beantwoord

Korting voor 65+

• 16 juli 2016
  • 20 reacties
  • 53250 Bekeken

Krijg ik als ik een persoonlijke ov chipkaart heb automatisch seniorenkorting,ben 66 jaar.
icon

Beste antwoord door Tochjo 16 juli 2016, 12:07

Als u met uw persoonlijke OV-chipkaart reist met bus, tram en metro, dan krijgt u automatisch 34 procent korting bij reizen op saldo. Op reizen per trein krijgt u alleen korting als u een abonnement afsluit.

Voor 65-plussers heeft NS wel extra voordeel: bij de abonnementen Dal Voordeel en Altijd Voordeel kunt u per jaar zeven Keuzedagen kopen. Voor 3,50 euro per dag mag u daarmee na 9.00 uur een hele dag met de trein reizen (in de tweede klas; voor iets meer dan zeven euro reist u eerste klas). De abonnementen Dal Vrij en Weekend Vrij zijn voor 65-plussers een stuk goedkoper. Voor meer informatie over de beschikbare abonnementen kunt u op www.ns.nl/abonnementen kijken.
Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3
Als u met uw persoonlijke OV-chipkaart reist met bus, tram en metro, dan krijgt u automatisch 34 procent korting bij reizen op saldo. Op reizen per trein krijgt u alleen korting als u een abonnement afsluit.

Voor 65-plussers heeft NS wel extra voordeel: bij de abonnementen Dal Voordeel en Altijd Voordeel kunt u per jaar zeven Keuzedagen kopen. Voor 3,50 euro per dag mag u daarmee na 9.00 uur een hele dag met de trein reizen (in de tweede klas; voor iets meer dan zeven euro reist u eerste klas). De abonnementen Dal Vrij en Weekend Vrij zijn voor 65-plussers een stuk goedkoper. Voor meer informatie over de beschikbare abonnementen kunt u op www.ns.nl/abonnementen kijken.
Bedankt voor je antwoord,dus als ik in de avonduren na 18.00 uur reis,heb ik geen retourtjes of avondkorting meer?Gaat om Amsterdam Haarlem.
Welkom op het forum, heerlen08.

Als je een Dal Voordeel-abonnement hebt, dan heb je tussen 16:00 en 18:30 geen korting. Na 18:30 kun je gewoon weer met korting reizen. Zonder abonnement krijg je als 65-plusser geen korting bij NS, ongeacht het tijdstip.

Ik heb de titel van het topic trouwens aangepast zodat het voor andere gebruikers beter vindbaar is.
Blij dat ik zelden in de trein zit.
Ik vind het belachelijk dat 65 plussers alleen in de daluren kunnen reizen. Die mensen hebben het al zo moeilijk om al aan een kaartje te komen. Die mensen weten tegenwoordig niet zo goed hoe de technologie in elkaar zit en hoe ze iets moeten doen. En dat kunnen ze al zeker niet als de tijd steeds veranderd wordt.

Ik vind dat NS de 65 plusser kaartjes in de winkels neer moeten leggen die voor de hele dag geldig zijn. (Dus niet voor alleen in de daluren maar voor de hele dag). Dit geld ook als ze achter een loket een vraag hebben om een kaartje te kopen.

Waarom wil ik dat ze kaartje krijgen voor de hele dag? omdat ik vind dat de 65 plussers elk tijdstip kunnen vertrekken wanneer ze maar kunnen en dus niet verbonden zijn met alleen de daluren. Er zijn genoeg oudjes die vroeger dan 9:00 uur willen gaan of zelfs nog na de daluren.

Ik hoop dat NS dit bericht nog leest en er goed over na gaan denken over het plan van aanpak.
Reputatie 7
In de spits is het al (over) vol. NS heeft geen trek in deze spits Nog meer te belasten en dat nog wel met goedkope kaartjes.

