beantwoord

Kosten enkele treinreis declareren bij altijd vrij

• 12 november 2018
  • 9 reacties
  • 238 Bekeken

Beste Medereizigers,

Ik heb een vraag. Ik heb een altijd vrij abonnement voor mijn werk dat niet vergoed wordt door mijn werkgever omdat dit niet te verklaren valt tegenover het hoofdkantoor in Peru (waarom huur je niet iemand in die dichterbij woont) Ik betaal dus nu zelf de 333 euro per maand.

Nu moet ik regelmatig naar evenementen en beurzen, en de reizen die ik daarvoor maak, worden wel vergoed. Maar als ik in mijn reisoverzicht van NS kijk staat er 0 euro omdat ik een altijd vrij heb. Is er een mogelijkheid om toch een bonnetje/nota te krijgen waar de prijs van de reis op staat, zodat ik deze alsnog kan declareren. Ik heb deze namelijk al wel vooruit betaald, maar op de factuur staat alleen de kosten van het abonnement waar ze in Peru geen genoegen mee nemen.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
icon

Beste antwoord door marv87 12 november 2018, 22:17

Ik zou er een schermprint bij doen van de reisplanner met tarief informatie.
Je bewijst de reis gemaakt te hebben en dat we de normale prijs zou zijn.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt moeilijk een bewijsstuk krijgen van betaling, als dat niet blijkt uit een in- en uitcheck. U kunt natuurlijk een extra kaart nemen, dan zijn er wel bewijsstukken en dit achteraf declareren. maar ik neem niet aan dat u dat bedoelt. Ik vrees dat u de werkgevers in Peru uit moet (laten) leggen hoe het hier werkt. 333 euro kosten per maand zelf ophoesten als u reist voor een werkgever is te zot voor woorden.
Dag Thom,

Door in en uit te checken bij mijn reis, heb ik dan geen bewijs van de gemaakte reis op mijn ov chipkaart? De reizen staan wel in mijn overzicht, maar heb alleen een briefje nodig met de prijs erop zodat mijn werkgever ziet wat ik zou moeten betalen.
Ik zou er een schermprint bij doen van de reisplanner met tarief informatie.
Je bewijst de reis gemaakt te hebben en dat we de normale prijs zou zijn.
Hoi Marv,

Bedankt voor je antwoord. Helaas staat bij de reisplanner geen datum en is daarom niet bruikbaar. Kan ik bij een servicepunt van de NS niet op een geschreven bonnetje of iets dergelijke vragen?
Reputatie 7
Badge +4
U heeft dan wel een bewijs dat u de reis heeft gemaakt, en wat Marv zegt, is niet zo gek. Het is aannemelijk dan. Ik moet wel kwijt dat u geen beste werkgever heeft op dit punt. Een boekhouder kan het simpel nagaan en dat hoort bij zijn werk.
Reputatie 5
Maak in elk geval nog eens duidelijk hoe het Altijd Vrij abonnement werkt, en welk deel zij daarvan willen vergoeden, want ik denk dat zij dat niet goed begrijpen.
Ik denk niet dat de NS een fictieve factuur gaat maken met de prijzen die het normaal gekost zou hebben. Je kunt dus het beste een afspraak maken met je baas over een regeling en evt. zelf wat berekeningen aandragen.
Badge +3
Dit wordt heel lastig!

Je neemt (zelf, want dat moet/mag van je werk/opdrachtgever buiten NL) een Altijd Vrij abonnement, om, kosten te besparen?

En wilt de kosten van je afzonderlijke reizen (alsof je geen abonnement had) daarna als declaratie opvoeren? Hoe bedenk je het.. ik lig dubbel🤣

De werk/opdrachtgever moet dus gewoon je losse reizen vergoeden.

Als jij daarvoor een vrij reizen abonnement neemt (en dus je privé/zakelijke reiskosten niet kan aantonen) dan moet je werkgever zo lief zijn om te geloven dat die kosten meer dan €333 (Altijd Vrij) zijn en je dat vergoeden, of je van tevoren zeggen "neem maar Altijd Vrij, op onze kosten",

Je hebt echt geen poot om op te staan in dit geval, behalve als je zelf een Excel document in elkaar gaat sleutelen/klussen met kosten per gemaakte (zakelijke) reis erbij.

Overigens (je hebt het over €333 dus dat is een jaarabonnement) zou ik meteen overstappen naar NS Flex. Dan betaal je €334 per maand voor hetzelfde (plus maandfactuur voor je reizen, de kosten daarvan zijn natuurlijk allemaal € 0,00 of voeg ze zelf toe in een CVS of PDF) en kan je het eerder opzeggen.
Hoi Marv,

Bedankt voor je antwoord. Helaas staat bij de reisplanner geen datum en is daarom niet bruikbaar. Kan ik bij een servicepunt van de NS niet op een geschreven bonnetje of iets dergelijke vragen?

Als je op ns.nl een reis plant wel. Ok het wordt een wat grootte schermprint omdat de datum linksboven staat en de prijs helemaal rechtsonder.

Maar (als alternatief) zou ik 1 keer de tarieftabel van de NS downloaden en dan steeds per reis vermelden hoeveel tariefeenheden het was. (Staat ook in de reisplanner).
Reputatie 7
Badge +3
Het punt is dat het maar de vraag is of je werkgever dit vergoedt als je voor een dienstreis geen expliciete extra kosten maakt. Wat je nu wil is in feite een deel van de kosten voor woon-werkverkeer (die voor eigen rekening zijn en waarvoor je al belastingaftrek krijgt) alsnog via de achterdeur verhalen op je werkgever.

Je werkgever is verplicht de kosten van een dienstreis te betalen maar alleen de kosten die je daarvoor aantoonbaar maakt. Ik herinner me een collega die privé een NS kortingskaart had, met 40% een dienstreis maakte en vervolgens een kaartje vol tarief wilde declareren, helaas dus. Hetzelfde geldt voor lunches, sommige mensen nemen op dienstreis hun eigen pakje brood mee en proberen vervolgens de kosten van een lunch bij de baas te declareren.

Ik denk dus niet dat NS hieraan gaat meewerken omdat dit dicht in de buurt van declaratiefraude komt.

Reageer