beantwoord

Korting op e-ticket

  • 10 May 2024
  • 57 reacties
  • 970 Bekeken

Reputatie 4

Mijn moeder was ervan overtuigd dat ze met haar Dal Voordeel Abonnement ook e-tickets met korting kon kopen. Ze is gisteren van 't Harde naar Hengelo gereisd op een e-ticket en dacht dus met korting te reizen, maar betaalde gewoon vol tarief, terwijl ze wel met korting had kunnen reizen als ze met haar OV-Chipkaart had ingecheckt. Is er een mogelijkheid dat ze het extra betaalde bedrag à €6 terug kan krijgen? E-tickets staan immers ook op naam, dus is het overduidelijk dat zij die reis heeft gemaakt!

icon

Beste antwoord door Robert B 10 May 2024, 21:00

Bekijk origineel

57 reacties

Mijn moeder was ervan overtuigd dat ze met haar Dal Voordeel Abonnement ook e-tickets met korting kon kopen. Ze is gisteren van 't Harde naar Hengelo gereisd op een e-ticket en dacht dus met korting te reizen, maar betaalde gewoon vol tarief, terwijl ze wel met korting had kunnen reizen als ze met haar OV-Chipkaart had ingecheckt. Is er een mogelijkheid dat ze het extra betaalde bedrag à €6 terug kan krijgen? E-tickets staan immers ook op naam, dus is het overduidelijk dat zij die reis heeft gemaakt!

Je moeder is de zoveelste die vertikt de voorwaarden van zijn/haar abonnement te lezen en zich daaraan te houden. Op etickets met korting reizen mag niet omdat dan niet gecontroleerd kan worden of je wel/niet in de daluren reist.

Je moeder kan de klantenservice bellen maar ik kan me voorstellen dat ze daar langzamerhand ook klaar zijn met degenen die de voorwaarden van hun abonnement aan hun laars lappen.

En voortaan moet je moeder dus gewoon in/uitchecken.

Badge +3

Hi Ruben,

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

De naam op het e-ticket moet wel overeenkomen met die van de abonnementhouder.

Mijn moeder was ervan overtuigd dat ze met haar Dal Voordeel Abonnement ook e-tickets met korting kon kopen. Ze is gisteren van 't Harde naar Hengelo gereisd op een e-ticket en dacht dus met korting te reizen, maar betaalde gewoon vol tarief, terwijl ze wel met korting had kunnen reizen als ze met haar OV-Chipkaart had ingecheckt. Is er een mogelijkheid dat ze het extra betaalde bedrag à €6 terug kan krijgen? E-tickets staan immers ook op naam, dus is het overduidelijk dat zij die reis heeft gemaakt!

Je moeder is de zoveelste die vertikt de voorwaarden van zijn/haar abonnement te lezen en zich daaraan te houden. Op etickets met korting reizen mag niet omdat dan niet gecontroleerd kan worden of je wel/niet in de daluren reist.

Je moeder kan de klantenservice bellen maar ik kan me voorstellen dat ze daar langzamerhand ook klaar zijn met degenen die de voorwaarden van hun abonnement aan hun laars lappen.

En voortaan moet je moeder dus gewoon in/uitchecken.

@Tamzin Denk dat Webhelp wel blij is met de NS. Daar verdienen ze toch ook hun centjes aan? 

Badge +3

Haha, een kaartautomaat of het e-ticket systeem zou eigenlijk moeten vragen ‘heeft u toevallig een NS abonnement dat recht geeft op korting of vrij reizen? ‘

Zo ja? Dan check maar in met je ov-chipkaart! 🤣

Ja maar… die is gebroken/gejat/verlopen of zit in mijn andere jas/tas!

Oke, daar hebben we https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html voor.

Reputatie 6

Hi Ruben,

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

De naam op het e-ticket moet inderdaad overeenkomen met die van de abonnementhouder.