65 plussers kunnen we overigens prima mee omgaan, mijn grootouders van allebei 80 lukt het probleemloos.
Is daar ook geen enkele manier hoe ze wel in de spits kunnen rijden en die dan wel geschikt is voor 65 plussers?
Reputatie 7
Nee, niet buiten de huidige manieren
is het geen goed idee dat NS een kaartje maakt voor wel in de spits uren en dan voor de wagon met 1ste klasse?
Reputatie 7
Badge +4
Met de keuzedag heeft u geen middagspits. Als u het Dalvoordeelabonnement combineert met keuzedagen, kunt u als u voor half zeven in de ochtend incheckt in de ochtendspits uw reis afmaken. Ondanks dat een keuzedag €3,50 kost, heeft u geen middagspits en bij vroeg inchecken dus alle mogelijkheid om voor bijna niks te reizen. Inchecken tussen half zeven en negen uur kan echt wel, alleen u betaalt het normale tarief. Keuzedagen worden verstrekt vanaf 60 jaar bij een Dalvoordeelabonnement.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat de ochtendspits zal worden vrijgegeven. Overigens reizen mensen met een oud Voordeelurenabonnement wel de hele dag met korting in juli en augustus.
U mag alles vinden, we leven in een vrij land, maar zo zit het in elkaar. Het is onaannemelijk dat de ochtendspits voor zestig plussers zal worden vrijgegeven en reizen kan dan ook gewoon, het is alleen duur in verhouding.
Voor mensen die regelmatig met de trein reizen is een abonnement inderdaad een reden om deze aan te schaffen. Woon je niet dicht bij een NS station ben je toch meer op auto aangewezen.
Bij ons was het gisteren zo, echtegenote in ziekenhuis voor opname, kreeg ze te horen dat operatie werd uitgesteld. Binnen 4 uur kon niemand ons ophalen. Besloten om met de trein te gaan. Ja hoor, toeslag van 1 euro op kaartje. Een ellenlange reis met 3 boemels, 30 minuten overstap, en dat met iemand die aan operatie toe is.
Het is triest dat je geen korting krijgt als 72 jarige. Bedankt NS.
Allereerst erg spijtig dat je samen met je vrouw zonder operatie terug naar huis hebt moeten gaan, theoldjag. Ik snap dat je dan liever zo snel mogelijk thuis wilt zijn en een reis met 2 overstappen en een overstap van 30 minuten niet ideaal is. Daarbij betaal je dan ook nog eens het volledige tarief, wat het er niet leuker op maakt. NS maakt hierin een andere keuze dan andere vervoerders. Wij kiezen ervoor om abonnementen voor 65+-ers met korting aan te bieden plus een speciale toevoeging op een abonnement, de Keuzedagen. Leeftijdskorting is geen optie voor NS.
Ok ik begrijp dat best. U wilt graag abonnee’s. Voor die twee keer in het jaar dat wij van de NS gebruik maken is een abonnement niet interessant.
U zou er goed aan doen om de kortings voor ouderen gelijk te trekken met andere vervoerders.
Reputatie 7
Badge +4
Als u met uw persoonlijke OV-chipkaart reist met bus, tram en metro, of met treinen van andere vervoerders dan NS, dan krijgt u automatisch 34 procent korting bij reizen op saldo. Bij NS krijgt u alleen korting als u een abonnement afsluit.

@Tochjo
Ik kan dit nergens vinden. Welke bron heb je daarvoor? Het zou wel mooi zijn en ik hoop dat je gelijk hebt, dat dan weer wel.😇 Ik heb alleen bij Arriva gekeken. Ze vermelden het uiteraard voor de bus:

Bij kinderen van 4 t/m 11 jaar en reizigers van 65 jaar en ouder wordt voor reizen met de bus automatisch 34% leeftijdskorting verrekend.

https://www.arriva.nl/consumenten/abonnementen-kaartjes/reizen-op-saldo.htm
Reputatie 7
Badge +4
Ok ik begrijp dat best. U wilt graag abonnee’s. Voor die twee keer in het jaar dat wij van de NS gebruik maken is een abonnement niet interessant.
U zou er goed aan doen om de kortings voor ouderen gelijk te trekken met andere vervoerders.

Voor mensen die weinig reizen, is er doorgaans ook geen korting. Aan de andere kant zijn de keuzedagen niet voor niets zo populair en veel ouderen benutten de kans om voor weinig geld er een dag op uit te kunnen. Een keuzedag kost €3,65 als u een abonnement heeft voor 52 euro plus 25,50 voor de keuzedagen. Daarvoor heb je wel zeven dagkaarten voor na negen uur en de korting is dan echt aanmerkelijk op een Dagvoordeelurenkaart. U heeft 40 procent korting bij inchecken in de daluren.

Voor elf euro een dag zoveel en zo ver reizen als u wilt, is niet zo gek. Ik zou met 34 procent korting bepaald ongelukkig zijn. Ik reis veel en veel goedkoper en altijd eerste klas, al ben ik een veelreiziger.
Badge +3
Die (automatische) leeftijdskorting is volgens mij alleen voor BTM inderdaad, in geval van een persoonlijke ov-chipkaart.

Overigens bestaan de goedkope avond- en weekendretours die TS noemde al lang niet meer, en voor Amsterdam - Haarlem is vrijwel geen enkel abonnement voordelig als je die reis niet bijna elke dag of elk weekend maakt (heen en terug).

Bij af en toe kom je dan op Dal Voordeel uit, maar dan moet je vóór 16:00 of ná 18:30 reizen doordeweeks.
Badge +3

Als u met uw persoonlijke OV-chipkaart reist met bus, tram en metro, of met treinen van andere vervoerders dan NS, dan krijgt u automatisch 34 procent korting bij reizen op saldo. Bij NS krijgt u alleen korting als u een abonnement afsluit.@Tochjo
Ik kan dit nergens vinden. Welke bron heb je daarvoor?

Ik kan het ook niet meer vinden. Ik heb mijn bericht aangepast.
Reputatie 7
Badge +3

Als je maar twee keer per jaar met de trein gaat lijkt me niet dat je korting kunt verlangen. Kortingen zijn vooral bedoeld voor het binden van de vaste klanten.

De korting voor de bus is een hele andere zaak. De bus wordt voor 60% gesubsidieerd en de seniorenkorting daar wordt betaald uit de subsidie. De trein wordt in Nederland echter niet gesubsidieerd en NS zou zo'n seniorenkorting dus uit eigen zak moeten betalen. Daar is NS (terecht) niet toe bereid, zeker niet in de spitsuren.
Dit is de eerste antwoord waarom de NS GEEN korting verleend op de OV kaart aan ouderen, wat hout snijdt. Goede reden.
Kortingen tijdens de spits zijn, gezien de overvolle treinen, niet meer van deze tijd. Je zou eerder moeten denken aan het invoeren van spitsheffingen. Met de opbrengsten zou je daltarieven (al dan niet enkel voor ouderen), kunnen verlagen.

Reageer