beantwoord

Korting voor 17 jarige student

Mijn zoon woont in Amsterdam en gaat in Rotterdam aan een MBO studeren. Vanaf 2017 krijgen kinderen in zijn situatie een ov kaart maar die komt voor hem te laat. Het gaat ons tussen de 399 en 450 euro per maand kosten. Heeft U een kortings regeling voor kinderen in zijn situatie?
Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groet
icon

Beste antwoord door Tochjo 17 juni 2015, 16:53

Reizen in de spitsuren is duur, zeker op langere afstanden. Als uw zoon voor een groot deel van zijn reizen in de daluren kan inchecken (voor 6:35, tussen 8:55 en 16:05 en na 18:25), dan kan een dalurenabonnement voordelig zijn. Met Dal Vrij (99 euro per maand) kan hij gratis reizen als hij in de daluren incheckt. Evenzo 's middags. Zelfs met 20 reizen in de spits per maand is dit alsnog voordeliger dan 399 euro per maand.
Bekijk origineel

11 reacties

Nee, NS heeft geen speciale abonnementen voor scholieren.
Badge +3
Reizen in de spitsuren is duur, zeker op langere afstanden. Als uw zoon voor een groot deel van zijn reizen in de daluren kan inchecken (voor 6:35, tussen 8:55 en 16:05 en na 18:25), dan kan een dalurenabonnement voordelig zijn. Met Dal Vrij (99 euro per maand) kan hij gratis reizen als hij in de daluren incheckt. Evenzo 's middags. Zelfs met 20 reizen in de spits per maand is dit alsnog voordeliger dan 399 euro per maand.
Ik heb het antwoord van Tochjo geselecteerd vanwege de goede tip. Dit betekent niet dat Pe_pe geen gelijk heeft. Voor deze groep is geen speciaal product beschikbaar.
Reputatie 4
Badge
Als je zoon nog het hele jaar geen ov studenten kaart kan gebruiken, is Ov vrij met 379,05 per maand ook een mogelijkheid als er vaker met de trein in de spits gereisd moet worden.

Misschien kun je nog wat meer details geven, zodat andere forum leden beter advies te kunnen geven zoals:
- Moet je zoon ook met de bus/tram/metro reizen en waarnaar toe dan ongeveer?
- Is het niet mogelijk deze trajecten met een fiets af te leggen?
- Wil je zoon met de IC-direct kunnen reizen?
- Is het mogelijk bij de NS in de daluren te reizen (incheck moment) zoals Tochjo al voorstelt?
Mijn zoon wordt in April 18 en krijgt dan een OVkaart bij zijn studiefinanciering, dus de jaarkaart is nog onvoordeliger. De top van de altijd kortingkaart lijkt me erg goed. Als ik zijn lesrooster heb kan ik kijken of hij het daarmee redt. Hij zou wel graag gebruik maken van de IC direct trein, dat scheelt hem veel tijd. Hij moet van Amsterdam naar Rotterdam, de stukken in de steden doet hij met de fiets dus hoeft geen metro of tramkaart.
Dank jullie allen voor het meedenken!
Badge +3
Ook een kortere reistijd kent zijn prijs. Voor de Intercity Direct betaalt hij nog een toeslag van 2,30 euro per reis, of 60 euro per maand.

Als uw zoon in april zijn studentenreisproduct krijgt, kunt u Dal Vrij niet voor 99 euro per maand kopen. Dat abonnement kent een minimale contractduur van een jaar. Dal Vrij is ook verkrijgbaar als maandabonnement (129 euro) of kwartaalabonnement (119 euro per maand).
Reputatie 2
Altijd vrij (€325) in combinatie met Intercity Direct toeslagabonnement (€50 per maand) zou dan ook kunnen, als hij alleen met de trein reist.
Afhankelijk van de tijden waarop uw zoon gebruik moet maken van de trein kunt u een dal vrij met IC direct toeslag afsluiten. Beide abonnementen zijn er in jaar en maand versie of zelfs kwartaal versie. Prijzen voor dal vrij beginnen bij 99 voor een jaar contract. IC Direct vanaf 50 euro p/m.

Een goede hint nog met dal vrij : als je in de dal uren incheckt mag je je reis afmaken in de spits. De tijd van inchecken is daarbij leidend.
Een goedkopere manier kan ook met alleen de bus maar dan moet je gemiddeld 5x overstappen en je bent nog veel langer onderweg. Zie www.9292ov.nl
Reputatie 4
Badge
Mijn zoon wordt in April 18 en krijgt dan een OVkaart bij zijn studiefinanciering,

Let op, in verband met de kinderbijslag die nog altijd per drie maanden loopt krijg je pas studiefinanciering vanaf het eerste kwartaal ná je 18e verjaardag. Dat is in dit geval dus pas vanaf 1 juli en niet al vanaf april.

https://duo.nl/particulieren/mbo-er/studiefinanciering/studiefinanciering-aanvragen.asp
Mijn zoon wordt in April 18 en krijgt dan een OVkaart bij zijn studiefinanciering,

Let op, in verband met de kinderbijslag die nog altijd per drie maanden loopt krijg je pas studiefinanciering vanaf het eerste kwartaal ná je 18e verjaardag. Dat is in dit geval dus pas vanaf 1 juli en niet al vanaf april.

Dank! Dan kan hij toch een jaarabonnement nemen... Jammer dat het openbaar vervoer zo duur is.

https://duo.nl/particulieren/mbo-er/studiefinanciering/studiefinanciering-aanvragen.asp

Reageer