En ook hier geld, de moeder van de TS is haar OV chipkaart niet vergeten maar heeft bewust een E-ticket gekocht, zonder de voorwaarden abonnement te lezen.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn moeder was ervan overtuigd dat ze met haar Dal Voordeel Abonnement ook e-tickets met korting kon kopen. Ze is gisteren van 't Harde naar Hengelo gereisd op een e-ticket en dacht dus met korting te reizen, maar betaalde gewoon vol tarief, terwijl ze wel met korting had kunnen reizen als ze met haar OV-Chipkaart had ingecheckt. Is er een mogelijkheid dat ze het extra betaalde bedrag à €6 terug kan krijgen? E-tickets staan immers ook op naam, dus is het overduidelijk dat zij die reis heeft gemaakt!

Jouw moeder was overtuigd...heeft ze dan voor het eerst een abonnement of kocht ze altijd samenreistickets? En als ze pas een abonnement heeft, heeft ze die zelf aangevraagd?

Bij let op! zou bij mij al een lampje gaan branden. Hoewel? Veel mensen denken dat ze met e-tickets kunnen inchecken.

Het kan wel.overduidelijk zijn dat ze die reis gemaakt heeft, maar ze heeft niet met haar abonnement op ov-chipkaar tgemaakt. En dat had ze wel moeten doen om met korting te reizen. Misschien kun jij haar uitleggen hoe reizen met korting werkt?

Reputatie 7
Badge +3

Bij let op! zou bij mij al een lampje gaan branden. Hoewel? Veel mensen denken dat ze met e-tickets kunnen inchecken.

Bij jou zou een lampje gaan branden, en voor veel anderen (waaronder ikzelf) is ook niet meer dan logisch dat je met de OV-chipkaart moet inchecken om je korting te krijgen, maar niet iedereen is zo geroutineerd. Er staat niet bij dat dat inchecken gedaan moet worden met de OV-chipkaart. En gezien het feit dat er de laatste tijd toch best een aantal reizigers hier een zelfde vraag hebben gesteld, is dit dus niet bij iedereen duidelijk. Zo zijn er ook nog steeds mensen die denken dat ze moeten/kunnen in checken met een e-ticket. 

Ik heb toch ook wel begrip voor mensen, die misschien digitaal niet zo vaardig zijn. Tegenwoordig moet alles maar via een computer, app, digitaal enz. Sommige mensen zijn daardoor ook afhankelijk van anderen om hun daarmee te helpen. Ook niet altijd fijn denk ik. Waar is de tijd, dat je gewoon naar een loket op het station ging en daar je kaartje kocht en betaalde met contant geld. Je kon dan ook nog vragen stellen aan de lokettist. 

Natuurlijk staan er ergens voorwaarden vermeld, die kun je aanklikken om te lezen en moet je aanvinken voor akkoord. En wees eerlijk. Wie leest al die voorwaarden van a tot z? Het is vaak ook geschreven in wollige taal, die ook niet voor iedereen makkelijk te begrijpen is. 

Tegelijk begrijp ik ook wel dat in dit soort situaties, NS de korting achteraf niet kan terug betalen. Een e-ticket is gewoon moeilijk te controleren, vanwege geen in- en uitcheck registratie. Dus moeilijk aan te tonen welke tijden je in de trein zat en dus wel of geen recht op korting had. 

Misschien een idee om ook e-tickets te laten inchecken? Er staat een qr code op. De poortjes gaan er mee open. Het zou technisch toch ook mogelijk moeten zijn hier een registratie van te maken, die dan later is op te vragen? Tja en dan moet er wel iets bedacht worden op stations waar alleen maar paaltjes staan.

Blijkbaar lopen meer mensen tegen deze problemen aan, gezien de vragen die over dit onderwerp gaan.

Ik hoop dat de moeder van @Treinspotter Ruben toch een fijne reis heeft gehad. Helaas wel met een duur leermoment tot gevolg. 

