kortingskaart avondspits

• 6 november 2019
  • 6 reacties
  • 152 Bekeken

De NS besluit om de kortingskaart in de avondspits niet meer te laten gelden. Ik reis 4x per week naar mijn werk met de trein, in de ochtend zonder korting en in de middag met korting. Deze wijziging bezorgt mij een grote financiële strop. Dat de kaart €7,- goedkoper wordt is een lachertje. Het wordt erg verleidelijk met de auto te gaan wat minder is voor het milieu maar beter voor mijn portemonnee.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Met 4 per week op hetzelfde traject is een Traject Vrij jaarabonnement meestal goedkoper/ongeveer gelijk of maar minimaal duurder. Misschien is het slim dit even na te rekening voor uw reizen.

Zonder uw traject te kennen even een voorbeeld van het traject wat ik gereisd heb (De Vink - Delft).

Traject Vrij jaarabonnement: per maand €124

Per dag: vol tarief: €4.80 +  40% korting: 2.88 = €7.68 x 16 dagen = €122.88 + €5,00 )1/12 deel van €60) = €127.88 per maand.

Nu zult u niet iedere maand 16 dagen reizen want iedereen heeft vrije dagen en vakantie waardoor het met reizen op saldo nog wel iets minder wordt. Maar dit kwalificeer ik niet als een grote financiele strop. 

Ik vraag me af of u met de auto goedkoper uit bent.

Beste,

Bedankt voor de reactie. Mijn situatie is toch anders. Als docent ben ik 40 weken per jaar op school. De overige weken zijn schoolvakanties. De stations waartussen ik reis zijn Almere Buiten en Diemen Zuid. Dat levert onderstaande vergelijkingen op.

Reizen Almere Buiten – Diemen Zuid

Trein

Enkel heen

Enkel terug 

Samen

Per week

Korting

kaart

Per jaar = 

40 weken

Combinatie heenreis zonder korting terugreis met korting

€ 6,20

€ 3,72 (40%)

€ 9,92

€ 39,68

€ 69,-

€ 1656,20

Reizen nieuwe NS situatie

€ 6,20

€ 6,20

€ 12,40

€ 49,60

€ 1984,-

Jaartrajectkaart

€ 1944,-

Auto

Km retour

Km per jaar

Brandstof per dag

Brandstof per week

Brandstof per jaar = 40 weken

66,2

10592

€ 9,92

€ 39,68

€ 1587,2

Uiteraard maak ik op deze wijze meer kilometers met de auto waardoor de afschrijvingen toenemen.

Deze NS maatregel kost mij dus een paar honderd euro per jaar.

Badge +3

Voordat het Voordeelurenabonnement wordt afgeschaft, zal NS Flex Traject Vrij beschikbaar zijn. Dat abonnement kunt u in de zomer tijdelijk stopzetten. Daarmee bent u in de nieuwe situatie 1944 × 46/52 ≈ 1720 euro kwijt. Dat is nog altijd meer dan in de huidige situatie, maar toch ruim minder dan 1944 euro.

Het Traject Vrij abonnement is voornamelijk rendabel bij meer dan 4 keer reizen per week, en minder vakantieweken, dus in jouw geval kan het kloppen dat hij niet de meest voordelige optie is. Je kijkt nu echter maar naar slechts twee van de abonnementen die wij aanbieden, er zijn meer opties.

Het Altijd Voordeel abonnement geeft je meer voordeel dan een Traject Vrij abonnement. Daarmee reis je met 40% korting in de daluren en 20% korting in de spits, voor €23 per maand. Dit product kun je dan maandelijks aan- of uitzetten en uitgaande van een zomervakantie van twee maanden zou je het abonnement ongeveer 10 maanden hebben, ofwel €230. De berekening komt dan als volgt:

Trein

Enkel heen

Enkel terug 

Samen

Per week

Abo Totaal

AltijdVoordeel

€ 4,96 (20%)

€ 4,96 (20%)

€ 9,92

€ 39,68

€ 230,-

€ 1817,20

Zou je het voor elkaar kunnen krijgen om sommige reizen in de daluren te maken, dan levert het meer voordeel op uiteraard. Het klopt dat je er alsnog duurder meer uit bent dan in de huidige situatie, maar zo'n significant verschil als in jouw schets hoeft het niet te zijn.

Edit: Tochjo heeft de 10 maanden in de tussentijd ook toegepast op het Traject Vrij abonnement zie ik, wat zelfs nog goedkoper uitvalt.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de reactie. Mijn situatie is toch anders.

Op basis van uw berekening zou met de auto gaan nu al goedkoper zijn. Maar u kiest er dan toch voor om met de trein te gaan. Dat zal neem ik aan zijn vanwege de dan hogere kosten voor afschrijving.

Met het bedrag wat Tochjo noemt ben u niet honderden euro's per jaar kwijt.

Even nog iets anders, heeft u vaak last van vertraging van meer dan 30 minuten, en dan met name in de middagspits? Met een ritprijs van €3,72  en 30 minuten vertraging krijgt u nu geen GTBV omdat dit lager dan €2,30 is. Met Traject Vrij wordt de GTBV berekend op basis van vol tarief zodat u dan wel GTBV terug krijgt. En bij 60 minuten krijgt u €6,20 terug ipv €3,72. Het zal het verschil niet volledig goedmaken, maar alle beetjes helpen. 

En wanneer u op een vrije dag of in het weekend privé een reisje maakt wat geheel of gedeeltelijk binnen het traject valt, dan worden er geen of maar deels extra kosten berekend. Ik kon bv met mijn Traject Vrij zonder extra kosten een dagje shoppen in Den Haag, want dat viel binnen mijn Traject en voor een dagje Rotterdam betaalde ik alleen het stuk vanaf Delft tot Rotterdam. 

Reputatie 7
Badge +3

@Stijn NS 

Weet jij of er op de site iets als een rekentool of goede vergelijking beschikbaar komt zodat reizigerS makkelijk kunnen bereken wat hun extra kosten gaan worden en waarbij een geschikt abonnement wordt aangeraden? Of moeten de 700.000 VDU abonnementshouders allemaal 1 voor 1 de klantenservice gaan bellen?  Hoeveel extra personeel is daarvoor gepland? Of mogen jullie heel veel overuren gaan maken? :laughing:

Reageer