beantwoord

Korting en klasse

• 10 November 2014
  • 7 reacties
  • 270 Bekeken

Als ik een Traject Vrij kaart heb reis ik dan buiten mijn traject automatisch 2e klas met korting? En kan ik als ik voor mijn werk een reis maak 1e klas reizen?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 11 November 2014, 14:27

Bekijk origineel

7 reacties

Met een Traject Vrij abonnement reis je buiten het afgekochte traject in principe altijd in dezelfde klasse als waarvoor je het abonnement hebt aangeschaft. Als je een abonnement tweede klasse bezit kun je wel eerste klasse reizen, maar dan zul je een klassewissel moeten doen bij de automaat.
Met een Traject Vrij abonnement reis je buiten het afgekochte traject in principe altijd in dezelfde klasse als waarvoor je het abonnement hebt aangeschaft. Als je een abonnement tweede klasse bezit kun je wel eerste klasse reizen, maar dan zul je een klassewissel moeten doen bij de automaat.

Volgens dit topic is een eenmalige klassewissel niet mogelijk voor houders van een Traject Vrij abonnement.
Volgens dit topic is een eenmalige klassewissel niet mogelijk voor houders van een Traject Vrij abonnement.

Van eerste klas naar tweede klas kan inderdaad niet tijdelijk, maar omgekeerd wel. Alleen is dat soms nog duurder dan een volledig eerste klas kaartje kopen, omdat daar vaste bedragen voor worden gerekend, ongeacht de reisafstand.

Als ik een dienstreis maak kan ik eerste klas reizen. Doe ik alleen als er redenen zijn zoals meereizen met collega's maar moet wel kunnen, Meestal is dat buiten mijn Traject Vrij. Dan moet ik dus speciaal naar een automaat om een reis 1e klas te downloaden?
Daarnaast als ik buiten het traject automatisch dezelfde klasse reis als binnen het traject dan weet ik niet of ik wel korting krijg!
Hoe zit dat nou?
Badge
Jmwormer, welkom op het forum. Ik begrijp je vraag niet helemaal. Heb je een 2e klas Traject Vrij abonnement en wil je buiten je traject 1e klas reizen? Wat wel zo is, met je Traject Vrij reis je buiten je afgekochte traject altijd dezelfde klasse. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'abonnementen'. Groet, Leny
Reputatie 6
Badge +1
Beste jmwormer, reis je met je Traject vrij buiten je traject dan bepaalt het moment van inchecken of je korting krijgt. Ongeacht of een deel van je reis 'gratis' is of niet, het moment van inchecken bepaalt het tarief voor het deel dat je moet betalen. Zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/korting-reizen-buiten-vaste-traject-traject-vrij-5844.
Voorbeeld: Je hebt traject vrij Amsterdam CS - Utrecht CS en reist naar Arnhem. Neem je de trein van 8:52u uit A'dam, dan krijg je op het traject Utrecht - Arnhem géén korting. Om korting te krijgen op Utrecht - Arnhem moet je in Utrecht uitchecken en weer inchecken.
Neem je de trein van 9:08u, dan krijg je wel altijd korting (inchecken na 8:55u --> daltarief).
Bedankt voor je duidelijke uitleg Keuzereiziger. Hierbij wil ik toevoegen dat het mogelijk is om een 2-1 overgang op de OV-Chipkaart te laden. Alle informatie en de juiste links vind je in een andere topic.

Reageer