beantwoord

Korting voor 65+

• 16 juli 2016
  • 37 reacties
  • 74845 Bekeken

Krijg ik als ik een persoonlijke ov chipkaart heb automatisch seniorenkorting,ben 66 jaar.
icon

Beste antwoord door Tochjo 16 juli 2016, 12:07

Als u met uw persoonlijke OV-chipkaart reist met bus, tram en metro, dan krijgt u automatisch 34 procent korting bij reizen op saldo. Op reizen per trein krijgt u alleen korting als u een abonnement afsluit.

Voor 65-plussers heeft NS wel extra voordeel: bij de abonnementen Dal Voordeel en Altijd Voordeel kunt u per jaar zeven Keuzedagen kopen. Voor 3,50 euro per dag mag u daarmee na 9.00 uur een hele dag met de trein reizen (in de tweede klas; voor iets meer dan zeven euro reist u eerste klas). De abonnementen Dal Vrij en Weekend Vrij zijn voor 65-plussers een stuk goedkoper. Voor meer informatie over de beschikbare abonnementen kunt u op www.ns.nl/abonnementen kijken.
Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben voornemens een Dal Vrij 1e klas abonnement aan te schaffen.

Ik lees dat 65-plussers hierop en korting krijgen, kan echter nergens achterhalen hoeveel korting. Tevens zou ik graag willen weten of bij dit abonnement ook de 7 keurvrije dagen inbegrepen zijn.

Het staat ook behoorlijk verstopt. 

Ga naar de NS site www.ns.nl

Kies voor abonnementen.

Scroll helemaal naar onderen.

Daar staat: ‘Wil je liever geen NS Flex?’

Kies voor Klassieke abonnementen.

Kies voor Dalvrij.

Vul uw gegevens in. Uit uw persoonlijke chipkaart blijkt dan dat u 65 bent en recht heeft op extra korting, maar het oude tarief wordt nog even vermeld.

Als u de bestelling doorzet, wordt het juiste tarief wel vermeld en ook verstrekt.

Het is natuurlijk een procedure die nergens naar lijkt voor senioren. Er is wel een verklaring voor, en dat is dat dit abonnement voor deze doelgroep/prijs nog niet als Flexabonnement beschikbaar is. NS probeert mensen over te halen naar Flex te gaan, en houdt in de communicatie onvoldoende rekening met deze groep.

Het is veel te moeilijk te vinden, en zeker voor de leeftijdscategorie, die nu eenmaal vaak wat meer onzeker is met de digitale werkelijkheid van dit moment. Keuzedagen hebben weinig zin in combinatie met Dalvrij. U reist met Dalvrij zonder verdere kosten, zolang u incheckt in de daluren.

De korting in bus, tram een metro blijft geldig op basis van de leeftijd op uw chipkaart.

Het is echter op dit moment niet de tijd een abonnement af te sluiten. Reizen met de trein is voor mensen in de vitale beroepen, die de samenleving draaiende moeten houden. Iemand in de leeftijd van deze doelgroep zal daar doorgaans niet toe behoren. U kunt het geld beter even in uw zak houden, en uw gezondheid veilig(-er) stellen. ;-) 

Dal Vrij 1e klas € 71,00 per maand: is dat de prijs die ik betaal met de korting er af?

Krijg ik hierbij 7 keuzevrije dagen?

Dat is de prijs met korting inderdaad. En er zitten geen 7 keuzevrije dagen bij natuurlijk want je kunt met dat abonnement al elke dag vrij reizen (mits je incheckt in de daluren) 

(De normale prijzen voor Dal Vrij zijn: 2e klas 105 en 1ste klas 133 euro)

Hartelijk dank voor de duidelijke handleiding. NS zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen.

Reputatie 7
Badge +4

Keuzedagen hebben ook minder zin in combinatie met Dalvrij. Ze zijn alleen dit jaar nog inzetbaar om in de middagspits te reizen. Mogelijk worden Dalvrij en Dalvoordeel verward.

Goedemiddag Harm Carolus en welkom bij de NS Community!

