beantwoord

korting wordt niet verrekend

  • 6 December 2022
  • 10 reacties
  • 287 Bekeken

Ik heb op 9 november om 8 uur mijn abonnement omgezet van Basis naar Dal voordeel(op saldo) Om 9.30 uur ben ik naar kaartautomaat in station gegaan. Ik kon geen nieuw product laden. Binnen een uur zou je volgens NS gebruik kunnen maken van de korting. Ik heb ingecheckt en ben gaan reizen binnen de daluren. Korting is niet verrekend, abonnementskosten worden wel in rekening gebracht. Ik zou graag mijn korting verrekend zien waar ik m.i. recht op heb. Hoe kan dit in orde worden gemaakt?

icon

Beste antwoord door Momo 6 December 2022, 16:05

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Kijkt u even in de reishistorie of de korting daadwerkelijk niet verrekend is en of er daadwerkelijk is ingecheckt met uw Dalvoordeelabonnement. Bij Dalvoordeel op saldo heeft u het waarschijnlijk niet geactiveerd na Bestelling ophalen. Mogelijk moest u ook Flex nog van uw kaart halen als er eerst Flex Basis op stond. Als ik uw verhaal zo lees is beide niet gebeurd en reist u nog met Flex Basis tegen vol tarief.

In reishistorie is volle bedrag in rekening gebracht. Ik ben voordat ik ging reizen op de dag zelf naar kaartautomaat gegaan om de door u genoemde handeling te doen. Er stond geen product klaar, ik kon geen bestelling ophalen. En als het nu blijkt dat ik eerst Flex basis van kaart had moeten halen en om dan pas nieuwe abonnement te kunnen activeren, zou het toch fijn geweest zijn als de NS dit duidelijk als handelingen aangeeft in de bevestiging van wijziging abonnement?! Is dit nog op te lossen en kan ik kosten alsnog verrekend krijgen?

Reputatie 7
Badge +3

Bij overstappen van een saldo abonnement naar Flex is het één handeling bij de automaat om het saldo abonnement te verwijderen en Flex op de kaart te zetten. Geen idee of het andersom ook zo is maar lijkt me wel logisch. Wel is het zo dat er een bepaalde verwerkingstijd is waarna de bestelling klaar zou moeten staan op de automaat, dat is normaal geproken binnen een uur, maar meestal wel sneller. Je ontvangt ook een mail wanneer de bestelling klaar staat. Het kan zijn dat de bestelling al op te halen is bij een automaat voordat je die mail ontvangt, maar wil je zeker weten dat het op te halen is bij een automaat kun je wachten tot je die mail binnen hebt. Mogelijk was er nu een langere verwerkingstijd waardoor de bestelling niet klaar stond of er was weer eens een zoveelste storing bij NS (zou me totaal niets verbazen).

Advies, neem contact op met de klantenservice (telefonisch, via chat, Twitter of Facebook) en leg de situatie uit. Hier op de NS community kan dat niet opgelost worden. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat had dus enorm veel sneller en handiger gekund door ala minute als FLEX van basis naar DalVOOrdeel om te zetten-heb je eenmaal FLEX dan is het in 99% erg onverstandig om dat weer te cancellen. dan had je niet eens naar die automaat gehoeven. Waarom deze omslachtige omweg? Verder blijkt ook hier maar weer-door niet meteen ALLE terzake doende feiten te melden, krijg je eerst onvolledig advies. Zo blijven we mekaar wel lekker bezig houden.

Reputatie 7
Badge +3

Bahnrider, misschien wil iemand toch weer liever op saldo reizen, dan heb je ook geen last van al die nare correctietarieven of dat het het dagen of weken kan duren voordat een reis in je reishistorie staat. En als iemand 60+ is en ook Keuzedagen wil moet je wel Dal Voordeel op saldo nemen aangezien dat niet met Flex kan. 

Reputatie 7
Badge +3

In de openingspost stond al dat ze geen product kon laden bij de kaartautomaat. 

@momo ik heb bevestiging binnen 15 min in mijn mail gekregen met de volgende melding: Wij hebben onderstaande wijziging op uw NS Flex contract verwerkt. U kunt vanaf onderstaande datum reizen met het gewijzigde abonnement. Snap er niks van ik ga wel direct contact opnemen met NS. Dank voor het meedenken.

Badge +3

Die melding lijkt op een wijziging binnen NS Flex, geen opzegging van Flex of bestelling van Dal Voordeel op saldo. Heb je het abonnement via Mijn NS (webshop) gewijzigd of is dat via de Klantenservice gedaan?

Het zou best kunnen dat je NS Flex eerst geheel moet opzeggen (en van je kaart verwijderen) voordat je een saldo-abonnement kunt bestellen, maar aangezien dat bestellen blijkbaar wel gelukt is (en je dus € 61,20 betaald hebt via iDeal) zou dat geen probleem moeten zijn.

Maar ja, dan zouden er (na ontvangst bevestigingsmail) wel een aantal bestellingen klaar moeten staan, namelijk verwijderen Flex trein, Flex bus tram metro (als je dat had) plus de bestelling voor Dal Voordeel op saldo.

Reputatie 7
Badge +3

Als je Flex geheel opzegt en overgaat naar een saldo abonnement zou je ook een mail moeten ontvangen om aan te geven dat de bestelling klaar staat bij een automaat. Je zou dan dus 2 mails moeten ontvangen.

Zo kreeg ik een mail met deze tekst bij het opzeggen van mijn Flex Basis:

 

En een klein kwartiertje later de mail dat de beëindiging klaarstond en de uitleg. En na het ophalen van de beëindiging nog een mail dat Felx beëindigd was en ik mijn kaart weer voor reizen op saldo kon gebruiken (geen abonnement op saldo).

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Die melding lijkt op een wijziging binnen NS Flex, geen opzegging van Flex of bestelling van Dal Voordeel op saldo. Heb je het abonnement via Mijn NS (webshop) gewijzigd of is dat via de Klantenservice gedaan?

De tekst van die mail is inderdaad de tekst van een wijziging binnen Flex.

 

Hoe is het nieuwe abonnement aangevraagd? Want als ik nu als test een Dal Voordeel op saldo wil aanvragen op de kaart waar nu Flex Basis staat krijg ik de melding dat dat niet kan.

Je zult dan eerst Flex moeten opzeggen en van de kaart verwijderen bij een automaat en als dat gedaan is Dal Voordeel op saldo aanvragen en dit weer ophalen bij een ophalen bij een automaat.

Reageer