,

Als dit niet meer van toepassing is, dan zou je met Flex in Weener kunnen inchecken, reizen naar Heerlen en binnen de 35 minuten terugreizen naar Weener voor het maximumbedrag van een rit. 😋
Hallo Miiranda, welkom op onze Community!

De reactie van Perron23 is inderdaad correct. Het is wel zo dat als je overstap op een andere vervoerder in de spits dat dan het spitstarief geldt.
Als u voor 16.00u incheckt reist u het gehele traject met korting

https://www.ns.nl/abonnementen/dal-voordeel.html

Reageer