Ik zie dat Thom en Leonardo55 je al van enige informatie hebben voorzien. Wel wil ik nog toevoegen dat Keuzedagen überhaupt niet beschikbaar zijn in combinatie met een Dal Vrij abonnement. Ze kunnen toegevoegd worden aan een Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement. Zie ook de informatiepagina over Keuzedagen

Reputatie 7
Badge +4

U krijgt geen keuzedagen en u betaalt 71 euro voor dit abonnement. Keuzedagen hebben weinig zin in combinatie met Dalvrij. Elke dag in het jaar wordt een keuzedag. 😉 U moet alleen voor de middagspits inchecken om zonder verdere kosten te kunnen reizen. Met een keuzedag kan dit jaar het inchecken in de middagspits nog wel, waardoor u ook in de middagspits zonder verder kosten reist. Als u Dalvrij heeft, bent u voor zeven eerste klas keuzedagen toch nog ruim honderd euro kwijt (54 euro voor het abonnement en 50 voor de keuzedagen)  en dat is meestal niet rendabel.

Omdat ik als 78-jarige niet meer de slimste blijk te zijn, nog een laatste vraag:

Als ik een maandelijks Dalvrij abonnement heb, kan ik dan gedurende die maand de hele dag onbeperkt reizen wanner ik na 09:00 uur incheck? Ook tussen de daluren? Hoe werkt dat inschecken overigens?

I.v.m. de beperkende maatregelen wegens de coronacrisis zal ik voorlopig even wachten met een abonnement te nemen. Hopelijk duurt dat niet te lang.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt door de week zonder verdere kosten reizen als u incheckt voor 06.35. U kunt ook gratis reizen bij elke incheckt tussen 08.55 en 16.05 en daarnaast bij inchecken na 18.25.

Op vrijdag na 18.25 tot en met maandag voor 06.25 kunt u inchecken en helemaal vrij reizen. Er is dan geen ochtend- en middagspits.

Denk er aan dat u echt op de goede tijd incheckt. Checkt u in om 08.55 01 dan reist u gratis. Checkt u twee seconden eerder in, om 08.54.59, dan betaalt u vol tarief. Advies: neem het ruim.

U kunt dus na 09.00, eigenlijk 08.55, NIET onbeperkt reizen, want in de middagspits tussen 16.04.59 en 18.25.01 betaalt u wel 100 procent bij inchecken. Dat is dus strenger dan met een keuzedag.

Verder heeft het niet zozeer met slimheid te maken, wel met de juiste kennis van zaken. 

Als u door de week niet tijdens de ochtend- of middagspits incheckt, reist u verder gratis. Let er goed op dat u dat op de goede tijd doet, en hou voor de zekerheid aan dat de spits van 07.30 tot 09.00 is en de middagspits van 16.00 tot 18.30. Dan gaat het nooit fout. De tijden die ik noem, houden er rekening mee  dat er bij het inchecken altijd vijf minuten wordt gerekend in uw voordeel. 

Hoe lang de cononacrisis nog duurt, is niet te zeggen. In de loop van het jaar komt Dalvrij ook voor 65 plus beschikbaar als Flexabonnement en dat is dus nu duidelijk nog niet zo.

Ik heb zelf ook Dalvrij en het is ideaal voor senioren die nog redelijk veel kunnen en willen reizen.

Badge +3

Met Dal Vrij kunt u inchecken voor vrij reizen op maandag t/m vrijdag vóór 6:30, tussen 9:00-16:00 of ná 18:30

Daar zit nog een marge van 5 minuten op, dus effectief vanaf 8:55 en 18:25 en vóór 16:05

In het weekend en op feestdagen reist u de gehele dag vrij.

Dus bij hetgebruik maken van een keuzedag reis je ook gratis in de middagspits?

Wat kunnen ze het een mens toch moeilijk maken. 

Badge +3

Keuzedagen zijn dit jaar inderdaad nog geldig in de middagspits (Voordeeluren).

Vanaf 2021 wordt dat Daluren (mét middagspitsbeperking). Inchecken vóór de spits is geen probleem, u mag de reis in de spits afmaken.

Reputatie 7
Badge +4

Dal Vrij 1e klas € 71,00 per maand: is dat de prijs die ik betaal met de korting er af?

Krijg ik hierbij 7 keuzevrije dagen?

U krijgt geen keuzevrije dagen, die krijgt u niet bij Dalvrij. U heeft met dit abonnement al alle dagen vrij reizen buiten de spits. Alle dagen zijn eigenlijk al keuzedagen, zij het zonder gratis mogen inchecken in de middagspits.

U betaalt 71 euro per maand. Daar is de korting van 62 euro al van af. Normaal kost dit abonnement 133 euro per maand.

Reageer