 

Reputatie 7
Badge

Je hebt toch een chipkaart? Daar kan je toch mee in/uitchecken? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Het is al jaren bekend dat je geen fysieke tickets met korting kan krijgen.

Reputatie 6

.....Misschien een idee om ook e-tickets te laten inchecken? Er staat een qr code op. De poortjes gaan er mee open. Het zou technisch toch ook mogelijk moeten zijn hier een registratie van te maken, die dan later is op te vragen? Tja en dan moet er wel iets bedacht worden op stations waar alleen maar paaltjes staan.

Dus omdat mensen uit gemakzucht de voorwaarden niet lezen, en indien gevraagd wel voor gelezen aanvinken moeten de vervoerders een heel systeem met back-up en helpdesk gaan opzetten. Alleen al vanuit het kostenplaatje een niet zo goed idee.

Reputatie 7

als "het kostenplaatje" een argument is, dan moet het hele systeem op de schop. De idioterie met inchecken, overchecken, e-tickets en weet ik veel wat, veroorzaakt zoveel ruis, dat kan toch niet effectief zijn... 

Reputatie 7
Badge

Maar wat is dan de oplossing? Al die paaltjes en poortjes weghalen? 

Reputatie 6

Maar wat is dan de oplossing? Al die paaltjes en poortjes weghalen? 

Dat hebben ze in Luxemburg ook gedaan. Vriendelijke conducteur kwam regelmatig langs voor info en een praatje, geen enkel agressie. Vriendelijke mensen en veel ruimte in de rustge treinen. Wel jammer dat er nogal wat treinen uitvielen door ERTMS storingen.

Het is overal wel wat..........

Reputatie 7
Badge

Nou afbreken die zooi dan.

Reputatie 7
Badge +3

Bij let op! zou bij mij al een lampje gaan branden. Hoewel? Veel mensen denken dat ze met e-tickets kunnen inchecken.

Bij jou zou een lampje gaan branden, en voor veel anderen (waaronder ikzelf) is ook niet meer dan logisch dat je met de OV-chipkaart moet inchecken om je korting te krijgen, maar niet iedereen is zo geroutineerd. Er staat niet bij dat dat inchecken gedaan moet worden met de OV-chipkaart. En gezien het feit dat er de laatste tijd toch best een aantal reizigers hier een zelfde vraag hebben gesteld, is dit dus niet bij iedereen duidelijk. Zo zijn er ook nog steeds mensen die denken dat ze moeten/kunnen in checken met een e-ticket. 

Ik vermoed dat mensen die er nu achterkomen dat ze bij een e-ticket geen korting krijgen van hun abonnement, voorheen samenreistickets kochten ipv inchecken met ov-chipkaart.

als "het kostenplaatje" een argument is, dan moet het hele systeem op de schop. De idioterie met inchecken, overchecken, e-tickets en weet ik veel wat, veroorzaakt zoveel ruis, dat kan toch niet effectief zijn... 

In- en uitchecken is niet het probleem, hooguit dat er niet systematisch op alle stations poortjes zijn gezet. Het echte probleem zijn etickets die in combinatie met sommige tariefsoorten (zoals meereizen) uitnodigen tot creatief gebruik c.q. misbruik.

NS denkt bij de introductie van reisproducten, systemen en voorwaarden onvoldoende na over de fraude risico's en er zijn nu eenmaal altijd een hoop mensen die de grenzen proberen op te zoeken en creatief proberen niet of minder te betalen. 

Maar wat is dan de oplossing? Al die paaltjes en poortjes weghalen? 

Dat hebben ze in Luxemburg ook gedaan. Vriendelijke conducteur kwam regelmatig langs voor info en een praatje, geen enkel agressie. Vriendelijke mensen en veel ruimte in de rustge treinen. Wel jammer dat er nogal wat treinen uitvielen door ERTMS storingen.

Het is overal wel wat..........

Ja, als je het OV gratis maakt heb je geen zwartrijders met bijbehorende problemen meer. Net als dat wanneer je in de supermarkt alles gratis maakt je ook geen winkeldieven meer hebt. 

Alleen de belastingbetaler is wat minder enthousiast. In het rijke Luxemburg waar je in feite over veredeld stadsvervoer praat is dat nog wel te betalen maar in wat grotere landen met wat grotere afstanden niet.

Reputatie 7
Badge +3

Voor reizen met abonnement hoef je niet digitaal vaardig te zijn. Gewoon in- en uitchecken met OV-chipkaart waar het abonnement op staat.

Reputatie 7

als "het kostenplaatje" een argument is, dan moet het hele systeem op de schop. De idioterie met inchecken, overchecken, e-tickets en weet ik veel wat, veroorzaakt zoveel ruis, dat kan toch niet effectief zijn... 

In- en uitchecken is niet het probleem, hooguit dat er niet systematisch op alle stations poortjes zijn gezet. Het echte probleem zijn etickets die in combinatie met sommige tariefsoorten (zoals meereizen) uitnodigen tot creatief gebruik c.q. misbruik.

NS denkt bij de introductie van reisproducten, systemen en voorwaarden onvoldoende na over de fraude risico's en er zijn nu eenmaal altijd een hoop mensen die de grenzen proberen op te zoeken en creatief proberen niet of minder te betalen. 

Als ik zie hoe vaak mensen bij de verkeerde vervoerder zijn ingecheckt. Poortjes kunnen daarbij alleen helpen als ieder vervoerder dedicated perronnen heeft, en je dus stations opsplitst in verschillende zones met poortenrijen ertussen. Laten we maar niet beginnen hoe “kostenefficient” zo’n ombouw zou zijn.

Reputatie 7
Badge

Als reizigers nou eens beter opletten. 

Reputatie 7

Als reizigers nou eens beter opletten. 

Dat is niet hoe het werkt helaas. Het systeem is absurd complex. 

Reputatie 7
Badge

Dat valt wel mee.

 

 

Als ik zie hoe vaak mensen bij de verkeerde vervoerder zijn ingecheckt. Poortjes kunnen daarbij alleen helpen als ieder vervoerder dedicated perronnen heeft, en je dus stations opsplitst in verschillende zones met poortenrijen ertussen. Laten we maar niet beginnen hoe “kostenefficient” zo’n ombouw zou zijn.

In Japan zijn er stations met meer dan 10 verschillende vervoerders en moet je ook overal apart in- en uitchecken. Zijn Japanners zo slim of Nederlanders....

Als reizigers nou eens beter opletten. 

Dat is niet hoe het werkt helaas. Het systeem is absurd complex. 

Het in/uitchecken is niet complex, het tariefsysteem met al zijn complexe reisproducten en bijbehorende voorwaarden heft het complex gemaakt. De bedoeling was altijd dat iedereen op saldo zou reizen waarbij het te betalen bedrag afhankelijk zou zijn van spits/dal. Later heeft men echter al die onzinnige reisproducten er bij verzonnen.

Reputatie 7
Badge +3

Beter opletten is beslist aan te raden. Maar openbaar vervoer moet dan ook zo ontworpen zijn dat het eigenlijk niet mis kan gaan met de ticketing. Daar voldoet het systeem met verschillende poortjes per vervoerder duidelijk niet aan.

We lezen al jaren over problemen van mensen die bij een verkeerde vervoerder zijn in- of uitgecheckt. Dan kun je niet anders dan concluderen dat het systeem met poortjes en paaltjes niet geschikt is voor stations waar meerdere vervoerders hun diensten aanbieden. In de tijd van de papieren kaartjes speelde dit probleem immers amper. Mensen hadden een treinkaartje van A naar B en het maakte niet uit met welke vervoerder dat was.

Reageer